Gå til innhold

Portrett fotografering med begrenset utstyr


Anbefalte innlegg

Med begrenset utstyr mener jeg hus, objektiv og kanskje en blits. Utstyr som man får plass til i en enkel skulderveske. Helt enkle og elementære ting mao.

 

Et tenkt scenario er hvis dere f.eks. skulle gått rundt på gata og tatt portrettbilder av tilfeldige mennesker.

Et annet scenario kan være tilsvarende i et kontorlandskap.

 

Hvordan hadde dere gått frem? Hvilke hensyn og fremgangsmåter hadde vært aktuelle for deg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke noe mer enn et enkelt hus, et godt portettobjektiv og en liten blits med en diffuser.

 

Av mine hus, så ville jeg nok valgt Panasonic GH2, 45mm f/2.8 objektivet og FL-36R (blits). For de som har crop speilrefleks (Canon/Nikon/Pentax osv), så er nok en brennvidde mellom 50 og 85mm å foretrekke.

 

Skal du ta portretter på gata, så er det beste å spørre personene først. Ulempen er at protrettene blir mer oppstillt, men det behøver ikke gjøre noe. Ute på dagtid er ikke blits veldig nødvendig; men kan gjøre nytte som utfyllingslys - da gjerne med en diffuser eller softboks montert.

 

Inne på kontorlandskapet, så er blits mer eller mindre nødvendig da lysforholdene er ofte dårlige.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Et kamerahus med objektiv og en blits holder i massevis til å ta fine portretter.

 

Jeg hadde valgt et 50mm f/1.8. Billig og bra. Jeg hadde også satt en liten softboks på blitsen.

 

Eksempler på softbokser:

http://www.lumiquest.com/store/products/LumiQuest-SoftBox-LTp.html

http://www.lastolite.com/ezybox-speedlite-softbox.php

 

Så er det bare å finne en fin bakgrunn og knipse i vei!

Lenke til kommentar

Skal du ta portretter på gata, så er det beste å spørre personene først. Ulempen er at protrettene blir mer oppstillt, men det behøver ikke gjøre noe.

 

Dette er vel strengt tatt lovpålagt. Ikke bare er det krenkende å ta "tilfeldig portrettfoto", men det kan også skape irritasjon og krangel. Du kan rett og slett få deg en midt i ansiktet.

 

I slike situasjoner er det lettere å få tillatelse enn tilgivelse.

Lenke til kommentar

Dette er vel strengt tatt lovpålagt.

Det er det vel så absolutt ikke.

I slike situasjoner er det lettere å få tillatelse enn tilgivelse.

Det er en helt annen sak.

Sålenge en person befinner seg i offentlig rom er du i din fulle rett til å ta bilder av personen. Det er dog ikke det samme som at du legger bildet ut på internett eller forsøker å tjene penger på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg glemte vel å si at dette er kun et retorisk spørsmål. :)

 

Litt inspirert av at jeg fra tid til annen fotograferer nyansatte på jobb, og at muligheten for å rigge opp et studio setup sjelden er hensiktsmessig.

 

I løpet av en søvnløs natt, så begynte jeg å tenke litt på dette og andre scenarioer der man kanskje ikke har med seg merr en det helt elementære. Situasjoner der man ikke har nødvendigvis går ut for å fotografere, men allikevel har med seg noe fotoutstyr i tilfelle anledningen skulle by opp til dans.

 

Hvordan får man da mest mulig ut av situasjonen? Hvor ville f.eks. du plassert motivet/personen i forhold til lysforhold i sol og/eller gråvær osv?

 

Det er noe ala dette jeg synes kunne vært en interessant og kanskje lærerik diskusjon.

Men det er kanskje bare meg? :)

Lenke til kommentar

Dette er vel strengt tatt lovpålagt.

Det er det vel så absolutt ikke.

I slike situasjoner er det lettere å få tillatelse enn tilgivelse.

Det er en helt annen sak.

Sålenge en person befinner seg i offentlig rom er du i din fulle rett til å ta bilder av personen. Det er dog ikke det samme som at du legger bildet ut på internett eller forsøker å tjene penger på det.

 

Beklager, tenkte selvfølgelig på publisering av slike bilder. Det er ulovlig å publisere slike bilder uten samtykke.

Lenke til kommentar

Jeg glemte vel å si at dette er kun et retorisk spørsmål. :)

Det ante meg :)

 

Litt inspirert av at jeg fra tid til annen fotograferer nyansatte på jobb, og at muligheten for å rigge opp et studio setup sjelden er hensiktsmessig.

Det er jo en aktuell problemstilling egentlig. I disse tilfellene er det vel kun hode som er aktuelt? Eller tar du halv/helfigur? Det gjelder det å finne en lokasjon med nøytral bakgrunn som du kan alltid bruke og bruke en blits reflektert i tak (eller bruke en reflektor/diffusor) slik at blitslyset blir dempet.

