Gå til innhold

Hvor mange ganger har dere strøket på oppkjøring?


1000000

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er nå på min andre stryk (siste for 3 dager siden), og er nesten sikker på at det kommer til å drite seg utallige ganger til. Har feil av typen "kjøremåten gir ikke god nok sikkerhet og samhandling". Klarer f.... ikke å konsentrere meg når jeg er så nærvøs som jeg er på oppkjøringa.

 

Flere som har strøket mange ganger?

Hva var det som gjorde at det gikk til slutt?

 

Har selv funnet ut at farta har enormt mye å si, så neste gang skal farta senkes betraktelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Er nå på min andre stryk (siste for 3 dager siden), og er nesten sikker på at det kommer til å drite seg utallige ganger til. Har feil av typen "kjøremåten gir ikke god nok sikkerhet og samhandling". Klarer f.... ikke å konsentrere meg når jeg er så nærvøs som jeg er på oppkjøringa.

 

Flere som har strøket mange ganger?

Hva var det som gjorde at det gikk til slutt?

 

Har selv funnet ut at farta har enormt mye å si, så neste gang skal farta senkes betraktelig.

 

Huffda..

 

Jeg strøk aldri selv, men kjenner godt til stresset fra andre sammenhenger, så der er du nok ikke alene ;)

 

Man bør absolutt ta ting i et tempo man er komfortabel med. Men tror du bør huske på at det også blir like feil om du kjører så sakte at du bremser trafikken.

 

Høres for min del ut som at det kanskje bare er litt mer trening som skal til(?) Litt kjeglekjøring og tekniske øvelser på en tom parkeringsplass kan hjelpe veldig på egen motorikk (armer/bein). Det er veldig sunt i seg selv, og det gir deg også litt ekstra selvtillit når du svetter ved siden av sensoren ;)

 

Lykke til neste gang.

Endret av zukit
Lenke til kommentar

Jeg strøyk en gang pga en uptight sensor - ikke noe biggie å stryke.

Mener du selv og kjørelæreren din at du er god nok for trafikken, så har man jo bare nervene igjen å skylde på.

Er dere i tvil, hadde jeg tatt flere kjøretimer samma hvor dyrt det er. Sikkerheten er det viktigste - ikke det å få lappen.

 

Jeg har en mistanke om at sensorer går kurs for å gjøre deg så usikker som mulig.

For er det en gang jeg føler meg liten, så er det ved en oppkjøring. Istedetfor å gjøre opplevelsen trygg for deg, er det deres oppgave å gjøre deg så utrygg som mulig virker det som. Man får testet eleven under stress, men slikt stress finner man sjelden utenom en oppkjøring - så ikke så nyttig allikevel kanskje.

 

Jeg hadde en diskusjon med en sensor nylig, og ble overrasket over hvordan han mente man burde kjøre i trafikken.

Kort forklart; kjør som en sinke, så består du. Holde flyt i trafikken og slikt var underordna.

Holdes ikke 1003-regelen hjelper det aldeles ikke på.

 

Du kan si til sensoren før dere starter at du er meget nervøs, så kan du være heldig å få en som bryr seg og slakker av litt.

Det kan hjelpe veldig mye om du finner det lett å prate med ham - de er egentlig ikke så farlige som de ser ut som.

 

Håper det går bra neste gang.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Strøk ikke på oppkjøringen men strøk 4 ganger på teorien.

 

Men jeg har et god tips som funker i andre sammenhenger også.

 

De er viktig å gi litt blaffen og faktisk unngå å tenke konsekvenser når man kjører. Ikke sitt å tenk mens du kjører jeg må ikke stryke. Eller nå kjørte jeg litt fort i denne svingen huff huff. Bare drit i det å fokuser på hva som skjer akkurat der å da, gjør du en feil ikke tenk for mye på det å heller fokuser videre på kjøringen.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har en mistanke om at sensorer går kurs for å gjøre deg så usikker som mulig.

For er det en gang jeg føler meg liten, så er det ved en oppkjøring. Istedetfor å gjøre opplevelsen trygg for deg, er det deres oppgave å gjøre deg så utrygg som mulig virker det som. Man får testet eleven under stress, men slikt stress finner man sjelden utenom en oppkjøring - så ikke så nyttig allikevel kanskje.

 

 

Her har vi litt forskjellig erfaring. Min sensor var veldig hyggelig og beroligende. Jeg var, som trådstarter, fryktelig nervøs før oppkjøringa. Han merket dette med en gang, og sa at det ikke var noe å være nervøs for bla, bla. Vi tok teorispørsmålet først, vet ikke hva som er vanlig her, og det hjalp veldig, for da ble jeg litt kjent med sensor før selve kjøringa. Gjennom hele kjøreseansen snakket vi løst og fast om kjøring osv., og da merket han fort at jeg kunne det jeg skulle, at jeg merket det selv om jeg gjørde en liten nervøs- tabbe osv. Han gjorde virkelig alt for at jeg skulle føle meg trygg når jeg kjørte med ham.

