Gå til innhold

– Vi konkurrerer med oljebransjen (iPad, iPhone)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå som "spill på mobilen" har eksplodert siste 2 år så vil jeg tro at det er "lettere" enn noensinne å komme inn i spillmarkedet og lage produkter man kan tjene penger på.

 

Er det en tid man skal klare å bygge et vellykket studio innenfor spillbransjen igjen så er vel timingen nå bedre enn den har vært siden 80 tallet?

 

– Lokalene er dyrere enn det vi hadde før, men vi syns det er viktig for å holde motivasjonen og inspirasjonen oppe, forteller Ablemagic-gründer Jan Erik Wold til Gamer.no.
Jeg skulle likt å se alle bruke denne tankegangen, da hadde vi nok sett utallige konkurser og omprofileringer. Noe vi også ser blant firmaer som bruker penger de ikke har råd til å bruke.

 

Mange av de store og vellykkede firmaer i dag startet i garasjen/kjelleren og har hele tiden forsøkt å ha fokus på en sunn og langsiktig økonomi.

 

Selv er jeg lei av å se firmaer som tar seg kraftig vann over hodet med hyper profilering med dyre og supermoderne lokaler, kleskoder ut av en annen moteverden, firmabiler, sløsende representasjoner etc. hvor det overfladiske/"glam-faktoren" virker å være salgsargumentene fremfor de faktiske produktene, resultatene, historikken og kvaliteten leverandøren kan gi. Mange litt erfarne lar seg ikke blende av slike fasader og det kan ofte skape motsatt av ønskelig effekt og inntrykk.

 

Å "bruke penger for å tjene penger" er fortsatt et gyldig og gjeldende argument i aller høyeste grad, men da innenfor bærekraftige rammer. Investorer setter nok også pris på det.

 

Derimot betyr ikke det at man ikke skal våge å satse.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ser ikke helt hvordan feks. Funcom kan konkurrere mot utviklere i USA med vårt prisnivå uten at staten pumper de full av penger.

Er det noe vi i et dyrt land kan tjene gode penger på så er det nettopp slike kreative produkter som har potensiale for å enkelt nå et globalt marked. Da er ikke prisnivået på produktet like avgjørende om man når et stort nok marked.

 

Funcom er kanskje ikke et lysende eksempel selv om de har klart seg overaskende bra men her er det uendelige muligheter for de med riktig engasjement og visjoner.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er det feil å si at skattleggingen/sosialismen i europa driver arbeidsgivere ut av landene? Jeg er ikke noe økonom, det er bare et inntrykk jeg får.Ser ikke helt hvordan feks. Funcom kan konkurrere mot utviklere i USA med vårt prisnivå uten at staten pumper de full av penger.

 

Nei, det er slett ikke riktig. Hvorfor ikke avvente å gjøre seg opp en formening om slikt til man faktisk vet noe om faktumene?

 

Mange selskaper flagger ut av USA fordi det er gunstigere skattevilkår i enkelte europeiske land.

 

Problemene med at det er dyrt å drive i Norge har svært lite å gjøre med at skattenivået er høyt (det er ikke spesielt høyt), men har mye å gjøre med at Norge går så det suser økonomisk sett. Som Ablemagicfolka er inne på - konkurranse om arbeidskraft driver opp lønningskostnader, som gjør det dyrt å være arbeidsgiver.

 

 

Så joda, "sosialismen" i Norge driver arbeidsgivere ut av landet fordi "sosialismen" er med og bidrar til at vi har økonomisk enorm suksess. Fanden ta "sosialismen".

Lenke til kommentar

Går første året spill og opplevelses teknologi på Høgskolen i Nord-Trøndelag, vi hadde Nina Fjelnset fra AbleMagic i starten av semester. Hun er kjempe flink med det hun gjør og vi lærte mye i løpet av de sju dagene hun var der.

 

Likevel er hodet mitt 100% innstilt på å søke arbeid i utlandet, ingenting er tilrettelagt i den lille, kjære Norge for utvikling av nye media konsepter.

ALT går ut i olje og hvor det blir det av olje pengene?

