Gå til innhold

Skarphet og oppskarping - er det nødvendig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får jeg spørre hvilke egenskaper?

Skarphet, byggekvalitet, fokusring, "Zeiss-look og -farger" (eller - dette er for meg ikke en grunn, men andre påstår at de ser det, og jeg liker bildene), god nærgrense (1:2), optisk ytelse ved skudd på nært hold med stor blender.

Autofokus er forøvrig for pingler, men noe jeg allikevel av og til savner. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Så bra ut denne Trondster :)

 

Men f/1.4 versjonen var ikke mye å skryte av da...

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=709&Camera=453&Sample=0&FLI=0&API=0&LensComp=473&CameraComp=0&FLIComp=0&APIComp=0

 

Tja, manuell fokusering synes jeg går greit til tider og har ikke noe i mot det, men vil nå uansett ha muligheten for å foksere automatisk :)

Lenke til kommentar

Men f/1.4 versjonen var ikke mye å skryte av da...

Det er et helt annet objektiv, med andre prioriteringer igjen. Det hadde jeg, og jeg solgte det til fordel for det jeg har nå. Planar T* 1.4/50 er veldig god nedblendet, og har andre gode egenskaper.

 

Men - nok om 50mm. Åpne heller evt en annen tråd om "hvilken 50mm er best for meg".

 

 

En 50mm er derimot noe jeg tar med på julaften. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er skarpt nok når man slipper å tillføre kunstig skarphet ved bilder tatt i raw-format :)

Den skjønner jeg faktisk ikke. Alle raw filer trenger en oppskarpning for å bli bra, uansett optikk. Når du sier at du ikke trenger å tilføre noe skarphet i ettertid, så betyr det egentlig bare at du allerede har satt opp RAW-behandleren din til skarpe opp passe.

Her er et bilde jeg tok med Canon EF 85mm f/1.2L USM II.

Skarpheten er justert ned til verdi "0" i Lightroom. Bildet er kun justert i størrelse.

 

post-30214-0-25518200-1324606363_thumb.jpg

 

Bildet er tatt med største blender og en ekstern blitz rettet mot taket.

 

Kan da ikke si at dette mangler skarphet?

Lenke til kommentar

Kan da ikke si at dette mangler skarphet?

 

Jeg kan derimot si at du ikke er den skarpeste kniven i skuffen... :blink:

 

Selv om du ikke liker julen (som du fikk frem i ett innlegg her ett sted), så er denne tråden for hva slags optikk du bruker på julekvelden. I forhold til det kriteriet så har du rota deg så ufattelig bort at ingenting i denne verden kan få deg tilbake på track (les; du har kapret tråden med massiv OT BS!!!).

 

Lag deg en egen tråd, og la oss andre få ha denne tråden i henhold til hva den var ment som... :mad:

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Kan da ikke si at dette mangler skarphet?

 

Jeg kan derimot si at du ikke er den skarpeste kniven i skuffen... :blink:

 

Selv om du ikke liker julen (som du fikk frem i ett innlegg her ett sted), så er denne tråden for hva slags optikk du bruker på julekvelden. I forhold til det kriteriet så har du rota deg så ufattelig bort at ingenting i denne verden kan få deg tilbake på track (les; du har kapret tråden med massiv OT BS!!!).

 

Lag deg en egen tråd, og la oss andre få ha denne tråden i henhold til hva den var ment som... :mad:

Dette er min tråd :!:

 

Dessuten så er ditt innlegg like "off topic" som mitt, så da er du vel kanskje ikke så skarp du heller da?

Endret av BjerkneZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er et bilde jeg tok med Canon EF 85mm f/1.2L USM II.

Skarpheten er justert ned til verdi "0" i Lightroom. Bildet er kun justert i størrelse.

 

 

Kan da ikke si at dette mangler skarphet?

 

Du kan da i det minste skrive hvilken kamera du har brukt da, så vi slipper å diskutere på feil grunnlag.

 

1024 × 809 px er heller ikke det rette grunnlaget for og studere skarphet, og bildeinformasjonen "exif" burde legges ved.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er så og si umulig å vurdere skarphet basert på et enkelt bilde uten sammenligningsgrunnlag. Og du må også enten vise hele bildet i 100%, eller (bedre) lage et utsnitt som du synes er representativt, fortrinnsvis i ukomprimert format. Så vil du sjekke hvor skarpt objektivet ditt er må du ha noe å sammenligene med så fremt du ikke har tilgang til utstyr som tester objektivet.

 

Hadde du ikke en 24-150 også, og/eller en 70-200 2.8? Begge dekker jo 85mm så du kan ta samme bilde som med 85mm, eventuelt 35mm og 24-105. Da vil du få et inntrykk av forskjellene. Både 35mm L og 85mm L regnes vel forøvrig som bedre enn 50mm L, i hvert fall relativtt il konkurrenter.

 

Ellers er jeg enig med andre her, alle digitalkameraer (med unntak av noen Sigma-modeller) trenger oppskarping for å se best mulig ut. Demosaik-algoritmene som brukes på bilder fra alle bayersensorer introduserer uskarphet når de to manglende fargekanalene interpoleres for hver piksel. Det er også grunnen for at Adobes produkter som LR og PS har en standard oppskarping som (formodentlig) er tilpasset til hver enkelt modell.

 

 

Lenke til kommentar

Er da vel ganske lett å vurdere skarphet?

