Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skal til for å få sosialhjelp?


muummi

Anbefalte innlegg

Erfaringene mine med Nav er stort sett onde men kan jo faktisk påpeke at de "kan" være behjelpelige en gang i blandt.

For ca 12 år siden når jeg kom til Norge etter å ha flyttet fra mine "gærne" foreldre som på død og liv ikke ønsket å flytte fra Gran Kanaria (de er Norske) så hadde jeg ca 1000kr å rutte med og tok kontakt med Nav for å få noe hjelp , på det tidspunktet ordnet det seg faktisk og jeg fikk bostøtte og penger til å greie meg med.

 

I fjor når jeg ble alvorlig syk og fikk hjernesvulst så sviktet Nav fullstendig , fikk ikke en personlig saksbehandler selv om jeg purret på det , fikk ingen råd eller hjelp rent yrkesmessig om hva som kunne gjøres i ettertid og ikke minst de sviktet meg fullstendig når det gjalt den økonomiske biten med varierende utbetalinger.

 

 

Uansett så skal man få sosialhjelp når man er helt nede , man kan også få lån via kommunen om jeg ikke husker helt feil så det er jo bare å spørre litt rundt på Nav. Mener at de ikke kan kreve at du tømmer BSU kontoen siden du da mister rettighetene til å opprette en ny + får en kraftig skattesmell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sosialhjelp er som sagt siste utvei,og snylting er ikke bra,men det er ett meget stort men i en slik sak,og det er NAV sin egen skyld at man burde sikre seg.

 

Leser man ett par avissaker om emnet,ja da skjønner man at man ikke kan stole på NAV,da antall saksbehandlingsfeil,mistede papirer,og lignende er noe man kan risikere.

 

Hadde jeg visst at jeg var i ferd med å havne i en slik situasjon,ja da ville jeg tatt ut kontanter jevnlig til det var tomt,i god tid før jeg søkte.

For det å stole på at bare NAV skal ordne opp er det mange som har fått erfare ikke er en god ide(Google it).

 

*Merk at de også kan kreve at du skal bruke av BSU konto,og da får du en mulig skattesmell på kjøpet,så her må du virkelig holde tunga rett i munnen når det gjelder økonomien din.

 

Søk som vanlig hos NAV,og legg deg i selen for å skaffe en jobb,uansett hvor dårlig du skulle mene at denne jobben er,så er en møkkajobb mye bedre enn å havne i NAV systemet.

 

Har en skrekk historie her og fortell ang det å skaffe seg jobb.Dama til eldste sønn,skaffet seg jobb,men ble innkalt til NAV,hvor hun får beskjed om att hun måtte slutte jobben for å gå ett jobbsøkerkurs??? Dette skjedde kun for en1,5mnd siden,og lurer da på hva pokker det er som skjer med diktaturet NAV? Er det ikke bra å få seg jobb liksom?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken type jobb var dette ? Praksisplass med prøvetid eller begrenset arbeidstid gjennom NAV ? eller hadde/ har hun en jobb utenom NAV systemet som hun ble bedt om å si opp ?

 

i såfall , hva skulle hun med et jobbsøkerkurs når hun allerede hadde en jobb ?

 

Det hele høres merkelig ut , og lite logisk.

Lenke til kommentar

Veldig moralsk å oppfordre til snylting. Bra gjort!

Alle bør ha en liten pengereserve i bakhånd til uforutsette utgifter. Hvis sosialklienter nektes dette kan de bli tvunget til å ta opp dyre forbrukslån om noe skulle skje, og bli trukket lenger ned i søla. Så hvis det er tilfelle at man ikke får sosialstønad om man har noen skarve titalls tusen på konto, støtter jeg absolutt litt lureri på dette punktet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Det må ha vært en eller annen missforståelse.

 

Jeg fikk også beskjed av nav at jeg måtte tømme bsu kontoen min hvis jeg måtte ha sosialhjelp over tid, men jeg slapp nå det da.

