Gå til innhold

Hjelp, jeg må bruke Linux!


Anbefalte innlegg

Om du er en lite avansert bruker på en pc med hardware som er godt støttet ut av boksen, kan du nesten bytte uten å merke det . Jeg installerte Mint 11 på min mor sin laptop når Vista ble litt for treg, og hun var i gang med en gang og kjempefornøyd med hastigheten. Hun bruker bare nettleser og kontorapplikasjoner.

Hehe, samme med min mor, da hun kjøpte seg en crappyAcer Aspire med Vista, og halvannen blåskjerm i timen. (Sannsynligvis pga dårlige drivere da RAMen var god, men opdateringer fantes ikke selv et par måneder etter at den var ny. Har hatt tre support-telefoner på nesten tre år etter det (mot to i uken før det), den ene da det hade skjedd noe feil med et bildebibliotekprogram (hun trente bare starte programmet på nytt, en da Ubuntu ble oppgradert til 11.10 og hun lurte på hva Unity-grensesnittet hun plutselig hadde var for noe, og en gang da hun ikke fikk til å spille av et videoklipp på nettet (Damn you, Silverlight!)

 

 

Angående "halvavanserte" brukere, bruker jo artikkelforfatter allerede erfaring med to OS, så det er håp for hamm, tror jeg. Men jeg ville neppe lagt inn n liuxdistro til pappa, som har sittet med XP og vista på jobb i årevis.

 

edit:

sudo gedit /etc/apt/sources.list

Neineinei! ALDRI sudo foran GRAFISKE programmer! Det er det du har gksudo for (evt. kdesudo). Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg forsøkte å få frem var at du kan gjerne finne en config fil via GUI og åpne den på tradisjonelt windowsmaner ved å klikke på filen. Men da får du ikke lagret endringene for du har ikke skrivetilgang til filen. Hence sudo.

 

Så med andre ord nøyaktig det samme, bare med høyreklikk i windows istedenfor å knote inn en kommando.. Regner forøvrig med det går an å gjøre det samme i linux også, uten å bruke kommandolinja.

 

Nei. Du kan åpne fila med å dbl klikke du kan lese men ikke skrive. Derfor åpner man filen via terminalvinduet med å skrive sudo gedit /etc/apt....for da har du superbruker tilgang til filen og kan skrive inn ønskede endringer og lagre.

 

Dette var jo kun ett eksempel. Men svært mye gjøres for og enkelt via terminalen. Filsøk, filbehandling, konvertering av filer feks cue/bin til iso.

 

bchunk filnavn.bin filnavn.cue filnavn.iso

 

men du mangler bchunk sier du? Åhh i win verdenen betyr det å lete på nett etter et program også laste ned/installer.

 

I linux verden løses det enkelt via terminal:

 

sudo apt-get install bchunk

Så lenge du har adminrettigheter i filbehandleren så er da det mulig. Enkelte distribusjoner lar deg bytte på mellom dette når du har filbehandler oppe eller lar deg høyreklikke på filer og valget til å åpne dem med adminrettigheter. Du kan også åpne en filbehandler med sudo nautilus, og kan du åpne, skrive og lagre.

 

Jada jada det er mange veier til målet det er helt rett. Men noe av poenget med å illustrere med eksempler var jo å vise de som er blank på Linux at det ikke er skremmende å bruke terminalvinduet og kommandolinje. Det var også for å vise forskjellen mellom feks win xp tilnærming der i praksis alle kjørte konstant i admin mode for enkelhets skyld og Linux der brukeren IKKE er i admin/root/superuser mode uten å eksplisitt BE om det.

 

Det finnes gode grafiske filbehandlingsverktøy også for Linux. Feks Gnome Commander. Og igjen er det jo akkurat dette som er mye av styrken til Linux. Etterhvert som brukerne blir varm i OS oppdager de nye ting å løse problemer/oppgaver på. Noen ganger er kommandolinje fortrukket medisin andre ganger er det GUI verktøy som løser oppgaven kjappest.

 

Men for artikkelforfatteren som nå skal få mange lesere om en skal dømme på bakgrunn av responsen så anbefaler jeg absolutt å leke med terminalvinduet. Det vil også være lærerikt for alle de som kommer til å lese artikkelen.

 

Det aller viktigste er å få frem at frykten for terminalen er ubegrunnet. Og etter noen forsøk vil mange bli overbevist.

Lenke til kommentar

 

 

edit:

sudo gedit /etc/apt/sources.list

Neineinei! ALDRI sudo foran GRAFISKE programmer! Det er det du har gksudo for (evt. kdesudo).

 

Hehe tenker du på den der ICE.Authorithy saken? Var flere enn meg som plutselig fikk problemer med innlogging etter å ha kjørt følgende i terminalvinduet:

 

firefox

 

Joda du har helt rett. Grafiske programmer bruker en gksudo heller en sudo.

