Gå til innhold

X79-kortene er her


Anbefalte innlegg

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_2011/Rampage_IV_ExtremeBATTLEFIELD_3/#specifications

 

 

Rampagekortet kommer med 2 6Gb/s porter som ikke er native ja. MEn Kontrolleren er IKKE en Marvell kontroller. Kontrolleren er i følge linken jeg har postet her ASMEDIA.. Om denne er bedre eller dårligere vet ikke jeg men slikt går det jo an å finnne ut av

Har sett en test av den kontrolleren men finner den ikke igjen men konklusjonen var at den var bedre enn marvel sin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rent spesifikasjonsmessig så skilter P9X79 med tre PCIe 3.0/2.0 x16/x8 spor. I tillegg er det to PCIe x1- og ett PCI-spor. Av USB finner vi fire USB 3.0 og seks USB 2.0 på kortets bakpanel. OG for de som er nysgjerrige så skal P9X79 ha støtte for både 4-veis SLI og CrossfireX.

Hvordan får de til 4-veis med bare 3 lange PCIe-porter?

 

X79 FTW kan skilte med ti USB 2.0 og ti USB 3.0 kontakter

20 USB-porter! Ikke at jeg har noe med det, men hvem har egentlig bruk for det? (som ikke kan bruke HUB med like godt hell)?

 

I motsetning til sin lillebror har X79A-GD65 8 240-pins DIMM-er for støtte opp til 128 GB firekanals DDR3-minne på maksimal klokkefrekvens på 2400 MHz.

Imponerende tall, men jeg ser ikke helt behovet på desktop akkurat. Muligens i sære tilfeller på kraftige arbeidsstasjoner, men da kjøper man jo hele maskina for HP/Dell/Supermicro og ikke mekker det sammen på gutterommet med MSI-hovedkort.

Lenke til kommentar

Hvordan får de til 4-veis med bare 3 lange PCIe-porter?

 

20 USB-porter! Ikke at jeg har noe med det, men hvem har egentlig bruk for det? (som ikke kan bruke HUB med like godt hell)?

 

Imponerende tall, men jeg ser ikke helt behovet på desktop akkurat. Muligens i sære tilfeller på kraftige arbeidsstasjoner, men da kjøper man jo hele maskina for HP/Dell/Supermicro og ikke mekker det sammen på gutterommet med MSI-hovedkort.

EDIT:

4-veis refererer sikkert til GTX 590 SLI og HD 6990 CFX ;)

 

Dette er overkill av overkill, men det var vel ganske kjent at LGA2011 skulle være meningsløst overkill for forbrukere uansett?

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig, men ser vi tilbake på Blood Rage kortet som var designet for AKKURAT samme årsak, men det skulle være litt billig også (6 lags PCB istedet for 8 på X58 plattformen.)

Men når alt kom til alt, var de langt ifra best, kortet endte opp med å være lite konkurranse dyktig grunnet lite RAM slots og en ellers elendig PCI-E layout og gikk ut av produksjon svært raskt.

 

Så derfor har jeg ikke helt troen på dette trekket fra EVGA, ellers lukter det mer økonomu design av hovedkortene i den klassen, samme som vi har sett på X58 kortene etter E759 og 4 Way SLi, (Tenker ikke på SR-2 her.)

Nå er det jo slik at Classified og UD7 har gode plasseringer på PCIe-portene i motsetning til Bloodrage, Classified og UD7 er nok heller designet med 10-lags PCB enn 6-lags grunnet prisen og designet på kortene.

 

Jeg ser ikke helt problemet, Classified og UD7 ser begge ut til å være godt designet for sitt mål. Bloodrage er ved første øyekast en megafail: 2x PCIe x16-spor og 6 brukbare utvidelsesspor gjør det meningsløst.

Interessant nok har Sabertooth-hovedkortene lignende design, og det finnes fortsatt folk som kjøper disse ;)

Lenke til kommentar

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_2011/Rampage_IV_ExtremeBATTLEFIELD_3/#specificationsRampagekortet kommer med 2 6Gb/s porter som ikke er native ja. MEn Kontrolleren er IKKE en Marvell kontroller. Kontrolleren er i følge linken jeg har postet her ASMEDIA.. Om denne er bedre eller dårligere vet ikke jeg men slikt går det jo an å finnne ut av

Hva er galt med Marvell kontrolleren? Vet at de ikke støttet RAID før i tiden, men den tiden er forbi. Jeg har installert 6Gbit/s disk på den kontrolleren og fått maks uttelling i benchmarks.

Lenke til kommentar

noen som vet om evga fortsatt vil bruke den skikkelige biosen, eller om de har gått over til det nye makkverket?

 

De bruker AMI/UEFI , ifølge dette

 

 

 

 

 

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_2011/Rampage_IV_ExtremeBATTLEFIELD_3/#specificationsRampagekortet kommer med 2 6Gb/s porter som ikke er native ja. MEn Kontrolleren er IKKE en Marvell kontroller. Kontrolleren er i følge linken jeg har postet her ASMEDIA.. Om denne er bedre eller dårligere vet ikke jeg men slikt går det jo an å finnne ut av

Hva er galt med Marvell kontrolleren? Vet at de ikke støttet RAID før i tiden, men den tiden er forbi. Jeg har installert 6Gbit/s disk på den kontrolleren og fått maks uttelling i benchmarks

 

Koblet til harddisk eller SSD ?

