Gå til innhold

Forbrukslån som student


jeg_lyver_mye

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kor mykje lån du får utan jobb eller sikerheit vil variere frå selskap til selskap. Mange banker har ei grense på ca 10 000 kroner, medan meir useriøse utlånere kan finne på å låne ut 100 000 kroner berre du sender dei ei tekstmelding.

 

Såørsmålet er kor mykje lån du trenger, typisk for store lån utan sikerheit er at dei er ekstra dyre å betjene. Så her er det fort gjort å gå seg på ein økonomisk smell.

Du bør derfor vurdere nøye kor stort behov du har for forbrukslån akkurat no kontra kor mykje mindre ledig kapital du vil akseptere å ha når du er ferdig utdanna og i full jobb.

 

Det er ikkje spesielt artig å måtte betale 10-30% av lønna di i fleire år som nedbetaling av eit forbukslån som du brukte opp på pils som student.

Lenke til kommentar

Kredittkort er smartere enn forbrukslån, for på mange av kortene får du rentefri betalingsutsettelse på kjøp, reiseforsikring, rabatter, og de er tryggere enn ved tradisjonell kontantbetaling ved netthandel. I tillegg betaler du kun renter på det du har brukt. Kredittkort er også mer fleksibelt, siden du kan betale tilbake og trekke videre på kreditten flere ganger, med forbrukslån må du ta opp nytt lån hver gang. Videre; tar du forbrukslån, så løper rentene fra første stund, og på hele beløpet; uavhengig av om du har brukt pengene eller ikke.

 

Jeg er selv student og har flere kredittkort. Har aldri betalt ei krone i rente, for jeg er veldig påpasselig med å betale ved forfall.

Endret av Daddlemannen
Lenke til kommentar

Kredittkort kan være en smart måte og spare penger på ved riktig bruk.

 

jeg har tre kredittkort:

  1. Shell Mastercard
  2. Trumf Visa
  3. Santander Flexi

 

Med Shell kortet får jeg Trumf bonus når jeg fyller drivstoff, med Trumf Visa får jeg Trumf bonus når jeg handler og Santander kortet får jeg 4% rabatt på klær.

 

Jeg fyller alltid drivstoff uansett på Shell, handler alltid mat på Kiwi og bruker Santander kortet når jeg handler klær hver måned. I gjennomsnitt på et år sparer jeg ca. 5000 kroner. Jeg betaler alltid regningene ved forfall, så jeg ser på dette som gratis penger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du burde vel strengt tatt ikke ta opp forbrukslån med kun stipend og lån fra lånekassen som garanti. Men hvis du har stålkontroll på økonomien din generelt, så går det vel greit! Husk rentes-rente-effekten!

 

-B

 

Har du stålkontroll ville ikke tanken på å ta et forbrukslån falt deg inn i det hele tatt.

 

Da har du ikke satt deg inn hva det innebærer:)

 

-B

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...