Selv hadde jeg alltid brukt sudo eller rett og slett startet grafiske programmer direkte fra kommandolinjen helt uten problemer før jeg plutselig ikke fikk logget inn lenger. Men disse problemene var vel helt tilbake til 8.04 hardy om jeg husker korrekt? Så det jo endel år siden. Men rett skal være rett og det er dårlig stil å drive med vranglære så topp at du korrigerte meg.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

red, dette var til neste siste inlegget ditt, ikke det siste: Ikke minst er det veldi mye mer efektivt å be noen kjøre én kommando i et terminalvindu, sammenliknet med en 34-stegs pek-og-klikk oppskrift, med 28 screenshots selvfølgelig, for mamma finner aldri riktig fane eller knapp å trykke på. :p

 

til siste: Jada, faren er vel ikke så stor nå, mn så vidt jeg har skjønt skal det ikke så mye til før liknende kan skje med andre programmer. I tillegg er det vel noe Xsession-opplegg som "ikke hr godt av det". Så vidt jeg ble lært i hvert fall. :p

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Dette er spennende. Ikke minst må det vel være en velkommen (litt skummel) forandring i arbeidsdagen, siden du får lære noe nytt. Skal følge med på denne artikkelserien.

 

Tror forresten at det burde være fint mulig å bruke linux i lang tid uten å trenge terminalen...jeg installerte Ubuntu på netbooken jeg ga til svigermor, og den tøffer og går et halvt år senere.

Lenke til kommentar

Likte veldig godt punktene som er blitt satt opp på prøve i artikkelen!

 

Å klare å holde seg unna terminal skal godt gjøres, om du skal installere programmer som ikke er blant de mest populære pakkene som finnes i f.eks. Ubuntu-universet. Ikke minst med litt restriktive og ikke-opensource pakker som heldigvis Ubuntu har løsnet litt på de siste årene og gjort enklere (Nvidia).

 

Det er klart at terminal-verktøyet gjør at arbeid "kan" går raskere, MEN vanlige arbeidsfolk bruker ikke aktivt terminal med mindre man er IT-driftssjef eller programmerer mye.

 

Er SVÆRT spent på hvilke arbeidsoppgaver og programmer som Niklas skal klare å jobbe knirkefritt med her, da dette vil avgjøre veldig mye av hvor frekvent problem vil oppstå eller ei..

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om Ubuntu 11.10 (ut av boksen) er det beste valget, i og med at det er første utgave hvor de har gått helt over til Unity, og utelukket muligheten til å installere Gnome 2. Denne distribusjonen er dømt til å ha en del barnesykdommer.

 

Var jeg i dine sko, ville jeg heller begynt med å bestemme meg for skrivebordsmiljø enn distro. Du burde ikke hoppe mellom ulike skrivebordsmiljø i en slik test, da er du dømt til å ikke få noen ro til å lære det du har valgt å kjenne eller bli komfortabel med ett enkelt skrivebordsmiljø.

 

Du har mange å velge i, og forskjellene er nesten like store som mellom Windows og Mac OSX. Noen alternativer er:

 

Gnome 3 (Nytt og målet er å sette brukervennlighet fremst, men det betyr at noen barnesykdommer fortsatt ikke er luket ut).

Gnome 2 (utdatert og oppdateres ikke lengre, men etter min mening veldig brukervennlig).

KDE 4

Xfce

LXDE

Unity

 

Valg av Distro

Når det kommer til valg av distro, er hovedforskjellen for brukeropplevelsen hvordan man installerer programmer, hvilke verktøy man bruker til å installere programmer, hvor mange programmer som er tilgjengelig uten at du må lete ekstra, hvilke standard programmer som er valgt for deg og hvor enkel installasjonen er. Det er dette som er grunnen til at Ubuntu har vunnet så mange brukere de siste årene.

 

Filosofien bak Ubuntu er litt anderledes enn bak Debian (som Ubuntu er basert på), der Debian ikke aksepterer noe proprietær programvare eller noen grad av ufrihet i de programmene som de gjør tilgjengelige i sine pakkekilder, lar Ubuntu deg lett installere proprietære drivere (mest brukt til skjermkort). Ubuntu har for eksempel en umodifisert versjon av Firefox installert som standard, der Debian kun har den helt frie versjonen IceCat i sine pakkekilder. Denne forskjellen i filosofi gjør at Ubuntu gir nye brukere, eller brukere som ikke deler Debian sin filosofi, en umiddelbart bedre brukeropplevelse.

 

Går du for Ubuntu, burde du også bruke litt tid på å vurdere om du skal satse på den stabile LTS versjonen (10.04) eller 11.10.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer egentlig Unity med Gnome 3 i forhold til Gnome 2? Det er flere barndomssykdommer og irriterende momementer ved Gnome 3 standard shell, gjelder det også nyeste Unity pga. Gnome 3?

