Gå til innhold

MacBook Air-salget tar av


Anbefalte innlegg

 

 

Sånn jeg ser det er ikke prisen særlig relevant på en maskin man benytter mye. Å betale 14000 for en MBA i stedet for 7000 for en eller annen PC med samme specs men annen formfaktor er for meg fullstendig uproblematisk. Bare det å ha en fantastisk touchpad i de tre-fire årene jeg bruker maskinen er nesten verdt det i seg selv. Folk bruker penger på ekstra kvalitet når de kjøper mat, klær, bil og vin. Hvorfor er det noe rart ved å gjøre det samme når man kjøper datamaskiner?

 

Man betaler ikke for kvalitet med ultraportable, men betaler for størrelse ("kvalitetsmessig er man heller mer innskrenket når det gjelder ultraportable enn vanlige maskiner). Det er det som er valget jeg ikke tror er godt. Det er ikke snakk om kvalitet vs ikke kvalitet, det er snakk om ultraportable vs "vanlige" bærbare.

 

Bilanalogimessig er det mer liknende å kjøpe en dyr sportsbil som er strippet for all komfort for å kjøre fortere på banen, når alt du skal gjøre er å putra vgårde i norsk trafikk og kjøre til hytta. Men får en dyrere maskin med mindre funksjonalitet. Det man får tilbake er liten størrelse.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg har en MBA som min eneste datamaskin. Jeg bruker den til surfing, koding, film, fotobehandling og alt annet man bruker en datamaskin til.

 

Ikke en eneste gang i løpet av det året jeg har hatt den har jeg savnet noen form for tilkoblinger, og det er utrolig deilig å ikke trenge å forholde seg til en "hjemmemaskin" og en "reisemaskin".

 

 

Hva gjør du hvis du skal sette inn en CD/DVD/programvare/spill osv.?

Lenke til kommentar

Jeg har en MBA som min eneste datamaskin. Jeg bruker den til surfing, koding, film, fotobehandling og alt annet man bruker en datamaskin til.

 

Ikke en eneste gang i løpet av det året jeg har hatt den har jeg savnet noen form for tilkoblinger, og det er utrolig deilig å ikke trenge å forholde seg til en "hjemmemaskin" og en "reisemaskin".

 

 

Hva gjør du hvis du skal sette inn en CD/DVD/programvare/spill osv.?

 

 

Da plugger jeg inn den eksterne spilleren. Har gjort det to ganger på et år, begge ganger for å brenne ut noe. Programvare kan stort sett alltid kjøpes digitalt.

Lenke til kommentar

Kort oppsummert: Tallmaterialet virker veldig bearbeidet av journalistene for å konstruere et poeng.

 

Det er også mulig at det er normalt at salgstallet synker i månedene før ny lansering, siden de bare har tatt med de to månedene forut lansering. Ergo er salgstallene etter lansering ikke langt fra de vanlige tallene... Bare enda en tanke, aner ikke om det pleier å være slik. Materialet er tynt.

Lenke til kommentar

Man betaler ikke for kvalitet med ultraportable, men betaler for størrelse ("kvalitetsmessig er man heller mer innskrenket når det gjelder ultraportable enn vanlige maskiner). Det er det som er valget jeg ikke tror er godt. Det er ikke snakk om kvalitet vs ikke kvalitet, det er snakk om ultraportable vs "vanlige" bærbare.

 

Bilanalogimessig er det mer liknende å kjøpe en dyr sportsbil som er strippet for all komfort for å kjøre fortere på banen, når alt du skal gjøre er å putra vgårde i norsk trafikk og kjøre til hytta. Men får en dyrere maskin med mindre funksjonalitet. Det man får tilbake er liten størrelse.

 

AtW

Folk kjøper vel en MBA fordi dem ønsker muligheten til å ta den med seg på toget, til biblioteket, til venner og kjente, uten at de føler at de må drasse med seg en klumpete 13/15" m/ tilhørende strømkabel.

 

Synes det er ganske deilig å kunne slippe macbooken rett ned i vesken, og vite at den ikke er spesielt tung, uhåndterlig eller krever at den må settes på strøm etter halvannen til to timer med vanlig bruk.

