Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Impotent av antidepressiva


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på fontex i et halvår nå, kjente etter korttid at medisinene virket inn på seksualdriften, kåtheten forsvinner og ereksjonen forsvinner igjen nesten før den har begynt. Begynner å bli litt beskymret. Er det noen som har noe kunskap om dette her folkens?

Lest om folk som har blitt impotent antidepressiva, noen som vet hvordan disse bivirkningene begynner osv..?

 

Postet av anonym: b38078041b9aa58c766c72c495a45849

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pillene har gjort deg impotent. Hva mer trenger du å vite? Kvitt deg med dritten så fort som mulig.

 

Ta det som en lærepenge neste gang du tenker å ukritisk putte kommersielle kjemikalier i kroppen din.

 

Jeg er enig med herrnimrod her. Alt for mange knasker på smertestillende og andre former for tabletter for å skjule eller dekke over et problem. I stedet for å hoppe på medikamenter, bør man jo heller løse årsaken til problemet.

 

Er man deprimert, går man til psykolog.

Lenke til kommentar

Jeg går til psykolog, begynte med det til og med før jeg begynte med pillene. Bortsett fra det ene nevnte problemet er jeg kjempe fornøyd med medisinene, vil faktisk påstå at de kan ha reddet livet mitt. Men jeg vil forsatt ikke bli impotent da, spesielt med tanke på at jeg ikke engang har begynt seksuallivet mitt ennå. Jeg får nok komme meg til legen å spørre om å få bytte medisiner.

 

 

Hilsen TS

 

Postet av anonym: b38078041b9aa58c766c72c495a45849

Lenke til kommentar

Siden det har blitt et tema ved at et innlegg i tråden er blitt rapportert:

 

Man bør ikke seponere (slutte å bruke) antidepressiva raskt uten i samråd med lege. Føler du at du ikke har tid til å oppsøke lege, les i det minste Felleskatalogens oppføring om det aktuelle legemiddelet. Felleskatalogens oppføring vil også normalt si noe om hvilke bivirkninger som er vanlig med dette legemiddelet.

 

 

(Undertegnede er jurist, ikke lege. Bare så det er sagt.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden det har blitt et tema ved at et innlegg i tråden er blitt rapportert:

 

Man bør ikke seponere (slutte å bruke) antidepressiva raskt uten i samråd med lege.

 

Dette er sant. Mulige bivirkninger er følelsen av brennende elektrisitet under huden, eller død.

 

Men piller er dop. De fikser ikke problemer, bare senker din opplevelse av dem. I kriseperioder kan det selvsagt hjelpe å komme over kneika, men resultatet er jo ofte at folk går på dette i årevis, ja hele livet. Da er du ikke kurert, du er narkoman.

Lenke til kommentar

Da får vedkommende ta disse bivirkningene som en liten oppvekker og ansporing til å legge litt mer innsats inn i sine samtaler med psykologen han går til, og forstå at ansvaret for å fikse ting i bunn og grunn er hans eget.

 

Å bruke antidepressiva som en sovepute og "gå på lånt tid" før de negative bivirkningene av denslags melder seg, er, ja.

Ikke bra.

Lenke til kommentar

Jeg går til psykolog, begynte med det til og med før jeg begynte med pillene. Bortsett fra det ene nevnte problemet er jeg kjempe fornøyd med medisinene, vil faktisk påstå at de kan ha reddet livet mitt. Men jeg vil forsatt ikke bli impotent da, spesielt med tanke på at jeg ikke engang har begynt seksuallivet mitt ennå. Jeg får nok komme meg til legen å spørre om å få bytte medisiner.

 

 

Hilsen TS

 

Postet av anonym: b38078041b9aa58c766c72c495a45849

Bivirkninger av medisiner er ikke nødvendig vis varige bivirkninger, dessuten går det an å bytte medisin og derved bli kvitt de bivirkninger du erfarer.

Det er lurt å være litt skeptisk til medisiner, men å kutte ut antidepresiva og tilsvarende brått, er meget skummelt.

På den annen side er impotens heller ingen varig tilstand, kan rett og slett forsvinne av seg sjøl en dag.

Men legen din kan mye mer om dette enn vi amatørene her på diskusjon.no

Lenke til kommentar

Jeg har ikke brått tenkt til å kutte ut medisinene, jeg er for første gang på langt over 10år på vei fram her i livet, mye takket være antidepressiver. Får heller prøve et annet merke kanskje? Satse på at det ikke har noen bivirkninger. Eller er det sånn for nesten alle som går på antidepressiver?

