Gå til innhold

64-bit linux, AMD-grafikk og multimedia


Anbefalte innlegg

Har testet mange distroer siste året, både hjemme og på jobben, de fleste både i 32-bit og 64-bit. En av de sterkeste fellesnevnerne jeg har funnet er at 64-bit linux er dårlig på multimedia (er forøvrig AMD-grafikk i alle 3 testmaskinene jeg har brukt, og den svakeste av dem er en E6600). Fullscreen flashvideo går i taket på CPU, og VLC klarer ikke jevn HD-video. 32-bitvariantene er langt bedre på dette. Har vært gjennom Ubuntu, Fedora, Suse, Mint, Pinguy, Sabayon, Vector, Chakra og noen til. For tiden har jeg "landet" på Pinguy 32-bit, da den oppfører seg eksemplarisk på lyd/bilde-siden med flerkanalslyd via optisk utgang, jevn og stabil video både via Flash og i VLC, samt at Wimp var greitt å få til også. Men jeg ønsker å bruke 64-bit etterhvert for å komme opp på 8 GB minne, men inntil videre er det helt uaktuelt. Noen som kan kaste litt lys over denne problemstillingen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er system-spesifikasjonene dine?

 

Jeg har hatt lignende problemer med ett svakere ATi kort (sitter med 5870 akkurat nå). Min erfaring er at AMD driverne er utrolig dårlig på både 2D og 3D rendering.

 

Jeg sitter med 64 bit Arch Linux, og har ingen problemer ihvertfall, men jeg husker det ble en del lignende problemer når jeg hadde RadeonHD 4890.

 

Når det gjelder flash og 64-bit Linux så er det slik, det tar mye av prosessoren (15-20% CPU fullscreen), men det gjelder kun HD materiale for min del.

 

Utenom Flash så har jeg ikke noen problemer med multimedia akkurat nå.

 

Blir uansett Nvidia neste oppgradering. Jeg er lei problemer med ATi og Wine, noen 3D-spill lagger som ett helvete mens andre 3D-spill kjører helt fint. Spiller ikke mye, så det gjør meg egentlig ganske lite.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Hva er system-spesifikasjonene dine?

 

Jeg har hatt lignende problemer med ett svakere ATi kort (sitter med 5870 akkurat nå). Min erfaring er at AMD driverne er utrolig dårlig på både 2D og 3D rendering.

 

Jeg sitter med 64 bit Arch Linux, og har ingen problemer ihvertfall, men jeg husker det ble en del lignende problemer når jeg hadde RadeonHD 4890.

 

Når det gjelder flash og 64-bit Linux så er det slik, det tar mye av prosessoren (15-20% CPU fullscreen), men det gjelder kun HD materiale for min del.

 

Utenom Flash så har jeg ikke noen problemer med multimedia akkurat nå.

 

Blir uansett Nvidia neste oppgradering. Jeg er lei problemer med ATi og Wine, noen 3D-spill lagger som ett helvete mens andre 3D-spill kjører helt fint. Spiller ikke mye, så det gjør meg egentlig ganske lite.

 

Er et 5750 jeg har kjørt de fleste ytelsestestene på, det skulle være raskt nok, og tar alt helt flytende på 32-bits distroer. Det er den store ytelsesforskjellen til 64-bit jeg syns er så unormalt. Kan se ut som et Nvidia-kort kan være løsningen ved neste oppgradering. Får se når jeg blir lei av 4GB-begrensningen.

Lenke til kommentar

Har 5770, Phenom x4 955 (tror jeg den heter) og bruker openSuse 64-bit og har ingen problemer med fullskjerm flash 720p (fra youtube) i Opera, men bruker riktignok 25-30% cpu i flg. System Activity.

Av HD filer har jeg kun en demo-fil fra hd-channel.com (BerlinalePK_Trailer.mp4), 1920x1080 og H264 (ca. 5Mb/s) og (s)mplayer bruker 10-12%.

 

Bruker radeon driveren som følger med Xorg.

 

Edit: Når det er sagt, så er det så vidt jeg vet (foreløpig) dårlig med hw-akselering av video med AMD/ATI-kort, så en er avhengig av at cpu gjør (mesteparten av) jobben...

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Det er dessverre sånn at AMD/ATI er ganske dårlig på Linux. Nvidia gjør en bedre jobb med sine binære driverne og generelt Linux støtte. (De åpne driverne ligger fortsatt langt bak de lukkete, spesielt på 3D og video, men igjen er framgangen mye bedre på Nvidia.) Det overrasker meg ikke at du har hatt problemer med 64-bit Linux og ATI - det er mer overraskende at du har fått gode resultater med 32-bit Linux og ATI. Har du mulighet til å bytte til Nvidia - selv en billig kort - er det kanskje korteste veien.

 

Ellers kan de fleste 32-bit Linux distro'er faktisk bruke 8 GB eller litt mer - det som kreves er en kernel med PAE (prosessor address extentions) på. Det var dette som ble brukt i serverer og workstations før 64-bit x86 cpu'er, og alle 64-bit cpu'er støtte det. PAE er litt mindre effektivt enn ekte 64-bit adressering, men det er ikke noe du ville merke med mindre enn at du har et program som ønsker mer enn 4 GB til seg selv.

Lenke til kommentar

ATI fungerer helt fint her. På 64-bit kjørte man en periode 32-bit flash, og det ga en performance hit. Dette gjelder vel eksempelvis ubuntu 11.04. Med 11.10 er svjv 64-bit flash i bruk igjen. Med E6600 og oppover kjører alt av youtube glatt her i stua.

 

3D video aksellerasjon på GPU begynner også endelig å bli tilgjengelig for ATI (ikke at det har så mye å si når du har så kraftig CPU). XBMC støtter i juleversjonen Catalyst sin aksellerasjon, og det rapporteres å funke greit. Siden støtten er lagt inn upstream i ffmpeg regner jeg med den raskt finner veien til mplayer og vlc. Radeon driveren får etterhvert 3D støtte den også gjennom Gallium3D, sjekk ut phoronix.com for siste nytt.

 

Rart at VLC ikke klarer glatt HD, har du eksempelfil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...