 

Nei, den har ikke alskens tilkoblingsmuligheter. Nei, den har ikke verdens raskeste prosessor eller et hav av minne. Nei, den har ikke verdens beste skjerm til en bærbar å være. Men, jeg tenker ikke to ganger før jeg tar den med ut av huset. Som sikkert er hovedpoenget med en bærbar.

Lenke til kommentar

Man betaler ikke for kvalitet med ultraportable, men betaler for størrelse ("kvalitetsmessig er man heller mer innskrenket når det gjelder ultraportable enn vanlige maskiner). Det er det som er valget jeg ikke tror er godt. Det er ikke snakk om kvalitet vs ikke kvalitet, det er snakk om ultraportable vs "vanlige" bærbare.

 

Bilanalogimessig er det mer liknende å kjøpe en dyr sportsbil som er strippet for all komfort for å kjøre fortere på banen, når alt du skal gjøre er å putra vgårde i norsk trafikk og kjøre til hytta. Men får en dyrere maskin med mindre funksjonalitet. Det man får tilbake er liten størrelse.

 

AtW

Folk kjøper vel en MBA fordi dem ønsker muligheten til å ta den med seg på toget, til biblioteket, til venner og kjente, uten at de føler at de må drasse med seg en klumpete 13/15" m/ tilhørende strømkabel.

 

Synes det er ganske deilig å kunne slippe macbooken rett ned i vesken, og vite at den ikke er spesielt tung, uhåndterlig eller krever at den må settes på strøm etter halvannen til to timer med vanlig bruk.

 

Nei, den har ikke alskens tilkoblingsmuligheter. Nei, den har ikke verdens raskeste prosessor eller et hav av minne. Nei, den har ikke verdens beste skjerm til en bærbar å være. Men, jeg tenker ikke to ganger før jeg tar den med ut av huset. Som sikkert er hovedpoenget med en bærbar.

 

Hele poenget mitt er at mange folk ikke bruker den som en bærbar, den er i hjemme 90% av tiden. Ultraportable er suverene bærbare, de er ikke så suverene til det mange folk bruker bærbare til, nemlig å ha den i huset 90% av tiden. Ellers kan du ikke i fullt alvor hevde batteritid som en fordel for ultraportable? For det er det ikke. Ihvertfall ikke om du sammenlikner med en velvalgt maskin med tilsvarende ytelse, men større størrelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fornøyd med min MBA 13" :) Utrolig lett å ta med seg, meget godt batterilevetid, og starter raskt opp fra dvale!Når det er sagt, så ser jo Asus' konkurerende model ganske lovende ut!

 

Hvordan er det egentlig med batteri levetid på MBA 13" ?, ca antall timer.

De syv timene som oppgis er vel med relativt dimmet skjerm, kanskje rundt dimmet ned til 1/3 +/-. Men med lysstyrken på rundt 50-60% opplever jeg at jeg kan sitte på biblioteket en 5-6 timer med skriving og surfing, og fortsatt ha litt juice igjen til bussturen hjem eller å lese nyheter til kaffekoppen på stockfleths.

 

Med andre ord, mye bedre enn min gamle 13" dell xps.

Lenke til kommentar

Jeg har en Macbook Pro som eneste datamaskin, men kunne like gjerne hatt en Macbook Air. Det eneste jeg kobler til maskinen er en ekstern harddisk av og til, kamera en gang i blant og TV-en. Skriveren er trådløs de få gangene jeg trenger den. En ekstra mus er trådløs de få gangene jeg skal spille litt. Jeg vil tro mange er som meg. Jeg vet ikke, mulig jeg er veldig spesiell?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man betaler ikke for kvalitet med ultraportable, men betaler for størrelse ("kvalitetsmessig er man heller mer innskrenket når det gjelder ultraportable enn vanlige maskiner). Det er det som er valget jeg ikke tror er godt. Det er ikke snakk om kvalitet vs ikke kvalitet, det er snakk om ultraportable vs "vanlige" bærbare.

 

Bilanalogimessig er det mer liknende å kjøpe en dyr sportsbil som er strippet for all komfort for å kjøre fortere på banen, når alt du skal gjøre er å putra vgårde i norsk trafikk og kjøre til hytta. Men får en dyrere maskin med mindre funksjonalitet. Det man får tilbake er liten størrelse.

