Gå til innhold

Hvor stor er vår klode i forhold til de negative og positive menneskelige aktivitetene?


Anbefalte innlegg

Jeg vil med denne tråden forsøke å danne et mest mulig nøyaktig bilde om hvor stor kloden vår er på alle måter for å få et mest mulig nøyaktig bilde om hvor stor den menneskelige aktiviteten er på kloden vår i forhold til hvor stor den er.

 

Jeg vil ha et mest mulig komplett bilde av det hele så jeg vil ikke være mer konkret.

 

Jeg vil vite alt dere veit om for eksempel hvor mange kilometer det er mellom byer og land,

Hvor stor plass tar alle byene i hele verden til sammen i areal,

Hvor mye røyk av forurensning slipper vi ut i ozonlaget og hvor stor plass det tar.

Hvor mange liter vann er det på kloden?

Kunne alle menneskene på hele kloden fått plass i Norge?

 

Dette med hvor stor jordkloden vår er noe jeg har forsøkt å finne et mest mulig komplett bilde på i mange år og jeg prøver å bruke google maps og diverse kart og jo flere turer jeg har gått jo bedre forståelse har jeg fått på hvor lang en kilometer egentlig er osv men jeg sliter med å forstå hvor stor kloden er.

 

De fremste som jeg har snakket med mener at den menneskelige aktiviteten er svært liten. Jeg vet i hvertfall at mesteparten av kloden er hav... altså hele 70% om jeg ikke husker feil og mesteparten av landmassen er ubebodd.

 

Jeg har begynt å se hvor store områder som er naturlige.. dvs ikke synlige spor av mennesker. Men jeg kommer bare frem til at det er menneskelig aktivitet på mesteparten av kloden som er skadelig. OG jeg sliter som sagt med å få et nøyaktig bilde av det hele.

 

Har på følelsen av at jeg kan bli misforstått nå men jeg håper det beste. Jeg blir glad for alle konstruktive innspill. Takk! : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, dette har jeg lest:

Vis du tvang alle til å bo i Texas, så ville du ha fått plass til litt mer enn jordens befolkning der. Texas er 696,241 km2 og ganske beboelig, Norge er 385,252 km2 og veldig varierende boforhold. Så du hadde fått plass til verdens befolkning i 2 Norger vis man kunne bo og bygge over hele landet. Alle vile ha fått noe større enn 10x10 leiligheter mener jeg.

Lenke til kommentar

Tusen Takk, men jeg ønsker mer... MYE MER. Jo mer jo bedre.

 

Vet du/dere noe om hvordan bygningsmassen ville vært da`skyskrapere over alt eller? Det er vel ikke slik at all verdens byggninger kunne fått plass?

 

Og hvis alle hadde hatt jobb? måtte vi ha et like stort område for arbeidsplasser da? og byggningsmasse for sykehus, butikker osv må vel bli noen prosent av det hele?

Lenke til kommentar

Hva med å gjøre en egen innsats og legge ut det du finner selv?

ja, det kan jeg gjøre med glede hvis det er flere som har det samme spørsmålet som meg. Og det er vel alltid noe som jeg ikke finner selv som andre kan komme med.

 

Jeg ønsker fortsatt mer informasjon.

 

Takk for at du motiverer meg til ikke å gidde å gi folk svar på noe.

så du lar andre mennesker ha så mye innflytelse på deg at du endrer adferd?

-latterlig

Lenke til kommentar

så du lar andre mennesker ha så mye innflytelse på deg at du endrer adferd?

-latterlig

Så du lurer på ting og prøver å få alle andre til å gjøre jobben med å finne frem informasjonen for deg, uten så mye som et takk?

-latterlig

Hvis du hadde lest slutten på innlegget mitt så hadde ikke du sagt det.

Lenke til kommentar

Til dere som har kommet med informasjon så må jeg bare takke dere. Men jeg synes fortsatt det er ganske lite informasjon som kommer inn. Jeg klarer fortsatt ikke å danne meg et skikkelig bilde om hvor stor jorden egentlig er og hvor mye mennesklige aktiviteter har å si osv.

 

Sånn som detta med co2 og andre typer forurensning som går opp i atmosfæren så har jeg noe å si som er veldig skremmende.

 

Eksempel: Du sitter i kjellern i et stort hus og tar deg en røyk som det aldri har blitt røkt før og noen som aldri har røkt sitter i etasjene over og den lille cigaretten og røyken fra den sprer seg rundt i huset sagte men sikkert og det kan ta 2-3 dager før absolutt all lukta er borte om man ikke lufter eller vasker noe mer enn normalt.

 

Jeg mener at det som påvirker ozonlaget på kloden vår nå er det som kom ut for 30-40 år siden. Ozonlaget er svært sårbart selv om det fungerer som et skjold på jorden og det er lite som skal til fordi det er partikler som sprer seg rundt i hele atmosfæren og som spiser opp ozon og reflekterer sol lys på andre måter og dermed så blir temperaturen høyere. Personlig så kjenner jeg på mine kinn når jeg er ute i sola at lyset fra sola er varmere og jeg ser at snøen smelter fortere og bråere om våren. En av grunnene til at vi hadde så mye regn i sommer var en ekstrem hetebølge i amerika. Kan ikke huske å ha sett noe av det i europeisk media så det er noe jeg fant ut i ettertid.

 

Solen er sterkere og det fører til mer fordampning, høyere temperatur som igjen fører til mer nedbør, tåke, skyer og da sier det seg selv at det blir mer uvær.

 

Det er også spørsmål som handler om kloden som jeg gjerne vil ha mer informasjon om men værsågod...

 

Takk!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

jeg har lest at hele verdens befolkning ville få plass i vestfold, om vi sto tett sammen, og at alle kunne bade i glomma samtidig. hadde vel ikke blitt så mye vann igjen men..

 

kanskje litt ot; det er ikke flyplasser nok til at alle fly er på bakken samtidig.

 

har også lest av 5% av verdens befolkning har flydd, og 50% har snakket i telefon. sier mer om sosial- og samfunnsstørrelse though.

Lenke til kommentar

jeg har lest at hele verdens befolkning ville få plass i vestfold, om vi sto tett sammen, og at alle kunne bade i glomma samtidig. hadde vel ikke blitt så mye vann igjen men..

 

kanskje litt ot; det er ikke flyplasser nok til at alle fly er på bakken samtidig.

 

har også lest av 5% av verdens befolkning har flydd, og 50% har snakket i telefon. sier mer om sosial- og samfunnsstørrelse though.

Dette var kjempegod informasjon. Det er også sånne ting jeg vil vite. Jeg vil vite alt om hvor stor verden er.

 

Bare spe på med mer om dere vil det. Tusen takk! : )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...