Lenke til kommentar

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_2011/Rampage_IV_ExtremeBATTLEFIELD_3/#specificationsRampagekortet kommer med 2 6Gb/s porter som ikke er native ja. MEn Kontrolleren er IKKE en Marvell kontroller. Kontrolleren er i følge linken jeg har postet her ASMEDIA.. Om denne er bedre eller dårligere vet ikke jeg men slikt går det jo an å finnne ut av

Hva er galt med Marvell kontrolleren? Vet at de ikke støttet RAID før i tiden, men den tiden er forbi. Jeg har installert 6Gbit/s disk på den kontrolleren og fått maks uttelling i benchmarks.

Hvordan er 4K Read mot Intel?

Lenke til kommentar

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_2011/Rampage_IV_ExtremeBATTLEFIELD_3/#specificationsRampagekortet kommer med 2 6Gb/s porter som ikke er native ja. MEn Kontrolleren er IKKE en Marvell kontroller. Kontrolleren er i følge linken jeg har postet her ASMEDIA.. Om denne er bedre eller dårligere vet ikke jeg men slikt går det jo an å finnne ut av

Hva er galt med Marvell kontrolleren? Vet at de ikke støttet RAID før i tiden, men den tiden er forbi. Jeg har installert 6Gbit/s disk på den kontrolleren og fått maks uttelling i benchmarks.

Hvordan er 4K Read mot Intel?

Det er en Vertex 3 MAX IOPS. Bare testet AIDA64 read test suite og var fornøyd med tallene. Kan sjekke nærmere når jeg fikler med maskinen neste gang (den er ikke min).

Lenke til kommentar

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_2011/Rampage_IV_ExtremeBATTLEFIELD_3/#specificationsRampagekortet kommer med 2 6Gb/s porter som ikke er native ja. MEn Kontrolleren er IKKE en Marvell kontroller. Kontrolleren er i følge linken jeg har postet her ASMEDIA.. Om denne er bedre eller dårligere vet ikke jeg men slikt går det jo an å finnne ut av

Hva er galt med Marvell kontrolleren? Vet at de ikke støttet RAID før i tiden, men den tiden er forbi. Jeg har installert 6Gbit/s disk på den kontrolleren og fått maks uttelling i benchmarks.

Hvordan er 4K Read mot Intel?

Det er en Vertex 3 MAX IOPS. Bare testet AIDA64 read test suite og var fornøyd med tallene. Kan sjekke nærmere når jeg fikler med maskinen neste gang (den er ikke min).

 

Ville aldri brukt en SSD på Marvell kontrolleren.

 

Ytelsen er klart dårligere enn Intel sine native 6 Gb/s porter.

Lenke til kommentar

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_2011/Rampage_IV_ExtremeBATTLEFIELD_3/#specificationsRampagekortet kommer med 2 6Gb/s porter som ikke er native ja. MEn Kontrolleren er IKKE en Marvell kontroller. Kontrolleren er i følge linken jeg har postet her ASMEDIA.. Om denne er bedre eller dårligere vet ikke jeg men slikt går det jo an å finnne ut av

Hva er galt med Marvell kontrolleren? Vet at de ikke støttet RAID før i tiden, men den tiden er forbi. Jeg har installert 6Gbit/s disk på den kontrolleren og fått maks uttelling i benchmarks.

Hvordan er 4K Read mot Intel?

Det er en Vertex 3 MAX IOPS. Bare testet AIDA64 read test suite og var fornøyd med tallene. Kan sjekke nærmere når jeg fikler med maskinen neste gang (den er ikke min).

 

Ville aldri brukt en SSD på Marvell kontrolleren.

 

Ytelsen er klart dårligere enn Intel sine native 6 Gb/s porter.

Årsaken var at jeg hadde en rekke eldre harddisker og tenkte i farten at da setter jeg dem i IDE mode på Intel kontrolleren og SSD i AHCI mode på Marvell kontrolleren. Men det er kanskje ikke noe i veien for å ha alle diskene i AHCI mode?

Lenke til kommentar

 

Ville aldri brukt en SSD på Marvell kontrolleren.

 

Ytelsen er klart dårligere enn Intel sine native 6 Gb/s porter.

 

Men det er 10x bedre stabilitet på Marvell kontrolleren enn eksempelvis Sandforce.

 

Stabilitet > Ytelse.

Eh jeg har jo ikke tatt Sandforce kontrolleren ut av disken. Vi snakker her om SATA kontrolleren på hovedkortet :D

Lenke til kommentar

Er det hovedkort som støtter 3 veis SLI/CFX med 3x16?

 

nei, det er ikke noen ute og kommer heller ikke til å bli det, det støtter da 16x16 for cf og sli, 16x8x8 for tripper cf og sli og for quad 8x8x8x8

 

Hva er begrensningen?dontgetit.gif

8x tilsvarer 16x på gen2, siden socket 2011 er gen3 får du bedre ytelse og 4x i gen3 er 8x i gen2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...