Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ustyrlig lillebror


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

[...] Jeg har en lillebror, han har akkurat fylt 16 år. Han gikk ÉN uke på VGS (Byggfag) før han droppet ut. [..]

Her har du mye av forklaringen!

 

Ingenting kreves av deg den første uken, bortsett fra å være tilstede, så at han da sluttet betyr at interessen var absolutt lik 0 til å begynne med. Så enten har han da ikke hatt gode nok karakterer til å komme inn på noe annet, eller så har han ingen andre utdanningsinteresser. Og det er dette man må ta tak i!

 

Nå virker det rett og slett som han bare har satt livet på pause, drukner sorgene sine i dårlig mat, og gjør hva han kan for å ikke måtte ta stilling til sin egen (skrantende) livssituasjon.

 

Angående oppførselen hans kan det virke som han synes litt synd på seg selv, og at han er litt snurt på omverdenen nettopp fordi at han ikke ser ut til å passe inn i den.. Jeg vil derfor tippe at det er dette du og din mor har fått oppleve bieffektene av det siste halvåret.

 

Det er lett å håpe på at han finner ut av dette selv, men vanligvis i den alderen der sammenligner man seg ofte med hva alle andre på ens egen alder gjør, men hvor nettopp han ble stående utenfor... Dét kan lett bli en ond sirkel, hvor det med tiden bare vil bli verre og verre..

 

Det eneste Dere kan (og bør) gjøre er å sette Dere ned og prate med han, og ikke gå rundt grøten!

 

Konfronter han, og spør han rett ut hva han tenker om neste år - hva han vil drive med o.s.v.

 

Og for Guds skyld, ikke "straff" han (kutte Internett / komme med trusler / vifte moraliserende med pekefingeren o.s.v.), det fører ikke noe godt med seg.

 

Han er allerede langt nok nede som det er, trøst og hjelp er mye mer passende: Alt fra god mat til relevante kateloger med oversikter over forskjellige utdanningsløp (!!) er ting som kan hjelpe.

 

- edit: Han har helt sikkert masse forskjellige interesser, hvorfor ikke pensle han inn på dette sporet, og være behjelpelig med å skaffe bøker?

Endret av droidy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei. Beklager dårlig tilbakemelding, har hatt fult opp med jobb og diverse andre ting til å egentlig få satt meg ned foran PCen.

 

Mye utrolig bra svar her, og jeg takker mye for svarene som har kommet inn.

Første jeg bet meg merke i når jeg leste igjennom nå var kommentaren om faren. Ja, han har en far, men han (faren) har vært så uheldig å hatt en voldsomt stor ulykke med lastebil, og er dessverre ikke den samme personen som han var før ulykken, han har hatt mye problemer med seg selv, og det å gå fra å være yrkessjåfør, til å miste lappen og ikke ha mulighet til å bevege seg fritt har gjort en stor forskjell i personligheten hans, han har også blitt meget religiøs og har til tider virket meget "sprø" (valgte ordet sprø i mangel på noe bedre), hvor han har klamret Gud for mye av problemene han har opplevd osv.

 

Angående skole har han vært hos diverse sakkyndige og kommet fram til at han har lyst å jobbe med barn og ungdom, og har derfor søkt skolelinje som går i samsvar med dette.

Mye mulig han drukner sorgene fra å føle seg utenfor, men han har jo venner (som han spiller online med bl.a) og som han er ute med. De siste dagene har han vært ute å spilt fotball å vært ute, men når han setter seg ned inne og spiller, da fortsetter skrikingen.

 

Alt i alt har det hjulpet litt, ikke mye, men litt. Fortsatt utrolig slitsomt, men tror mye av problemet ligger i at han sitter inne hele dagen, uten noe konstruktivt å gjøre. Jeg tror i det minste at når han kommer igang med skole så vil det forbedre seg litt, samt som jeg tror det å møte nye mennesker kan hjelpe litt. Vi andre her hjemme har hvertfall funnet fram en del forskjellige mat-menyer, og skal sette oss ned og sette opp faste måltider, slik at det skal bli enklere å holde styr på matinntaket hans, og hvordan det samsvarer med treningen han. Personlig tror jeg hele verden hans hadde blitt snudd opp ned ved å gå ned en god del kilo og oppleve hvor utrolig bra det å være ute blant folk faktisk er. Han er en meget pen gutt, men sliter med selvtilliten pga. ekstrem overvekt.

 

Skal prøve å følge med her litt oftere og oppdatere litt oftere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi andre her hjemme har hvertfall funnet fram en del forskjellige mat-menyer, og skal sette oss ned og sette opp faste måltider, slik at det skal bli enklere å holde styr på matinntaket hans, og hvordan det samsvarer med treningen han. Personlig tror jeg hele verden hans hadde blitt snudd opp ned ved å gå ned en god del kilo og oppleve hvor utrolig bra det å være ute blant folk faktisk er. Han er en meget pen gutt, men sliter med selvtilliten pga. ekstrem overvekt.

 

Skal prøve å følge med her litt oftere og oppdatere litt oftere.

 

Husk å ikke legge så mye fokus rundt det å gå ned i vekt, heller legg fokus på hvor bra og godt det er å trene, endorfinene som blir sluppet løs i kroppen etter at man har trent!

Men ellers ser det jo ut som det er litt oppgang?

Endret av ActiviaDiare
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Istaden for å ta pcn, ta heller ut 1-2 rambrikker (så han sitter igjen med 1-2 gb), ta ut skjermkortet, så han må bruke interigert, ta ta vekk harddisken og sett i ein med 20 GB, ta vekk alle skjermer, og gje han ein 17" 4:3 skjerm, ta vekk gaming musa og musmatta, og legg inn ein touchpad eller ein billig trådløs mus, kjøp kjøp ein ruter der du kan bestemme antal mb/s på per pc.

 

Her har vi gradvis nedtrapping, han kan fortsatt bruke pcn, men for det meste vil dette gå seint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...