Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen som har brukt/bruker medisinen Sandimmun?


AudiA3

Anbefalte innlegg

Har hatt ekstremt mye plagsom eksem, ble innlagt på rikshospitalet og har begynt å gå på tablettene Sandimmun..

Har gått på de i snart 2 mnd, og det har vært 2 pinfulle måneder med bivirkninger av tablettene!

 

Men den bivirkningen jeg har nå er mest plagsom;

Har en EKSTREM brennende følelse i hendene, føler at alt jeg tar på er som å ta på noe som er 250grader varmt!

Plagsomt å ta på rattet når jeg kjører bil også..

 

Er det noe som går over mon tro? Noen som har opplevd lignende?

 

Ifølge spesialisten/legen så er det så å si ingen som har klart å gå på disse tablettene over lang tid på grunn av bivirkningene.. :/

 

 

Fint å høre om andres erfaringer..

Endret av AudiA3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tablettene du tar nedjusterer immunforsvaret for å dempe den autoimmune reaskjonen du har gående. Det blir litt som å velge mellom pest og kolera. Altså om du skal ta medisin og få bivirkningne eller ikke.

 

Rent teknisk demper medisinen IL-2 som du trenger for bl.a. å bekjempe bakterielle infeksjoner.

 

Jeg tror det ligger behandlingsverdige årsaker i bunnen av dette som gjør at du kan få bort eksemet uten å symptombehandle via å nedregulere immunforsvaret.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 12 år senere...

Jeg har gått på Sandimmun i 7 år for psoriasis i håndflate og under føttene.   For meg har det vært en mirakel medisin.  Utbruddene har vært borte og ingen bivirkninger. 

Nå vil hudlegen at jeg skal slutte med medisinen pga fare for nyresvikt fordi jeg har en nyre. 

Utbrudd an psoriasisen kom etter en uke.   Ikke til å holde ut. 

 

Lenke til kommentar

Skjønner godt du føler deg en smule skviset nå.

Sandimmun (cyklosporine) demper immunforsvaret ditt slik at du ikke får de utbruddene som kroppen normalt vil produsere.

Det du har tatt er altså en ren symptomdempene medisin som hudlegen nå vil fjerne fordi den bryter ned nyrefunksjonen din over tid, noe vedkommende garantert ikke vil være ansvarlig for. Har hatt et miniutbrudd selv av psoriasis siden jeg fikk overført det på hånden av en kjenning, men kroppen ryddet rimelig raskt opp i det for egen maskin etter noen dager, og har aldri hatt det siden. Blir du frisk nok (normalisert) så tror jeg også ditt problem vil forsvinne, men du må nok få hjelp til dette av noen dyktige folk som jobber med effektiv naturmedisin (årsaksbehandling heller en symptombehanding)

Disse vil normalt rette opp i ubalansen som fører til at du opplever psoriasis heller enn å bare koble ut immunforsvaret, noe som gjerne kobles til at kroppen er for belastet til at tarm, lever og nyre kan gjøre jobben sin godt nok. Kroppen prøver da å kvitte seg med ting gjennom huden, noe den normalt ikke gjør med mindre det er en god grunn til det og det er det igjen som trigger immunforsvaret. Rett og slett mangel på effektiv "avfallshåndtering".

Husk at dette gjerne tar tid (fordi en må rydde opp i gammel moro over mange år p.g.a symptomdemping) og det krever bl.a at du må legge om kostholdet ditt under kuren i tillegg til andre ting en finner ut din kropp trenger hjelp til. Etterpå har du mer frihet, men du bør ikke gå tilbake til dårlig levesett igjen, for da kan det komme tilbake igjen.

Terje Toftenes har skrevet en veldig god bok (Fri fra kreft) om sin behandling etter denne metoden, og han hadde også psoriasis i tidlig fase. Han kom seg ikke i behandling før det ble alvorlig lymfekreft (med tilhørende utvekst på kroppen, som er neste nivå etter at dumping i hud ikke er bra nok lengre) som regnes som uhelbredelig av normal behandling, men med det jeg snakker om i kombinasjon med strålebehandling gjorde han helt kreftfri (målt skolemedisinsk) og kvitt psoriasisen, så jeg tror dine muligheter for kurering er absolutt overkommelig med riktig behandling. Nøkkelen her er å ha en godt nok fungerende kropp, sånn at en har et godt nok immunsystem til å gjøre den nødvendige jobben.

Dette har et behandlingsforløp som tar noe tid fordi en hjelper kroppen til å fungere bedre sånn at den er i stand til å håndtere selvhelene evner slik den skal, så fokuset er sånn sett helt motsatt av vanlig behandling.

