Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fanget i leiekontrakt med ekskjærste.


Jack_Daniels

Anbefalte innlegg

God dag.

 

Veldig usikker på hvor jeg skal poste denne tråden. Og jeg prøver meg her i "Juss".

 

Er og veldig usikker på hvordan jeg skal legge dette frem for dere.

Så forvent litt rot og et hode som har alt for mye gående for tiden.

 

 

 

Om alder skulle spille noen rolle i denne saken er jeg 21.

 

Hele historien begynte tidligere i sommer da jeg og min tidligere kjærste skulle leie et rom sammen for å gå på skole.

 

Vi fant oss endelig et rom i et bofelleskap med 4 andre.

Vi signerte en kontrakt hos leietaker. på 3500,- pr. person.

Og 3 mnders leie i depositum (10500,-)

 

Vi kunne ikke flytte med en gang vi fikk leiligheten så vi var med på å betale leige en mnd før vi flytta inn.

 

Knappe mnden etter vi hadde flyttet inn, blei det problemer med forholdet.

Og det 3 år lange forholdet til meg og min eks røyk.

 

Vi blei enig om å forsette å bo sammen og ta dette som voksne, et brudd skal jo hvær en person kunne jobbe seg gjennom. Og vi hadde en pen avtale om at noen av oss fant oss en ny partner. Måtte en av oss flytte ut.

 

Jeg bestemte meg for å reise litt som en singel mann og få tankene mine på kjør.

Og var på reisefoten i 2 mnder. Bodde for det meste rundt på sofaer til bekjente og venner.

 

Innen reisen min var over, fant min eks en ny.

Og vi kom til konflikten med å flytte.

 

Siden jeg tok skolen over internet, tenkte jeg at jeg kunne flytte.

I og med at hun hadde fått en slik god sirkel i ommrådet. Venner, fin klasse, kjærste osv.

 

Så jeg leide en flyttebil og reiste hjem til barndomsbygda.

 

Og jeg sitter nå med dilemmaet med leiekontrakten, i følge den kan jeg ikke si opp kontrakten før i april. Og jeg må betale leige og strøm forsatt.

Jeg har ringt leietaker og han er veldig uvillig til å hjelpe meg i denne saken.

Han vil ha sine penger på riktig dato, resten av kontrakten.

 

En del av problemet er og at jeg og min eks fikk en fellespris på rommet. Så om jeg skulle bli kvitt kontrakten. Så blir hun sittende igjen med 1000,- mer i leie. Noe som hun absolutt ikke aksepterer...

 

Så jeg trenger hjelp. For jeg har virkelig ikke økonomi til å betale leige på to leiligheter sammtidig, som arbeidsløs student med et stipend på 4500,- i mnden.

 

Jeg har verken slekt, venner eller lignende som kan hjelpe meg økonomisk eller med en sofa å bo på.

 

Hvordan kan jeg komme meg ut av denne kontrakten på en lovlig måte ? Jeg har ingen problemer med konsekvenser for min eks or resten av de hun bor hos.

 

Har lest litt på "husleieloven" og serlig § 5-7 stod ut. For min leietaker har vært urimelig siden dag en.

 

 

 

Skriver opp en liste med ting jeg kan komme på som kansje kan hjelpe saken min.

 

 

 

* Vi hadde ikke brannvarslere, brannstiger eller brannslukkningsaparat før etter lang tid med klaging.

 

* Internet og TV som er inkludert i leige tok over 2 mnder før kom i hus.

 

* Aner ikke hvorfor men søppelbilen plukket aldri opp søppelet vi satt ut. Så eventuellt ikke betalt søppelavgift(?) Dette ble og ordnet etter mye mas.

 

* Vi skulle få stuemøbler av leietaker siden det var et bofelleskap. De fikk vi aldri og måtte hente private møbler eller kjøpe egene.

 

* Jeg fikk heller ikke nøkkel til leiligheten før etter et par mnder. Fikk bare en husnøkkel.

 

* Det var konstant arbeid i etasjen over (som var en del av det vi leide) i den første mnden vi bodde der. De bygde vist et annet rom der oppe som er en del av det neste poenget på listen.

 

* I følge kontrakten vår skulle det være 5 mennesker som bor i den leiligheten. (vi deler kjøkken, stue og bad) Uten et ord om noe til oss, la de ut en annonse om et ledig rom i leiligheten vår, og en 6. person har flyttet inn. Noe som er helt galskap. Varmtvannstanken var såvidt stor nok til 3 dusjer. For ikke å nevne plass.

 

* Siste punktet er vel at leietaker svarte ikke på sms'er i det heletatt fra dagen jeg signerte kontrakten. Eneste måte å få tak i han på var med å ringe hvær dag over en lengre perriode, til han endelig tok telefonen.

