Gå til innhold

Forhandler har slått seg konkurs


Anbefalte innlegg

Jeg har en kompis som kjøpte traktor mellom KOMPAKTTRAKTOR & MASKINER, et firma som holder til i Bergen og blir drevet av Holger Tidemann Larsen.

Denne traktoren viste seg og ha betydelige mangler. Den sluttet og virke etter 14 timers bruk. Den begynte og ruste før traktoren i det hele tatt ble brukt.

Det hele endte med at kunde måtte tilkalle en utenforstående takstmann for å gå over traktoren. Det viste seg at alt det elektriske var underdimensjonert og måtte byttes ut. karroseri måtte sandblåses og lakkes om.

 

Kjøper ville heve kjøpet, men Holger ville komme og fikse feilen. Det varte og rakk men ingen dukket opp. Kjøper ville da igjen heve kjøpet, men manglende respons fra Selger gjorde sitt til at advokat ble kontaktet.

 

Nå begynte en lang prosess med meldinger, lovnader, forsinkelser, utsettelser fra selgers side. Det gikk så langt som til retten til slutt. Selger dukket aldri opp der heller og kjøper vant på alle punkter. Pengene tilbake og dekning av kostnadene til advokat. Nå hadde det gått to år fra første henvendelse fra kjøper om hevelse av kjøpet.

 

 

Nå idag en uke etter rettsaken, har Holger Tideman Larsen slått seg konkurs.

 

Hva kan min venn gjøre nå? Har han noen mulighet tikl og få tilbake noen av de pengene han har krav på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ennå ikke registrert som konkurs hos Brreg, men jeg betviler ikke påstanden din. Han må bare sørge for at kravet hans er innmeldt og blir registrert i konkursboet. Da dette er en NUF så vil jeg tro at det er liten sjanse for å noe ut av dette boet... Dessverre.

 

Ja jeg så det ikke var registrert noe enda jeg og. Var vel advokaten til kompisen min som hadde meddelt den beskjeden..

Er ikke det for jævlig at man kan spekulere i dette. Selger har trenert denne saken i 2 år. Og nå nåpr saken er

"løst" blir det konkurs..

Lenke til kommentar

Det er ennå ikke registrert som konkurs hos Brreg, men jeg betviler ikke påstanden din. Han må bare sørge for at kravet hans er innmeldt og blir registrert i konkursboet. Da dette er en NUF så vil jeg tro at det er liten sjanse for å noe ut av dette boet... Dessverre.

 

Hva i all verden har NUF noe med dette og gjøre? Hadde han hatt ett AS så ville det være bare fryd og gammen? Neppe......

Lenke til kommentar

Hadde han hatt et AS hadde det i hvert fall tydet på seriøsitet da han måtte i hvert fall ha rasket i sammen 100.000,- for i det hele tatt og kunne drive business. Poenget mitt var at siden dette var en NUF så er det nok en veloveried beslutning av eieren at man ikke kan holdes personlig ansvarlig for selskapets anliggender.

 

Ellers må jeg si at jeg har ingenting imot NUF'er som idé, jeg er for stort sett det meste som gjør det enklere for gründere å kunne starte businesser. Men det er misbruk av gode intensjoner jeg har et problem med, og du kan ikke stikke under en stol at mange misbruker NUF'er til å kunne tjene raske penger med minimale personlige konsekvenser!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke særlig lurt å handle fra useriøse selgere, og når selger er NUF så bør det ringe noen bjeller.

Edit: I hvilket øyemed ble traktoren kjøpt inn? Gårdsdrift? Jeg tror nemlig ikke denne tråden passer inn under forbrukerrett, da det er stor sannsynlighet for at broren din handlet som ledd i næringsvirksomhet, og at det dermed ikke er et forbrukerkjøp.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke særlig lurt å handle fra useriøse selgere, og når selger er NUF så bør det ringe noen bjeller.

Edit: I hvilket øyemed ble traktoren kjøpt inn? Gårdsdrift? Jeg tror nemlig ikke denne tråden passer inn under forbrukerrett, da det er stor sannsynlighet for at broren din handlet som ledd i næringsvirksomhet, og at det dermed ikke er et forbrukerkjøp.

 

Nei traktoren ble ikke handlet inn som bruk ved gårdsdrift. Ble handlet inn for personlig bruk, hente litt ved, brøyte litt osv.

Og det er ikek min bror som har handlet av denne herren men min kompis.

 

Uansett så har min kompis sjekket litt mer rundt om Holger og funnet uit at han har/hadde tre firmaer hvorav 2 er konkurs.

Han startet opp et nytt firma uken før rettsaken og slo da det firmaet som min kompis kjøpte traktor via konkurs noen dager etter rettsak.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke utenkelig at bobestyrer av de to konkursene/oppbudene er interessert i den type informasjon.

 

Joda, men etter og ha sett så mye rart i div konkurser så har jeg mistet troen på at det er noe håp og få straffet noe selv ved helt åpenbare lurendreierier. Hvis du som svindler bare passer deg for og unngå og tirre på deg det offentlige så slipper en unna med det meste i konkurser som dreier seg om AS og NUF.

Lenke til kommentar

Ikke særlig lurt å handle fra useriøse selgere, og når selger er NUF så bør det ringe noen bjeller.

Edit: I hvilket øyemed ble traktoren kjøpt inn? Gårdsdrift? Jeg tror nemlig ikke denne tråden passer inn under forbrukerrett, da det er stor sannsynlighet for at broren din handlet som ledd i næringsvirksomhet, og at det dermed ikke er et forbrukerkjøp.

Synd NUF får det til å ringe negative bjeller i hodet på folk.

 

NUF står for "Norskregistrert Utenlandsk Foretak" som enkelt å greit betyr at det er ett utenlandsk selskap med en norskregistrert avdeling.

 

Selv om mange som registrerer ett NUF er useriøse betyr ikke det at alle er useriøse, det er jo bare en "forretningsmodell".

 

De fleste store selskap er også NUF, for eksempel If Skadeforsikring, ringer ikke noe bjelle på grunn av det.

 

Så til TS:

- Husk for all del å gjøre kravet ditt gjeldende mot konkurboet

- Hvis selger ikke er importør står da importøren som ansvarlig for å hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Du stiller nok som enhver annen usikret kreditor, og har krav på dividende av boet. Med mindre de som står bak NUFet har handlet så grovt at det åpnes for en form for gjennomskjæring.

 

Om det er mulig med andre anklager i form av straff etc. er usikkert.

 

Meld uansett fra om alt dette til bobestyrer.

 

Edit:

 

Du kan også forsøke å nå frem med et direktekrav mot tidligere salgsledd, jfr. fkjl. §35.

Endret av Antatra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...