Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Tilbakestille BIOS-instillinger


Anbefalte innlegg

Det jeg ville gjort er å finne fram PS/2 tastatur og mus, antar de fungerer i Windows. Så ville jeg slettet USB driveren og la den installeres på nytt. For det virker mest sannsynlig at dette er et Windows problem, ikke BIOS.

 

Gjort. Ingen kommunikasjon mellom PS/2 tastatur og/eller mus. MAO. kommer meg ikke inn på pc'n annet enn bios, problemet må ligge der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last ned en Linux Live CD/DVD distro og prøv å boot med den.

 

Funker både mus/tastatur i bios/setup , så funker mus & tastatur på maskinen - end of story .

Enig med Hårek at det må være noe krøll i windows - som f.eks enumerering av pci devices og ressurser som er årsaken (etter cmos er resatt).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Har et forslag: prøv F8 tasten når du booter, se om det er mulig å komme inn i Safe Mode.

 

Har gått gjennom den siden der du fant det første bildet, finner ingenting av interesse i BIOS innstillingene. Alle standardsettingene er OK.

http://support.dell.com/support/edocs/systems/dim4600c/sm/syssetup.htm

 

 

Ok, først av alt; tusen takk for all hjelpen så langt! Setter virkelig pris på det :)

 

Kommer ikke inn i safe mode. Det samme skjer som ved vanlig oppstart; musen virker, men idet jeg skal skrive inn passordet, (trykker på én tast), så svarer hverken mus eller tastatur. Ironisk nok er tastaturet funksjonabelt i bios, mens musen er funksjonabel etter boot o0

Lenke til kommentar

Hei Hårek :) du overdriver vel!

 

-Du har ikke sagt om du har trådløst tastatur. Er trådløst eller ikke?

-I den siste bilde fra Bios som du har postet, står det noe om System Event log. Press -Enter- der og se hva det står.

 

-Er den Dimention 8300 du har?

 

Du må gjerne se på de diverse Bios settings.

Lenke til kommentar

-Du har ikke sagt om du har trådløst tastatur. Er trådløst eller ikke?

 

Hverken mus eller tastatur er trådløst.

 

-I den siste bilde fra Bios som du har postet, står det noe om System Event log. Press Enter- der og se hva det står.

 

Under System Event Log --> Display System Event Log, ligger dette (se bilde):

2004-datoen er etter at jeg byttet batteri. Vet ikke hvorfor det står "keyboard error" hele veien oppover, har ikke hatt noen form for problemer med hverken mus eller tastatur tidligere. Har begge koblet til via usb til skjermen, vet ikke om det har noe å si (hvis jeg er sen med å skru på skjermen etter at jeg har skrudd på pcen, så kommer det opp en feilmelding "keybord failure" - kanskje det er det?)

 

-Er den Dimention 8300 du har?

 

Ja.

 

Du må gjerne se på de diverse Bios settings.

Hva mener du med det?

post-213142-0-66132700-1324200788_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Har begge koblet til via usb til skjermen

Prøv å kople både "USB tastatur" og "Mus" direkte i hver sin av PCens 6 USB porter på baksiden.

Da bør ha "hver" sin port og IRQ - helst ikke deles via en USB hub (tydligvis).

 

 

Antar at grunnen til at keyboard funker i BIOS/Settings er at det ikke er Mouse support der (kun keyboard). Så kun keyboard er initialized og fungerer.

Så når OS startes blir det konflikt mellom de to enhetene som "deler" USB port og keyboard slutter å funke så fort du beveger mus (conflict).

 

Er 99.9% sikker på at du løser dette med å kople de ordentlig (direkte) til maskinen.

post-35394-0-26701900-1324201826_thumb.png

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Les hva jeg skriver da.

USB

Fjern USB mus og USB keyboard fra kopling mot skjerm.

Fjern USB kolingen fra Skjerm til computer.

Fjern aventuelle PS2/kb og mus.

