Gå til innhold

Spørsmål innen termofysikk


Anbefalte innlegg

Kanskje litt dumt å lage en ny tråd for et spørsmål, men jeg skulle veldig gjerne hatt svar på dette så fort som mulig. Det ser veldig mye ut, men jeg hadde satt veldig stor pris på om du kunne svare meg. Oppgaven lyder:

 

William har fått ny fotball til bursdagen, og vil bruke den til å undersøke termofysikkens første lov. Han klemmer ballen raskt sammen mellom hendene. Det går faktisk så fort at vi kan betrakte sammenklemmingen som en adiabatisk prosess. Med datalogger finner han ut at kraften var 60 N på hver side av ballen, og at forflytningen på hver side var på 1 cm. Hva var endringen i indre energi?

 

 

Vi fikk denne oppgaven på en multiple choice prøve i fysikk, og svaralternativene var: 0J

0,6J

1,2J

120J

Slik tenkte jeg:

 

(delta)U = W + Q

Siden det er en adiabatisk prosess kan vi glemme Q og formelen blir

 

U=W eller U=F*s

 

Jeg svarte at U er lik 60N*0,02m = 1,2J

 

Endringen i indre energi er 1,2J

 

Det var riktig svar, men i ettertid har jeg tenkt litt, og kommet fram til at dette må da være feil.

 

Nå kommer vi endelig til det store spørsmålet:

 

Blir ikke endringen i indre energi 120N*0,02m=2,4J, siden han klemmer med 60N på hver side av ballen ?

 

Mvh. Mathias ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se for deg at man deler ballen i to like store halvdeler, midt mellom trykkpunktene. Om du bare ser på den ene halvdelen vil endringen i indre energi bli W=F*s = 60N*0.01m = 0.6J. Siden vi bare regnet ut for halve, må hele ballen ha en endring i indre energi på 2*W=1.2J. Du har altså egentlig ikke multiplisert hverken F eller s med 2, men arbeidet på én side av ballen. Håper du forstår selv om jeg er temmelig dårlig på å forklare såppass sent på kvelden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se for deg at man deler ballen i to like store halvdeler, midt mellom trykkpunktene. Om du bare ser på den ene halvdelen vil endringen i indre energi bli W=F*s = 60N*0.01m = 0.6J. Siden vi bare regnet ut for halve, må hele ballen ha en endring i indre energi på 2*W=1.2J. Du har altså egentlig ikke multiplisert hverken F eller s med 2, men arbeidet på én side av ballen. Håper du forstår selv om jeg er temmelig dårlig på å forklare såppass sent på kvelden.

 

Tusen takk nå forstod jeg det, det er sikkert ikke sent nok enda for det var en god forklaring ;) pluss for den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...