Gå til innhold

Kindle - problemer med å kjøpe USA versjon og bruke den i Norge?


nomore

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal kjøpe meg en Kindle, og i samme slengen en i julegave til en nevø som liker å lese(og ei søster som kanskje også kaster seg på). Men, etter å ha vurdert hvilken versjon eg skal ha, uten eller med touch, touch med eller uten 3g, så bestemte eg meg for med touch og uten 3g. Så oppdaget eg at den ikke selges til Norge, kun uten touch og 3g. Enda i det minste.

 

Eg har en JetCarrier postboks som eg kan bestille til, og vil klare å få pakken hit før jul. Men vil det være et problem med å kjøpe en Kindle "i USA", sende den til en postboks i USA, for deretter å ta den aktivt i bruk i Norge?

 

Eg er klar over at utvalget av bøker vi Nordmenn får er noe mindre enn hva som er tilgjengelig i USA, men dette gjelder jo uansett om den kjøpes her eller der. Har Kindle App på telefon og nettbrett, og der fungerer det jo utmerket, men savner eInk skjerm.

 

Nevøen min vil være avhengig av gavekort fra Amazon og et av kortene til foreldrene sine, vil dette være et følgeproblem om den kjøpes "i USA"?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt Kindle 3G i ett års tid nå, kjøpt i USA og bestilt fra min norske adresse. Ingen problemer, den kom på døren på 3-4 dager. Bruker den påde på wifi og 3G nettet både i Norge og Europa. Anbefales!

Prisen jeg fikk opp under bestilling (og den er høyere enn USA prisen), inkluderte MVA osv. Ingen skjulte ekstrakostnader!

Endret av jensravnaas
Lenke til kommentar

Men da har dere bestilt modellene som offisielt selges til Norge(internasjonalt). Kindle (4 generasjon) selges offisielt til Norge, så den kan bestilles direkte. Det eg lurer på er å kjøpe Kindle Touch. Den selges ikke til Norge, og må derfor bestilles via JetCarrier til en adresse i USA :)

Lenke til kommentar

Har hun satt Amazon-kontoen sin med adresse i USA, eller er den satt opp som normalt?

Nei, norsk adresse.

 

Og jeg tror ikke det har noe å si hvilken modell det er. Tenker heller at det handler mer om at Norge bare er treig :p

 

Hvilke grunner har du forresten for å havne på touch-versjonen? :)Hvorfor den fremfor en med tastatur?

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Det er ikke Norge som er tregt, men Amazon som holder på en gammeldags tenkesett om å lansere produkter til forskjellige tider på forskjellige steder :/

 

Tastatur er det så lite behov for at eg heller vil ha siste generasjon(4) uten. Versjonen med tastatur(generasjon 3) er heller ikke mulig å bestille til Norge lenger. Så det eneste reelle alternativet er Kindle, som er siste versjon men uten touch. Ulempen med den er ekstra tungvindt inntasting siden den ikke har touch eller tastatur, halvparten i minne, halvparten i batterikapasitet og mangler text-to-speech. Derfor vil eg heller ha Kindle Touch. Som da må "lures" inn i landet :)

 

En fordel med å "måtte bruke" JetCarrier er at eg kan bestille med reklame, og få 20-40$ i avslag(avhengig av modell).

 

Eg mistenker jo at Amazon ikke vil lage trøbbel om eg bruker en Kindle beregnet på det amerikanske markedet. De ønsker jo tross alt å tjene mest mulig penger på boksalg, men rettighetsinnehavere kan gjøre mye rart for å prøve å beskytte restriksjoner om de får det for seg. Derfor vil eg være på den sikre siden. :)

Lenke til kommentar

Jeg handlet kindle4 da den kom via jetcarrier, intet problem. Byttet til amerikansk konto etter en stund for å få tak i flere bøker, da går også prisen ned.

 

Ville sikkert bestilt touch i dag jeg også, men den kom jo først nå på mandag. Klarer meg veldig fint uten tastatur, handler bøker på pc eller telefon. Med telefon med hotspot savner jeg heller ikke 3g.

 

K

Lenke til kommentar

Lurer på det samme, vurderer en Kindle Touch (med reklame, uten 3g) via jetcarrier. Håper noen kan bekrefte at den fungerer i Norge, for ellers er det jo liten vits! Den skal brukes til bøker på pdf, så lite utvalg er ikke noe problem, får uansett tak i de via pc/tlf. Hva som bekymrer meg er reklamedelen, om den brått låser seg fordi den ikke får lastet reklamene eller lignende :dontgetit:

Lenke til kommentar

Eg har vurdert det slik at ca 240 kr(40$) er lite å betale ekstra for å være sikrere. Men nå skal eg bestille tre stk samtidig og da, og har lite lyst til å bli sittende med tre stk som låser seg :)

 

Touch derimot ryktes å være dårlig på PDF da firmwaren pr dags dato ikke kan rotere skjermen eller forstørre innholdet godt nok. Men det er rykter(og YouTube film), så det er mulig det fikses. Kindle v4(uten Touch) kan roteres. Film:

 

Om primærinnholdet ditt blir PDF ville eg heller ha vurdert DX.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke noe problem å bruke en "amerikansk" Kindle i Norge, har det selv. Mulig det er annerledes med 3G-utgavene, siden man da vil roame i Norge, og da koster bøkene litt ekstra hvis man får levert dem over 3G.

