Gå til innhold

Lockpicking, lett/vanskelig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo samme system som i fallout 3 og NV, så da var det egentlig veldig enkelt. Tok min første master lock første gang jeg fant en, og var vel rundt 20 eller noe i lockpick da. Spiller på xbox, og med controller er det veldig enkelt å bevege sticken veldig forsiktig. Jeg kan teste 2-4 posisjoner med en lockpick før den brekker. Da blir det lett når en endelig finner riktig plass. Det er kanskje vanskeligere på pc hvis en ikke kan justere hastigheten like lett?

Lenke til kommentar

Det er jo samme system som i fallout 3 og NV, så da var det egentlig veldig enkelt. Tok min første master lock første gang jeg fant en, og var vel rundt 20 eller noe i lockpick da. Spiller på xbox, og med controller er det veldig enkelt å bevege sticken veldig forsiktig. Jeg kan teste 2-4 posisjoner med en lockpick før den brekker. Da blir det lett når en endelig finner riktig plass. Det er kanskje vanskeligere på pc hvis en ikke kan justere hastigheten like lett?

Jeg opplever det som lett på PC, man kan ganske enkelt bare trykke lett og fort på en tast, da kan man teste ca 3 posisjoner. Jeg spiller forøvrig på normal, og har nesten igenting i lockpick skill.

Lenke til kommentar

Spiller på pc, normal (har ikke justert vanskelighetsgraden) har ikke hatt nevne verdig problemer med noen låser uavhengig av vanskelighetsgrad. En master lås jeg kom over brukte jeg først 20-30 forsøk på, men døde like etter på, og når jeg skulle åpne samme lås igjen tok det 5-10 forsøk (dirke punktet var da ett annet sted). På det tidspunktet så hadde jeg ca 75 dirker, så at om jeg måtte ha brukt 20-30 stk den gang så hadde det ikke spilt noen større rolle. Nå har jeg ca 90 stk. Har ikke kjøpt noen så vidt jeg husker, kun plukket opp de jeg finner.

 

Liker at man kan prøve å dirke låsen uansett ferdighetsnivå, men når dirker er så lett tilgjengelig og ikke veier noe, så blir ikke en master lås så alt for stor utfordring.

Lenke til kommentar

ja, jeg tenkte mest på selve interfacet med å plassere en gjenstand og bruke en annen til å vri låsen. Når du skjønner hvordan det funker er det veldig enkelt å bruke 2-4 dirker på å teste ulike posisjoner og innen da bør en ha funnet riktig plassering. Det gjelder uansett vanskelighetsgrad på låsen. Her er det også enklere enn Fallout siden en kan prøve uansett skillnivå.

Lenke til kommentar
Det skulle vært ørlite grann vanskeligere, men men ...

 

Netopp. når jeg tidlig i spillet sprang rundt å kjøpte lockpicks når en de var til salgs.

Men nå etter en god tid med quester, har jeg 99+ og den går liksom aldri nedover selv om jeg ikke har brukt

skillpoints i det. men det skulle gjerne ha vært lit vanskeligere.

Lenke til kommentar

Husker godt en dør i TES1: Arena. Hele "låsen" var en gåte, og for å åpne døren måtte vi skrive svaret manuelt på tastaturet. Synd de ikke fortsatte med det, men dagens ungdommer er ofte for pysete. Det er ikke uten grunn spill blir mer og mer strømlinjeformet. Så ja, lockpick i Skyrim er for enkelt. Vi burde heller hatt én lockpick gjennom hele spillet som ikke kan ødelegges, men til gjengjeld burde låsen ha blitt permanent ødelagt etter to, tre forsøk.

Lenke til kommentar

Ja, huf og huf. Dagens ungdommer er så pysete.

 

:dontgetit:

 

Har kanskje noe med at for 15 år siden så var det andre ting som gjorde spill til en flott opplevelse. Man måtte spille mer på vanskelige gåter eller oppdrag som gir en god følelse når man klarer det. I dag er spill så uendelig mye mer. Man har så mye mer "å spille på", lockpicking er en morsom liten addon, og det gjør meg ingenting at det er så lett/vanskelig som det er nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener jo selvsagt ikke at -alle- ungdommene er for pysete, men ja, mange er det. Det er ikke uten grunn vi har fått ting som auto-aim, quicksaves, evig ilv i så godt som alle spill og så videre. Nå for tiden spiller jeg en del Super Mario 3D Land, og dør du to, tre ganger der kan du bli udødelig og løpe gjennom hele brettet. Det er ingen grunn til å slite. Spill er gått mer og mer over til å bli en "interaktiv film", for å bruke det uttrykket. Men hvor blir det av spill-delen? Dark Souls var det forrige spillet hvor jeg faktisk slet ganske mye, men selv der er vi udødelig. Du vil selvsagt bli drept om og om og om igjen, men du taper ingenting på det. Hele spillet er redusert til å prøve og feile. Jeg foretrekker spill som Resident Evil, der du ikke får lagret om du ikke har flere bånd til skrivemaskinen (eller ikke finner en skrivemaskin). Har du ikke et sånt bånd i reserve må du gå rundt og lete etter et, og gjerne drepe noen titalls fiender i samme slengen. Å gå inn i et nytt område ble en risiko selv Dark Souls ikke er i nærheten av å oppnå, ganske enkelt fordi om du døde var du død for godt om du ikke hadde de bånda. Det er ikke uten grunn Demons's Soul og Dark Soul ble så populære, og hvorfor folk spiller Hardcore i spill som Diablo 2. Det gir oss mer mening i å oppnå noe, og vi får det ikke servert. For å sitere et blad jeg leste nylig: Har du noen gang sett en eneste person som ikke er i stand til å fullføre et Call of Duty? Hva med Dark Souls? ;)

Lenke til kommentar

Med rundt 25 skill uten perks vs en master lock har du kun ett "hakk" som åpner låsen og ca 7 hakk totalt der du merker at du kan bevege lockpicken. Og en lockpick går til dunders på den tredje tryen uansett hvorforsiktig du er.

 

Og med hakk mener jeg at du kan numerere hver posisjon fra 1 til 250 i halvssirkelen rundt låsen. Og du har 7 hakk der du kan merke at du er nære og ett hakk der du faktisk kan åpne den. Eller 1 av 250 i kjangse for at du faktisk er i riktig posisjon.

 

Hvis du er heldig og får åpningsposisjonen nære enten en endeposisjon eller midtposisjonen har du det greit nok siden du har ett referansepunkt. Mens hvis du får en lås i nærheten av midtposisjonene har du ingen referansepunkt og du må fint gå i gjennom 30-40 lockpicks uten å ha noen garanti for å få åpnet den. Men det er mulig å gjøre det hvis du er god + heldig.

 

Syntes det er mer enn vanskelig nok, og selvfølgelig blir det enklere når du kommer opp i en 60-70 skill! Men det er vel og slik det skal være

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...