 

I løpet av en søvnløs natt, så begynte jeg å tenke litt på dette og andre scenarioer der man kanskje ikke har med seg merr en det helt elementære. Situasjoner der man ikke har nødvendigvis går ut for å fotografere, men allikevel har med seg noe fotoutstyr i tilfelle anledningen skulle by opp til dans.

Det baller gjerne litt på seg når man ligge og tenker en søvnløs natt.

 

Hvordan får man da mest mulig ut av situasjonen? Hvor ville f.eks. du plassert motivet/personen i forhold til lysforhold i sol og/eller gråvær osv?

Det vil avhenge av lysforholdene - sterk sol er problematisk da lyset blir hardt, slik at du får plassere personene i skyggen. Grått vær er ofte bra fotolys da folk slipper å myse mot sola osv.

 

Det er alltid viktig å sjekke at bakgrunnen ikke ødelegger - en stolpe som stikker opp av hodet er en klassiker :)

 

Det er noe ala dette jeg synes kunne vært en interessant og kanskje lærerik diskusjon.

Men det er kanskje bare meg? :)

Det er et interessant tema. Sikkert noen som er gode på dette som kan komme med gode råd.

Lenke til kommentar

En ganske interessant problemstilling. Hvis jeg skulle hatt så lite og lett utstyr som overhodet mulig, men allikevel vært rustet for å ta gode portretter, ville jeg sannsynligvis brukt et kompaktkamera (Canon G12, Olympus XZ-1, eller noe slikt) og en liten blits, f.eks Nikon SB-800 med en sammenfoldbar bløtboks, f.eks LumiQuest Softbox III eller Softbox LTp. Blitsen kan håndholdes, eller eventuelt festes på en Superclamp, Justin clamp, Gorillapod eller lignende anordning. Kunne eventuelt brukt en liten speilrefleks eller speilløst systemkamera -- tror i så fall jeg hadde valgt D40, siden den ikke har noen begrensning på korteste mulige lukkertid med blits, og jeg synes det ganske karakteristiske uttrykket til sensoren dens er godt egnet for portretter.

 

Jeg holdt forøvrig på med et prosjekt for en liten stund siden hvor jeg tok gateportretter av folk, da brukte jeg D7000 med en 70-300mm VR, som typisk betant seg rundt 100mm og f/5,6, og hadde med en assistent som drassa på en SB-800 med gjennomskinnelig 43"-paraply. For å gjøre det enkelt og raskt brukte jeg trådløs styring fra kameraet i automatisk modus, og avpasset lyset i bakgrunnen ved å variere ASA-verdien. Det fungerte veldig bra; fint og mykt, om enn noe kjedelig lys, minimal tid brukt på rigging og innstillinger.

 

Noe av det flotte med portrettfotografering er egentlig at det krever så lite utstyr. Man kan komme veldig langt med et hvilket som helst kamera og noen lyskilder som for eksempel arbeidslamper kombinert med laken for å diffusere lyset. Noen ganger er det jo sågar også en fordel med optikk som tegner myke bilder; enkelte går langt for å oppnå det, ved å skaffe dyre "soft focus"-objektiver eller ved å montere Aero-Ektar 7" f/2,5 på Speed Graphic. Personlig planlegger jeg å bruke en gammel og sliten Agfa Billy I når jeg skal skyte noen aktbilder relativt snart (... med mindre modellen plutselig trekker seg, hun har i alle fall slutta å svare på henvendelser :p )

 

EDIT: ser at jeg har snakket meg vekk fra et av de opprinnelige spørsmålene, angående kjappe portretter i kontorlandskaper. Der ville jeg brukt en blits reflektert i et aller annet, for eksempel en hvit vegg eller et whiteboard eller hva som helst som reflekterer, og muligens brukt en ekstra blits, eller en lampe hvis flere blitser ikke er tilgjengelige, som rimlight dersom det passer. Rimlight kan være veldig nyttig for å separere motivet fra bakgrunnen, så lenge effekten ikke overdrives. som bakgrunn kunne det kanskje funke å bruke utsikten fra et vindu? Hvis den undereksponeres og kastes ut av fokus kan det bli litt stilig uten å forstyrre.

 

EDIT 2: glemte forresten at det er umulig å snakke om blitser og gatebilder uten å nevne Bruce Gilden

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

En ganske interessant problemstilling. Hvis jeg skulle hatt så lite og lett utstyr som overhodet mulig, men allikevel vært rustet for å ta gode portretter, ville jeg sannsynligvis brukt et kompaktkamera (Canon G12, Olympus XZ-1, eller noe slikt) og en liten blits, f.eks Nikon SB-800 med en sammenfoldbar bløtboks, f.eks LumiQuest Softbox III eller Softbox LTp.

Jeg kan trygt si at du og jeg har forkjellige begreper om hva som er en liten blits :) Jeg ser for meg en blits som er mindre enn f.eks. SB600, men større enn SB400.

EDIT 2: glemte forresten at det er umulig å snakke om blitser og gatebilder uten å nevne Bruce Gilden

Den mannen er gal :D

Lenke til kommentar

EDIT 2: glemte forresten at det er umulig å snakke om blitser og gatebilder uten å nevne Bruce Gilden

Den personen er et skrekkens forbilde for fotospirer. Hadde han prøvd det samme på meg så hadde jeg knust utstyret hans og fått han til å spise salaten.

