Gå til innhold

Eksplosjon i Apple-fabrikk


Anbefalte innlegg

Dessverre gjelder det en lang rekke andre selskaper som produserer i Kina og andre land i de deler av Asia. Men det er soleklart at Apple med sin posisjon og status burde stille krav til sine underleverandører slik at dette unngås. Særlig når realiteten er at underleverandørene faktisk i stor grad bryter lovverket i sitt eget land.

Apple stiller selvsagt krav til sine underleverandører. Videre gjør de faktisk en god del for å sjekke at kravene etterleves, og har flere ganger sagt opp kontrakter med leverandører som ikke viser vilje til bedring:

http://images.apple.com/supplierresponsibility/pdf/Apple_SR_2011_Progress_Report.pdf

 

Det er ikke lett å reformere industrien og samfunnsforholdene i Kina, selv for et mektig selskap som Apple. Når selv kinesiske regionale og lokale myndigheter er aktivt involvert i brudd på retningslinjene Apple setter opp, da sier det seg selv at det er et stykke å gå før forholdene blir slik de bør være...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vel aldri vært tvil om at Apple er det mest kyniske selskapet der ute. Utrolig at folk i det hele tatt vil støtte opp om slike ultra-kapitalister.

Hvilke selskap anbefaler du at man støtter opp om? Jeg antar da at du kun kjøper fra selskap som ikke er kyniske, som ikke produserer i Kina og andre lavkostland, og som ikke er kapitalister? Hvilke selskap?

Lenke til kommentar

Hvilke selskap anbefaler du at man støtter opp om? Jeg antar da at du kun kjøper fra selskap som ikke er kyniske, som ikke produserer i Kina og andre lavkostland, og som ikke er kapitalister? Hvilke selskap?

 

 

Nokia, for eksempel. Min telefon er laget i Finland.

Og nettbrettet og TVen min er Samsung, laget i henholdsvis Sør-Korea og Ungarn.

Jeg antar at arbeidsforholdene er bedre i Sør-Korea, Finland og Ungarn, enn i Kina.

 

Det kan selvsagt tenkes at alle firmaene har sine svin på skogen.

Men når man skal ha et nytt elektrisk produkt, og må velge mellom to onder, går det an være litt bevisst på at man ikke velger det verste.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nokia, for eksempel. Min telefon er laget i Finland.

Og nettbrettet og TVen min er Samsung, laget i henholdsvis Sør-Korea og Ungarn.

Jeg antar at arbeidsforholdene er bedre i Sør-Korea, Finland og Ungarn, enn i Kina.

 

Det kan selvsagt tenkes at alle firmaene har sine svin på skogen.

Men når man skal ha et nytt elektrisk produkt, og må velge mellom to onder, går det an være litt bevisst på at man ikke velger det verste.

Good for you! Enn så lenge produsere Nokia noen få av sine telefoner i Finland - men med alle problemene og kuttene Nokia gjennomgår er det vel bare et spørsmål om tid før alt flagges ut, eventuelt at det går samme veien som med Saab...

Nokia har fabrikker i bl.a Kina, India og Vietnam - og livet i de fabrikkene og hos deres underleverandører er neppe noen dans på roser - men nordiske selskap går gjerne for å være litt mer ansvarlige. Like fullt er Nokia kyniske ultrakapitalister som utnytter arbeidskraft i lavkostland.

 

Samsung er blant de mest kyniske drittsekkene som er i industrien, ikke bare utnytter de egne ansatte på det groveste, de har også vært involvert i diverse kriminelle aktiviteter, bl.a grov markedsmanipulering og korrupsjonsskandaler.

 

Så ja, alle har sine svin på skogen - og som du sier, det er greit å være bevisst på at man ikke velger det verste, og bl.a derfor står det ingen Samsung-TV i min stue, vil nok aldri gjøre det heller. Derfor har jeg få betenkeligheter med å kjøpe Apple-produkt, siden de garantert ikke er de verste mtp. arbeidsforhold hos underleverandører, miljøbelastning, osv - og dette har jeg faktisk brukt mer tid enn de fleste her på å undersøke.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Det er mulig at alle er ille, men hvilke er minst ille?

Du sa du hadde brukt tid på å undersøke.

Hva med Asus, LG, Sony, Grundig, Sharp, Panasonic, Acer, Dell, HP og så videre?

 

Apple-maskinene du mener er blant de bedre aktørene i bransjen, er forresten stappfulle av Samsung-deler, og bygget på Foxconn i Kina.

Dell har såvidt jeg vet fabrikker i USA og Irland, noe som bør bety en tryggere arbeidsplass.

 

Og hvordan er Huawei? Ett av få varemerker som ikke bare er produsert i Kina, men som faktisk er en kinesisk merkevare tvers gjennom.

Huawei er giganten som ikke bare har en liten bit ar markedet for mobiltelefoner, men som også lager mesteparten av mobilmastene og "mobilt bredbånd"-USB-pinnene.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessverre gjelder det en lang rekke andre selskaper som produserer i Kina og andre land i de deler av Asia. Men det er soleklart at Apple med sin posisjon og status burde stille krav til sine underleverandører slik at dette unngås. Særlig når realiteten er at underleverandørene faktisk i stor grad bryter lovverket i sitt eget land.

Apple stiller selvsagt krav til sine underleverandører. Videre gjør de faktisk en god del for å sjekke at kravene etterleves, og har flere ganger sagt opp kontrakter med leverandører som ikke viser vilje til bedring:

http://images.apple.com/supplierresponsibility/pdf/Apple_SR_2011_Progress_Report.pdf

 

Det er ikke lett å reformere industrien og samfunnsforholdene i Kina, selv for et mektig selskap som Apple. Når selv kinesiske regionale og lokale myndigheter er aktivt involvert i brudd på retningslinjene Apple setter opp, da sier det seg selv at det er et stykke å gå før forholdene blir slik de bør være...

