Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Stasjonær pc skrur seg av uten forvarsel


Anbefalte innlegg

I det siste har jeg møtt på et veldig irriterende problem, pcen skrur seg av uten forvarsel, altså den skrur seg av på lik måte som når strømmen går eller man river ut ledningen.

 

Etter den har gjort dette skrur den seg på igjen.

 

Dette skjer ofte når pcen har vært på en stund, rundt 5-6 timer og det skjer ofte når jeg spiller skyrim (ARG)

 

Har overvåket temperaturen og den ligger på maks 50C

 

Har overklokket cpu til 4.5 ghz, men dette har vært stabilt en stund.

 

Mistenker at det kanskje kan være RAM, men disse også har vært der lenge.

 

Komponenter:

intel i5 2500k

nvidia gtx 570

asus p8p67(husker ikke resten) deluxe

 

Ser på overvåking at HK ligger på rundt 60C uten load

 

Hva er det som feiler pcen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du jorda stikk kontakt?

Det er mest sannsynlig en feil med stikk kontakt eller strømforsyningen. Det kan også være en ledning inne i datan som er dårlig festet. Det kan være fordi prosessoren blir for varm.

 

Jeg tror det er strømforsyningen, stikk kontakt eller feil med strøm generelt. Mer konkret er det vanskelig å være.

 

Selv om overklokking har fungert greit en stund så kan det faktisk være det. Støv på vifta og ellers inne i en pc er også en veldig dominerende faktor.

Lenke til kommentar

Det mest logiske å gjøre i en slik situasjon er jo å kutte tilbake på overklokkinga, for å se om det er dette som er årsaken. Man bør aldri ta som en selvfølge at det ikke er problemet. Det pleide å være det første jeg gjore når jeg overklokket før og traff på mistenklige kræsj o.l

Lenke til kommentar

Takk for hjelp

 

Stappi: Ledningen skal være jordet, men kan jo se om det er en overbelastning her.

 

Har en 750w forsyning, så burde egentlig holde.

 

Smirnoff: Skal også kutte ned på overklokken hvis jeg ikke finner noe feil ved strømmen.

 

 

Installerte også en stor service pack igår, så kanskje hvis jeg har veldig flaks at dette fikser problemet mitt!

Lenke til kommentar

Du har fjernet haken ved "Restart automatisk" ved system feil? Altså kort sagt BSOD, fordi det kan hende at det er dette som skjer. Av og til skjer en blåskjerm så raskt at du ikke vil legge merke til at PCen kræsjer, og man tror at den slår seg av og så på igjen.

 

Forresten så er 750W PSU mer enn nok for det oppsettet ditt.

Lenke til kommentar

ja, 750watt holder fint for meg.

 

Har kun 2hdd og kun en gpu.

 

 

Chavalito, sikkert dumt spørsmål, men hvor kan jeg finne dette alternativet ?

 

Edit:

Har byttet litt om på kablene, og satt psukabelen rett inn i støpselet i veggen. Har vært mindre krasjer nå, men problemet har møtt meg 2 ganger på 2 dager.

Endret av SuperTrym
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Datamaskin->Egenskaper->Avanserte systeminnstillinger->Avansert->Innstillinger for Oppstart og gjenoppretting.

 

 

 

(Ifølge MS er dette dobbelt avansert altså..)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hva er temperatur på skjermkort? På gammel pcen min med et HD4850 ble tempen for høy ved spill av Crysis og maskinen slo seg av

Tempen på skjermkortet husker jeg ikke helt, men det er ganske lavt. Spiller skyrim på fullt + 2k teksturer.

 

Tja, det letteste er nok rett og slett å teste med en annen PSU. Du kunne også brukt et multimeter og sett litt på hvordan 12V-linjen oppfører seg under belastning. Bruk en ledig 12V molex-kabel f.eks.

Litt vanskelig med en annen psu, men skal høre med it på skolen om de har en liggende. Har også en elektriker familie jeg er gode venner meg som sikkert kan hjelpe meg med multimeter!

 

Sjekk om kabelen fra strømforsyningen sitter orgenlig i...

Hadde samme problem før :D

 

Regner med at du mener euro-kabelen fra veggen? Den har jeg faktisk sjekket, og det er desverre ikke den som sitter løst :(

 

Takk for hjelp underveis folkens!

Lenke til kommentar

YESDA, nå vil ikke pcen skur seg på lengre enn til windowslogoen!

 

Noen som vet hva det ofte skyldes?

 

Vurderer sterkt å ta den med til en pc-reparatør, men vil helst fikse det selv

Sist jeg opplevde at jeg bare kom til windowslogoen, så hadde skjermkortet røket.Bytta skjermkort og alt var iorden igjen. Men, det trenger ikke bety at det er det som er ditt problem.

Hvis du har mulighet for det, så test med en annen psu eller skjermkort etc og se om ikke det løser problemet. Da finner du ivhertfall ut hvilken komponent som ikke fungerer som den skal.

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

750w er egentlig lite for dine bruksområder. Derfor vil jeg anbefale deg minst 1000 watt eller mer.

Bull. Han kunne ha klemt inn et ekstra skjermkort av samme type uten at det gikk ut over stabiliteten, gitt at han kjører alt på stock speed.

 

Jeg synes dog også det høres ut som en feil på strømforsyningen. Om det er det er det egentlig bare positivt, for da bør det være enkelt å lokalisere feilen og reklamere på produktet til selger.

Lenke til kommentar

Det er ikke skjermkortet som har ryket, testet med en annen hdd jeg hadde liggende med win8 og da kom jeg helt inn.

 

Snakket med IT idag, og han sa også at jeg kunne la den stå en stund i bios og se om den krasjer da. Jeg får ikke overbelastet den da..

 

Tester også med en annen strømkabel for å være helt sikker før jeg tester med multimeter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...