Gå til innhold

– I 2012 går vi tom for harddisker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir vel feil å si disk, siden det strengt talt ikke er noen "disk" i en SSD som det er i en vanlig HD.

 

Søk på hardware.no viser 60 artikler der "SSD disk" er brukt og 23 artikler så jeg skjønner ikke problemet her. Ordet disk brukes for at folk skal skjønne hva det er.

Det er heller ikke noen disk i en harddisk men en roterende aluminiumsplate som er belagt med et magnetisk belegg.

Lenke til kommentar

kjøper meg 3-4 usb hubber med, tja 4-5 kanskje til og med 8 porter, og et tilnermet samme antall med 32GB brikker, tada! super "raske" SSD-er til en ikke fult så billig pris :)

 

Der tok jeg HDD krisen i innersvingen, sier vi :)

Regner med du kjører linux.

 

I windows blir det fryktelig mange stasjonsbokstaver å forholde deg til (evt disker i monterte mapper).

Du får nemlig ikke lov av lille myke å raide usb-disker (eller minnepenner)

 

Sa du HUB? Selv om du skulle klare å kjøre minnebrikkene dine i raid, så spørs det om du får særlig økning i ytelse.

 

Fant forøvrig en artikkel hvor raid med Linux og 6 minnebrikker er testet ut. link.

Lenke til kommentar

Om Intel er bekymret for CPU salget kan de vel bundle CPUer med 120G SSD disker med rabatt på SSDen ?

 

En SSD er ikke en disk. Det heter kun SSD. En disk er en plate som snurrer rundt.

 

så vet vi det :)

 

 

SSD står for Solid State DRIVE (drive = harddrive = harddisk) såvidt meg forstått. Så...

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive

Endret av Phyltre
Lenke til kommentar

Hehe, ja vi kan ha mye morro med en SSD disk som ikke har en disk som snurrer :)

Men hele mitt poeng var at om Intel ønsker å selge flere prosessorer kunne de legge ved en SSD med rabatt på i en pakke. Så kunne vi alle få et bra tilbud når vi likevel skulle oppgradere. Dårlig nytt for de andre leverandørene kanskje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel her som med smørkrisen, det er litt hypa og enkelte folk som faktisk ikke behøver å verken kjøpe 1 eller 1000 disker kan holde seg borte så da blir det ingen krise eller "krisen" blir mindre.

Men så har du de egoistene i verden som ikke behøver men som hører ordet "krise" og får panikk, litt som man ser i filmer, de hyler og skriker å spør første og beste dame om å få en tur før verden går under, blir dårlig av sånne folk som bare skal på død og liv kjøpe når de ikke behøver det, men bare fordi at de KANSKJE en eller anna gang i 2015 behøver en disk.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Godt å se at noen faktisk SKJØNNER at dette er en krise anbar.

 

Ufattelig mange teite og lite gjennomtenkte kommentarer her. Det er i bedriftsmarkedet de store problemene melder seg, ikke for mannen i gata.

 

Det blir stadig lenger leveringstid på disker og servere (grunnet mangel på disker), og prisene gjør at mange tekonologi-bedrifter rammes hardt økonomisk. Det er mange IT-prosjekter rundt om som nå er på vent grunnet dette. Bytte av hardware eller behovet for mer kapasitet forsvinner ikke fordi det er diskmangel.

 

SSD er heller ikke løsningen slik som mange tror, da det fortsatt ikke er like utprøvd, og ei heller like bra støttet av kontrollere osv. Prisene er også langt fra overkommelige for mange bedrifter. HP 200GB SSD SAS koster fort 25 000kr for èn disk, 400GB begynner på godt over 40 000 kr. Intel sin 710 serie er noe rimeligere da en 300 GB koster rundt 14 000 kr.

 

Det er rett som der kun mulig å skaffe "refurbished" av enkelte typer disker nå om dagen, så ja, dette begynner å bli et stort problem.

Lenke til kommentar

Det at Seagate skal øke gjennomsnittskapasiteten vil lette trykket på behovet for antall GB i markedet, samt redusere prisene på de med størst kapasitet. De med minst kapasitet vil nok bli verre å få tak i. Kanskje så ille at prisene blir veldig mye høyere og folk velger store kapasiteter selv om de ikke trenger det. Det kan igjen åpne for et større bruktmarked for små og rimelige disker i størrelseorden 250-1000 GB. Derfor vil jeg oppfordre dere til å ta en opprydding og legge ut relativt små disker for salg. Dere får neppe mye for de om et år, men nå kan dere faktisk få noe for de. Tiden er altså inne for å rydde opp på diskene folkens. :)

 

Jeg skal i hvert fall benytte meg av muligheten til både å få litt orden og noen kroner i retur.

Lenke til kommentar

Godt å se at noen faktisk SKJØNNER at dette er en krise anbar.

 

Ufattelig mange teite og lite gjennomtenkte kommentarer her. Det er i bedriftsmarkedet de store problemene melder seg, ikke for mannen i gata.

