Gå til innhold

Grafikkort bråker! :(


Anbefalte innlegg

Hey:) Jeg kjøpte Acer Predator g3610 på Spaceworld for noen måneder siden.

 

I begynnelsen var grafikkort viften (Power Logic DC Brushelss Fan, Model PLD06010B12HH 2 Ball Bearing 12V 0,40 A) veldig stille og behagelig, men etter jeg renset datan for støv inkl viften som ble demontert fra kortet så har det begynt å bråke veldig. Jeg har renset alt for hår,støv etc og hatt på "olje" og. Men den bråker uansett. Jeg kjører nå på 28% som gjør lyden gaaanske høy, og alt over 50% er så sinnsykt høyt at jeg orker ikke 5 sekund engang.

 

Vet noen hva jeg burde gjøre? Tar gjerne imot link til ny vifte på nettbutikk eller lignende.

 

Håper på raskt svar, så jeg slipper mer av denna j**** lyden:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som om at varmen inni selve maskinen er for høy. Da justerer skjermkortvifta seg opp pga dette. Du kan prøve dette programmet og se hva tempen er inni maskinen, cpu og skjermkort. Løsningen kan være å kjøpe ny/ekstra kabinettvifte. Har du støvsugd alle viftene i maskinen? Selv har jeg erfart at en kan fint senke "overall-temp" med 3-4 grader bare ved å få vekk støv. Visst ikke kan en Noctuavifte være løsningen. For å komme med anbefalinger her må vi vite dimmensjonene. Eks 140, 120, 90 mm osv.

Lenke til kommentar

Virker som om at varmen inni selve maskinen er for høy. Da justerer skjermkortvifta seg opp pga dette. Du kan prøve dette programmet og se hva tempen er inni maskinen, cpu og skjermkort. Løsningen kan være å kjøpe ny/ekstra kabinettvifte. Har du støvsugd alle viftene i maskinen? Selv har jeg erfart at en kan fint senke "overall-temp" med 3-4 grader bare ved å få vekk støv. Visst ikke kan en Noctuavifte være løsningen. For å komme med anbefalinger her må vi vite dimmensjonene. Eks 140, 120, 90 mm osv.

 

 

Det er ikke for varmt i datan fordi jeg har vifta på 25% nå for å ikke hate selve datan pga vifta:P Setter jeg opp vifta til 70-80% så bråker det så jævlig. Så er nok noe med vifte:/ Kan se om jeg får fiksa dimmensjoner i morgen. Det er en liten vifte som sitter inni mellom rillene på kortet, og ikke med noe feste rundt seg. Bare 3 små skruer som i en trekant:)

Lenke til kommentar

Varmt i forhold til hva? Hvilke temperaturer får du. Legg ut et screenshot av tempraturene. Det at flere vifter er koblet til trenger ikke nødvendigivs bety mer støy. En god luftsirkulasjon kan være alfa omega.

 

temp.png

 

 

47 grader fordi viften er på 25% bare pga støy :p

Endret av Morkiewow
Lenke til kommentar

Eventuelt innkjøp av tørrluft på boks. Har selv et par slike liggende. Går jevnt og trutt over maskinen med slikt :)

 

 

Varmt i forhold til hva? Hvilke temperaturer får du. Legg ut et screenshot av tempraturene. Det at flere vifter er koblet til trenger ikke nødvendigivs bety mer støy. En god luftsirkulasjon kan være alfa omega.

 

temp.png

 

 

47 grader fordi viften er på 25% bare pga støy :p

Hm, ikke galne tall det der. Ting ser helt normalt ut. Er du helt sikker på at det er fra skjermkortet at støyen kommer fra? Har du mulighet for å flytte kortet til et annet pcispor slik at kortet for å stå fritt?

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Til andre som lurer. Jeg hadde samme "feilen" da jeg var litt for ivrig med støvrensen på min egen bærbar en stund tilbake. Vifter i bærbare pc'er kan til tider være ekstremt puslete saker som blir ødelagt bare man puster litt hardt på dem. Det er derfor anbefalt å ikke bruke noe sterkere virkemiddel enn litt lett trykkluft ved rens av disse viftene. Do not touch.

Lenke til kommentar

Til andre som lurer. Jeg hadde samme "feilen" da jeg var litt for ivrig med støvrensen på min egen bærbar en stund tilbake. Vifter i bærbare pc'er kan til tider være ekstremt puslete saker som blir ødelagt bare man puster litt hardt på dem. Det er derfor anbefalt å ikke bruke noe sterkere virkemiddel enn litt lett trykkluft ved rens av disse viftene. Do not touch.

 

du vet at det er en stasjonær det er snakk om, ikke sant?

Lenke til kommentar

Til andre som lurer. Jeg hadde samme "feilen" da jeg var litt for ivrig med støvrensen på min egen bærbar en stund tilbake. Vifter i bærbare pc'er kan til tider være ekstremt puslete saker som blir ødelagt bare man puster litt hardt på dem. Det er derfor anbefalt å ikke bruke noe sterkere virkemiddel enn litt lett trykkluft ved rens av disse viftene. Do not touch.

 

du vet at det er en stasjonær det er snakk om, ikke sant?

Først trodde jeg det var laptop når jeg så navnet, men googlet det såklart og fikk opp en stasjonær, så regner med det er det :p

 

Tempen er ganske bra, men er vifta fra kortet, prøvde uten vifte i stad og da gikk den som en dæv rev,altså stille :p Gikk over vifta nå og, men funka ikke:/ Får fikse ny vifte til uka da:) Takk for svar alle sammen <3

Koblet du av vifta på skjermkortet? Har du mulighet for å bytte ut det?

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...