 

Vi har ikke bruk for slike mennesker, de bare setter fotografer i enda dårligere lys.

 

Tor

Lenke til kommentar

En ganske interessant problemstilling. Hvis jeg skulle hatt så lite og lett utstyr som overhodet mulig, men allikevel vært rustet for å ta gode portretter, ville jeg sannsynligvis brukt et kompaktkamera (Canon G12, Olympus XZ-1, eller noe slikt) og en liten blits, f.eks Nikon SB-800 med en sammenfoldbar bløtboks, f.eks LumiQuest Softbox III eller Softbox LTp.

Jeg kan trygt si at du og jeg har forkjellige begreper om hva som er en liten blits :) Jeg ser for meg en blits som er mindre enn f.eks. SB600, men større enn SB400.

SB-800 er vel egentlig akkurat like stor som SB-600 (men 50g tyngre), men det er kanskje litt på kanten av hva man vil kalle liten, ja. Sammenlignet med SB-900 er den imidlertid mikroskopisk. :D Egentlig anser jeg alle skomonterte biltser som små. Quantum Q-flash og sånne hammer-formede Metz-dingser blir en mellomting, mens Monoblokker og pakke- og hode-systemer er store.

 

EDIT 2: glemte forresten at det er umulig å snakke om blitser og gatebilder uten å nevne Bruce Gilden

Den mannen er gal :D

Skvatt hakkende sådan! Men han tar kule bilder. :)

 

EDIT 2: glemte forresten at det er umulig å snakke om blitser og gatebilder uten å nevne Bruce Gilden

Den personen er et skrekkens forbilde for fotospirer. Hadde han prøvd det samme på meg så hadde jeg knust utstyret hans og fått han til å spise salaten.

 

Vi har ikke bruk for slike mennesker, de bare setter fotografer i enda dårligere lys.

 

Tor

Jeg vil ikke akkurat direkte anbefale noen å prøve å holde på sånn her i Norge, da er nok sjansen stor for at man får seg en på trynet (en teori du underbygger ;) ). På gatene i NYC blir det åpenbart mer akseptert, noe man kan tilskrive en rekke kulturelle forskjeller, så der vil majoriteten finne det mindre plagsomt, og man ville ikke risikert å utsette seg selv for fare ved å fotografere på den måten (med mindre man fotograferer en politibetjent, da blir det vel noen døgn på glattcelle). Dog ville jeg aldri, uansett hvor jeg måtte befinne meg, drevet med gatefotografering på noen som helst slags måte, med en så sur mine som ham. Det hjelper veldig å smile litt til folk, så skjønner de at man er harmløs. Hvorvidt vi har "bruk for slike mennesker" er en diskusjon jeg skal avstå fra å begi meg inn på (i denne tråden) ;)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Som andre er inne på trenger man slettes ikke mye utstyr for å gjøre portretter - for mye ustyr kan til og med være ei hinding, om man ikke har kontroll over alle lampene og reflektorene...

 

Ute er det ikke en gang sikkert man trenger å ha med seg lys. Skyggesiden av gata kan feks. ha greit fotolys - om ikke superspennende:

 

5468354877_7770585e4b_z.jpg

Old man in Trinidad by Ole Gunnar Onsøien, on Flickr

 

På nyttårsaften tok jeg med meg kamera (med 35mm for anledningen), softboks+blits og reflektor for å ta noen litt utypiske festbilder. Burde dog være minst to for å ta bilder med et slikt oppsett, men det er vel kanskje ikke noe problem i ei kontorsetting? Edit: eller bruke stativ såklart. :)

 

6631433009_56a80b956c_z.jpg

IMG_5699 by Ole Gunnar Onsøien, on Flickr

 

Edit2: En åpenbar fordel med studioblitser er at de stortsett har modeleringslys, noe man fort savner med vanlige flashlights. Blir fort litt prøving og feiling før lyset er der det skal...

Endret av olegunnaro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger ikke noe mer enn et enkelt hus, et godt portettobjektiv og en liten blits med en diffuser.

 

Av mine hus, så ville jeg nok valgt Panasonic GH2, 45mm f/2.8 objektivet og FL-36R (blits). For de som har crop speilrefleks (Canon/Nikon/Pentax osv), så er nok en brennvidde mellom 50 og 85mm å foretrekke.

 

Skal du ta portretter på gata, så er det beste å spørre personene først. Ulempen er at protrettene blir mer oppstillt, men det behøver ikke gjøre noe. Ute på dagtid er ikke blits veldig nødvendig; men kan gjøre nytte som utfyllingslys - da gjerne med en diffuser eller softboks montert.

 

Inne på kontorlandskapet, så er blits mer eller mindre nødvendig da lysforholdene er ofte dårlige.

Funker FL-36R like bra på Panasonic kameraer som på Olympus kameraer ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...