Gå til innhold

Ikke helt ung. Er det håp?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er... litt oppe i årene... kan man si. Har ikke på noe tidspunkt vært spesielt opptatt av trening, men har alltid hatt en naturlig noenlunde atletisk kroppsbyggning.

 

I det siste har familien oppmuntret meg til å begynne med trening, og etter å ha lest litt om karen i linken under har jeg begynt å bli litt motivert.

 

Gunnar Bråthen

 

For de som måtte få lyst til å regne litt kan jeg si at vi er like gamle nå, men Gunnar Bråthen kom i gang i en alder av 59 år.

 

Det jeg lurer på er, hvor mye må vi som er 60+ trene for at vi skal oppnå god fremgang? Jeg orker ikke bo på et treningssenter, men vil se forskjell. Er det håp i hengende snøre?

 

Mvh,

Harald

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er absolutt håp for deg! Man kan vel generelt si at etterhvert som man blir eldre synker faktoren for innsats/resultat, men det er bare å komme igang. Med riktig kosthold og trening tre ganger i uka vil du også kunne se resultater. Hva slags resultater er det umulig å si, men jeg vil anbefale deg å komme igang med en gang for din egen skyld, nå som du har motivasjonen.

 

Du kan starte med å teste ut et fullkroppsprogram, som gjør at du trener hele kroppen din tre ganger i uka, også tar du det derfra. Teknikk er ekstremt viktig, så det kan kanskje være en idè å benytte seg av en personlig trener i starten for å få litt feedback og opplæring. Hvor i landet bor du?

Lenke til kommentar

Orker ikke å lete frem kilden, men leste for ikke så lenge siden en artikkel om noen hauggamle skinn på gamlehjem som fremdeles fikk et voldsomt utbytte av å begynne å trene styrke selv om de aldri hadde tatt i en manual før. Så det er nok definitivt ikke for sent, selv om du kanskje kan glemme Mr. Universe og Strongman-ambisjonene.

 

EDIT: Apropos: http://sprek.bt.no/sprek/Slik-far-eldre-muskler-13698.html

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Selv trener jeg ofte ved Elixia på kokstad i Bergen. Vil våge å tippe at noen av de jeg ser er opp mot 70 år gamle. Kategorien 40 - 60 er det enda flere av, spesielt i spinningtimene som jeg har streifet øynene mine over.

 

Det som sikkert kan komme godt med på Elixia, er at man får 2 gratis timer med personlig trener som vil hjelpe deg i gang. Selv har jeg aldri benyttet meg av personlig trener og kan ikke gi noen tilbakemelding på det.

Endret av Fisketorg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Visst faen er det håp. Jeg legger ut noen interessante linker:

 

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1761

http://www.oddhaugen.com/info/about.htm

 

Jeg husker en annen person fra Trondheim som jeg mener var 70-75 år som løftet 200 kg - 250 kg i markløft. Jeg husker dog ikke hvem det var ei husker jeg hvor mange kilo det var.

 

Men det er helt klart håp, selv for pensjonister, så sant du trener i noen år før du blir en pensjonist.

Lenke til kommentar

Dra gjerne til legen og undersøk testosteron verdiene dine. Flere eldre jeg kjenner har gjort dette og fått testosteron på resept i form av testo gel eller testo plaster. Disse preparatene vil bringe testosteronet ditt opp på et normalt nivå og vil kunne gi bedre livskvalitet generelt og vil utelukkende være en fordel om du skal komme i form. Det er ingen spesiell helserisiko å bruke dette siden det er snakk om såpass små doseringer. Poenget er også bare å gi deg det kroppen normalt ville produsert i en alder av 25-30(tror jeg). En lege vil kunne forklare dette nærmere.

Endret av Sandsvei
Lenke til kommentar

Tusen takk for all tilbakemelding folkens! Blir motivert!

 

Når det gjelder SiB, er det ikke stort sett ungdommer som trener der, eller tar jeg feil?

 

Mest ungdommer etter min erfaring ja.. Trener selv på SiB, da gjerne vektertorget og det er alltid fult, med mindre man trener før kl 14:00 på dagen.

 

Har du råd, så hadde jeg oppsøkt et senter som ikke er konstant overfylt ;)

 

 

Ellers er det alltid håp! Om ikke du yter 100% av treningen, så er 80% bedre enn ingen fremgang! (bare tulletall..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...