Gå til innhold

Montere ekstra antenne på trådløst nettverkskort


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en Intel Wireless WiFi Link 4965AGN, og ser at den har støtte for 3 antenner. Slik den er opprinnelig er det vel kun to antenner.

Jeg ønsker en tredje antenne for å bedre dekningen i kjelleren. (bruker d-link dir-655, og styrken er egentlig ganske god for min pc, men ønsker noe større overføringshastighet for bedring av streaming)

 

Er det mulig å bestille en ekstra ledning, og installere denne inne i pc'en, eller blir det fort en ekstern plassering? En ekstern kan sikkert bedre overføringen, men det blir ikke like mobilt for min del.

 

Å trekke nettverkskabel blir noe vanskelig via dører, og ønsker ikke de store inngrepene(som å bore plass til ledningen, selv om dette gir mer stabil overføring og mindre tap av pakker).

 

På forhånd takk.

 

Edit: laget litt mer luft mellom teksten.

Endret av cake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha kikket litt, fant jeg ut at det var tilkoblet tre kabler til nettverkskortet. (har kikket før, men visste ikke hva de tre lednigene var til)Den ene ledningen var dog skadet, avisolert på grunn av en skarp kant der de tre ledningene ble trukket gjennom. Det har sikkert ikke noe å si, det er snakk om omkring en millimeter, og ledningen ser ut til å ha god isolasjon forøvrig.

 

Ved siden av kortet er det imidlertid plass til andre ting også, og her stikker det ut tre andre ledninger, med mer runde, gullforgylte tilkoblinger. Den ene finner jeg igjen rett der skjermen er. Jjeg vil tro at dette kan kobles på nettverkskortet, som en slags ekstern antenne som ligger litt mer avsides fra de andre komponentene.

Kan disse brukes til det kortet som står i, og vil dette føre til at jeg kan få 300mpbs og ikke 130, som nå? Mange spørsmål. Om ønskelig kan jeg legge ett par bilder som viser de tingene jeg snakker om ovenfor. Kanskje i morgen, ikke helt tiden oppi eksamener og alt.

 

Edit: beveger meg over fra iPad til pc for å lage litt luft i teksten.

Endret av cake
Lenke til kommentar

Ja, ok, har endret på det nå, og får 300mpbs. Takker.

 

 

En liten ting jeg har tenkt(maser i vei :/ ) på er en forlenger av et trådløst signal. Etter research viser det seg at dette ikke fungerer så bra, ettersom overføringen blir lav når signalet skal plukkes opp, for deretter sendes videre (som testet her: http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/31572-cisco-linksys-re1000-wireless-n-extender-reviewed?start=1

 

alternativet er en som man setter i strømuttaket, og der genererer et trådløst nettverk. Jeg er klar over at det eldre it-nettet i Norge kan føre til noe svak overføring, men i følge tester er dette bedre enn kun en forlenger av et trådløst signal. Tenkte litt på denne: http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/31551-d-link-dhp-w306av-powerline-av-wireless-n-extender-reviewed

 

På forlengeren nevnt først(cisco versjonen), vil den dele på nettverket med routeren(såkalt roaming), men på den nederste er jeg litt usikker på om den gjør det, eller man må velge mellom ulike nettverk om man beveger seg i huset.

 

Jeg tenker denne løsningen kan være enklere enn at jeg modifiserer og endrer på nettverkskort. Ikke med tanke på at det er for vanskelig, men også det faktum at mobile enheter også kan få en bedre overføring og signalkvalitet om jeg velger den andre løsningen.

Så får jeg heller mekke på kort om det skulle vise seg at det også må til. :)

 

 

Edit: fant litt ut av det. Man trenger en såkalt powerline for at dette skal fungere på det beste(ellers blir d-linken også kun en forlenger. da er det snakk om at man må ha f.eks DHP-307AV, som settes i strømnettet og er tilkoblet router. den andre(følger med to) setter man en plass man ønsker nettverk. fra der kobler man en internettkabel fra enheten og i pc'en. eller til en DHP-306AV ved sending til andre trådløse enheter. Kjøper DHP-307AV og teste det litt.

Endret av cake
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Kan nevne (Bump) at 307av fungerte greit, men at strømnettet som også ble satt opp på 70 tallet, noe som ikke akkurat hjalp på(altså ikke noe spesielt logisk) Dette gjorde at den kun fungerte på samme kurs, på en annen kurs ble det fort langt verre, noe som var forventet, men ikke så ille. Der hvor denne boksen skulle hjelpe på det trådløse, var det ikke tegn i havet på tilkobling.

 

Så da fikk jeg ta til takke med trådløst, som var raskere og hadde bedre signal hele tiden, også den gangen jeg satte pluggene i samme kurs et par meter fra hverandre. Prøvde også oppdatering av firmware, uten noe hjelp. Så hvis du lurer på å kjøpe deg en slik boks til veggen, tenk deg om. Vil anbefale å kjøpe(med mindre du vet at du har et håpløst strømnett, da kan jeg på forhånd si at trådløst fungerer bedre) for å prøve selv.

 

Og så finnes det (selvfølgelig alltid)dyrere bokser enn jeg gikk for, på komplett. Om strømnettet uansett er dårlig, vet jeg ikke hvor dette hjelper fra eller til. Et annet tips er å kjøpe fra en plass hvor det ikke er problem å bytte(til tross for 14 dagers bytteretur ved bestilling på nett) Jeg bestilte hos deal.no, og det var en heller treg opplevelse. Bestilte de i slutten av november, men fikk de ikke før 15 des(skulle være julegave) når det viste seg at de ikke virket, var det 130 kroner til takk for å sende det tilbake(vet, det er ganske normalt)

 

Retur av pengene skulle være helt i orden. Purret to ganger, da de fikk den 18 des. Fikk likevel ikke pengene før 9 januar, etter et par -tre purringer, og en ribbefet jul.

 

Hvis du lurer på om dette er helt on-topic, så er det nok ikke det. Men hvis du som en eventuell kjøper kommer over dette innlegget, så er det litt informasjon som du kan dra nytte av ved kjøp.

Endret av cake
Lenke til kommentar

Homeplug er veldig avhengig av kvalitet på strømnettet og av evt støy. Endel av dagens strømforsyninger støyer pga at de er switch-mode. Dette er en teknologi som skaper masse harmonisk stråling, som kan jamme elnettet for svake signaler som homeplugstandarden. I de fleste tilfeller kan wifi og evt repeater eller ekstra aksesspunkt gjøre jobben.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...