 

Det som er viktig, uansett om man er nervøs eller ikke før en oppkjøring, er å være trygg på sin egen kjøring. Så om du ikke er det, trådstarter, råder jeg deg til å prøve å få inn så mye mengdetrening som mulig før neste oppkjøring. Selv om du kan teorien bak alt, er det repetisjon, repetisjon og mer repetisjon som gjelder. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har aldri strøket, men burde ha strøket minst én gang.

 

Kjørte rett og slett ikke noe bra i det hele tatt. Det var alt fra at jeg kjørte halve oppkjøringen med parkeringslys til at jeg hadde meg en tur i buss/taxi-feltet før jeg hadde et par hjul oppå kanten til en rundkjøring. Jeg sto også unødvendig lenge og ventet på tur i en rundkjøring; altså lenge. Det teoretiske spørsmålet svarte jeg ikke på, ikke fordi jeg ikke visste svaret, men fordi sensoren svarte for meg. Etter oppkjøringen spurte sensor hvordan jeg syns det hadde gått, jeg påpekte alle feilene mine og ventet spent på dommen: Bestått! Han hadde ikke registrert noen feil på meg.

 

Til alle medtrafikanter kan jeg beroligere dere med at jeg aldri har kjørt så dårlig som på oppkjøringen, og jeg har siden den gang fått meg ca 300 000 km med erfaring.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Før man begynner å kjøre så spørr alltid sensorn om man vil snakke, være stille eller høre på radio under kjøring. Første gangen sa jeg snakke, ville ikke være uhøflig å si at "deg vil jeg ikke snakke med!", men ble ikke mye snakking likevel. Andre gangen sa jeg være stille, og begrunna det med at jeg konsentrerer meg bedre da. Får kanskje prøve radioen neste gang, og håpe at jeg ikke tenker på nærvøsiteten min da :p

 

Hva sa dere? :)

Lenke til kommentar

 

Her har vi litt forskjellig erfaring. Min sensor var veldig hyggelig og beroligende.

 

Det som er viktig, uansett om man er nervøs eller ikke før en oppkjøring, er å være trygg på sin egen kjøring. Så om du ikke er det, trådstarter, råder jeg deg til å prøve å få inn så mye mengdetrening som mulig før neste oppkjøring. Selv om du kan teorien bak alt, er det repetisjon, repetisjon og mer repetisjon som gjelder. ;)

 

Høres ut som om du fikk drømmesensoren ja :)

Når jeg tenker meg om var faktisk MC-sensoren min slik. Han hørte først på din side av ting før han skrev ned noe også.

 

Jeg er ikke hvorfor det ikke er et krav at man skal være hyggelig mot andre mennesker når man søker en slik service-jobb.

Er vel det samme mange gjør mot lærlinger og slikt også. Istedetfor å gjøre dem trygge, så finner man på hekkan med dem.

Å være utrygg gjør deg til en mye dårligere sjåfør enn du egentlig er.

Lenke til kommentar

Jwe

Får kanskje prøve radioen neste gang, og håpe at jeg ikke tenker på nærvøsiteten min da :p

 

Jeg tror du overtenker ting (det bruker jeg også å gjøre).

Gjør det du føler for der og da, og stryker du så kjører du bare opp senere en gang.

Altfor dyrt med bil uansett :)

 

Etter at jeg har begynt å gå for magefølelsen istedetfor hodet, har ting gått mye enklere i mitt liv.

Lenke til kommentar

Klarte på første forsøk jeg

Eneste sensoren sa til meg var at jeg ikke trengte å snu hodet for mye når jeg skal se i blindsonen lol ?

Kontrollspørsmålet jeg fikk var at jeg skulle sjekke om batteriet satt fast lol ?

Ellers kjørte jeg både i taxifeltet og oppå rundkjøringen med nesten alle fire hjula. Var pissnervøs, klarte å svinge feil som endte med at jeg svingte for tidlig flere ganger osv

Sklei i rundkjøringen da jeg hadde altfor stor fart. Tokk lappen 30.11.10, og da var det mye snø på veien :p

 

Heldigivs hadde jeg en sensor som akkurat ble ferdig som kjørelærer og da hadde gått over til å bli en ren sensor. Kjørelæreren min sa til meg at han fortsatt var i kjørelærer modus og ikke sensor så var ikke så strengt. Var drittheldig der!

Så fikk bestått lol, selv mener jeg at jeg burde ha stryki men har lært sykt mye etter at jeg begynte å kjøre alene og hatt et par nær-krasj opplevelser :p

Lenke til kommentar

strøk første gangen min og klarte den på andre :)

 

første gangen kjørte jeg over gangfeltet når en gammel dame skulle akkurat til å gå over og viste ikke respekt for en bil i rundkjøringa :/

 

men andre gangen fikk jeg bare skryt og "ingen" feil :D

---

 

etter min erfaring, så er det når man først selv føler seg trygg og gjør det bra, så står man.