 

Leste du det Ablemagic sa om konkurranse om potensiell arbeidskraft? De beste går til bedre betalte yrker. Med mer oljepenger pumpet ut i samfunnet ville det i første omgang blitt enda større konkurranse - mer penger i omløp vil presse lønninger opp. Så med mindre du mener at de ekstra oljepengene som skulle blitt tilført samfunnet i hovedsak eller i det minste i stor grad skulle blitt tilført spillbransjen, så hadde absolutt ikke forholdene blitt noe bedre, snarere tvert imot.

 

Mulighetene er dog absolutt til stede for at Norge, med en bruk av oljepenger som overgikk handlingsregelen, ville fått en økonomisk nedtur på sikt, kanskje til og med en stor en. Da hadde muligens mange flinke folk endt opp med arbeidsledighet, og da hadde kanskje mulighetene til å sikre seg talent til gamingindustrien bedret seg. Om pengestøtten hadde forblitt brukbar, noe den neppe hadde.

 

 

Oppsummert: Spørsmålet ditt om oljekronene er helt absurd i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Hvor det blir av oljepengene? Er du seriøs? Jeg sier ikke at spillproduksjon ikke kunne vært bedre, eller ikke kunne trengt støtte, men det er mange gode saker, jeg trenger litt kjøtt på beina før jeg er enig. Hvorfor ikke la spillproduksjon kon kurre som andre firmaer? Hva gjøre deres sak viktig nok til støtte, over andre saker?AtW

 

Det jeg prøvde å si at det meste av Norsk industry er basert på Oljen. Det virker som om lite blir gjort for å snu trenden.

 

Jeg vet ikke hvilken erfaring du har når du foreslår å la spillindustrien konkurrere som andre firmaer, men det er ikke så lett. Du kan si at 90% av årlige intektene i den globale spill industrien er basert på veldig veldig få titler, tatt i betraktning hvor mange kopier et spill må selge for å tjene igjen investeringer...

Jeg har problemer med å se for eg noe annet enn nisjeselskaper med få ansatte her i Norge.

 

Det er naturlig at oljen tar mye fokus og mange flinke folk, ettersom det er en krevende industri som er tidsbegrenset (godt mulig at energisubstitutter utvikles etterhvert, blant annet, og at det kommer erstatninger for olje til bruk i asfalt/plastikk, osv), og ettersom den gir Norge fantasiinntekter. Man vet ikke hvor lenge oljen kommer til å ha så høy verdi som den har nå, derfor er det viktig å få den opp og få den solgt nå. Videre er det viktig å få opp så mye som mulig fra hvert enkelt felt, noe som er veldig krevende og også veldig tidsbegrenset.

 

Så lenge oljen er tilgjengelig og er så salgbar som nå, kommer oljeindustrien til å være i fokus. Men det er jo ikke slik at norske myndigheter spytter penger ned i en brønn der, slik man kanskje kan si i forhold til subsidiering av gamingindustri. De henter penger opp av en brønn, penger som brukes på andre formål og som spares til generasjoner som blir født til ferdig tappa naturressurser.

 

Det skal ikke være lett å konkurrere. Man skal måtte prestere. Og i gamingindustrien er det nok veeldig mange håpefulle unge mennesker, med visjoner og drømmer. Det blir jo nevnt i artikkelen hvor vanskelig det er å nå fram med sine spill, fordi disse drukner i en verden full av nyutvikla titler.

 

Ja, kulturutvikling kan ses på som viktig. Spillutvikling kan ses på som viktig. Men er det virkelig veldig viktig med enorm statlig subsidiering av en kommersiell industri hvor et av de største problemene er at det er for mange som kjemper om beinet?

 

Subsidiering er vel som regel et verktøy som blir brukt for at noe nødvendig skal overleve - som matproduksjon, som smale kulturelle produkter, etc.

Lenke til kommentar

Er det feil å si at skattleggingen/sosialismen i europa driver arbeidsgivere ut av landene? Jeg er ikke noe økonom, det er bare et inntrykk jeg får.Ser ikke helt hvordan feks. Funcom kan konkurrere mot utviklere i USA med vårt prisnivå uten at staten pumper de full av penger.

 

Om du driver en utviklingssjappe i Norge og skal konkurrere med statene eller for den del India, må du drive smartere. Istedenfor 90 timers arbeidsuke, må en planlegge bedre og forsøke å komme unna slike slavejobbing.

