Gå til innhold

"Alternativ " til SSD?


rofl2

Anbefalte innlegg

Som jeg drev og goglet forleden dag så jeg noe som så ut til å handle om et eller annet man kuunne gjøre for å få bedre ytelse - men altså uten egentlig å benytte SSD. Jeg hadde ikke tid til å se næremer på det da, og kan ikke erindre hvor det var så jeg får ikke sjekkket hva det kunne ha væert. Noen som vet om noe slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg få spørre - spør du bare pga. generell interesse etter å lese mer om det eller er du faktisk på jakt etter en praktisk metode å benytte?

 

Hvis det er det sistnevnte så hjelper det mye om du kan forklare hvorfor du ikke vil benytte SSD. Hva er den begrensende faktoren? Penger? Tekniske problemer med SSD? Hva vi kan foreslå som en løsning er helt avhengig av det. Ellers så finnes det dusinvis av alternativer til lagring som ligger mellom tradisjonelle HDDer og SSDer dersom vi skal dekke alle muligheter (alt fra mods til tweaks og hybriddisker altså).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Kan jeg få spørre - spør du bare pga. generell interesse etter å lese mer om det eller er du faktisk på jakt etter en praktisk metode å benytte?

 

Hvis det er det sistnevnte så hjelper det mye om du kan forklare hvorfor du ikke vil benytte SSD. Hva er den begrensende faktoren? Penger? Tekniske problemer med SSD? Hva vi kan foreslå som en løsning er helt avhengig av det. Ellers så finnes det dusinvis av alternativer til lagring som ligger mellom tradisjonelle HDDer og SSDer dersom vi skal dekke alle muligheter (alt fra mods til tweaks og hybriddisker altså).

 

-Stigma

 

Jeg så bar flyktig hva det handlet om, ikke hvorledes det var gjort. Jeg oppfattet det som det var noe relativt enkelt, og jeg lurte bare på om de var noe jeg kunne gjøre med de disker jeg allerede har. Men ssd begynner jo å bli prismessig akseptabelt så det kan vel hende jeg prøver det, har ikke så store krav... :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg så bar flyktig hva det handlet om, ikke hvorledes det var gjort. Jeg oppfattet det som det var noe relativt enkelt, og jeg lurte bare på om de var noe jeg kunne gjøre med de disker jeg allerede har. Men ssd begynner jo å bli prismessig akseptabelt så det kan vel hende jeg prøver det, har ikke så store krav... :w00t:

 

Ok så vi snakker altså om en eller annen teknikk man bruker sammen med tradisjonelle harddisker uten å kjøpe ny hardware altså...

 

I så fall er det ingenting som kan hamle opp med en SSD, men her er noen metoder som har vært brukt:

 

- short-stroking (bare bruke den raskeste delen av disk-platen for å redusere responstiden).

- RAID (spesiellt stripe-RAID/RAID-0 typisk), som er å kombinere ytelsen fra flere disker samtidig.

- Readyboost (bruke en rask minnepinne som hurtigbuffer for mye brukte filer, støttes av vista og windows7)

- RAMdisk (benytte en del av systemminnet til å sette opp en virtuell harddisk. Meget upraktisk til mange bruksområder men ekstremt raskt).

 

Det er vel det jeg kommer på. Disse har vel forøvrig allerede blitt nevnt tidligere i tråden.

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...