Gå til innhold

BioWare henter inspirasjon fra Skyrim


Anbefalte innlegg

Det er altså ikkje eg som har sagt det originalt, men Bioware sin etter kvart litt slitnee respons til all kritikk.

 

Tror den første reponsen fra Bioware på all kritikken (omtalt høyere opp i tråden), og som du referer til, var en ryggmargrefleks fordi de fryktet dårlig salg. (Også enig med deg at kritikken var velfortjent på mye)

 

Når salget etterhvert viste seg å bli fullt brukbart, har de løsnet litt på snippen og begynt å tørre å ta inn over seg noe av det. Derav positiv utvikling som vi nå ser frem mot DA3.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i at DA:O var mye bedre enn DA2.

Men for min del skjønnte jeg også at DA:O ikke kom til å svare til forventingene mine. Bioware sa de skulle tilbake til sine røtter. Jeg tenkte Neverwinter Nights / Baldurs Gate.

 

Men skjønte raskt at spillet kom til å bli et action-like rpg med dumbed down choices,

da de spillte Marilyn Manson i traileren sin.

I was like: :dontgetit:

 

Heldigvis var DA:O spekket med nok historie og dialog til at jeg nøt spillet til tross for Marilyn Manson og mer fokus på action enn strategiske rpg elementer og character development.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Enig i at DA:O var mye bedre enn DA2.

Men for min del skjønnte jeg også at DA:O ikke kom til å svare til forventingene mine. Bioware sa de skulle tilbake til sine røtter. Jeg tenkte Neverwinter Nights / Baldurs Gate.

 

Men skjønte raskt at spillet kom til å bli et action-like rpg med dumbed down choices,

da de spillte Marilyn Manson i traileren sin.

I was like: :dontgetit:

 

Heldigvis var DA:O spekket med nok historie og dialog til at jeg nøt spillet til tross for Marilyn Manson og mer fokus på action enn strategiske rpg elementer og character development.

Stakkars deg som måtte høre på Marilyn Manson :roll:

Lenke til kommentar

For meg så viser det meg at selskapet har mistet litt forståelsen for hva som gjør et Rollespill bra (noe som de forsåvidt også rotet litt med i oppfølgeren til Mass Effect) og det er i mine øyne :

 

*Gode kamper der man kan bruke sin egen strategi og taktikk for å vinne. En god kamp er ikke avhengig av hvor kjapp du er til å trykke X X [][] O O 20 ganger men avhengig av hvilke sårbarheter fienden har, hvilke våpenvalg du selv har tatt og hvordan du velger å angripe fienden.

Kan du snike tyven din bak det store trollet og angripe det bakifra? Kanskje tyven din kan kaste en flaske med olje på området hvor fienden står og snike seg unna uten å bli sett?

Kan Berserkern din distraere fienden mens Magikeren din får fullført trylleformularen for paralisis?

Kanskje bueskytteren din kan sørge for å treffe fiendens magiker før han får fullført sin fireball?

 

*Spillet bør også gi deg følelsen av at du utforsker en virkelig verden, med en gang noe "gjentar seg" (host hark, dungeon x 200 i DAO2) så hjelper det ikke så mye om det er 40 nye fiender som ser litt "annerledes ut".

 

*Det er også veldig viktig at slike spill har et godt utvalg av fiender, sånn sett så er det ikke rart at gamle klassikere som Baldurs Gate 1 & 2 fortsatt rangerer høyt på listen til rollespillentusiaster , kombinasjonen av et bra regelsett som ble godt implementert på pc og som fungerte ekstremt bra sammen med spillet gjorde jo til det siste tiårets store klassiker i alle fall for meg.

 

*Dialogen i et spill er på mange måter det som gir verdi og innlevelse i spillet , men det bør på ingen måte overskygge selve hovedopplevelsen som er å utforske og få lov til å gjøre sine egne personlige meninger om det som skjer i spillet , med en gang dialogen mellom spillkarakterene er Hovedpilaren i spillet så føler jeg at de andre gode opplevelsene blir mindre betydelige.

 

*Joda , det er gøy at spillfiguren din kan faktisk få forhold til andre spillfigurene i spillet, men da må det gjøres på en god måte. Med en gang det blir en "Viktig del av spillet" som for eksempel romansen mellom flere av spillfigurene i DAO spillene så mister man på nytt fokus på andre viktige deler av spillet.

 

De to siste punktene mine reflekterer greit nok hovedsakelig Bioware sin tolkning av hvordan dialogen bør skje i RPG, personlig ønsker jeg rett og slett at det skal være langt mer åpenhet i romansene (og alle dialogene med andre npc's) og at det bør la seg gjøre å for eksempel få et romantisk forhold til bondejenta som du nettopp berget fra å bli spist levende av et par ambulerende Troll.

 

Selvsagt så gjør Skyrim det bra, men det er langtifra det aller beste rollespillet som kan lages, det viser oss dog at det er fult mulig å lage et kommersielt produkt som selger bra og som appellerer til både RPG entusiaster og andre spillere.

 

Selvsagt jeg ønsker meg fortsatt et sabla bra rollespill som har både BG elementer og nyere Skyrim og Minecraft elementer, men jeg tviler på at det dukker opp med det første , derimot kommer vi nok til å se en del spill som vil ta mange av de gode elementene fra Skyrim og prøve å gjøre det kommersielt med større eller mindre suksessgrad.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...