Gå til innhold

Kjøre Crossfire, men vet ikke om strømforsyningen holder


Lemmingz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et ganske nytt oppsett med nokså gode specs, men vurderer å kjøpe enda et skjermkort for å kjøre Crossfire. Det eneste problemet er at jeg er usikker på om strømforsyningen holder.

 

Riggen kjører ASUS Radeon HD 6870, og en Corsair TX 650W strømforsyning. Så langt har jeg ikke hatt noen problemer, men er usikker hvis jeg skal kjøre to skjermkort.

 

Hva tror dere?

 

På forhånd takk!

 

- Menilothes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. vet ikke om jeg tar sjansen på det. Fant akkurat ut at to standard 6870 i Crossfire tar over 400W.. så jeg er skeptisk.

6870 har en TDP (maks strømforbruk) på 150W ifølge spesifikasjonene, med mindre du overklokker vil du ikke trekke mer enn det. Altså 300W for skjermkort, og 350W resterende tilgjengelig for CPU og annet snacks. Null problem

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er alltids noe sånt.... -.-

 

Husker det godt når jeg hadde HD4850 i Crossfire. Kunne ikke spille WoW eller BF2 med de beste instillingene, fordi shadows og noen andre saker og ting ikke ville fungere med Crossfire.

 

Men, kan du forklare meg hva det er som gjør at 1Gb VRAM ikke fungerer så bra med Ultra teksturer? For meg høres det ut som om at 2Gb VRAM vil gjøre det bedre/dårligere, siden du var så spesifikk på akkurat 1Gb..

 

Har ikke lyst til å bruke 1,5K på noe jeg strengt talt ikke kommer til å ha bruk for..

Lenke til kommentar

Det er alltids noe sånt.... -.-

 

Husker det godt når jeg hadde HD4850 i Crossfire. Kunne ikke spille WoW eller BF2 med de beste instillingene, fordi shadows og noen andre saker og ting ikke ville fungere med Crossfire.

 

Men, kan du forklare meg hva det er som gjør at 1Gb VRAM ikke fungerer så bra med Ultra teksturer? For meg høres det ut som om at 2Gb VRAM vil gjøre det bedre/dårligere, siden du var så spesifikk på akkurat 1Gb..

 

Har ikke lyst til å bruke 1,5K på noe jeg strengt talt ikke kommer til å ha bruk for..

Du får ikke plutselig doblet VRAM selv om du har fysisk 2x 1GB med CrossfireX, hvert kort må ha sitt sett med teksturer og 3D-modeller og slikt. Battlefield 3 kan også spise godt over 1GB med VRAM når du aktiverer Ultra teksturer, resten av innstillinger med unntak av MSAA (Deferred AA) vil du kunne kjøre på Ultra/Max.

MSAA kjører ikke bra med SLI/CFX av grunner jeg ikke vet, uansett blir det rimelig hakkete med den innstillingen aktivert.

 

Om du kun spiller Battlefield 3 hadde jeg ikke brukt penger på grafikkløsninger som lar deg gå forbi High, personlig klarer jeg nesten ikke skille mellom High og Ultra i spillet og kjører da heller High uten MSAA aktivert så jeg får 120 fps i spillet med mitt 7970.

 

Battlefield 3 Image Quality comparison

 

Guru3D forum BF3 quality comparison, sammenlign begge bildene og rull ned for å se hvilke innstillinger som er brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for godt svar!

 

Jeg tok meg den frihet å sjekke opp om det med Crossfire og SLi i BF3, og fant for det første ut at EA (selv om de hevder at spillet er feilfritt osv), ikke har lagt nok tid i utviklingen av flerkortstøtte. Men det viser seg at SLi brukere opplever bedre resultater enn de som benytter seg av Crossfire, og det kommer av at AMD ikke har brukt nok tid på å utvikle støtte for BF3 i sine drivere. Så med tiden (forhåpentlig vis i løpet av de neste 2 ukene), vil man oppleve at Crossfire vil kjøre betraktelig masse bedre.

 

Nå fant jeg også ut at jeg fint kan kjøre BF3 på Ultra med bare ett 6870, men da ligger FPSen på omlag 30 +- alt etter hva som skjer på skjermen. Så jeg regner med at hvis både EA og AMD fikser litt på driverne, så vil BF3 kunne kjøre smooth på Ultra med Crossfire.

 

Men igjen, så la heller ikke jeg merke til store forskjeller mellom High og Ultra.. det eneste jeg syns var anderledes mellom High og Ultra var at når jeg hadde satt alt til Ultra, så ble det vanskeligere å se langt, siden lufta ble full av gult støv (mer enn før), så med alt på High kunne jeg se motstanderen på lang lang avstand, noe jeg ikke får til med Ultra settings.

 

Samme som de bildene du linka til... på et par av dem kan jeg se at hjørnene er gjevnere og glattere enn på de andre bildene, samt at gjenskinnet i lakken på den bilen er mer realistisk og skarpere enn på det andre. Men det er bare slike småting en ikke legger så godt merke til når det smeller over alt, og fienden er ute etter å drepe deg. Så var ikke store forskjellene nei :p

 

Så enn så lenge, så driter jeg i Crossfire. Jeg spiller bare BF3 og WoW, så foreløbig så trenger jeg ikke noe bedre oppsett. WoW kjører jeg på konstant 60 FPS uansett hva som skjer. Og BF3 kjører på 45 FPS ute i det fri, mens den ligger på 60 FPS innendørs. Så jeg klager ikke ;)

 

Men så fort de får fiksa opp i disse driverne, så kjøper jeg nok enda ett kort. Og da har prisen sikkert sunket enda mer. Ligger på 1399,- for et 6870 av typen jeg har. Så er ikke så dyrt nå heller.

 

- Menilothes

Endret av Menilothes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...