Kople USB tastatur til maskinens bakside

Kople USB mus til maskinens bakside.

Slå på PC

Sjekk også events log i BIOS etter at du har gjort dette.

 

 

Neste blir å eliminere Windows OS trøbbel.

Last ned og brenn en Linux Live CD/DVD.

F.eks Linux Mint

http://www.linuxmint.com/edition.php?id=94

Lenke til kommentar

 

Er 99.9% sikker på at du løser dette med å kople de ordentlig (direkte) til maskinen.

 

Har prøvd fem ganger, det funker ikke. Du bare opptar tiden min med vås. Når det er sagt, hvem faen går tilbake å endrer innlegg man har skrevet for å få motparten til å virke dum?

Les hva jeg skriver da.

Bare synd de 100 fraværende promillene dine slo an..
Lenke til kommentar

Alle forsøk å finne løsning på problemet er nyttige, til tross at de ikke virker som vi forventer.

syar2003 forsøker ikke annet enn å hjelpe.

 

Tilbake til problemet igjen.Vi skal forsøke på noe Bios endringer.

Gå til Integrated  Devices (Legacy  Select  options)

 

-Mouse Port    -set  til  Off

-Parallel port -set  til  Off

 

Jeg nevnte  tidligere -om å  se  litt på  de diverse Bios  settings-. Met det mener jeg, at du kan forandre en del settings uten at du forårsaker big problems.

Du trenger ikke å gå inn i  Power Managment, CPU information,System Security eller Drive Configuration.Drive Configuration er dog aktuelt å forandre hvis du har Sata harddisker.

 

Når det gjelder Time/date er viktig at du setter opp riktig verdier i Biosen allerede nå.

 

Men uansett alt det jeg nevner ovenfor, er jeg og forundret over at Keybord Error har startet allerede i Oktober 2011, men du har skiftet batteri ikke for kort tid siden.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Vi skal forsøke på noe Bios endringer.

Gå til Integrated  Devices (Legacy  Select  options)

 

-Mouse Port    -set  til  Off

-Parallel port -set  til  Off

Mouse port fikk jeg endret til off, men det resulterte i at hverken keyboard eller mus funket. Parrallel port får jeg ikke endret.

 

Jeg nevnte  tidligere -om å  se  litt på  de diverse Bios  settings-. Met det mener jeg, at du kan forandre en del settings uten at du forårsaker big problems.

Du trenger ikke å gå inn i  Power Managment, CPU information,System Security eller Drive Configuration.Drive Configuration er dog aktuelt å forandre hvis du har Sata harddisker.

Har PATA, men prøvde å endre sata prim og sata sec fra "off" til "auto", men da kom det opp en feilmelding.

 

Når det gjelder Time/date er viktig at du setter opp riktig verdier i Biosen allerede nå.

 

Men uansett alt det jeg nevner ovenfor, er jeg og forundret over at Keybord Error har startet allerede i Oktober 2011, men du har skiftet batteri ikke for kort tid siden.

 

Tid er nå oppdatert.

 

Keyboard error går tilbake til 2004, det bildet du så var kun av nyere dato ;)

Lenke til kommentar

Ok det var noe vi kan registrere vedrørende Mouse port.

Hva står det på -Parallel Port- når du taster Enter? Kan du ta bilde fra det?

 

-Kontrollere at der er ikke noe key  på Usb keyboard som sitter fast eller at den blir treg å komme opp igjen.

 

Ellers,siden du har PS/2 og, man kan prøve en del configurasjoner, notere gjerne ned hvordan du gjøre det slik at du har oversikt.

 

Feks:

-Forandre Usb emulation to off.

-Slå av PC.

-kople fra den USB keybord og mouse

-kople det PS/2 keybord og mouse.

 

Det samme med Usb keybord og, til tross at det skal være til Emulation Mode.

Du kan i de forsøkene involvere Mouse Port og, dvs On Off.

 

Hva står det på Parallel Port når du taster Enter? Kan du ta bilde fra det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...