Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spissing foran/bak: utenfor fabrikkens data


geirgp

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal kjøpe en Citroen C4 2007 modell, men ville først at selger skulle kjøre en NAF test som han gjorde. Resultatet kom tilbake idag med følgende anmerkninger:

 

"761 Spissing foran: Utenfor fabrikkens data"

"851 Spissing foran: Utenfor fabrikkens data"

 

Ifølge selger hadde mekaniker hos NAF sagt at det var marginalt utenfor og strengt tatt ikke nødvendig å gjøre noe med. Hjulstillingsskjema lå ved testen, men jeg skjønner ikke så mye av de tallene.

 

Noen med peiling på "spissing" som kan si noe om NAF-mekanikerens uttalelse? Her er tallene som jeg antar er relevante:

 

FRONT

Spissing Venstre

-Første: -0º15'

-Spesifikasjoner Min: -0º15'

-Spesifikasjon Maks: -0º07'

-Siste: -0º09'

 

Spissing Høyre

-Første: 0º06'

-Spesifikasjoner Min: -0º15'

-Spesifikasjon Maks: -0º07'

-Siste: -0º03'

 

Spissing Totalt

-Første: -0º09'

-Spesifikasjoner Min: -0º30'

-Spesifikasjon Maks: -0º12'

-Siste: -0º12'

 

BAK

Spissing Venstre

-Første: 0º15'

-Spesifikasjoner Min: 0º18'

-Spesifikasjon Maks: 0º26'

-Siste: 0º21'

 

Spissing Høyre

-Første: 0º21'

-Spesifikasjoner Min: 0º18'

-Spesifikasjon Maks: 0º26'

-Siste: 0º21'

 

Spissing Totalt

-Første: 0º36'

-Spesifikasjoner Min: 0º35'

-Spesifikasjon Maks: 0º53'

-Siste: 0º42'

 

 

På forhånd takk :)

 

Geir

Endret av geirgp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke mekaniker, men dette høres ikke ut som noe akutt.

 

Ville drøyet å justere. Ujusterte hjul vil ha innvirkning på dekkslitasje og drivstofføkonomi. Spissing påvirker kjøreegenskaper!

 

Ville sett alt dette i lys av slitt forstilling og dårlige foringer og styrekule. Ta og skift styrekuler før du justerer! Hilsen en ikke-bilmekaniker.

Lenke til kommentar

Spissing kan påvirke kjøreegenskapene bla i form av retnings-stabilitet, styre-respons idet man begynner å svinge, og oppførsel ifht overstyring/understyring.

 

Det er altså at hjulene er satt opp til å peke litt innover mot hverandre, dvs venstre forhjul svinger litt mot høyre, og høyre forhjul svinger litt mot venstre når man kjører rett frem. Dette kalles "toe-in". På bakhjulene er det ofte omvendt, de peker litt utover (toe-out). Og noen bilen, feks gamle Citroen hadde toe out foran, men mest vanlig i dag er såvidt jeg vet toe-in foran og toe-out bak, slik vi også ser på trådstartes bil. (Negative (toe-in) verdier på forhjul, positive (toe-out) verdier på bakhjul.

 

Men det var mest bare litt generelt, og som svar til m4sta. Til trådstarter og vurdering av hans verdier bør vi kanskje få svar fra noen som driver med dette til daglig, men for meg ser det lite ut, og jeg tror ikke det er noe å bekymre seg for. Om avvik mellom første og siste måling er store nok til å tyde på slark i oppheng er jeg også noe usikker på, men siden det ikke ble nevnt, så tipper jeg svaret er nei.

 

Har man alt for mye spissing så gir det fort økt dekk-slitasje, fordi hjulene jo rett og slett går å skrubber litt i mot, og overdrevet forsøker å svinge hver sin vei. Så har man feks alt for mye toe-in blir dekkene fort slitt på utsiden, og omvendt. Så det bør man ikke kjøre med. Du har såvidt jeg kan se utelukkende verdier som er i underkant, så da sliter det heller mindre på dekk og neppe noe man i praksis merker ved normal kjøring på vei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tallene der så i utgangspunktet helt greie ut. Bak var den perfekt ut fra fabrikkdata, mens foran lå den i yttergrense av positiv verdi. Helst ville jeg sett tallene for camber også, da camber og spissing "jobber sammen", men med det avviket som var mål her tror jeg det er bortkasta tid å fundere mer på dette temaet :)

 

Du kan selv se etter om dekkene slites mer på innsiden eller på utsiden av dekkets slitebane. Se også på kontrollseddelen. Camber foran bør ikke være opp mot høyeste verdi samtidig som spissing også er det. Det kan gi slitasje i ytterkant av dekkene. Dette spesiellt om du har en kjørestil som belaster bilen litt ekstra i svingene. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...