Lenke til kommentar

Spennende lesing, stå på Ablemagic!

 

Her er jeg ikke helt med dere Atw og Kohan. Å legge forhold til rette for f.eks spillselskaper betyr ikke nødvendigvis kapital innsprøytning i form av subsidiering.

Du har arbeidsmarkedstiltak, skattelette og avskrivningslover, arbeidsgiver avgift og masse mer.

I sjøfartsnasjonen Norge (bah, humbug) har shipping selskapene siden krigen fått sære skattefordeler for å være konkurransedyktig internasjonalt. Og det er vel det som er snakk om for spillutviklere; ha samme rammebetingelser som deres internasjonale konkurrenter.

Jeg aner ikke hvor mange norske sjøfolk det finnes i internasjonal (!) skipsfart lenger. Spillbransjen med stort og smått har potensiale til å sysselsette mange mennesker.

 

Og er det ikke det vi trenger? Spesial kompetanse og sysselsetting i privat sektor?

Lenke til kommentar

Spennende lesing, stå på Ablemagic!

 

Her er jeg ikke helt med dere Atw og Kohan. Å legge forhold til rette for f.eks spillselskaper betyr ikke nødvendigvis kapital innsprøytning i form av subsidiering.

Du har arbeidsmarkedstiltak, skattelette og avskrivningslover, arbeidsgiver avgift og masse mer.

I sjøfartsnasjonen Norge (bah, humbug) har shipping selskapene siden krigen fått sære skattefordeler for å være konkurransedyktig internasjonalt. Og det er vel det som er snakk om for spillutviklere; ha samme rammebetingelser som deres internasjonale konkurrenter.

Jeg aner ikke hvor mange norske sjøfolk det finnes i internasjonal (!) skipsfart lenger. Spillbransjen med stort og smått har potensiale til å sysselsette mange mennesker.

 

Og er det ikke det vi trenger? Spesial kompetanse og sysselsetting i privat sektor?

 

Om det er pengeinnsprøytning eller skattelette eller noe annet, så er det subsidiering like fullt, akkurat hvordan det gjøre er ikke så viktig for den prinsipielle diskusjonen. Ikke er jeg spesielt enig i hvordan det gjøres mtp shipping her til lands heller.

 

Vi trenger spesialkompetanse og sysselsetting innen privat sektor. Men har vi ikke det fra før? Har vi ikke det i bransjer som klarer seg fint uten spesielle tiltak?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor må absolutt spillutviklig være mer enn en jobb og hva får alle i industrien til å tro at det må være en livsstil?

 

Siden man uansett har mange krav her i norge hvorfor ikke ta det helt ut og tilby en fast 8-16 jobb til sine ansatte, det burde da være attraktivt for endel som allerede er i bransjen.

 

Hvis de forventer at ansatte gir opp alt privatliv for å nå en deadline, burde det ikke komme som noen overaskelse om de miste folk til andre bransjer.

Lenke til kommentar

Veldig fin og interessant artikkel og kommentartråd!

 

Jeg synes det er veldig bra at det dukker opp flere og flere indie-utviklere i Norge, og som noen har vært inne på må tiden nå med mobilspill o.l. være den mest idèelle på lenge for å faktisk starte opp et spillselskap. Har tenkt tanken selv også..

 

Jeg er selv en gamer og jobber som 3D-artist og animatør. Begynte i animasjonsbransjen i Oslo og drømmen var (er?) spillbransjen. Desverre ettersom tiden gikk fristet det mere og mere med fast og stabilt arbeid, så fristet det med ordninger som overtidsbetaling og slike ting man gjerne ikke har i den bransjen, og til slutt ikke minst å ha en lønn man faktisk kunne kjøpe seg hus og bil for.

 

Dermed gikk jeg fra animasjonsbransjen til reklamebransjen, og nå til slutt 3D-artist i oljebransjen.

 

Kan virke som en kjedelig vei å gå, men faktisk er det vel så kreativt og utfordrende her i oljebransjen som i de andre jobbene jeg har vært i. Når det toppes med arbeidsforhold som gir økonomisk trygghet og normal overtidsbetaling så skjønner jeg godt at det er vanskelig å konkurrere med.