 

Postet av anonym: b38078041b9aa58c766c72c495a45849

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke brått tenkt til å kutte ut medisinene, jeg er for første gang på langt over 10år på vei fram her i livet, mye takket være antidepressiver. Får heller prøve et annet merke kanskje? Satse på at det ikke har noen bivirkninger. Eller er det sånn for nesten alle som går på antidepressiver?

 

Postet av anonym: b38078041b9aa58c766c72c495a45849

Så godt som alle medisiner har bivirkninger, men det går helt sikkert an å finne et preparat som passer bedre for akkurat deg. Det med bivirkninger er veldig individuelt.

Lenke til kommentar

De seksuelle bivirkninger av antidepressiv medikasjon er i regelen reversible og de er doseavhengige (altså avhengige av mengden aktivt antidepressivt legemiddel som sirkulerer i kroppen). Det har vist seg at 25-40 % av de som bruker tricykliske antidepressiver (TCA) og SSRI-preparater (som nevnte Fontex) opplever en eller annen form for seksuell bivirkning.

 

Legen (og ikke psykolog, som ikke har noe med medikamenter å gjøre!) kan f.eks. nedjustere dosen av det aktuelle antidepressive medikament. En annen løsning er å skifte til et annet preparat med annen virkningsmekanisme (, men fremdeles antidepressiv effekt).

 

Eksempler på legemidler som har vist seg å ha (svært) få seksuelle bivirkninger er mianserin/Tolvon, mirtazapin/Remeron, reboxetin/Efexor og bupropion/Zyban/Wellbutrin.

 

Det viktigste er naturligvis å ta dette opp med din fastlege, som helt garantert er kjent med problemstillingen (på generelt grunnlag). :yes:

Lenke til kommentar

Jeg går på antideppresiva selv. Mange får nytt liv og jeg er sterkt uenig i at alle antideppresiver er ødeleggende, farlig og en falsk trygghet. Mange har en indre ubalanse i stoffer, og de som f.eks får ssri-medikamenter skiller ut mindre av seretoninet i hjernen enn andre. Et medikament vil dermed bedre denne funksjonen. Mange går på slike medikamenter over en kortere tid så hjernen venner seg til denne funksjonen. De som IKKE har prøvd antideppresiva bør utelukkende være forsiktig med å uttale seg.

 

Og ejakulasjonssvikt er en relativt vanlig bivirkning. Mange synes denne bivirkningen er ille, men vil heller leve med dette enn å ha f.eks suicidale tanker og ellers forferdelig dager..

Endret av mariusmk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pillene har gjort deg impotent. Hva mer trenger du å vite? Kvitt deg med dritten så fort som mulig.

 

Ta det som en lærepenge neste gang du tenker å ukritisk putte kommersielle kjemikalier i kroppen din.

 

Jeg er enig med herrnimrod her. Alt for mange knasker på smertestillende og andre former for tabletter for å skjule eller dekke over et problem. I stedet for å hoppe på medikamenter, bør man jo heller løse årsaken til problemet.

 

Er man deprimert, går man til psykolog.

Ja, det er kjempelett! Bare dra til en psykolog, så fikser dere alt! Å være deprimert er som å stå og banke hodet i veggen helt frivillig og så ta en Paracet etterpå, da er du dum ass. Må slutte å banke hodet i veggen heller...

 

/end sarcasm

 

Det er leger som gir deg en resept på antidepressiva etter å ha snakket med deg i fem minutter, og det er leger som snakker med deg og henviser til psykolog/psykiater. Psykologer kan ofte veldig mye om medisiner, for de snakker med medisinerte pasienter hver dag. I tillegg jobber de ofte i team med psykiatere.

 

Bivirkninger av antidepressiva går ofte over etter en stund (uker eller måneder). Noen ganger kan de forsvinne ved nedtrapping, andre ganger må du prøve en annen type. En viss grad av bivirkninger må du uansett forvente.

 

Depresjoner har jo alltid en årsak, og den må du jo finne ut av. Det er mange somatiske sykdommer som kan gi depresjon, som jernmangel eller hormonforstyrrelser. Spør legen om det - er du heldig trenger du bare kosttilskudd. Ellers kan medisiner hjelpe deg "over kneika" så du blir bedre i stand til å ta imot hjelp og gjøre de forandringene som trengs.

 

Men piller er dop. De fikser ikke problemer, bare senker din opplevelse av dem.

Piller=antidepressiva? Alle antidepressiva da, eller bare noen av dem?

Dop=bedøvelsesmiddel?

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Nå har det gått 6 år, og disse såkalte "bivirkningene" har ennå ikke forsvunnet. Jeg vil fraråde på det aller sterkeste å begynne på disse medisinene. I disse årene har jeg også prøvd mye for å bedre problemene uten at det hjelper. Det finnes egne diskusjonsforum på nettet (engelskspråklige) hvor dette diskuteres. Det er svært mange som rammes, og det gjelder samtlige SSRI medisiner.

