Gå til innhold

Smarttelefon med skikkelige taster?


bebbetufs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Experia virker kjip ved første øyekast. Skal undersøke litt mer nøye. Det jeg først og fremst vil ha er ikke QWERTY tastatur, men et godt gammeldags mobiltastatur 1-9. Er dette så gammeldags at det ikke lenger lages?

Endret av bebbetufs
Lenke til kommentar

Takk for svar. Experia virker kjip ved første øyekast. Skal undersøke litt mer nøye. Det jeg først og fremst vil ha er ikke QWERTY tastatur, men et godt gammeldags mobiltastatur 1-9. Er dette så gammeldags at det ikke lenger lages?

 

Kjøper du mobil med android så kan du enkelt laste ned det "gamle" tastaturet. Telefoner med liten skjerm har som oftest T9 og ikke qwerty.

Lenke til kommentar

Men skjermtastatur gir deg ikke noen taktil tilbakemelding som kan behøves om du har problemer med motorikken (og ærlig talt suger T9 på skjerm uansett). Nokia og Blackberry selger vel kanskje fremdeles noen telefoner med klassisk mobiltastatur.

de vibrerer når man treffer, noe som fungerer ganske greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det fungerer fryktelig dårlig. Med mekaniske taster lar du tommelen gli langs tastene til du kjenner at den er på rett sted, og så trykker du inn, mens med skjermtastatur taster du inn bokstaver så fort du kommer borti skjermen. Forskjellen mellom de to variantene av tilbakemelding er at skikkelige taster gir tilbakemelding før du taster inn, mens skjermtastaturet gir melding i etterkant, når du allerede har skrevet feil. Tilbakemeldingen fra skjermtastaturet sier deg bare at telefonen har registrert at du traff tastaturet.

Lenke til kommentar
Med mekaniske taster lar du tommelen gli langs tastene til du kjenner at den er på rett sted, og så trykker du inn,

 

Bingo. Dette funker jo bedre også for folk som har 100% førlighet. Det er ikke alle som alltid vil stirre på tastaturet for å taste et nummer eller velge en låt. For meg med mine problemer funker touch overhodet ikke, men mange jeg kjenner ville foretrukket T9 tastatur fremfor touch på grunn av den taktile tilbakemeldingen, og irritasjonen som følger av å taste feil. Håper flere produsenter innser dette etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...