Lenke til kommentar

Er det noe sted man kan se budsjettene til spillstudioer i norge?

 

Jeg lurer veldig på hvordan man får det til å gå opp når 4-5 personer skal ha full lønn. Gjennomsnittslønn er vel rundt 400.000 og de fleste innen spillbransen har vel høyere utdanning innen opplevelse, programmering, grafisk design osv. så de jobber vel ikke for mindre? I tillegg kommer jo sosiale kostnader. Leie av lokaler, strøm, produksjonsutstyr, lisenser osv.

 

Det tar vel også fort minst ett år før man har ett eller to små spill klare. Hva kan man forvente å tjene på ett iOS eller android spill?

 

Skjønner ikke hvordan det går rundt jeg, 500.000 i støtte virker jo som en dråpe i havet...

Lenke til kommentar

Er det noe sted man kan se budsjettene til spillstudioer i norge? Jeg lurer veldig på hvordan man får det til å gå opp når 4-5 personer skal ha full lønn. Gjennomsnittslønn er vel rundt 400.000 og de fleste innen spillbransen har vel høyere utdanning innen opplevelse, programmering, grafisk design osv. så de jobber vel ikke for mindre? I tillegg kommer jo sosiale kostnader. Leie av lokaler, strøm, produksjonsutstyr, lisenser osv.Det tar vel også fort minst ett år før man har ett eller to små spill klare. Hva kan man forvente å tjene på ett iOS eller android spill?Skjønner ikke hvordan det går rundt jeg, 500.000 i støtte virker jo som en dråpe i havet...

 

Tror det faktisk er en del som er selvlært (innen for 2D/3D grafikk og musikk), og selv om man har lang utdannelse så tror jeg en god del er mindre interesserte i lønna en selve jobben. Jeg personlig kunne fin ha jobba for godt under 200.000.

Heller ha en mindre godt betalt jobb du gleder hver morgen, enn en godt betalt jobb, hvor lønna der det eneste som får deg opp om morgenen.

Lenke til kommentar

Gjennomsnittslønn er vel rundt 400.000 og de fleste innen spillbransen har vel høyere utdanning innen opplevelse, programmering, grafisk design osv. så de jobber vel ikke for mindre? I tillegg kommer jo sosiale kostnader. Leie av lokaler, strøm, produksjonsutstyr, lisenser osv.

Om dette er virkeligheten er det ikke rart det sjelden går bra.

 

Ellers er vel mange slike selskaper organisert med noe lavere lønn men med mulighet for resultatorienterte bonuser, eierandeler med årlig utbytte osv.

 

Ellers enig med de fleste her ved at trivsel kombinert med faglige utfordringer, noe kreativ frihet samt gode muligheter for kompetanseutvikling er vel så viktig som lønn om ikke viktigere. Og dette uten at det bare brukes som fylltekst i intervju situasjoner uten rot i virkeligheten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er ikke noe tvil om at det er mye flinke folk i Norge og mange av oss digger spill og det å kunne utfordre oss selv kreativt.

 

Så det å skape suksess bedrifter rundt spill og opplevelse er ikke enkelt, men en utfordring.

 

Vi har tatt den utfordringen, nettopp fordi vi synes det er så utrolig morro.

Om noen kunne tenke seg å jobbe sammen med oss så er vi på utkikke etter gode folk.

Gode programmerere som er interresert i spill og ikke minst generelt folk som oss som brenner for dette og ønsker å skape noe.

 

Mange som oss drømmer om å skape arbeidsplasser i Norge som gjør det attraktivt både lønnsmessig og utviklingsmessig og utvikle spill og interaktive produksjoner her oppe i frost øde.

 

Ta kontakt med oss om du er interresert i å jobbe med oss eller bare en prat.

 

--

Jan Erik

www.ablemagic.no

Trondheim

 

Pleier dere å delta på yrkesmesser?