 

Man ser på bildet, gjør en vurdering.

 

Enten så annser man det som skarpt, eller så gjør man det ikke.

 

Hvis feks. dette hadde vært et BK-foto så hadde man vel ikke sagt: "Jeg må se orginalen før jeg kan si om det er skarpt eller ikke"

 

Man vurderer det bildet man ser.

 

Men kan gjerne gi dere orginalen senere i dag så kan dere se selv.

Lenke til kommentar

Er da vel ganske lett å vurdere skarphet?

 

Man ser på bildet, gjør en vurdering.

 

 

Riktig! Dette er det visst mange som ikke har skjønt.

 

Og når man skal sammenligne skarpheten fra to objektiver så velger man et passende bilde tatt med hvert objektiv, og ser hvilket som er skarpest - det er det beste objektivet.

 

 

:rofl:

 

Lenke til kommentar

Er da vel ganske lett å vurdere skarphet?

 

Ja og nei, skal du se om et bilde er skarpt nok for deg er det åpenbart bare å se på bildet. Skal du sjekke om skarpheten til 50mm F1.2 er verdt de ekstra 8K til 9K i forhold til Canons og Sigmas 50mm F1.4 er du på et nivå hvor du faktisk må sammenligne identiske bilder fra begge/alle objektiver. Og forskjellen (i den grad en er der) vil det være tilnærmet umulig å se på "vanlig størrelse bilder". Det gjelder sannsynligvis om du kjøper Canons 50mm F1.8 også. Men det er selvsagt andre egenskaper du vil merke, som byggekvalitet, bokeh og litt ekstra lyssstyrke.

Lenke til kommentar

Jeg forstår det, men det blir sagt lenger opp her at ALLE bilder MÅ tillføres skarphet så lenge de er tatt i raw. Det er nettopp det som ikke alltid stemmer.

 

Det kan jeg bevise senere i dag ved å legge ut et bilde rett fra kameraet.

 

Det er faktisk første gang jeg har opplevd dette og forvandlingen skjedde ved kjøp av dyr optikk.

 

Man får den samme skarpheten på bildene tatt med billigere optikk også, man da må bildet oppskarpes for å bli like bra, og når man skarper opp bildet, så mister man jo bildedata.

Lenke til kommentar

Jeg forstår det, men det blir sagt lenger opp her at ALLE bilder MÅ tillføres skarphet så lenge de er tatt i raw. Det er nettopp det som ikke alltid stemmer.

Ja, vi påstår det, og vi vil fortsatt påstå det. Selv om du setter alt til 0 i Lightroom, så skjer det en oppskarpning under lokket, som du ikke ser.

 

Andre programmer er ikke like nazi, og lar deg slå av all oppskarpning. Og da blir det fint og soft.

Lenke til kommentar

Jeg forstår det, men det blir sagt lenger opp her at ALLE bilder MÅ tillføres skarphet så lenge de er tatt i raw. Det er nettopp det som ikke alltid stemmer.

Ja, vi påstår det, og vi vil fortsatt påstå det. Selv om du setter alt til 0 i Lightroom, så skjer det en oppskarpning under lokket, som du ikke ser.

 

Andre programmer er ikke like nazi, og lar deg slå av all oppskarpning. Og da blir det fint og soft.

Hvilket program snakker vi om da?

For det må jeg prøve.

Lenke til kommentar

Kan da ikke si at dette mangler skarphet?

... :angry: ...

Sånn det fungerer her. Hjelper ikke sutre, det kommer til å fortsette uansett. Og bra er det.. Om det blir for ille, så tar brukerne selv diskusjonen i chattetråden.

Rapporter innleggene om du mener de er "regelbrudd" så vurderer moderatorene det.

 

 

Om optikk juleaften:

Jeg skal være hjemme i morgen, så da er alt jeg har tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Jeg synes dette lukter litt av "jeg har brukt altfor mye penger på optikk o.l. og må forsvare kjøpene mine"... :roll:

 

Bare les innleggene til BjerkneZ nøye, og det kommer fort frem. (Hmm, BjerkneZ - kidZa - tilfeldighet?)

 

Bare dette utsagnet er en dead giveaway;

Det er faktisk første gang jeg har opplevd dette og forvandlingen skjedde ved kjøp av dyr optikk.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg synes dette lukter litt av "jeg har brukt altfor mye penger på optikk o.l. og må forsvare kjøpene mine"... :roll:

 

Bare les innleggene til BjerkneZ nøye, og det kommer fort frem. (Hmm, BjerkneZ - kidZa - tilfeldighet?)

 

Bare dette utsagnet er en dead giveaway;

Det er faktisk første gang jeg har opplevd dette og forvandlingen skjedde ved kjøp av dyr optikk.

Tror du er litt på bærtur nå mister :tease:

Lenke til kommentar

Jeg synes dette lukter litt av "jeg har brukt altfor mye penger på optikk o.l. og må forsvare kjøpene mine"... :roll:

 

Bare les innleggene til BjerkneZ nøye, og det kommer fort frem. (Hmm, BjerkneZ - kidZa - tilfeldighet?)

 

Bare dette utsagnet er en dead giveaway;

Det er faktisk første gang jeg har opplevd dette og forvandlingen skjedde ved kjøp av dyr optikk.

Tror du er litt på bærtur nå mister :tease:

 

Missus om jeg må be... :hrm:

 

Unger altså...

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...