 

Nå viser produsenter innen andre bransjer at dette faktisk er mulig. Og vi snakker da om produsenter med langt mindre makt og innflytelse enn Apple. Blant annet med relativt omfattende uanmeldte kontroller, samt at de lar uavhengige organisasjoner kontrollere at kravene følges opp og offentliggjør disse ubearbeidet (samt liste over leverandører). Og jeg snakker ikke om å reformere, men i det minste å påse at de lovpålagte kravene følges. Ellers er det slik at alle produsenter (innen alle bransjer) som kommer opp i slike forhold argumenterer med at de har stilt krav til leverandørene og følger opp dette. Som oftest vises det at systemene ikke virker som de skal og har minimal effekt.

 

Nå påstår jeg heller ikke at Apple er værre enn andre (noe jeg langtfra tror de er), men Apple sin posisjon og status burde gjort at de klart var langt bedre enn snittet. Noe de hendelser som har skjedd indikerer at de ikke er. Apple oppfører seg akkurat som alle konkurrentene, de tar hensyn til dette så langt som de ikke medfører konsekvenser for salg og økonomi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Apple stiller selvsagt krav til sine underleverandører. Videre gjør de faktisk en god del for å sjekke at kravene etterleves, og har flere ganger sagt opp kontrakter med leverandører som ikke viser vilje til bedring:

http://images.apple.com/supplierresponsibility/pdf/Apple_SR_2011_Progress_Report.pdf

 

Det er ikke lett å reformere industrien og samfunnsforholdene i Kina, selv for et mektig selskap som Apple. Når selv kinesiske regionale og lokale myndigheter er aktivt involvert i brudd på retningslinjene Apple setter opp, da sier det seg selv at det er et stykke å gå før forholdene blir slik de bør være...

 

Apple sitter med 500 milliarder kroner på bok. De siste måneders hendelser burde de absolutt ha klart å unngå, men profitt og leverandørskvis har tydeligvis vært langt viktigere.

 

At Apple har mange fine ord om sitt "Supplier Responsibility" er ikke ensbetydende med at de faktisk følger det opp så tett, noe den senere tids hendelser har vist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde gledelig betalt 100-300Kr mer for et produkt (hovedkort prosessor etc) for at de skal ha bedre levekår der borte. Å måtte jobbe slik som de gjør der borte er helt umennesklig.

 

så du synes ikke apple produktene koster nok? det er vel heller apple i seg selv som burde spandere mer penger på sine produsenter og ikke la sin egen gjerrighet gå ut over forbrukerne

Lenke til kommentar

herregud..... Nok en gang skylder man på Apple bare fordi fabrikken som nevnes OGSÅ lager ting til Apple... Glemmer å nevne at fabrikkene som nevnes i artiklene også lager deler til andre produsenter... Dette med fabrikkene som har høy selvmordstatestikk er FOXCON... Alle, og da alle mener jeg ALLE som har en datamaskin av noe slag eller en tv eller noe hifi har deler som er laget av FOXCON.. de er VERDENS STØRSTE leverandør av masse rart innenfor elektronikk.. og ja Apple bruker dem også. Dette er DÅRLIG Journalistikk. PS! << beklager skrivefeil :p

Lenke til kommentar

herregud..... Nok en gang skylder man på Apple bare fordi fabrikken som nevnes OGSÅ lager ting til Apple... Glemmer å nevne at fabrikkene som nevnes i artiklene også lager deler til andre produsenter... Dette med fabrikkene som har høy selvmordstatestikk er FOXCON... Alle, og da alle mener jeg ALLE som har en datamaskin av noe slag eller en tv eller noe hifi har deler som er laget av FOXCON.. de er VERDENS STØRSTE leverandør av masse rart innenfor elektronikk.. og ja Apple bruker dem også. Dette er DÅRLIG Journalistikk. PS! << beklager skrivefeil :p

 

Du bør kanskje undersøke litt mer selv?

Som jeg leser det har tydeligvis eksplosjonen hendt som følge av pussestøv (aluminium) som har blitt antent. Med andre ord har fabrikken vesentlige mangler når det gjelder sikkerhet. Apple, som "foregangsbedrift" som de selv vil kalle seg, har et stort ansvar overfor sine leverandører. Men, det viser seg at selv om Apple tar svært godt betalt for sine produkter og har en fortjenestemargin på 30% samt 500 milliarder kroner på bok, bryr de seg like lite som andre om å følge de etiske retningslinjer overfor sine leverandører.

 

Her burde Apple fulgt opp gjennom godt QA-arbeid. De burde ha visst at fabrikkene ikke hadde særlig gode arbeidsforhold, og burde lagt ned de få kronene det ville kostet å sikre arbeidernes helse og sikkerhet. Men, det viktigste for Apple er å tjene penger. Mye penger. Så da får heller leverandørenes ansatte lide.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har vel aldri vært tvil om at Apple er det mest kyniske selskapet der ute. Utrolig at folk i det hele tatt vil støtte opp om slike ultra-kapitalister.

Og hvor tror du klærne dine er laget? Og PC'n din? Og stekespaden din? Og TV' din? Og DVD-spilleren din? Høytallerne dine? Og hanskene dine?

 

90% av alt du bruker hver dag, vil jeg nesten garantere at er laget i Kina, og Apple er absolutt ikke den eneste, så ikke klag!

Skulle ikke forundre meg om Xbox blir produsert i Kina, og Windows-plater og emballasje blir produsert/pakket i Kina.

 

Til og med fisk sendes til Kina, andre siden av verden, fordi det er billigere å behandle den der enn her i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...