Gå til innhold

Ny samsung 5 serie ultrabook!


shiznit87

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk satt i ram jeg og til slutt, litt småekkel den løsningen de har valgt, tror ikke jeg kommer til å åpne den opp oftere enn jeg må av redsel for å knekke festene.

 

Ellers føles det også for meg som at oppgraderingen har gjort PC'en noe raskere, men det er vanskelig å si noe sikkert pga alt man ikke kan kontrollere for . Det er gjerne det at det nå er dualchannel minne som hjelper på? Er også gått opp til 7,3 i WEI for ram.

 

Tror forresten jeg nå kan si meg nokså sikker på at ExpressCache gjør en viss nytte når det kommer til oppstarten.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg kjøpte Sony Vaio SA serien, men den har en vifte som går konstant og bråker i stille rom. Er det noe viftestøy på denne maskinen? Er den i såfall lav eller høy?

 

Hvordan er skjermen på maskinen? Er det matt eller blank skjerm?

 

Er det bakgrunnsbelysning på tastaturet?

 

Ellers virker det som om folk er svært fornøyd med den. ;)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg kjøpte Sony Vaio SA serien, men den har en vifte som går konstant og bråker i stille rom. Er det noe viftestøy på denne maskinen? Er den i såfall lav eller høy?

 

Hvordan er skjermen på maskinen? Er det matt eller blank skjerm?

 

Er det bakgrunnsbelysning på tastaturet?

 

Ellers virker det som om folk er svært fornøyd med den. ;)

 

Viften lager svært lite lyd vil jeg si, men nå er det alltid forskjellig hva folk synes er mye og lite. Jeg mener man nesten ikke hører den så lenge man kun surfer/skriver etc, er kun under load det er noe, og selv da blant de stillere. Kan av og til høre når den stopper og starter (vifta). Mulig de andre her opplever det anderledes, så sikkert lurt om flere sier sin mening. Det som bråker mer på maskinen er muligens den gammeldagse harddisken, så gå for SSD om den skal være stille. Den har forøvrig en silent-mode som man kan aktivere.

 

Skjermen er god synes nok synes jeg men også her er det vel ulike meninger. Den er matt.

 

Det er ingen bakgrunnsbelysning i tastaturet

Endret av Zeorsd
Lenke til kommentar

Enig. Bakgrunnsbelyst tastatur er vel eneste som mangler på denne. Savner det fra Samsung 7 serien jeg hadde før. Kommer vel mod til denne tenker jeg etterhvert. Kan virkelig anbefale denne pc'en. Nå ser jeg alle her har oppgradert til 8GB minne. Blir vel det på meg og til uka da. 8GB + SSD er jo snadder :p

Har grafikkytelsen deres gått opp noe i WEI? Var vel sånn at denne ikke har dedikert grafikkminne? Hva er alle sin fulle WEI score? Min er per nå:

 

Komponent

Prosessor: 6.3

Minne (RAM): 5.9

Grafikk: 4.8

Spillgrafikk: 6.2

Primær harddisk: 7.9

Endret av Kimma16
Lenke til kommentar

Jeg får

 

Prosessor: 6.3

Minne (RAM): 7.3

Grafikk: 4.7

Spillgrafikk: 6.2

Primær harddisk: 5.9

 

Dette uten SSD, men med ekstra minne. Virker forøvrig som ExpressCache ikke har noen effekt men føler meg rimelig sikker på at den bidrar til ytelsen litt i alle fall. WEI har uansett sine begrensinger :)

 

Lavt i grafikk er vel pga HD3000 i stedet for en dedikert løsning ja. 4.7 og 4.8 er såpass likt at jeg antar det er rent tilfeldig.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Vurderer denne pc-en som student-pc og har noen spørsmål tilknyttet til det:

 

- Hvordan er tastaturet og paden? Noen som har noe å utsette på noen av delene?

- Samsung har (etter min erfaring) tradisjon for å drite seg ut på Wi-Fi. Fungerer det bra her?

- Takler den avspilling av HD-filmer godt?

- Sist men ikke minst; hvordan opplever dere batteritiden? Leser på komplett.no at den skal holde ut ca. 6 timer.

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med tastaturet, er godt å skrive på, og god respons, skriver veldig lite feil i forhold til hva jeg har gjort på noen andre laptoper. Som nevnt tidligere nevnt mangler det bakgrunnsbelysning, men det er ikke noe stort savn for min del. Kommer litt "lyd" fra tastaturet, men for meg er det ikke plagsomt. Kan bli litt varmt et par steder, men dette har ikke alle den samme opplevelsen av heller. En test jeg så var ikke helt fornøyd fordi det skulle være litt "flex" i tastaturet, jeg har merket lite til det, men det er mulig det er litt.