Sammenlign det gjerne med et check engine lys en får opp i bilen. En kan sette svart tape over varsellampen og late som ingenting, eller en kan gjøre det som trengs av diagnose og fikse selve årsaken til problemet. Jo lengre du venter med å reparere det faktiske problemet, jo mer må normalt gjøres.

Dette er enkelt å skjønne mekanisk om en bil, men en kobler normalt ikke denne logikken til egen kropp, som riktig nok ikke mekanisk men biokjemisk.

 

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 5437c...09d

Jeg gikk vekselvis på hydrokortison og Sandimmun i fem år, på grunn av kronisk tilbakevendende elveblest. Tilstanden min ebbet heldigvis ut etterhvert, og etter gradvis seponering av Sandimmun har jeg nå vært symptom- og medikamentfri i 10 år. Jeg var også plaget av brennende følelse i hender og føtter de første månedene, men jeg ble justert litt ned på dosen og da ble det mindre plagsomt. Dette høres litt kontraintuitivt ut men det jeg syntes hjalp var faktisk å skylle hendene i så varmt vann som jeg klarte å tåle i noen sekunder, og da dabbet det av for en god stund. Ikke så varmt at du brenner deg selvsagt :)

Ellers vil jeg anbefale at du støtter deg på de utrolig flinke spesialistene på Rikshospitalet, og overser det kvasivitenskapelige våset i posten over her. Like greit å høre på fagfolk som vet hva de snakker om, heller enn å kaste bort tid og penger på kvakksalvere :) 

vidor skrev (10 timer siden):

Har hatt et miniutbrudd selv av psoriasis siden jeg fikk overført det på hånden av en kjenning, men kroppen ryddet rimelig raskt opp i det for egen maskin etter noen dager, og har aldri hatt det siden.

Psoriasis utvikler seg og forsvinner ikke i løpet av noen dager, så det var ikke det du hadde. Ikke er det smittsomt heller, men jeg er glad for at du ble kvitt hva du nå enn hadde.

Anonymous poster hash: 5437c...09d

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Guest 5437c...09d said:

Ellers vil jeg anbefale at du støtter deg på de utrolig flinke spesialistene på Rikshospitalet, og overser det kvasivitenskapelige våset i posten over her. Like greit å høre på fagfolk som vet hva de snakker om, heller enn å kaste bort tid og penger på kvakksalvere  

Hadde han fått god hjelp i det offentlige helsevesenet hadde han neppe trengt å poste problemet sitt her.

Problemet er at helsevesenet (som er fantastisk bra på mange områder) ikke har noe særlig å tilby de rundt 80% av folkene som har et kosthold og livsstilsproblem. Disse tråkker gjerne rundt i korridorene og prøver å få help, men fortsetter å slite med problemene sine fordi ingenting av det som gjøres virker, og det koster også deg som skattebetaler ganske store summer som du betaler inn til folketrygden. Problemet er at dette tømmer statskassen så raskt at vi har ikke råd til å overse det av komplementær medisin som beviselig virker og som brukes i store deler av verden som f.eks Tyskland som et rimelig oppegående land i Europa, Kina og India. Det jeg snakker om en særlig spisset årsaksbehandling som har svært gode resultater hvor man følger opp via å studere blodet, som er en god og sannferdig markør. Du må gjerne pakke dette sammen med tvilsom alternativ medisin (hvor mye beviselig er humburg), men det har vist sin effekt i praksis. Det å benekte det er selvfølgelig helt greit gjøre personlig uten at man har satt seg inn i det, men det er og blir en mening. Hvorfor velger du forresten å gjemme du deg bak anonymitet ?

7 minutes ago, Guest 5437c...09d said:

Psoriasis utvikler seg og forsvinner ikke i løpet av noen dager, så det var ikke det du hadde. Ikke er det smittsomt heller, men jeg er glad for at du ble kvitt hva du nå enn hadde.

En kjenning av meg med psoriasis brukte musen til datamaskinen min ved tastaturet montert i en plastskuffe under pulten. Det er såpass trangt at en del av fingeleddene kommer borti bunnen av bordplaten, og det var denne gnikkingen som gjorde at jeg fikk det. Altså først hans bruk og så min bruk etterpå. Det var en klar sammenheng der, og det utviklet seg i pekefingerleddet øverst på høyre hånd. Det klødde ganske mye og har aldri oppstått før dette eller etterpå. Da synes jeg koblingen er innenfor selv om jeg ikke i dag er en psoriasis-pasient. Om du leser boken jeg omtaler så er det bildebevis som jeg ikke kan legge ut p.g.a copyright. Rundt halve boken inneholder referanser og omtaler. Den er utgitt på Gyldendal forlag.