 

 

Jeg aner ikke om det er noen juss guder her som kan se noen tydelige sprekker i loven som kan hjelpe meg her. Men jeg er desperat og vet virkelig ikke hvordan jeg skal komme meg ut av denne.

 

Håper virkelig på noen gode svar.

 

Husleieloven § 5-7:

 

 

§ 5-7. Leierens krav på grunn av mangler som oppstår i leietiden

 

Oppfyller ikke utleieren sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6 og mangelen ikke beror på forhold på leierens side, kan leieren kreve retting etter § 2-10, avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig, heve leieavtalen etter § 2-12, kreve erstatning etter §§ 2-13 og 2-14, og holde tilbake leie etter § 2-15.

 

Selv om mangelen beror på forhold på leierens side, plikter utleieren å rette mangelen etter § 2-10. Er leieren ansvarlig for økonomisk tap som følge av skaden, jf. § 5-8, kan utleieren stille som vilkår for retting at leieren erstatter tapet først.

 

Bestemmelsene i første ledd gjelder tilsvarende dersom tredjemanns rett i husrommet eller bestemmelser i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov er til hinder for den avtalte bruk.

 

Om hovedleierens ansvar overfor framleieren ved bortfall av hovedleieavtalen, gjelder bestemmelsene i § 7-7.

 

 

Vil og beklage for alle mine skriveleif.

 

- Jack_Daniels

 

edit:

 

Bumper med et ekstra punkt jeg glemte å nevne.

 

Jeg sendte en melding til min leietaker noen dager før jeg flytta. Jeg sa i fra om hva som hadde skjedd og når jeg kom til å reise. Jeg ba han komme innom dagen jeg reiste. Men som vanlig fikk jeg aldri svar på den meldingen.

 

Fikk først kontakt med han når han merka at det ikke var komt inn penger på kontoen hans.

 

 

Enda en ting er hva er konsekvensene om jeg ikke kan betale dette ?

 

Kan jeg velge en fengselsstraff? Eventuellt hvor lang blir den?

 

Ja. Jeg vil sitte i fengsel for dette, for pengene de har jeg virkelig ikke. Og i dette tøffe jobbmarkedet har jeg ikke sjangs å få meg en jobb i tide.

Endret av Jack_Daniels
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi signerte en kontrakt hos leietaker. på 3500,- pr. person.

Mener du ikke utleier? (Det er du som er leietaker.) Er det framleie??

 

Hva står det i kontrakten om oppsigelse/tidsbegrensning?

 

Er det slik at du og eksen leier ett enkelt rom i en leilighet? En separat leilighet i en enebolig? Hva mener du med at du fikk "husnøkkel" men ikke nøkkel til leiligheten?

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Og jeg sitter nå med dilemmaet med leiekontrakten, i følge den kan jeg ikke si opp kontrakten før i april. Og jeg må betale leige og strøm forsatt.

Jeg har ringt leietaker og han er veldig uvillig til å hjelpe meg i denne saken.

Han vil ha sine penger på riktig dato, resten av kontrakten.

 

En del av problemet er og at jeg og min eks fikk en fellespris på rommet. Så om jeg skulle bli kvitt kontrakten. Så blir hun sittende igjen med 1000,- mer i leie. Noe som hun absolutt ikke aksepterer...

 

Du blir brukt på en stygg måte virker det som..

 

Hvis du fremdeles betaler der har du like mye rett på stedet som henne, du skal kunne komme og gå som du vil og flytte inn der dersom du skulle få lyst til det.

 

Du kan være kjempesnill og la henne få bestemme om hun ønsker å betale 1000kr mer i leie eller om hun vil at du skal fortsette å bo der.

Hvis ikke hun aksepterer 1000kr mer i leie så betyr det at hun ønsker å flytte.

 

Alle problemene hun (og du) kommer i nå vil hun sikkert skylde på deg for hvis hun er dum nok, men det er hennes egen feil og hennes valg ettersom hun gjorde det slutt.

 

Lykke til :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du skriver en oppsigelse og nevner alt som du har skrevet her. Skal huseier få penger av deg må han gå til sak. Den vil nok han tape siden du har såpass mange krav som gir grunn til reduksjon i leie, evt. heving.

 

Leietakere har godt rettsvern. (Urimelig for huseier i mange tilfeller)

Så benytt deg av det. Du vil mest sannsynlig slippe billig fra det.

Huseier virker ikke som en som bryr seg om regler og da fortjener han å se hvordan loven fungerer. Så hvis du krever heving av kontrakten og forholder deg til det, så burde dette ordne seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen folkens. Takk for mange svar!