 

Paden er relativt stor og god å bruke. Den har den en kan forvente, har vel multitouch om jeg forstår det begrepet rett ifm med touchpader. (Man kan zoome med to fingre osv) litt klikkelyd fra tastene. Kunne likevel sikkert vært enda litt bedre.

 

WiFi er jeg enda litt usikker på, har så langt ikke hatt betydelige problemer og forbindelsen ser ut til å være god i Windows, faktisk bedre enn en en HP laptop jeg har hatt. Har dog opplevd å miste forbindelsen litt overraskende et par ganger, hvor jeg måtte kjøre en feilsøking for å få det opp igjen, men jeg lurer på om det har retta seg med en av oppdateringen. Kan oppdatere om jeg finner ut noe mer her.

 

HD filmer mener jeg den takler , testet noen 1080p mkv samples. Nå viser riktignok skjermen maks 1366x 768, så for å se det helt så må jeg teste litt mer på ekstern skjerm. Eneste jeg har hatt jeg la merke til at lyden muligens var litt ute av sync, men det kan gjerne skyldes flere ting, virker som den er som den skal være på feks youtube.

 

Batteritiden er som den skal være så langt jeg kan se. Eksempelvis har jeg nå litt over 3 timer igjen på 51% i følge Windows, dette på 2 av 8 i lysstyrke og WiFi på, i tillegg til at jeg bruker pc'en aktivt. Dette på powersave. Nå er det alltid unøyaktigheter i Windows, men jeg tror den holder det den lover og at den skal klare 6 timer med skriving og kanskje lett surfing på lav lysstyrke. Å skru av WiFi kan gjerne også hjelpe. Merk at Samsung har et program som gjør at du kun bruker 80% av batteriet om du vil, dette for å bevare det, så om du har dette på vil du ha noe lavere kapasitet Ser forsåvidt etter et bra program å overvåke dette med batteriforbruk med.

Endret av Zeorsd
Lenke til kommentar

Takker for bra innlegg :thumbup:

 

Har sett etter ny pc noen måneder nå, og må si at det er ganske så vanskelig å finne en maskin i dette segmentet som man ikke kan utsette noe på. Er maskinvaren og skjermen perfekt, så presterer produsenten å drite seg ut på småting som f.eks touchpad.

 

Når det gjelder 5-serien virker det som et godt valg, litt usikker mtp. batteritiden (er jo bra til en ultrabook å være, men andre ultraportable strekker seg jo mot 10 timer), men at den har "hele" innganger, altså ingen mikro-løsninger, er en stor fordel synes jeg.

 

Hvis noen får testet pc-en på en ekstern skjerm, f.eks tv, så hadde det vært kjempefint å fått en rapport på det. Har opplevd flere maskiner som takler avspilling på egen skjerm godt, men som begynner å slite så fort den blir koblet til en tv (kan godt skyldes udugelighet fra min side).

 

Synes som mange andre at det er rart at maskinen får kritikk for vekt i tester. De få grammene ekstra fører jo til mange fordeler, som f.eks hele innganger, bedre motstand i tastatur og styrke i kabinettet generelt.

 

Edit: Zeorsd: Batteritiden du har målt, er det med HDD?

Endret av ea-9
Lenke til kommentar

Er med HDD ja. Angående porter så var det et stort argument for meg at den faktisk har 3 stk USB, nettverksport osv. Likevel vil jeg nevne at det er en sånn "flip" løsning på ethernet-porten som er ok - men som ikke er supersolid. Samtidig er det mer enn mange andre ultrabooks som ikke har i det hele tatt. Poenget er at man må være litt forsiktig. Er også sånn headsetport, så er ikke egen for microfon og lyd, greit å være klar over. Er også en micro løsning, VGA porten hvor man trenger en adapter, men den brukes jo ikke mye lenger etter at HDMI har blitt så vanlig.

 

Er helt enig i det at trekk for vekt er rart, jeg opplever den som passe tung, og for meg er det ikke et mål at maskinen skal veie ned mot 1KG.I forhold til styrke i kabinett har du muligens et poeng, men samtidig bør man merke seg at den er delvis av plast og delvis metall, slik at den ikke nødvendigvis føles mer solid enn en som er hakket lettere men har mer metall. Likevel føles den solid nok for meg i alle fall.