 

Den skal brukes til bøker på pdf, så lite utvalg er ikke noe problem, får uansett tak i de via pc/tlf.

 

Med bøker på PDF, mener du da f.eks. skolebøker som man må bla mye frem og tilbake i? Kindle er ikke egnet til dette i det hele tatt, rett og slett fordi det er for tungvindt å flytte seg fram og tilbake i bøker. Til det formålet må man kjøpe en tablet.

 

http://arstechnica.com/gadgets/news/2010/05/business-school-students-not-fond-of-kindle-for-academics.ars

 

Så det eneste reelle alternativet er Kindle, som er siste versjon men uten touch. Ulempen med den er ekstra tungvindt inntasting siden den ikke har touch eller tastatur, halvparten i minne, halvparten i batterikapasitet og mangler text-to-speech. Derfor vil eg heller ha Kindle Touch. Som da må "lures" inn i landet :)

 

Jeg er heller ikke sikker på om jeg ville bestilt Kindle Touch utgaven, med mindre man liker å ta mye notater når man leser vanlige bøker. Touch har ikke knapper for å navigere i boka, man må strekke tommelen fra kanten til skjermen og aktivt trykke. Dette er tungvidt i forhold til å bare trykke inn med tommelen der man holder brettet uansett. Den ekstra lagringskapasiteten er ubetydelig, bøker krever nesten ikke noe plass. Batterikapasiteten er god nok fra før av også, så det er heller ikke noen stor fordel.

Lenke til kommentar

Takk for innspill. 3G versjonene har eg utelukket uansett siden det er mer "nice to have" en nødvendig, og når eg først skal "lure" Amazon så gidder eg ikke å betale ekstra for en funksjon som enten fungerer dårligere(dyrere) her eller ikke fungerer i det hele tatt. :)

 

Mangel på knapper på sidene er absolutt et trekk i negativ retning for Touch sin del. Men, eg er i dag vandt med å bruke min Galaxy Tab til å lese på, og til og med HTC Wildfire S, og selv om de har volumknapper som eg kan bruke til å bla med, så merker eg at eg ofte trykker på skjermen for å bla allikevel.

 

Men, eg tror nok at på et dedikert lesebrett vil tilpassede fysiske knapper være bedre å bruke enn skjermen.

 

Vurderingen eg har tatt for å kjøpe Touch er som følger(selv om eg fortsatt er usikker):

- Den ene skal eg ha, og eg vil ha muligheten for text-to-speech og plass nok til å legge over PDF dokumenter.

- Den ene skal kjøpes som julegave til en nevø av meg, som er 14 år og liker å lese. Han er godt vandt med teknologi og vi mistenker at han blir litt skuffet om han får en ikke-touch versjon når det finnes en touch versjon, og dette begynner å bli rimelig vanlig i 2011.

- Den tredje skal brukes av søstera mi, som også ønsker å inkludere dattera si(barnebøker). Vi tror at det er enklere for et barn å bytte side via skjermen, enn å måtte bruke tastene på siden. Ingen stor forskjell, men lettere tror vi allikevel.

 

Eg kan ikke forstå at Amazon har droppet fysiske knapper på Touch modellen, og byttet til knapp for å slå av og på kontra skyvebryteren på Kindle v3(nå Kindle Keyboard). Begge deler mener eg er en dårligere løsning enn tidligere, selv om eg ikke har testet noen av de :)

 

Det er for all del mulig at vurderingene mine er feil. Det er vanskelig når eg ikke kan føle på forskjellen selv(i butikk), og når det er så kort tid til jul kan eg heller ikke bestille meg en selv, for å teste, og dermed ha bedre grunnlag for å vurdere hvilken som egner seg best.

 

Vi bestiller nok i løpet av kvelden i morgen, eller senest mandag. Da er vi rimelig sikre på at pakkene kommer frem til New Jersey tidsnok til fredag kl 10:00.

Lenke til kommentar

Man registrerer seg på JetCarrier og så får man en egen adresse hos JetCarrier i New Jersey. Dette er da adressen du sender alle varene til. Når pakken er bestilt så booker du plass enten på fly eller båt, og når pakken ankommer New Jersey så sender JetCarrier den(eller de) videre påfølgende fredag.

 

De godtok mitt Norske kredittkort fra Skandiabanken i det minste :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...