 

Det blir stadig lenger leveringstid på disker og servere (grunnet mangel på disker), og prisene gjør at mange tekonologi-bedrifter rammes hardt økonomisk. Det er mange IT-prosjekter rundt om som nå er på vent grunnet dette. Bytte av hardware eller behovet for mer kapasitet forsvinner ikke fordi det er diskmangel.

 

SSD er heller ikke løsningen slik som mange tror, da det fortsatt ikke er like utprøvd, og ei heller like bra støttet av kontrollere osv. Prisene er også langt fra overkommelige for mange bedrifter. HP 200GB SSD SAS koster fort 25 000kr for èn disk, 400GB begynner på godt over 40 000 kr. Intel sin 710 serie er noe rimeligere da en 300 GB koster rundt 14 000 kr.

 

Det er rett som der kun mulig å skaffe "refurbished" av enkelte typer disker nå om dagen, så ja, dette begynner å bli et stort problem.

Min ærlige mening er at bedrifter ikke burde få kjøpe HDDer i det hele tatt. Nesten alle bedrifter ødelegger perfekt fungerende disker når disse skiftes ut. På En planet med begrensede resurser burde dette ikke være tillatt. Jeg har derfor absolutt null sympati

Jeg kaster aldri en disk som fortsatt fungerer

Endret av morten_b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Min ærlige mening er at bedrifter ikke burde få kjøpe HDDer i det hele tatt. Nesten alle bedrifter ødelegger perfekt fungerende disker når disse skiftes ut. På En planet med begrensede resurser burde dette ikke være tillatt. Jeg har derfor absolutt null sympati

Jeg kaster aldri en disk som fortsatt fungerer

Er i grunnen enig her. Problemet er bare at selskapene som makulerer fungerende disker oftest gjør dette pga sikkerhetshensyn.

 

Er jo kjipt hvis alle opplysninger om kundene til en stor bank plutselig er nedlastbar fra nettet, selv om dataene er 3-4 år gamle så er ikke dette en akseptert risiko.

 

En annen ting er at det er urealistis for en bedrift å kunne tjene penger på salg av utgåtte disker. Lønning til den personen som skal stå å kjøre sletting på disken vil nok være en god del høyere enn inntekter på salg av gamle disker.

 

Og så er det et annet viktig perspektiv å tenke på. Hvis en disk har levd et aktivt liv i en server i f.ex 3 år. Hvor lang levetid tror du da en slik disk vil ha igjen? Ville DU ha vurdert å bruke denne som systemdisk?

 

Hvor mye ville DU ha betalt for en tre år gammel 500Gb harddisk?

 

Og så sier du "ødelegger" harddisker. Ja de makuleres nok, men vil tro materialet for det meste er gjenbrukbart.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

kjøper meg 3-4 usb hubber med, tja 4-5 kanskje til og med 8 porter, og et tilnermet samme antall med 32GB brikker, tada! super "raske" SSD-er til en ikke fult så billig pris :)

 

Der tok jeg HDD krisen i innersvingen, sier vi :)

Regner med du kjører linux.

 

I windows blir det fryktelig mange stasjonsbokstaver å forholde deg til (evt disker i monterte mapper).

Du får nemlig ikke lov av lille myke å raide usb-disker (eller minnepenner)

 

Sa du HUB? Selv om du skulle klare å kjøre minnebrikkene dine i raid, så spørs det om du får særlig økning i ytelse.

 

Fant forøvrig en artikkel hvor raid med Linux og 6 minnebrikker er testet ut. link.

 

Kjører windows, men det var mer ment som en tull, har heller ofret et par kroner mer enn å plages med å kjøre usb i hub.

Hyggelig link du fant da, så det er faktisk mulig, med veldig rimelig ytelse.

Lenke til kommentar

diskusjonen om gjenbruk sporer egentlig litt av hva bedriftene trenger disker for.

 

Si en bank som skal sette opp en speilserver til en tjeneste (nettbank, portal, faktura, etc) som ikke får tak i disker, må utsette hele prosjektet. en bank kan/vil ikke bruke brukte disker, eldre disker som starter å melde om feil blir byttet ut før de feiler. får de ikke nye disker så løper de en risiko som i verste tilfelle fører til nedetid. når de heller ikke har en speilserver som kan overta så betyr det tapte penger for banken. bytt gjerne ut bank med meglerhus, netbutikker, sykehus m.m. Glem ikke at lagringsbehovet er dynamisk i pluss, ikke konstant.

 

Det som er inntressant er at hverken HW.no eller de andre større ITnyhetsnettavisene har snappet opp overgangen fra 512b til 4k for desktops. Det blir snart ikke produsert flere "gamle" disker med mindre kapasiteter (160/250/320/500gb). Har du en ny disk med 4k så kan du ikke installere xp på den, ei heller kjøre vista med mindre du har sp1 plus en tillegspakke fra MS.

Det er en god del bedrifter som fortsatt bruker xp, og i disse økonomiske krisetidene er det flere som ikke har råd til oppgradere lisensene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...