Gå til innhold

Hva utdanning burde jeg ta?


ImNotEmo

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går i 10ende klasse og jeg har bare 2 måneder på meg for å velge hva skole jeg vil gå på. Eneste jeg kan og er god til er å gjøre ting på pc'n. Jeg drever litt med photoshop/gimp og har lagd 2 programmer i c++. Jeg har lurt på det ganske lenge å satse på Elektrofag -> Data og elektronikk/IKT -> Data og elektronikk.

Men så lurer jeg på om det er et bra valg, burde jeg satse mer på studiespesialisering og gå på høyskole og få utdanning i informatikk der, eller hva?

Jeg har mest lyst å programmere, lage spill osv.

Men hva burde jeg ta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, folk jeg kjenner anbefaler ikke studiespesialiserende og jeg har hørt at det er mange folk som dropper ut fra det 3 året. For eksempel de tok Elektrofag, -> Data og elektronikk -> studiespesialiserende. Men hva om jeg hadde tatt idrettslinjen, hadde det telt som studiespesialiserende?

Lenke til kommentar

Hmm, folk jeg kjenner anbefaler ikke studiespesialiserende og jeg har hørt at det er mange folk som dropper ut fra det 3 året. For eksempel de tok Elektrofag, -> Data og elektronikk -> studiespesialiserende. Men hva om jeg hadde tatt idrettslinjen, hadde det telt som studiespesialiserende?

Poenget er at du trenger realfagsmatten om du vil studere informatikk. Du kan få generell studiekompetanse med {insert random vgslinje} og allmenn påbygg. Men da må du ta realfagene som privatist. Og folk som dropper ut fra studiespesialiserende er folk som ikke gjør lekser etc. Det er ikke spesielt vanskelig å komme seg igjennom. Og klarer du ikke det engang så burde du i alle fall ikke studere noe som faktisk er vanskeligere enn folk tror. Et informatikk/datateknikk studium er arbeidskrevende.

Lenke til kommentar

jeg hadde satset på dataingeniør på høyskole/universitet, da mye der handler om programmering. mye høyere nivå og lønnsnivå enn hvis du går IKT yrkesfag, da jeg har fått inntrykk av at mye av tiden går til å plukke fra hverandre og sette sammen pcer.

 

edit: for dataingeniør kreves det studiespesialisering med R1+R2+FYS1.

Endret av morthon
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svarene, nå krangler eg litt med meg sjølv.

Gå på studiespesialisering så høyskole og bli dataingeniør og tjene mye penger.

Eller ha det chill på elektrofag IKT/data og spesialisering og få meg en vanlig jobb og vanlig lønn.

 

Det eg tenkte på mest er at beste valget mitt er å ta IKT pga. hva om eg ikke liker programmering? Hva kommer jeg til å gjøre då, jeg får jo ikke fagbrev så eneste jobben jeg kan søke på er rema 1000. Det beste jeg kan gjøre er IKT i 4 år og får meg en jobb og hvis eg bestemmer meg at eg vil gjøre mer i livet så går jeg på studiespesialisering. Hva syns dere?

Burde jeg satse på høyskole eller IKT? Hva er best? Og hva kan jeg jobbe med på IKT, eksempler.

Lenke til kommentar
Burde jeg satse på høyskole eller IKT? Hva er best? Og hva kan jeg jobbe med på IKT, eksempler.

 

Hva med begge deler?

Ta fagbrevet først og vær lærling så går du på forkurs for ingeniør

Da tar du matten, fysikken og det du trenger for å komme inn på informatikk.

 

Fordelen med denne veien er at du først får fagbrevet og jobbet noen år innen for IT industrien slik at du har mulighet til på teste ut litt hvordan det faktisk er å jobbe med IT og du kan lære mye om emner som du trenger senere på et informatikk studie.

Lenke til kommentar

Det finnes også en annen mulighet enn studiespesialiserende hvor du først går yrkesfag og deretter påbygg om du vil ha studiekompetanse som er nødvendig for høyere utdanning. I tillegg til dette krever mange høyere utdanninger på høgskoler og universitet i mindre eller større grad matematikk og fysikk for å komme inn.

 

Dette kan du enten få igjennom et spesialopplegg hos skolen din om du er veldig heldig (jeg fikk R1-matte, det var bare 5stk i klassen så var akkurat nok, men fikk ikke R2 pga. skolen mente det var unødvendig).

 

En annen løsning er såkalt forkurs hvor du tar de nødvendige fagene i sommerferien før utdanningen. Dette er ganske vanlig og tilbys av de fleste store skolene.

 

Siste løsning som er ganske spesiell og jeg veit ikke alle skoler tilbyr er å ta de nødvendige fagene underveis i utdanningen. Jeg anbefaler ikke denne løsningen da dette vil tilsi at du har veldig mye skolearbeid, og det vil f. eks gjøre det vanskelig å få tid til andre ting som jobb som ofte er nødvendig for mange studenter.