 

AtW

Folk kjøper vel en MBA fordi dem ønsker muligheten til å ta den med seg på toget, til biblioteket, til venner og kjente, uten at de føler at de må drasse med seg en klumpete 13/15" m/ tilhørende strømkabel.

 

Synes det er ganske deilig å kunne slippe macbooken rett ned i vesken, og vite at den ikke er spesielt tung, uhåndterlig eller krever at den må settes på strøm etter halvannen til to timer med vanlig bruk.

 

Nei, den har ikke alskens tilkoblingsmuligheter. Nei, den har ikke verdens raskeste prosessor eller et hav av minne. Nei, den har ikke verdens beste skjerm til en bærbar å være. Men, jeg tenker ikke to ganger før jeg tar den med ut av huset. Som sikkert er hovedpoenget med en bærbar.

 

 

Ellers kan du ikke i fullt alvor hevde batteritid som en fordel for ultraportable? For det er det ikke. Ihvertfall ikke om du sammenlikner med en velvalgt maskin med tilsvarende ytelse, men større størrelse.

 

AtW

Ikke? Synes 6-7 timer er en kjempefin trade-off mot at jeg faktisk kan ta den med meg, uten å måtte tenke på og drasse med meg lader i tillegg. Men, om du kan vise meg til et alternativ som har bedre batterikapasitet i samme størrelse/format som MBA, tar jeg gjerne imot tips!

 

Skjønner ikke helt argumentet ditt med bedre batterikapasitet mot større størrelse. Det sier seg jo selv at om karosseriet er større vil det ta et større batteri. Men for meg virker det mot sin hensikt. Syv timer batterikapasitet på farten er godt nok for meg.

Lenke til kommentar

 

Man betaler ikke for kvalitet med ultraportable, men betaler for størrelse ("kvalitetsmessig er man heller mer innskrenket når det gjelder ultraportable enn vanlige maskiner). Det er det som er valget jeg ikke tror er godt. Det er ikke snakk om kvalitet vs ikke kvalitet, det er snakk om ultraportable vs "vanlige" bærbare.

 

Bilanalogimessig er det mer liknende å kjøpe en dyr sportsbil som er strippet for all komfort for å kjøre fortere på banen, når alt du skal gjøre er å putra vgårde i norsk trafikk og kjøre til hytta. Men får en dyrere maskin med mindre funksjonalitet. Det man får tilbake er liten størrelse.

 

AtW

Folk kjøper vel en MBA fordi dem ønsker muligheten til å ta den med seg på toget, til biblioteket, til venner og kjente, uten at de føler at de må drasse med seg en klumpete 13/15" m/ tilhørende strømkabel.

 

Synes det er ganske deilig å kunne slippe macbooken rett ned i vesken, og vite at den ikke er spesielt tung, uhåndterlig eller krever at den må settes på strøm etter halvannen til to timer med vanlig bruk.

 

Nei, den har ikke alskens tilkoblingsmuligheter. Nei, den har ikke verdens raskeste prosessor eller et hav av minne. Nei, den har ikke verdens beste skjerm til en bærbar å være. Men, jeg tenker ikke to ganger før jeg tar den med ut av huset. Som sikkert er hovedpoenget med en bærbar.

 

 

Ellers kan du ikke i fullt alvor hevde batteritid som en fordel for ultraportable? For det er det ikke. Ihvertfall ikke om du sammenlikner med en velvalgt maskin med tilsvarende ytelse, men større størrelse.

 

AtW

Ikke? Synes 6-7 timer er en kjempefin trade-off mot at jeg faktisk kan ta den med meg, uten å måtte tenke på og drasse med meg lader i tillegg. Men, om du kan vise meg til et alternativ som har bedre batterikapasitet i samme størrelse/format som MBA, tar jeg gjerne imot tips!

 

Skjønner ikke helt argumentet ditt med bedre batterikapasitet mot større størrelse. Det sier seg jo selv at om karosseriet er større vil det ta et større batteri. Men for meg virker det mot sin hensikt. Syv timer batterikapasitet på farten er godt nok for meg.