 

Om din eks har funnet en ny som erstatter deg og tar over ditt rom, hva er da problemet?

Den jenta er kansje litt vrangere en jeg fikk frem i førsteposten. Hun er ikke villig til å bo med noen. Hadde han "nye" flyttet inn hadde jeg ikke hatt noen problemer. Men uheldigvis er ikke det en utvei.

 

 

Først og fremst vil eg påstå at dette er et problem mellom deg og din eks. Det er ikke huseier sitt ansvar at dere har skilt lag og "ikke klarer å bo sammen".

 

Har kjæresten til eksen din flyttet inn, eller er de bare sammen uten at han bo der?

Det er selvsagt ikke huseiers ansvar at forholdet sluttet. Men det er heller ikke det jeg spurte om hjelp etter. Jeg er ikke serlig glad i tanken på å bo i samme rom som min eks.

Og ja, de er bare sammen.

 

Vi signerte en kontrakt hos leietaker. på 3500,- pr. person.

Mener du ikke utleier? (Det er du som er leietaker.) Er det framleie??

 

Hva står det i kontrakten om oppsigelse/tidsbegrensning?

 

Er det slik at du og eksen leier ett enkelt rom i en leilighet? En separat leilighet i en enebolig? Hva mener du med at du fikk "husnøkkel" men ikke nøkkel til leiligheten?

Jeg mener selvsagt utleier. Beklager.

 

I kontrakten står det at jeg kan ikke si opp leiligheten før i April.

 

Og ja, jeg og eksen leide ett enkeltrom i et bofelleskap. Så jeg fikk nøkkelen til huset men ikke døren som var til vår del av leiligheten.(kjøkken, bad og stue er i samme etasje som "vårt rom" og det var en egen inngangsdør til den delen av huset.) Så alle andre som bodde i samme hus kunne bare gå rett inn. Det var 3 unge menn som bodde i etasjen under som ikke delte kjøkken, bad og stue med oss. Så de kunne brase inn til alle tider. Som de og gjorde. Spessiellt morro å brase inn der jeg sov når de hadde tatt noen pils.

Har du en tidsbestemt eller en tidsubestemt leiekontrakt?

Ja, som sagt i førstepost. Jeg kan ikke levere en oppsigelse før i April.

Og derfor leter jeg en annen måte å "rømme" fra kontrakten.

 

Han nye til dama di må da vel for faen kunne ta over det du skal betale. Du ut -> han inn. Men er vel ikke så enkelt... Mye tullball her i verden :(

Se opp et par quotes.

Men ja, uhyre mye tullball.

 

 

Du blir brukt på en stygg måte virker det som..

 

Hvis du fremdeles betaler der har du like mye rett på stedet som henne, du skal kunne komme og gå som du vil og flytte inn der dersom du skulle få lyst til det.

 

Du kan være kjempesnill og la henne få bestemme om hun ønsker å betale 1000kr mer i leie eller om hun vil at du skal fortsette å bo der.

Hvis ikke hun aksepterer 1000kr mer i leie så betyr det at hun ønsker å flytte.

 

Alle problemene hun (og du) kommer i nå vil hun sikkert skylde på deg for hvis hun er dum nok, men det er hennes egen feil og hennes valg ettersom hun gjorde det slutt.

 

Lykke til :)

Er helt enig i det. Og jeg har egentlig ikke så mye til overs for henne, etter hvordan hun har oppført seg i denne situvasjonen. Det hele går på å komme meg ut av kontrakten på en lovlig og lett måte. For jeg har ikke råd til å betale leie fra to steder samtidig.

 

Du skriver en oppsigelse og nevner alt som du har skrevet her. Skal huseier få penger av deg må han gå til sak. Den vil nok han tape siden du har såpass mange krav som gir grunn til reduksjon i leie, evt. heving.

 

Leietakere har godt rettsvern. (Urimelig for huseier i mange tilfeller)

Så benytt deg av det. Du vil mest sannsynlig slippe billig fra det.

Huseier virker ikke som en som bryr seg om regler og da fortjener han å se hvordan loven fungerer. Så hvis du krever heving av kontrakten og forholder deg til det, så burde dette ordne seg.

Han har vel loven på sin side, siden jeg ikke kan levere en oppsigelse før April som sagt i førstepost. Det jeg håpte på var at alle de bruddene fra hans side var nok til å få meg fri.

 

Det var og en litt shady del jeg leste i kontrakten her tidligere idag. Jeg skal sitere den i morgen. Jeg har den ikke liggende her. Noe som virket helt urimelig.

 

Jeg må takke å bukke for alle svar! Håper vi kan finne en løsning på dette når litt flere fakta kommer på bordet.