Så nå 6 år etter er jeg fortsatt deprimert, men selvtillit og selvfølelsen har blitt bedre, men denne gang er ereksjonsproblemer ett av årsakene til depresjon. Har bl.annet mistet flere forhold pga problemene.

 

Hilsen TS

 

Anonymous poster hash: b3807...849

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil fraråde på det aller sterkeste å begynne på disse medisinene.

Det er svært mange som rammes, og det gjelder samtlige SSRI medisiner.

Så nå 6 år etter er jeg fortsatt deprimert, [...] men denne gang er ereksjonsproblemer ett av årsakene til depresjon. 

 

Litt necroposting det her, men siden det er TS som har gitt tråden HLR, er det vel greit å svare.

 

Fra ditt ståsted har du sikkert et grunnlag for din holdning. Det er jo åpenbart at du har mistet noe i livet som er veldig viktig for de fleste friske menn.

Generelt sett mener jeg vi har et betraktelig overforbruk av SSRI, selv om økningen synes å ha stagnert litt de siste åra. Jeg mener f.eks at det er grunnleggende feil å behandle sosialt reaktiv depresjon med legemidler (ikke uten få unntak).

 

Men det finnes noen som har depressive lidelser som fra gammelt ble kalt endogene depresjoner. Altså depresjoner uten ytre påvirkning alene. Her er ofte graden av tap av fungering i samfunnet, og ikke minst det å lide, være så stor at det er både samfunnsøkonomisk og etisk riktig å behandle lidelsen med legemidler.

 

Vi vet at alle legemidler har bivirkninger. Derfor handler det også alltid om å veie bivirkningen mot gevinsten. I TS sin situasjon er det opplevde tapet av ereksjon større en gevinsten av å ikke være så deprimert.

Men det er ikke alle som synes det. Noen kan fint leve med ereksjonstap hvis gevinsten er fravær av konstante suisidaltanker.

 

Det er riktig å ta til seg TS sin opplevelse. Men før du lar denne opplevelsen være en kompass for om du skal velge legemiddelbehandling eller ikke, ta en prat med legen.

 

For å til slutt trekke frem en pågående problemstilling uten sammenheng med TS:

Er det riktig at en borger skal få lov å uprøvd velge bort behandling med konsekvensen at det blir dyrere for skattebetalene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg  begynte på Escialtopram (SSRI, går også under navnet Citalopram) og tok 2 stykk 5 mg. tabletter over 2 dager. Jeg opplevde noe av det samme som TS, ereksjonsvikt, nedsatt følsomhet i penis og jeg kunne ikke oppnå orgasme. Jeg gjorde det samme som deg og begynte straks å søke på internett, og jeg kom over disse sidene du nevner der flere hevder at disse problemene vedvarer etter du har sluttet med SSRI'ene. Jeg ble utrolig stresset og gikk for å snakke med legen. Han var kjent med problemet med seksuelle bivirkninger og anbefalte at jeg skulle prøve en nyere type antidepressiva, Brintellix, som har færre seksuelle bivirkninger. Jeg var utrolig skeptisk til å prøve noe nytt, og mine bivirkninger fra Escitalopram var der fortsatt selv om jeg hadde stoppet. For min del så ga bivirkningene seg etter ca. 2 uker. Selv om jeg var veldig redd for å oppleve samme bivirkninger på nytt så prøvde jeg Brintellix og jeg har ikke hatt noen seksuelle bivirkninger mens jeg går på den. Har gått på den i mange uker nå.

 

Jeg tror det er fort gjort å bli påvirket av å lese om andre som hevder dem har problemer, men jeg skal ikke si at jeg det ikke er mulig. For min del gikk det iallefall over. Hender det at du våkner med morrabrød? Kan du beskrive problemene dine litt mer i detalj? Har du forsøkt å oppsøke hjelp?



Anonymous poster hash: b55d3...7af
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Akse skrev (På 4.12.2011 den 2.30):

Går til psykolog ja  aha  Du har ikke opplevd depresjoner kanskje? Jeg har , og jeg gikk til psykolog(er) i 30 år  resultatet var forvirrede psykologer som selv trengte behandling etterpå  

Efexor ga meg stabiliteten i mitt ellers dynamiske sinn - takk farma!

 

Akse skrev (På 4.12.2011 den 2.30):

Jeg er enig med herrnimrod her. Alt for mange knasker på smertestillende og andre former for tabletter for å skjule eller dekke over et problem. I stedet for å hoppe på medikamenter, bør man jo heller løse årsaken til problemet.

 

Er man deprimert, går man til psykolog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...