 

Var ellers i samme situasjon som deg, lette også etter en PC i segmentet lenge uten å finne noe som passet (alltid en svakhet), men jeg slo altså til på et godt tilbud da jeg så denne og er fornøyd. På noen måter kan en også si at segmentet er veldig begrenset da det bare er Acer S3 og Samsung 5 serie som teller som billige ultrabooker, og utvalget av tradisjonelle ultraportable 13" er ganske varierende ellers og. Skulle jeg ha betalt fullpris, spesielt for SSD-versjonen hadde nok valget vært vanskeligere, og aller helst ville jeg ventet et halvår (måtte ha en nå), men sånn føles det jo nesten alltid i pc-verden :)

Endret av Zeorsd
Lenke til kommentar

Ea-9: Hvilke ultraportable strekker seg til 10 timer? Jeg kjenner ingen ultraportable som varer så lenge med mindre man bare skal bruke kalkulator og har lysstyrke på 0 :p

Jeg betalte fullpris og hadde ikke noe problem med det. Hadde fra før av den første 7-serien fra Samsung med Core i7, 8GB minne, SSD/HDD hybrid og bedre grafikkløsning, men synes faktisk at 5 Serien både er kjappere og har lengre batterilevetid (selvom Samsung opplyste om 7.5/8 timer på den). Jeg har også hatt noen småproblemer med WiFi, men etter at jeg oppgraderte driverne er ikke dette noe problem lenger.

Lenke til kommentar

Apropos lang batteritid på ultraportable: ASUS U32U AMD morsom sak denne her, påstår den skal klare 12, så da virker ikke 10 helt urealistisk med lav lysstyrke og skriving etc. Men den er på mange måter lite representativ da prosessoren er sammesom sitter i de fleste 11" og relativt svak for en 13". Likevel ser jeg for meg at en sånn måtte være interessant for studenter som har lite behov utover skolearbeid, til 3 770 kr...

Endret av Zeorsd
Lenke til kommentar

Kimma16: Mulig jeg strekker eller bruker begrepet feil, men PcWorld bruker termen "ultraportabel" om Dell Vostro V131. I følge testen på dinside.no klarer V131 noe over 10 timer.

 

"Med minimal belastning holdt batteriet ut i 10 timer og 16 minutter før det gikk tomt, og under kontinuerlig videoavspilling (720P i Windows Media Player) Holdt det ut i underkant av 6 timer."

 

Ser det siste innlegget ditt Kimma16, var ikke ultrabooks jeg tenkte på :)

 

Zeorsd: Har også inntrykket av at en burde vente siden Ultrabook-klassen er ganske fersk. Likevel, trenger en pc nå, og som du sier, en kan alltid vente litt lenger.

 

Noen som vet om det blir billigere å kjøpe HDD-versjonen og heller sette inn SSD selv? Hilsen fattig student! :new_woot:

Endret av ea-9
Lenke til kommentar

Altså, ultraportabel er jo et videre begrep enn ultrabook som er en egen betegnelse som Intel har satt kravene for. Som jeg forstår begrepet ultraportabel inkluderer det hovedsakelig 13" ( men kanskje også noen enkelte litt mindre/større), felles for alle at de er relativt tynne og greie å ta med seg med grei eller bra ytelse, helst kraftigere enn feks netbooks. Den jeg linket til går innenfor ultraportabel tror jeg, selv om den kanskje er litt svak, men ikke ultrabook. Tror den kan være aktuell for enkelte, men få i denne tråden. Var kun ment som et eksempel. Men nok om det :)

 

Tilbake til topic så er det jo sånn at velger man eksempelvis en HP folio eller Toshiba z830 så får man en del mer kapasitet enn på Samsung 5 serie. Samtidig ligger vel Acer S3 og Zenbook (litt mer kapasitet) på omtrent samme nivå, dette basert på spesifikasjonene produsentene oppgir. Og så er dette med bruk osv.

 

Når det er snakk om vente lenger så kommer det bla. nye zenbooks rundt mai-juni, bla ser det ut som de skal komme med budsjettvarianter. Du har også dell XPS 13 som kommer snart som er spennende, men kanskje ikke veldig billig. Og så har du kanskje Ivy Brige varianter til sommeren/skolestart høst. Samtidig er jo mange av ultrabookene inkl. Samsung 5 serie helt nye nå, og en gang så "må" man kjøpe :)

Endret av Zeorsd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...