Lenke til kommentar
vidor skrev (15 minutter siden):

En kjenning av meg med psoriasis brukte musen til datamaskinen min ved tastaturet montert i en plastskuffe under pulten. Det er såpass trangt at en del av fingeleddene kommer borti bunnen av bordplaten, og det var denne gnikkingen som gjorde at jeg fikk det. Altså først hans bruk og så min bruk etterpå. Det var en klar sammenheng der, og det utviklet seg i pekefingerleddet øverst på høyre hånd. Det klødde ganske mye og har aldri oppstått før dette eller etterpå. Da synes jeg koblingen er innenfor selv om jeg ikke i dag er en psoriasis-pasient. Om du leser boken jeg omtaler så er det bildebevis som jeg ikke kan legge ut p.g.a copyright. Rundt halve boken inneholder referanser og omtaler. Den er utgitt på Gyldendal forlag.

Tullprat, psoriasis er ikke smittsomt og det er en kronisk sykdom, du kan ikke kureres, i det minste per i dag, aldri si aldri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Uderzo said:

Tullprat, psoriasis er ikke smittsomt og det er en kronisk sykdom, du kan ikke kureres, i det minste per i dag, aldri si aldri.

Skal ikke si nøyaktig hva som skjedde underliggende biologisk, men det jeg omtaler om min egen opplevelse av det og hva som skjedde i forkant er reelt. Hadde også hud som flasset på et lite område rundt fingerleddet av noen dager i tillegg til kløe jeg aldri har hatt før. Ikke i nærheten av det de med psoriasis kan oppleve av ubehag, men unormalt for meg. Det eneste jeg har har hatt av kjedelige hudreaksjoner før er elveblest ved kald ferskvannsbading og det var mange år før den omtalte episoden.

Lenke til kommentar
Gjest 5437c...09d
vidor skrev (16 timer siden):

Hadde han fått god hjelp i det offentlige helsevesenet hadde han neppe trengt å poste problemet sitt her.

Det er klart at det kan være nyttig å høste av andres erfaringer. Bivirkninger har de fleste medikamenter, noen mer enn andre. Utenom homeopatiske medisiner da. De har hverken virkninger eller bivirkninger.

vidor skrev (16 timer siden):

En kjenning av meg med psoriasis brukte musen til datamaskinen min ved tastaturet montert i en plastskuffe under pulten. Det er såpass trangt at en del av fingeleddene kommer borti bunnen av bordplaten, og det var denne gnikkingen som gjorde at jeg fikk det. Altså først hans bruk og så min bruk etterpå. Det var en klar sammenheng der, og det utviklet seg i pekefingerleddet øverst på høyre hånd. Det klødde ganske mye og har aldri oppstått før dette eller etterpå. Da synes jeg koblingen er innenfor selv om jeg ikke i dag er en psoriasis-pasient.

Svada som dette er årsaken til at en ikke bør ta noe som kommer ut av din munn for god fisk. Snakk om å være blåøyd.
Mulig du har gnukket på deg irritasjon og tørr hud, men psoriasis har du altså ikke hatt. Det var vel aldri noen lege i bildet her som diagnostiserte deg? Du bare kom til den konklusjonen at en kjenning av deg smittet deg med psoriasis, men så ryddet immunsystemet ditt opp etter noen dager? Det får jo være måte på selvbedrag.
Psoriasis er ikke under noen omstendigheter smittsomt, men en genetisk betinget kronisk sykdom. Ikke en forbigående kløe som du har gnukket deg til under en bordplate.

Jeg har forøvrig ingen interesse av å kaste bort tid på boken til Terje Toftenes, og synes ikke at andre heller burde gjøre det. Et blikk på hans andre geskjefter er mer enn nok. Her snakker vi kornsirkler, ufoer og aversjon mot legemiddelindustrien. Nei takk 🤡

Anonymous poster hash: 5437c...09d

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 3.3.2024 at 5:35 PM, Guest 5437c...09d said:

Svada som dette er årsaken til at en ikke bør ta noe som kommer ut av din munn for god fisk.

Har som sagt fortalt ting akkurat som det skjedde. Det står deg helt fritt å mene hva du vil om dette. Hadde brukt samme løsningen et halvt år i forveien uten noe symptomer og også et halvt år etterpå.

Terje Toftenes sine erfaringer er viktig i et helhetlig helseperspektiv som dessverre ikke passer med måten norsk helsevesen er organisert på hvor en er veldig sykdomsfokusert på gruppenivå og fjerner derfor en outlier-sak som Toftenes sin raskt. Heldigvis tas dette tak i av andre som tenker litt mer helhetlig og løsningsorientert heller enn å angripe symptomer etter lang framskreden sykdom. Kroppen fikser mye selv så lenge de har gode nok vilkår.

Den erfarne legen Torkil Færø har en del innspill på dette som omtales i denne podcasten. Generelt har mange godt av å følge disse rådene hvis man ønsker bedre helse. Statusoppdaterinene er også gode og sannferdige.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...