 

Nei, det er det ikke, fordi de ikke har bedre batterilevetid enn relevante konkurrenter, 1,5-2 timer er en helt virkelighetsfjern batterilevetid på noe som har ytelse på omtrent samme nivå som ultraportable. Og hvorfor i alle dager skulle jeg vise et alterntiv med samme størrelse som en MBA? Hele poenget er jo ultraportable vs ikke-ultraportable, ikke MBA vs andre ultraportable.

 

AtW

 

Jeg har en Macbook Pro som eneste datamaskin, men kunne like gjerne hatt en Macbook Air. Det eneste jeg kobler til maskinen er en ekstern harddisk av og til, kamera en gang i blant og TV-en. Skriveren er trådløs de få gangene jeg trenger den. En ekstra mus er trådløs de få gangene jeg skal spille litt. Jeg vil tro mange er som meg. Jeg vet ikke, mulig jeg er veldig spesiell?

 

Og du kunne like gjerne hatt en maskin til en vesentlig mindre pris med samme ytelse også da? Det er ikke mangelen på ytelse som nødvendigvis gjør ultraportable dårlig egnet for mange, det er det man betaler for portabiliteten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Skjønner liksom ikke helt hvor du vil hen. Du påstår at 90% ikke trenger ultraportable fordi dem aldri tar med seg PC-en ut døra. Kan du henvise til noe kilde for påstanden din?

 

Dessuten, om det skulle vise seg å stemme, tror du situasjonen hadde vært annerledes om "alle" hadde hatt ultraportable maskiner.. tror du fortsatt at 90% hadde latt den stått på stue- eller kjøkkenbordet hele året?

 

Jeg tror grunnen til at folk ikke tar med seg sine bærbare pc-er er fordi dem føler det blir for tungvindt, selv om de har en såkalt bærbar. Det er nok heller der problemet ligger. Ikke at 90% ikke ønsker/trenger portabilitet.

Lenke til kommentar

Til alle dere som lurer på om dere er spesielle fordi MBA er riktig valg for dere: Nei, dere er ikke SÅ spesielle. Men om det likner tidligere diskusjoner, er over to tredjedeler av dere studenter. Studenter har sammenliknet med de fleste "normale" (de som ikke er studenter):

1: En særdeles unormal arbeisdag

2: Ikke egen stasjonærmaskin på arbeidsplassen som arbeidsgiver står for ssamtidig som dere bruker datamaskin mye av arbeidsdagen. Dette er veldig uvanlig.

3: Har en svært uvanlig bosituasjon, gjerne kollektiv e.l., og flytting skjer kanskje også hyppig. Dere møblerer sjelden selv fra bunnen av, og eget kontor eller arbeidsrom med datapult er utenkelig For de aller fleste over 35 er dette uvanlig. De ville ikke sitte på facebook smtidig som de ser på tv, de vil sitte foran pc-en når de sitter foran pc-en, og de vil se tv når de ser tv. (På det helt siste må jeg imidlertid innrømme at det statistiske utvalget mitt er... noe snevert. :p)

Og noen punkter som går mer på alder/hipstertendenser.

4: Dere har ikke noe behov for å ha ledninger og dockinger til telefon, printer, kamera, scanner, og alt annet dere eie plugget inn konstant. For mamma-generasjonen er dt et mareritt å styre med dette hver gang i stedet for å sette seg ned ved "databordet" der alt er som det alltid er.

5: Dere synes det er normalt å ta med deres egen laptop hjem til andre når dere er på besøk.

6: Dere synes det er naturlig å surfe på nett mens dere sitter på kaffebar, kafé/w/e

7: Dere har nedlastet innhold på maskinen (film/tv-serier) som dere ser på på fly og tog, i stedet for å lese bok.

8: Dere synes ikke den mildt sagt merkelige måten OSX håndterer vinduer og programmer på ifht. oppgavelinjen er en god måte å gjøre ting på, og har ikke brukt et halvt liv på å venne dere til noe annet. (Ok, ikke veldig relevant for portabel-diskusjonen. :p)

 

Alt dette er "unormalt" om du ser befolkningen under ett. Noen av argumentene kan brukes mot bærbare generelt, men det går altså på hvor viktig portabilitet og vekt er.