 

Må beklage om mye i denne posten gir lite mening. Jeg har søkt alkoholens trøst i kveld.

 

Jack_Daniels

Lenke til kommentar

Hei, som noen andre sier har du rett til å bruke din "del" av rommet som du vil så lenge du betaler leie.

 

Artikkel fra Dine Penger - Lynkurs for leietakere

 

Det jeg vil fremheve her er oppsigelsestid. Du har rett til å si opp kontrakten slik som du beskriver den med tre måneders oppsigelsestid. Dvs du må betale leie i 3 mnd til.

 

I denne tiden vil jeg påstå at hvis eksen din vil være bitch, så kan du leie ut din del av rommet ved fremleie. Dette må riktignok utleier godkjenne (men ikke nødvendigvis eksen?).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

God dag igjen :)

 

Det eneste jeg har å forholde meg til er denne kontrakten.

Så nå skal jeg sitere et par paragrafer i leiekontrakten.

 

§ 3. Avtalens varighet

 

Tidsbestemt leieforhold:

 

Leieforholdet starter 01.06.11

Leieforholdet slutter 15.08.14

 

Leieforholdet er tidsbestemt.

Leier og utleier har gjensidig oppsigelsesadgang i april måned hvert år, med 3,5 måneders frist til fraflytting den 15 i den kalendermåned fristen utløper. Oppsigelse kan kun skje i april måned. Oppsigelsen gjelder fra utløpet av april måned.

 

Men det er helst denne jeg er virkelig skeptisk på.

 

§ 8. Leiers plikter

 

Leier må klage på feil og mangler, skriftlig innen 14 dager etter leieforholdets start. Leier skal spesifisere i klagen det han krever rettet. Hvis leier ikke klager innen 14 dagers fristen, blir feilen regnet som godkjent av leier. Dersom mangelen ikke kunne eller buder vært oppdaget ved alminnelig ettersyn, løper 14 dagers fristen først fra leier oppdaget eller budre ha oppdaget mangelen.

 

Glemte foresten å si at jeg fikk ikke min egen kopi av kontrakten før samme dag som jeg fikk nøkler til leiligheten. (Et par mnder.)

 

 

 

Men kan jeg få noen konkrete svar på hva som skjer om jeg nekter og betale nå?

 

Hvor stor kan straffen være ?

 

Kommer det til å lønne seg å gå til sak?

 

Har jeg en sak?

 

Har huseier brutt nok av kontrakten slik at jeg kan presse meg ut av denne ?

 

Tips og triks?

Lenke til kommentar

Er det virkelig lov til å si, at man kun har lov til å si opp leiligheten en gang i året?

 

Det er det jeg lurer litt på selv.

 

Lurer og på om det er lovlig å si at etter 14 dager kan jeg ikke klage på feil eller mangler?

Det virker heeelt fjernt for meg.

 

Jeg syns det bare høres helt vagt ut å si at den eneste gangen du har lov til å si opp leieforholdet, er xx.xx.xxxx..

 

Er du medlem i LO? Har ikke de gratis juridisk hjelp? Ellers har vel de fleste advokater en gratis time?

Lenke til kommentar

Her synes jeg du bare skal drite i hele kontrakten. Det er bare utnytting. Og nei, du havner ikke i fengsel.

Vet du egentlig hva du anbefaler trådstarter til?

 

Edit:

Utleier kan ikke nekte noen å si opp hvis de finner en som vil leie istede. Kanskje du finner noen som er avstandsforelsket i eksen din som gjerne vil leie :)

Endret av Nasciboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her synes jeg du bare skal drite i hele kontrakten. Det er bare utnytting. Og nei, du havner ikke i fengsel.

Vet du egentlig hva du anbefaler trådstarter til?

 

Edit:

Utleier kan ikke nekte noen å si opp hvis de finner en som vil leie istede. Kanskje du finner noen som er avstandsforelsket i eksen din som gjerne vil leie :)

 

Problemet med å få en annen person inn i huset, er at eneste måten å få noen andre til å erstatte meg. Er ved å la den personen dele rom med min eks. For det er ikke flere ledige soverom.

I bunn og grunn tjente huseier mer på grunn av at vi var to på et rom. Så slik som det er nå er det han skulle egentlig tjene.

 

Edit: Bare tull

Endret av Jack_Daniels
Lenke til kommentar

Jeg syns det bare høres helt vagt ut å si at den eneste gangen du har lov til å si opp leieforholdet, er xx.xx.xxxx..

 

Er du medlem i LO? Har ikke de gratis juridisk hjelp? Ellers har vel de fleste advokater en gratis time?

 

Jeg er desverre ikke medlem i LO.

Men ja, jeg tenker å søke en advokat.

For dette virker helt fjernt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...