Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter med å svelge piller


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg sliter med å svelge piller. I dag trenger jeg det veldig (akkurat nå!!) men de ender bare i vasken. Jeg får meg bare ikke til å svelge dem og til slutt løser de seg jo opp og da må jeg spytte dem ut.

 

Hvis noen har noen tips som kan hjelpe er jeg evig takknemlig!! :)

 

Postet av anonym: 85e91828c6e31dab98a2785d7f86977c

 

Postet av anonym: 85e91828c6e31dab98a2785d7f86977c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TS her.

 

Den går i oppløsning fordi jeg ikke får svelget den, ja. Jeg står lenge og fomler med å få svelget. Legger den bakerst på tunga og pøser på med vann, men det virker som det er en slags automatisk lås som nekter meg å svelge pilla. :p Vannet får jeg svelget.

 

Takk for svar forresten. Skal se om jeg får pulverisert dem nå. Men da bare lurer jeg på hvordan jeg skal få det ned? Skal jeg strø det på brødskiva? :!:

Postet av anonym: 85e91828c6e31dab98a2785d7f86977c

 

Postet av anonym: 85e91828c6e31dab98a2785d7f86977c

Lenke til kommentar

Før så tror jeg pleide å knuse de med to te-skjeier og så bare putte den i kjeften etterpå og helle innpå med vann.

Men tror det er noen piller som det ikke bør gjøres med, om jeg husker rett.

 

 

http://www.side2.no/helse/article790786.ece

http://www.dinside.no/352042/advarer-mot-knuste-piller

 

Kanskje du bør snakke med legen din før du evt begynner å gjøre det jeg beskrev.

Lenke til kommentar

Da jeg hadde problemer med å svelge tabletter tidligere som liten, pleide faren min å smuldre det opp i vannet som jeg drakk. Effektiviteten reduseres, men det hjelper. Brødskive eller noe annen mat er også en idé, ja. Men igrunnen burde du kanskje spørre legen din/apoteket om preparatet du bruker kan smuldres opp.

Lenke til kommentar

Jeg slet en periode med å svelge piller, og løsningen viste seg å være youghurt! Kjøp en god morgen youghurt, bland musliem i youghurten, og put en pille opp. Om du kjøper standart modellen av skogsbær vil du ikke merke forskjellen på pillen og youghurten, og den går ned på samme måte som rosinene i blandingen. Med tven på tenker du ikke på pillen før youghurtbegeret er tomt og pillen ligger i magesekken.

 

Med tiden kan du ta mindre og mindre youghurt hver dag, for å så prøve å gå over til bare vann :)

Lenke til kommentar
Legger den bakerst på tunga og pøser på med vann
Okei, du gjør det helt feil!

- Pilla bør ikke berøre tunga i det hele tatt. Da setter den seg fast og du får den aldri ned.

- Vannet skal inn før pilla. Det hindrer at pilla kommer i kontakt med tunga.

- Hvis du absolutt skal legge pilla på tunga, legg den langt framme så du kan vippe den bakover når du svelger.

- Bruk saft, ikke vann. Heller ikke sukkerfri saft.

Lenke til kommentar

Regner med du har greid deg med svarene over, men et ekstra tips, også evt til de med små barn.

 

Jeg hadde lignende problem da jeg var liten og skulle ta en viss type penicillin. Den klistret seg og til tungen og smaken fikk meg til til å brekke meg. Denne funket det heller ikke å blande i drikke, fæl smak.

Løsningen ble å skjære en tynn stripe is (vanlig fløteiskrem) og rulle rundt tabletten. Da sklei den ned uten problemer.

Lenke til kommentar

Jeg sliter også med å ta vanlig paracet og ibux, syns de smaker jævlige og pillene er så jævla store (syns jeg).

 

Min løsning var å kjøpe ''falsk'' ibux, de er billigere og har det samme virkestoffet, er mindre og smuldrer IKKE! :) Finnes også ''falsk'' paracet som du får kjøpt men den har jeg ikke prøvd enda, jeg bruker da å ta noen slurker flytende paracet for barn.

Lenke til kommentar

Svarer selv om det har gått noen dager ;)

 

Mitt tips er å spise mat. Ta en munnfull med hvilken som helst mat (brødskiver, middag etc.). Når du har tygget maten nok til at du skal svelge den så dytter du den sammen til en klump, presser pilla inni midten og så svelger hele greia.

Kjenner ingen smak, det er jo som en vanlig munnfull mat du skal svelge.

Lenke til kommentar

Til dere som ikke klarer å svelge Paracet og Ibux (ibuprofen):

 

Paracetamol er å få fra flere ulike produsenter i apotek. Paracetamol tablettene til firmaet ratiopharm er veldig små og kjekke og er lette å svelge. Er dette merket BuffyAnneSummers mest sannsynlig har kjøpt (bare i Ibux). Ellers så finnes paracetamol som smeltetabletter (Pamol-->smaker solbær->smaker faktisk veldig godt...nesten litt for godt :)) og brusetabletter, i samme styrken.

 

Ibuprofen finnes ikke i smeltetabletter, men som brusetabletter. Disse er markedsført som Burana. Dere har sikkert sett reklamen på TV.

 

Hvis dere går på andre tabletter som dere ikke klarer å svelge, hør med de på apoteket om det finnes andre alternativ :) Evt. hør om de kan knuses/deles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...