Gå til innhold

Desembergåten : Bruke lånte penger på BSU?


ivo123

Anbefalte innlegg

Tenk hvis John Reed tar feil..

 

Tar feil? Han påpeker at Kiyosaki kommer med råd som er ulovlige, det er ikke hans mening, det er observasjoner. Han påpeker at Kiyosakis historie er inkonsistent, det er ikke en mening, det er fakta.

 

Selvfølgelig har alle rett til sin egen mening, men det betyr ikke at ikke enkeltes meninger er objektivt (eller strengt tatt intersubjektivt) gale.

 

Og jasså er John Reed jurist eller noe?

 

Kiyosaki sin historie om fedrene sine, rich dad og poor dad, er oppsinn og det har han selv innrømmet. Mr. Kyosaki har heller aldri skrevet bøker om HVORDAN du skal investere. Det han skriver er for å få mennesker til å tenke og bruke hodet sitt sånn at de kan gjøre egne valg.

 

Kiyosaki har hjulpet tusenvis av mennesker, som har forstått innholdet i bøkene, seminarene, treningsprogrammet sitt osv, til å få et bedre økonomisk liv.

 

Hvis du fortsetter å gjøre det du gjør i dag fem år frem i tid så vil du fortsatt ha det samme om fem år. Hvis du hele tiden fornyer deg og får mer kunnskap så vil de neste fem årene ikke være det samme som i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsatt kommer "mister innvisteringsråd" med veldig lite konkrete tips til korleis å spare bedre og ikkje minst kvifor BSU er angiveleg ikkje er noko bra spareform. Eg og fleire har dokumentert i tall kva BSU vil gi og kva som er nedsida med det

 

 

Ein ting eg bit meg merke i. Når i helvete blei det ein "realitet" at kva du lærte på skulebenken (eller frå ei bok) er fasiten for korleis ein skal tjene penger / lede suksessfulle bedrifter.

Det er berre ein måte å lære på å det er å gjere feil, og evaluere kvifor det blei feil i retrospektiv . Og då korrigere kursen basert på evalueringa. Skulen gir det teknikker for evauleringa men ikkje om kva feil ein kan gjere.

 

 

Å leve etter gurubøker har me vel drøssevis av eksempel på at ikkje er det mest intelligente ein kan gjere.

 

Når det gjeld penger så er rådet: Er det for godt til å vere sant, så er det ikkje det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående kravet om å skattbar inntekt for å få de 4 tusen:

 

Hvor lenge må du ha hatt skattbar inntekt? Selv har jeg ikke hatt skattbar inntekt siden april/mai i år. (vært uten jobb) Vil jeg få 4000-fordelen allikevel?

Du må ha skattbar inntekt samme året som du sparte.

 

Sparer du 20 000 kr ett år kan du ikke få 4000 kr igjen på skatten hvis du ikke har betalt 4000 kr i skatt samme året.

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer dette? At jeg betaler 4000 mindre i skatt ved første lønning i 2012? Det du mener?

 

Nei. Når selvangivelsen for 2011 sendes ut, i april 2012, vil du se at det de 4000 fra BSU blir trukket fra den skatten det er beregnet at du skal betale.

 

Hvis du har penger til gode får du disse i juni 2012.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp. Anbefaler deg å sette deg litt inn i det norske skattesystemet. Hva du får trukket fra lønna di hver enkelt måned er ikke det vesentlige, det viktige er tallene på selvangivelsen. Denne kommer på vårparten (neste år), og motregnes mot det du har fått trukket fra lønna i løpet av skatteåret. Så får du utbetalt differansen dersom du har betalt for mye, eller må betale den tilbake om du har blitt trukket for lite. Dersom det ved utgangen av skatteåret er penger på BSU-kontoen som ikke var der ved inngangen, får du 20% av opptil 20'000 trukket fra selvangivelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...