 

Sannsynligheten er veldig stor for at mamman din ikke har noe stort ønske om å bruke laptopen på fanget i sofaen (og at hun foretrekker at ingen andre gjør det heller, fordi hun synes det er usosialt.)

Lenke til kommentar

På punkt 3 tror jeg du bommer en del. Stadig flere godt voksne jeg kjenner sitter på Facebook samtidig som de "ser" på TV. Ungdom gjør det hele tia.

 

Ellers tror jeg du traff ganske så godt :)

 

Bærbare og tablets selger ikke i bøtter og spann uten grunn.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Jeg vil ha en liten, lett, robust og pen datamaskin. Ikke en billig haug med ytelse. Betaler gladelig for det.

 

Og da er du med ett litt mere spesiell enn du ga uttrykk for.

 

AtW

Om pris var en mindre viktig faktor er det vel ingen som ikke ønsker seg dette i en bærbar?!

 

Jeg tror ærlig talt ikke det er så uvanlig at folk ikke anser pris som en veldig viktig faktor. Så lenge det ikke blir ekstremt bryr iallfall ikke jeg meg om det når jeg velger laptop (jeg har en maksspekket Macbook Air). Jeg er ikke uvanlig i mine kretser iallfall, og de består stort sett av folk som har godt betalte IT-jobber og som bruker ultraportable fordi de rett og slett ikke trenger mer kraft enn det de får i en lite maskin, og fordi de uansett ikke sitter foran PCen hele dagen når de kommer hjem, det gjør de jo på jobb allerede.

Lenke til kommentar

Skjønner liksom ikke helt hvor du vil hen. Du påstår at 90% ikke trenger ultraportable fordi dem aldri tar med seg PC-en ut døra. Kan du henvise til noe kilde for påstanden din?

 

Dessuten, om det skulle vise seg å stemme, tror du situasjonen hadde vært annerledes om "alle" hadde hatt ultraportable maskiner.. tror du fortsatt at 90% hadde latt den stått på stue- eller kjøkkenbordet hele året?

 

Jeg tror grunnen til at folk ikke tar med seg sine bærbare pc-er er fordi dem føler det blir for tungvindt, selv om de har en såkalt bærbar. Det er nok heller der problemet ligger. Ikke at 90% ikke ønsker/trenger portabilitet.

 

Om du ser på hvordan voksne mennesker faktisk bruker sine bærbare, så er det ganske tydelig, de er hjemme mesteparten av tiden. Jeg har forøvrig ikke sagt at "90% aldri tar PCen ut av døra".

 

Folk kjøper bærbare fordi det er en alt i ett maskin, og de har moderate behov, derfor føler de ikke en stasjonær er tingen. Ultraportable er ikke alt-i -ett-maskiner det er ett nisjeprodukt.

 

AtW

 

Jeg vil ha en liten, lett, robust og pen datamaskin. Ikke en billig haug med ytelse. Betaler gladelig for det.

 

Og da er du med ett litt mere spesiell enn du ga uttrykk for.

 

AtW

Om pris var en mindre viktig faktor er det vel ingen som ikke ønsker seg dette i en bærbar?!

 

Det er ett stort hvis, for svært mange er pris vesentlig når de kjøper produkter.

 

AtW

 

Jeg vil ha en liten, lett, robust og pen datamaskin. Ikke en billig haug med ytelse. Betaler gladelig for det.

 

Og da er du med ett litt mere spesiell enn du ga uttrykk for.

 

AtW

Om pris var en mindre viktig faktor er det vel ingen som ikke ønsker seg dette i en bærbar?!

 

Jeg tror ærlig talt ikke det er så uvanlig at folk ikke anser pris som en veldig viktig faktor. Så lenge det ikke blir ekstremt bryr iallfall ikke jeg meg om det når jeg velger laptop (jeg har en maksspekket Macbook Air). Jeg er ikke uvanlig i mine kretser iallfall, og de består stort sett av folk som har godt betalte IT-jobber og som bruker ultraportable fordi de rett og slett ikke trenger mer kraft enn det de får i en lite maskin, og fordi de uansett ikke sitter foran PCen hele dagen når de kommer hjem, det gjør de jo på jobb allerede.

 

Jeg tror ikke jeg kjenner noen som jobber i IT som har en ultaportabel som sin eneste maskin.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...