Lenke til kommentar

 

Uansett så skal man få sosialhjelp når man er helt nede , man kan også få lån via kommunen om jeg ikke husker helt feil så det er jo bare å spørre litt rundt på Nav. Mener at de ikke kan kreve at du tømmer BSU kontoen siden du da mister rettighetene til å opprette en ny + får en kraftig skattesmell.

 

 

De kan nok kreve det,er vel ingen rettighet å ha BSU konto?

Baserte mitt svar på en avissak/noe jeg leste på nett(?) der det skjedde,men fant den ikke igjen.

Uansett så kan de kreve det,og slik jeg har forstått etter å ha lest meg opp på evnet, så er det store forskjeller i praksisen alt etter hvor man bor(slik det er med alt for mye i dette landet IMHO)...

 

Finnes mange utveier forøvrig,men den aller beste er å få seg jobb.

 

Mener forøvrig at en pengereserve på faste utgifter,pluss noen tusener ekstra for 3-4 mnd burde folk faktisk ha.

Men med lav inntekt er nok det litt vanskelig å få til.

Lenke til kommentar

Hvilken type jobb var dette ? Praksisplass med prøvetid eller begrenset arbeidstid gjennom NAV ? eller hadde/ har hun en jobb utenom NAV systemet som hun ble bedt om å si opp ?

 

i såfall , hva skulle hun med et jobbsøkerkurs når hun allerede hadde en jobb ?

 

Det hele høres merkelig ut , og lite logisk.

 

En jobb hun hadde skaffet seg selv,og ja,mener også dette er helt på trynet att hun måtte slutte i jobben for dette kurset,men jenta er i jobb igjen,så føler vel att NAV skulle ha med en finger i spillet...VI SKAFFET HENNE JOBB...eller noe sånt.Men er ikke NAV som skaffer deg jobb,det må en gjøre selv.

Lenke til kommentar

Hva om jeg ikke får innvilget søknaden... Da har jo egentlig NAV fått meg til å bruke opp alle pengene mine, som jeg lett kunne fått til å holde lengere enn bare denne ene måneden.

Om du ikke har penger, eller eiendeler som bil eller eiendom, og ikke har noen form for inntekt, så vil ikke søknaden bli avslått.

 

Når du leverer kontoutskrift sammen med søknaden så skal NAV ha tilgang til å se saldo og innskudd. Beløp som har gått UT fra kontoen din har de ikke krav på å se, så da stryker du ut dette med en tusj.

 

Datatilsynet:

Overskuddsinformasjon

Personopplysningsloven setter grenser som skal hindre innhenting og bruk av overskuddsinformasjon. Dersom formålet er å avdekke om klienten har andre inntekter enn sosialstøtte, vil opplysninger om vedkommendes personlige forbruk være å regne som overskuddsinformasjon.

 

Arbeidsdepartementet:

Dersom den konkrete situasjonen er slik at enkelte nødvendige opplysninger ikke kan dokumenteres på annen måte, og sosialtjenesten finner det nødvendig å be om kontoutskrift, skal det gjøres klart for klienten hvilke opplysninger det er behov for, og hvorfor. Klienten vil da kunne "sladde" andre opplysninger fra utskriften før denne legges frem for sosialtjenesten.
Endret av azetlitz
Lenke til kommentar

Vi minner om Juss-forumets retningslinjer punkt 2, som sier at man skal henvise til de rettskilder man benytter seg av. Fri fantasi, "en kompis sa det", "jeg leste det et sted", m.m. er, til opplysningens skyld, ikke rettskilder.

 

 

Det er imidlertid forvaltningens rundskriv, her fra daværende Sosial- og helsedepartementets I-34/2001 punkt 5.1.2.7 om arv og bankinnskudd:

 

Sosialtjenesten kan legge til grunn at utbetalt arv og innestående midler i bank eller andre finansieringsinstitusjoner og lignende brukes til livsopphold. Det kan gjøres unntak for midler som allerede er bundet i samsvar med regler om skattefradrag, dersom det vil være urimelig i forhold til mottakerens økonomiske situasjon, på kort eller lang sikt, å kreve at kontrakten brytes.

 

Merk at det kun er avsluttede år som er "bundet". Man kan fritt disponere over innestående i inneværende år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...