Endret av probin
Lenke til kommentar

Jeg strøk første gangen fordi jeg skulle ta en venstresving i et lyskryss og stod der da det ble rødt lys. Andre gangen fikk jeg en mye hyggeligere sensor og stod.

 

Andre gangen jeg tok lappen (utvidelse til BE) gjorde jeg noen fatale feil som ville ført til stryk. Jeg glemte å be sensoren om å gå ut når jeg skulle rygge. Heldigvis oppdaget jeg feilene mot slutten av kjøreturen. Så da vi stoppet og sensoren spurte om jeg ville kommentere noe, så påpekte jeg de feilene med en gang. Dermed reddet jeg meg og stod :)

Lenke til kommentar

Sensor har faktisk en litt vrien jobb; han skal sørge for at du slapper av så du kan konsentrere deg om trafikkbildet, og ikke hva han tenker om kjøringen din.

Er man skikkelig nærvøs stopper alt .. også det som ellers går automatisk. Nærvøsitet tapper kroppen for alt som finnes av fornuft. Folk begynner å kvele bilen, bomgire, overser fotgjengere +++

 

Jeg har vært så "smart" at jeg har fått anledning til å kjøre opp to ganger med 4-5års mellomrom. Første gangen var jeg 18, og da var jeg overbevist om at jeg kunne kjøre bil minst like bra som andre. Så at sensor satt der og så sur ut brydde meg pent lite. Jeg sto, og han hadde ikke engang skrevet en eneste anmerkning.

 

Mulig hovmod står for fall, men selvsikkerhet kan ha sine fordeler, for alle involverte.

 

Andre gangen var jeg også ganske trygg, men jeg viste at jeg måtte ta det på alvor siden jeg garantert hadde lagt meg til noen uvaner de årene jeg hadde vært på veien.

Sensor glimtet til, og før vi var kommet 1km borti gata hadde vi begge glemt hvor vi var. (ihvertfall jeg) Isteden satt vi og pratet om motor, gatesykler og andre felles interesser.

 

Det kan nok hende at sensor også glemte seg litt, for siden vi plutselig hadde et relativt stort avvik i forhold til den fastlagte ruten, kjørte vi like gjerne forbi naboen hans, så jeg fikk se det nye råskinnet av en bil naboen hadde kjøpt.

 

 

Sensor har mye å si... tenk bare det presset man føler når man er litt usikker, og i tillegg får en beryktet sensor som blir kalt strykejernet :no:

Lenke til kommentar

Har ikke strøket på oppkjøring, men kan det være at du ikke er trygg nok på deg selv i trafikken enda? Det har tross alt mye å si, og det merker sensor også.

 

Videre er det viktig å ha en god samtale med sensor slik at det blir en mer rolig stemning. Jeg og sensor kom inn på en samtale om golf da både jeg og mannen hennes spilte spillet.

Lenke til kommentar

Bestod på min første oppkjøring, mista lappen å måtte ta ny oppkjøring, da klarte jeg å stryke, pga jeg kjørte unna vannet i veibanen for å unngå vannplaning, fikk beskjed om det ikke skulle gjøres (lå mot gulstripa), ble litt diskusjoner med sensor, men jeg kom jo ingen vei. Kan også nevne att han var en skikkelig sur-pelle, ikke mange som likte han den gangen fikk jeg høre.

 

På andre forsøk fikk jeg ei hyggelig dame, og praten gikk fast å løst inni bilen, og jeg bestod.

 

Jeg vet hvordan det er å være nærvøs på oppkjøring, men prøv å få igang praten med sensor, det hjelper mye, så det ikke blir helt stille inne i bilen, det synes jeg blir ubehagelig,

Endret av FiveInline
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tok selv lappen i 2011. Bestod teori med 7 av 7 mulige.(får mye spm som ikke er nevnt i teori boka jeg hadde iallefall)

Oppkjøring bestod jeg med 0 feil.

 

Jeg hadde på forhånd bestemmt meg for å ikke være nervøs. Brukte heller tiden på å kosentrere meg noe veldig + ta det rolig. Fikk en finne som var som en klippe. Han snakket bare når han ga instruksjoner + skrev på arket sitt. Hjalp ikke akkuratt, men lot ikke det påvirke meg.

 

Kjørte omtrent bare motorvei på oppkjøringa så var heldig, men tenkte på de beste rådene kjørelærer ga meg konstant:

 

1. Hold riktig fart, helst litt under

2. Godt overblikk hele tiden, spesiellt dødsone.

3. God avstand.

4. Slapp av, ta det rolig, ikke stress.

 

Nå skal det også sies, at jeg har kjørt mye bil før jeg fikk lappen, så den nervøs greia hadde gått over for min del for lenge siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...