Jeg begynte å studere til å bli dataingeniør nå i høst på HiST så jeg kommer antageligvis til å dra på noen etterhvert :)

Lenke til kommentar
Hvor det blir av oljepengene? Er du seriøs? Jeg sier ikke at spillproduksjon ikke kunne vært bedre, eller ikke kunne trengt støtte, men det er mange gode saker, jeg trenger litt kjøtt på beina før jeg er enig. Hvorfor ikke la spillproduksjon kon kurre som andre firmaer? Hva gjøre deres sak viktig nok til støtte, over andre saker?AtW
Det jeg prøvde å si at det meste av Norsk industry er basert på Oljen. Det virker som om lite blir gjort for å snu trenden.Jeg vet ikke hvilken erfaring du har når du foreslår å la spillindustrien konkurrere som andre firmaer, men det er ikke så lett. Du kan si at 90% av årlige intektene i den globale spill industrien er basert på veldig veldig få titler, tatt i betraktning hvor mange kopier et spill må selge for å tjene igjen investeringer...Jeg har problemer med å se for eg noe annet enn nisjeselskaper med få ansatte her i Norge.

 

Norsk industri er ikke basert på oljen, norsk økonomi er... La oss ikke glemme at det ikke bare er oljeindustrien som ansetter folk, spillindustrien må også konkurrere mot øvrige industrier. Faktisk er lønn o.l. høyere i andre ingeniørbransjer enn i ljebransjen.... Det er samme problem i utlandet, forskjellen er at vi i Norge mangler arbeidskraft, mens det i utlandet i mange tilfeller er arbeidsledighet.

Lenke til kommentar
Hvor det blir av oljepengene? Er du seriøs? Jeg sier ikke at spillproduksjon ikke kunne vært bedre, eller ikke kunne trengt støtte, men det er mange gode saker, jeg trenger litt kjøtt på beina før jeg er enig. Hvorfor ikke la spillproduksjon kon kurre som andre firmaer? Hva gjøre deres sak viktig nok til støtte, over andre saker?AtW
Det jeg prøvde å si at det meste av Norsk industry er basert på Oljen. Det virker som om lite blir gjort for å snu trenden.Jeg vet ikke hvilken erfaring du har når du foreslår å la spillindustrien konkurrere som andre firmaer, men det er ikke så lett. Du kan si at 90% av årlige intektene i den globale spill industrien er basert på veldig veldig få titler, tatt i betraktning hvor mange kopier et spill må selge for å tjene igjen investeringer...Jeg har problemer med å se for eg noe annet enn nisjeselskaper med få ansatte her i Norge.

 

Norsk industri er ikke basert på oljen, norsk økonomi er... La oss ikke glemme at det ikke bare er oljeindustrien som ansetter folk, spillindustrien må også konkurrere mot øvrige industrier. Faktisk er lønn o.l. høyere i andre ingeniørbransjer enn i ljebransjen.... Det er samme problem i utlandet, forskjellen er at vi i Norge mangler arbeidskraft, mens det i utlandet i mange tilfeller er arbeidsledighet.

 

Hvilke ingeniørbransjer er det du tenker på da? Og er det ikke genrelt sett ganske høy etterspørsel etter ingeniører i det meste av vesten?

 

AtW

Lenke til kommentar

Utrolig moro at jeg så denne videoen rett før jeg klikket meg inn på denne artikkelen.

http://penny-arcade.com/patv/episode/so-you-want-to-be-a-game-designer

 

Jeg mener at det å etablere seg som spillutvikler i Norge er vanskeligere enn feks USA har mer å gjøre med at investorer her til lands ser på spillprosjekter som en høy-risiko investering, mye av grunnen til dette er at de anser spill som et useriøst medium beregnet for barn.. At spillutviklere sliter med høy skatt o.l er tull (seriøst, dette argumentet vi hørt for mange ganger). I Norge betaler de personer/selskaper som 'lager' kultur en svært lav/ingen skatt til Staten.

 

OT igjen..

Fantastisk å se at noen tar på seg de utfordringen(e) man får servert av å være spillutvikler i Norge, det er en liten nasjonalist i hver og en av oss, og jeg hadde vært utrolig fornøyd dersom vi klarte å få ut et spill som ble annerkjent på det internasjonale markedet igjen. (Anarchy Online 3 anyone? he he..)

 

Stå på Ablemagic!

Link til Extra Credits som tar for seg spill fra et genialt perspektiv;

http://penny-arcade.com/patv/show/extra-credits

 

edit; leif..

Endret av roy_nor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...