Gå til innhold

Liker ikke «Unity»


Dalon

Anbefalte innlegg

Liker ikke «Unity» som flere andre.

 

Kan jeg fortsette å bruke 11.04 (og velge klassisk og dermed unngå «Unity») Vil i så fall dette ha noe å si for sikkerheten i forhold til siste versjon.

 

Vet at Mint er et alternativ men menyene er vel ikke helt like?

Håper Ubuntu kommer opp med en mer spiselig versjon i neste versjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan velge Ubuntu 10.04 LTS (Long Term Support).

Den skal være den mest gjennomtestede utgaven. Derav også den sikreste.

 

Hvis du heller vil ha nyeste Ubuntu, men uten Unity, kan du gjøre som jeg:

 

 

YouTube-videoen viser hvordan du legger inn KDE. Du får velge mellom KDE og Unity hver gang du starter maskinen og kommer til påloggingsskjermen.

 

sudo apt-get install kubuntu-desktop

Eller for Gnome: sudo apt-get install gnome-shell

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Du kan velge Ubuntu 10.04 LTS (Long Term Support).

Den skal være den mest gjennomtestede utgaven. Derav også den sikreste.

 

Kanskje jeg skulle prøve en 10.04 LTS, selv om den begynner å dra på åra, men det kommer vel en ny LTS i april neste år men den vil vel ha "Unity" også...

Lenke til kommentar

Kan jeg fortsette å bruke 11.04 (og velge klassisk og dermed unngå «Unity») Vil i så fall dette ha noe å si for sikkerheten i forhold til siste versjon.

Alle normale utgivelser er støttet i 18 måneder, det skal ikke ha noe betydning frem til ca oktober neste år (regner med utgivelsen av 12.10). Men det blir vel bare snakk om å utsette "problemet", for Unity har sikkert kommet for å bli. Men som nevnt av andre så er det ikke mangel på alternativer.

Lenke til kommentar

Kan jeg fortsette å bruke 11.04 (og velge klassisk og dermed unngå «Unity») Vil i så fall dette ha noe å si for sikkerheten i forhold til siste versjon.

Til informasjon så bruker veldig mange/de fleste Linux-servere stable-versjoner av distroer som Debian og centOS som ikke oppdateres særlig ofte Nylig oppdatert er ikke det samme som sikkert (ulikt hva man er vant med fra f. eks Windows). Dette er da de er grundig testet, noe nye oppdateringer ikke alltid er.

Lenke til kommentar

Jeg tror dog svært få sysadmins med respekt for seg selv kjører versjoner som ikke får sikkerhetsoppdateringer.

Ubuntu server LTS f.eks er støttet i fem år med sikkerhetsoppdateringer selv om de ikke får tradisjonell oppgradering av programvare (f.eks gnome 2.3 til 3 selv om få servere kjører gnome) :)

Lenke til kommentar

Ubuntu server LTS f.eks er støttet i fem år med sikkerhetsoppdateringer selv om de ikke får tradisjonell oppgradering av programvare (f.eks gnome 2.3 til 3 selv om få servere kjører gnome) :)

Men GUI pakkene er ikke støttet så lenge:

X11 and desktop packages are not supported for the full 5 year lifecycle of the LTS server release.

https://help.ubuntu.com/community/ServerGUI

 

Er jo ikke verre enn at man må oppgradere hele systemet litt oftere enn hvert 5. år, uansett greit å ha i bakhodet (eller velge en annen distro).

Lenke til kommentar

Jeg liker heller ikke Unity, så lite at jeg heller installerte PinguyOS som er en Ubuntu basert variant med flere programmer ferdig installert og uten Unity.

 

Du kan installere Gnome shell slik :

 

I terminal, kopier inn en og en kommando :

 

sudo add-apt-repository ppa:gnome3-team/gnome3

sudo apt-get update

sudo apt-get dist-upgrade

sudo apt-get install gnome-shell

 

Ønsker du å slippe velge ved innlogging, set som default, kjøre denne også :

sudo /usr/lib/lightdm/lightdm-set-defaults -s gnome-shell

 

Om du skulle ønske å gå tilbake til Unity (!?) som default, kjør denne :

sudo /usr/lib/lightdm/lightdm-set-defaults -s ubuntu

 

:)

 

Edit: Ser ut som denne metode hadde begrenset support (på tid), selv om det er hentet fra ubuntuguide.org. Så da er det kanskje bedre å bare kjøre denne :

 

sudo apt-get install gnome-panel

 

(Og "sudo /usr/lib/lightdm/lightdm-set-defaults -s gnome-shell" for å slippe velge)

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Det lå "godt" gjemt bak "tannhjulet" ja, og nå fungerer det brillefint. (Har ikke fått tid til å teste det ut enda)

 

Takk til dere alle!

 

Er distroen nå liker sikker som før med det jeg nå har gjort?

Gnome vil vel ikke bli automatisk oppdatert og hva vil det å ha å si for sikkerheten?

Endret av Dalon
Lenke til kommentar

Du kan jo sjekke ut Mint 12. Fra loginskjermen velger du "Mate", så finnes det i pakkebehandleren (Tror pakken heter mete-meta). Mate er en fork av Gnome2. Ser ut og oppfører seg helt likt som Gnome 2. Mint 12 bygger på nyeste Ubuntu. Gnome3 er standard desktop, men med en egen tasklist med meny som gjør alt betraktelig lettere.

Lenke til kommentar

Har vært inne på tanken på Linux Mint.

Men jeg lurer litt på om det vil være noe lettere for meg ettersom jeg kjenner bra til menyene til Ubuntu (Gnome) etter å ha brukt det over tid og finner det brukbart.

 

Å begynne med Mint blir vel for meg å begynne å lære enda et annet system? De bilder jeg har sett av Mint tyder på det. Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...