Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger en hjelpende hånd!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kjemiprøve snart og det er noen spørsmål som jeg ikke klarer helt å forstå.

 

1. hvor mange atomer inneholder 1mol CH4? Jeg skjønner at jeg skal bruke avagadrotallet her, men jeg klarer bare ikke å sette det inn.

 

2. Seltin salt inneholder 50 ppm jod. hvor mage gram jod inneholder 1,00 kg Seltin? Hvordan bruker man ppm???

 

3. du har en viss mengde SO3. du får opplyst at den inneholder 75,00 g oksygen. hvor stor masse SO3 har du? Hvordan skriver man reaksjonsligning for dette her?

 

TUSEN TAKK!! Jeg sliter veldig mye nå, hadde vært til stooooooooooooor hjelp om noen gadd å svare meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 mol CH4 vil si C+H+H+H+H altså 5 atomer, siden det er 1 mol blir det 5 * (ca) 6,022*10^23 altså 3,011*10^24

 

PPM står for parts per million, og betyr altså hvor mye jod du har per million deler seltin.

 

du må bruke molbrøken antall mol = masse/formelvekt

når du har funnet antall mol O3 vet du at du har det samme antallet S, da kan du bruke molbrøken for å finne hva det tilsvarer i gram.

Lenke til kommentar

hei, jeg har et nytt spørsmål som jeg dypt trenger hjelp med!!

 

Du har 4,00 dl 12, 00 M HCL løsning og du skal tilsette vann helt du får fortynnet løsningen til o,100 mol/L. hvor mye vann må du tilsette?

 

Jeg har regnet ut og fikk 0,4L*12,00M/0,100mol/L = 48 L. Synd det ble litt for mye..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...