Gå til innhold

Varmeproblem på bærbar pc. ( Compal KHLB2 )


archongamer

Anbefalte innlegg

Sliter med at jeg har en bærbar pc som slår seg tvert av på grunn av det jeg tror er varme så fort den prøver seg på noen spill.

Selv om den greit klarer å spille de fleste spill jeg ønsker ytelsesmessig, går det som oftest bare noen få minutter fra man starter spillet til pcen dør.

 

Det er ikke noe støv e.l å se, og problemet har egentlig vært der siden pcen var ny.

Bør jeg reklamere på dette, eller er det noe man kan gjøre selv for å hjelpe?

 

Jeg har målt temperaturene med HW Monitor og her er tallenes tale:

 

CPU: 38-40c (idle) 53-58c (Max)

 

GPU: 59c (idle) 111c (Max)

 

HDD: 39c (idle/Max)

 

Da jeg er usikker på hva slags temperaturer som er normalt håper jeg noen kan si meg om noen av disse tallene er for høye.

Skal skjermkort tåle temperaturer godt over 100c ?

 

Pcen det er snakk om er en Multicom Compal KHLB2 kjøpt i 2010.

 

INTEL CPU CORE2DUO MOBILEP8800 2.66G FSB1066 3M

2 X TRANSCEND SO DIMM DDR3 2 GB 1066MHz

ATI Radeon 4650

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skjermkortet der burde ikke bli mer enn 90-95 grader max ved belastning, må være noe feil med kjøleløsningen. Mulig en skrue har løsnet så presset fra kjøleribben mot grafikkbrikken ikke er god nok for å få kontakt nok.

 

Hadde sendt maskinen på rep hos multicom. Har du kjøpt den som privatperson har du uansett 5 års reklamsjonsrett.

Lenke til kommentar

Slenger meg på denne tråden.

 

Har en Acer 8943G (modellen med 18" skjerm) med Radeon HD 5850 og i7-740QM.

 

Temperaturen den jobber seg opp i, spesielt på GPU / CPU (en eller begge), er helt ekstrem. Høy nok til å trigge "safety shutdown" veldig jevnlig. Skjer selvsagt bare under spilling, men selv mindre krevende spill tvinger maskina i kne. Temperaturen ligger da på over 110 grader både på CPU, GPU og chassissensor. Harddiskene er dog nede i 35-40, de sitter på andre siden av chassis i forhold til CPU og GPU. Ser ut som om CPU og GPU sitter svært nær hverandre, dårlig plassering?

 

Jeg har opplevd før på en tidligere ACER jeg hadde at en skrue som festa kjøleribba over GPUen var løs som du nevner. Skrudde til den skikkelig, og det hjalp, selv om maskina fortsatt kunne jobbe seg opp i temperaturer over 90.

 

Jeg har lagt merke til at jeg ikke syns vifta går hardt nok på denne, evt. at ventilasjonen bare ikke er god nok i chassis, for selv om maskina blir så varm at det er vondt å ta på, er ikke luftstrømmen ut noe særlig sammenlignet med andre maskiner jeg har hatt. Ser dog ikke særlig tegn til støvblokkering o.l., men får ikke åpna hele chassis bak pga. noe dritt. Skrudd løs alle skruer jeg ser, sitter fortsatt så fordømt at jeg må ha brekkjern for å få det av. Virker som om kanskje hele tastaturet + skjerm må av først, og det gidder jeg ikke.

 

Trenger tips til å løse dette ... vet heller ikke om jeg har reklamasjonsrett lenger. Maskina ble kjøpt i år, men jeg har bytta begge harddiskene, og åpna alt annet i et forsøk på å komme til GPU / vifter, uten hell altså.

 

Prøvde et par viftestyringsprogram, men de fant ingen vifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...