 

Personlig gikk jeg 2 år elektro og deretter påbygg, hvor jeg tok ekstratimer i naturfag og matematikk. Pga. skolen droppet ekstratimene det siste året jeg gikk (påbygg) så fikk jeg kun R1 og ikke R2 og 2FY som de hadde lovet oss, noe som var skuffende. R1 var allikevel nok for å komme inn på Informasjonsteknologi på Høgskolen i Oslo. Dette er et helt normalt informatikkstudium hvor du lærer i stor hovedsak programmering, serverbruk og slikt.

 

Du står like godt stilt om du tar yrkesfag+påygg som om du tar studiespes foruten at du kan mangle noen realfag og språkfag, men om du tar realfagene igjennom en av de tre måtene jeg nevnte så er det i praksis ingen forskjell. Informatikk går hovedsaklig på engelsk uansett, så spansk/fransk/tysk er virkelig ingen nødvendighet, bare et lite pluss i enkelte miljøer/bransjer.

 

Det beste kan kanskje være å gå et yrkesfag som er tilknyttet data, slik som IKT, data og elektronikk eller media, men du kommer ikke til å få så fryktelig mye ut av dette utover at du kanskje kan noen ting fra før av som du like godt kunne ha lært deg selv på fritiden. Derimot er et stort pluss ved å gå yrkesfagveien at det ofte er lettere å få gode karakterer i yrkesfag enn språk osv. Selv cruiset jeg gjennom elektro og pga. dette så ble snittet på 5, selv om jeg fikk betydelig dårligere i påbygg (pga. den jævla norsken, hater dikthistorie og slikt :p)

 

Det nevnes at du kan ta fagbrev først, men det er både positive og negative sider ved dette. Negative vil være at du vil savne lønnen du har blitt vant med fra lærling/fast arbeid, samt det kan hende at du har lært blir totalt irrelevant for din senere utdanning. Positivt er mengder med arbeidserfaring og kanskje oppsparte penger før utdanning.

 

Uansett hva du velger har du mange veier å gå, vil du stå sterkest forberedet er studiespesialiserende den tryggeste veien. Lykke til!

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk, nå har eg ihvartfall bestemt meg hva er best for meg. Men hva syns dere er best IKT eller data og elektronikk?

 

Kvaliteten på disse linjene varierer fra fylke til fylke, og noen vil hevde at det ene er bedre over det andre. Uansett om du har tenkt å ta høyere utdannelse så vil jeg påstå at hva du velger på vgs ikke har så fryktelig mye å si.

 

Hadde jeg kunne valgt igjen så hadde det blitt noe i denne duren:

elektro, data og elektronikk -> forkurs -> dataingeniør -> 1 årig master i utlandet.

 

Greit å sitte med en mastergrad som 23-åring vil jeg tro ;)

Lenke til kommentar

Sjølv om du er flink på data så betyr ikkje dette nødvendigvis at du bør ta ei utdaninning innan dette.

 

Dei aller fleste yrker som har kontorarbeid i større eller mindre grad vil ha behov for personer som er gode på data.

Så eigentleg vil du stå serkare på arbeidsmarkedet dersom du har ei utdanning og sterk kompetanse på eit ekstra fagfelt, enn dersom du berre er god på ein ting.

 

Sidan alle som har IKT som fagbakgrunn er forholdsvis like deg så vil det være mange nesten like personer for arbeidsgiver å velge mellom.

 

Men dersom du utdanner deg til f.eks arkitekt som kan programere dine eigne arbeidsverktøy og bildebehandle prosjektskissene utan hjelp frå andre så vil du være mykje meir attraktiv på arbeidsmarkedet.

 

Det kan også være lurt å tenke litt over om du eigentleg vil jobbe med det som heilt tydelig er hobbien din.

Lenke til kommentar

Sjølv om du er flink på data så betyr ikkje dette nødvendigvis at du bør ta ei utdaninning innan dette.

 

Dei aller fleste yrker som har kontorarbeid i større eller mindre grad vil ha behov for personer som er gode på data.

Så eigentleg vil du stå serkare på arbeidsmarkedet dersom du har ei utdanning og sterk kompetanse på eit ekstra fagfelt, enn dersom du berre er god på ein ting.

 

Sidan alle som har IKT som fagbakgrunn er forholdsvis like deg så vil det være mange nesten like personer for arbeidsgiver å velge mellom.

 

Men dersom du utdanner deg til f.eks arkitekt som kan programere dine eigne arbeidsverktøy og bildebehandle prosjektskissene utan hjelp frå andre så vil du være mykje meir attraktiv på arbeidsmarkedet.

 

Det kan også være lurt å tenke litt over om du eigentleg vil jobbe med det som heilt tydelig er hobbien din.

Det er i dag mangel på folk med høyere utdanning innen IT. Så jobb finner han mest sannsynlig uansett.

Lenke til kommentar

Hva trenger jeg for å foreksempel jobbe i et firma som FUNCOM?

Høyere utdanning innen IT med gode resultater og de rette fagene, mye matte og fysikk i spill. Så kan være verdt å ta noen ekstra emner innen de emnene. Du vil mest sannsynlig aldri få jobb i spillselskaper med bare VGS bakgrunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...