Gå til innhold

Den store Black Friday 2011-tråden. Tips her!


Anbefalte innlegg

Det er noen gode tilbud, men vær forsiktig. Pga planned obsolescence kan flere av varene være produkter som bokstavelig talt er på vei til søppeldyngen og da er det dumt å betale for disse. Ofte kan det være bedre å kjøpe det som er "just right" til ordinær pris fremfor å hive penger ut av vinduet på diverse tilbud. Ikke kjøp det med mindre det på akkurat hva du hadde tenkt å kjøpe til ordinær pris. Det beste skrotet er det vi aldri kjøper.

 

"Planned obsolescence or built-in obsolescence in industrial design is a policy of deliberately planning or designing a product with a limited useful life, so it will become obsolete or nonfunctional after a certain period of time. Planned obsolescence has potential benefits for a producer because to obtain continuing use of the product the consumer is under pressure to purchase again, whether from the same manufacturer (a replacement part or a newer model), or from a competitor which might also rely on planned obsolescence."

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

 

Disse tilbudene er i hovedsak to ting. Dumping av varer som er iferd med å bli søppel og forsøk på mersalg.

 

 

Forventet kort levetid er det på alt man kjøper, har ingenting å gjøre med disse tilbudene.

 

Det er jo klart man ikke kan lage ting som varer og varer da hadde vi jo aldri kjøppt nytt og butikkene hadde ikke solgt noe, til slutt hadde vi ikke hatt jobb heller.

 

Men nå er jo dette ikke så nødvendig i vår levetid da vi bytter ut elektronikk hele tiden.

Et ord, reklamasjon. Det er ellers en artig dokumentar om lyspæren.

Link

 

Jeg handler konsekvent på tilbud og er veldig happy med det.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble en HP ProBook 4730s på meg i allefall til 5000,- fra komplett. vet det ikke er mye rabatt (ca 800-1000,-), men ganske mye PC for pengene i allefall, spesielt da den ikke skal brukes til tunge oppgaver.

 

Egentlig ganske fornøyd med tilbudene, men de er ikke noe bedre enn de vanligvis pleier å ha da.

 

Litt komisk er det at komplett hadde 750W poweret på 50% tilbud i går, og i dag har de 850W poweret fra samme produsent også til 50%... :p

Lenke til kommentar

^fmj:

 

Kan hende jeg kjøper forbruksvarer på tilbud eller om det en sjelden gang er kvalitetsprodukter til redusert pris og som jeg likevel hadde planer om å kjøpe.

 

Ellers kjøper jeg kun kvalitetsprodukter med lang levetid. Hifi-forsterkeren min feks kan sendes tilbake til fabrikken etter 10 år slik at de kan bytte kondensatorer for å sikre høy lydkvalitet i lang tid. Kunne selvsagt kjøpt noe billig skrammel og byttet det ut ofte men det gir verken god lyd eller er bra for miljøet.

 

Jeg kjøpte en Plextor Blu-Ray brenner og 2x2TB HDD på Black Friday, men det er produkter jeg kan ha glede av i 5 år. Plextoren hadde jeg tenkt å kjøpe i lengre tid og diskene er for å være på den sikre siden tilfelle tilgangen på harddisker blir svekket gjennom hele 2012.

 

Har kuttet ut å kjøpe ting jeg ikke har bruk for, eller tror jeg kanskje kan få bruk for en dag. Plutselig er det gått 5 år og varene er fremdeles ikke pakket ut eller har havnet ned i en skuff. Ikke bare roter man bort flere titusener av kroner men det koster å leie en container for å få det bort også.

 

Det er mange som hele tiden leter etter tilbud slik at de har en unnskyldning for å kjøpe noe de egentlig ikke trenger. Det alller verste er den styggedommen av en tradisjon å kjøpe julegaver. Jeg er lei av å få masse tull til jul som jeg ikke har bruk for og heller ikke plass til. Jeg har gitt beskjed om at jeg ikke skal ha noe til jul. Dersom jeg faktisk trenger noe, har jeg kjøpt det selv allerede. De eneste som har glede av jul er barn som i liten grad har penger til å kjøpe noe de ønsker seg. Det er likevel veldig lite effektivt å få 50 gaver og håpe at 5-10 av de er noe man ønsket seg / har bruk for slik at "bare" 40 av gavene er søppel man må finne en plass å sette bort og etter hvert betale for å få kjørt bort. Det er mye mer effektivt å kjøpe det man trenger i forholdet 1:1.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Om du kjøper ting du ikke pakker opp før etter flere år, så vil jeg påstå du har gjort dårlige kjøp jo. Er klar over at det er ofte utgåtte varer i tilbudstider, men ofte er det ikke nyeste generasjon som er mest bang for buck engang. Det går ikke an å si at brorparten av alle tilbudsvarerer er dårlig kjøp, det er for forskjellig fra salgssted til salgssted. Uansett er det et tilbud, og kunden er ikke tvunget til å kjøpe noe. Kjøper du noe som ikke er et godt kjøp, vel, dumt for deg.

 

Det er forøvrig ofte det er kvalitetsvarer til tilbudspris, så jeg vet ikke hvor du har det fra.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg vil frem til er at folk ikke må miste hodet selv om varene er på tilbud og tenke seg to ganger om før de bekrefter handlekurven. Det sitter folk der som knapt har muligheter til å vurdere kvaliteten på varene og legger hovedvekten på hvor mye de sparer. Man sparer 100% ved å ikke kjøpe.

 

I det siste har det stort sett vært dårlige tilbud i forhold til tidligere med topprodukter til 50-75% rabatt. Før var det nær uimotståelige tilbud annenhver uke. Nå kan det gå måneder mellom hver gang det er noe som skiller seg ut.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den 750 watt-en er på papiret veldig god til prisen. Har lest flere reviews, og det eneste negative de hadde å si om den var den avbildede gorillaen på viftegrillen. Og mange forumbrukere rundt stiller seg også positiv til denne. Sliver Power er vel mer eller mindre samme firma som Tagan. Denne gir mye mer bang for bucks enn de fra Corsair i samme prisklasse.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Har ikke sett så mye som frister enda, ser platekompaniet.no kjører et veldig bra tilbud på alle Harry Potter filmene(samme som i fjor dog):

http://www.platekomp.../?id=1000236566

 

8 filmer som både store og små kan like til 200,- kr, må si det er en ganske så ålreit julepresang.

Edit: Ser at blu-ray utgaven er priset på 400,-. Ikke hel gærnt det heller.

Endret av gsn
Lenke til kommentar

Har ikke sett så mye som frister enda, ser platekompaniet.no kjører et veldig bra tilbud på alle Harry Potter filmene(samme som i fjor dog):

http://www.platekomp.../?id=1000236566

 

8 filmer som både store og små kan like til 200,- kr, må si det er en ganske så ålreit julepresang.

Edit: Ser at blu-ray utgaven er priset på 400,-. Ikke hel gærnt det heller.

 

HP på bluray @ cdon.no koster 299,- http://cdon.no/film/harry_potter_-_den_komplette_samlingen_%288_disc%29_%28blu-ray%29-15163061

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...