 

Stort sett merker man lite forskjell. Den største forskjellen i mine øyne er at Gnome 3 mangler utrolig mye i system settings-kategorien. Det meste kan riktignok fikses med Ubuntu Tweak og CCSM, men likevel er det tungvint. Du kan f.eks. ikke modifisere tema på noen enkel måte, men du kan vel bruke et tweaking-program for Gnome til det.

 

Ellers synes jeg personlig at Canonical burde valgt Nautilus-elementary i stedet for ren nautilus 3, men det har jo ikke noen voldsom betydning for bruken.

 

Kan du liste opp hva du har problemer med i Shell?

Lenke til kommentar

Ikke direkte "problemer", men ting jeg ser på som negativt:

- lite konfigurerbart

- vanskelig å holde styr på notifications (ved mindre man endrer de til toppen)

- dårlig behandling av vindusstørrelser og snapping (hvertfall i forhold til KDE som man kan resize med alt+rclick, border/window snap osv. som fungerer perfekt)

- dårlig løsning for å bytte vinduer (alt+tab OG alt+|)

- standard GUI tar mye plass

- ikke mulighet til å skjule border standard

- ikke mulighet til å skjule meny i nautilus (jeg fant ikke i alle fall)

- rett og slett lite effektivt å jobbe med..

Lenke til kommentar

Ikke direkte "problemer", men ting jeg ser på som negativt:

- lite konfigurerbart

- vanskelig å holde styr på notifications (ved mindre man endrer de til toppen)

- dårlig behandling av vindusstørrelser og snapping (hvertfall i forhold til KDE som man kan resize med alt+rclick, border/window snap osv. som fungerer perfekt)

- dårlig løsning for å bytte vinduer (alt+tab OG alt+|)

- standard GUI tar mye plass

- ikke mulighet til å skjule border standard

- ikke mulighet til å skjule meny i nautilus (jeg fant ikke i alle fall)

- rett og slett lite effektivt å jobbe med..

 

De Gnome 3-relaterte problemene er jo der, altså konfigurerbarhetsproblemene dine. Jeg synes Unity håndterer varsler på en god måte, håndterer vinduer bra (men vet KDE er strået hvassere), tar liten plass og er effektivt når man har brukt et par uker på å bli kjent med hvor ting befinner seg.. Men man må jo bare prøve det selv og finne ut om man liker det :)

Lenke til kommentar

Prøvd både Gnome 2, 3, Unity (Gnome2) og KDE. Hittil er KDE min favoritt. Men om nyeste Unity både har barndomssykdommene til Unity (Gnome2) og Gnome 3 så høres det ut som en frustrerende opplevelse for en bruker som meg som liker å endre ting og få mest mulig ut av systemet :) Derimot om det er brukere som liker "it just works" så er det kanskje ikke så værst, trolig bedre enn Gnome 3 i alle fall.

Lenke til kommentar

Prøvd både Gnome 2, 3, Unity (Gnome2) og KDE. Hittil er KDE min favoritt. Men om nyeste Unity både har barndomssykdommene til Unity (Gnome2) og Gnome 3 så høres det ut som en frustrerende opplevelse for en bruker som meg som liker å endre ting og få mest mulig ut av systemet :) Derimot om det er brukere som liker "it just works" så er det kanskje ikke så værst, trolig bedre enn Gnome 3 i alle fall.

 

Det meste av issues fra 11.04 er rettet på nå, men konfigurerbarhet er fremdeles et sorgens kapittel. Det skal komme, men er nedprioritert frem til 12.04 LTS er ute av døra. Tror vi får se veldig mye spennende i 12.10 :D

Lenke til kommentar

Jeg vil absolutt anbefale Linux Mint til deg. Eller Ubuntu med classic desktop. Etter min mening er Unity knotete og dårlig - men det _kan_ være jeg er en gammel linuxbruker med sære meninger og ønsker ;-)

 

Selv har jeg nylig gått over til Macbook Pro med OSX på laptoppen, men på jobben er det kun Ubuntu Linux med Classic desktop som gjelder.

 

Jeg fikk lurt samboer over fra Windows til Linux Mint for ca 4 år tilbake på sin laptop, og hun har ikke sett seg tilbake. KontorPC hjemme kjører Ubuntu og Windows i dual-boot, så hun har alle alternativer tilgjengelig - men Linux Mint benyttes 99% av tiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Nei. Du kan åpne fila med å dbl klikke du kan lese men ikke skrive. Derfor åpner man filen via terminalvinduet med å skrive sudo gedit /etc/apt....for da har du superbruker tilgang til filen og kan skrive inn ønskede endringer og lagre.

 

Jeg trengte faktisk så sent som idag akkurat samme funksjon i windows. Åpnet notepad som Admin bruker, og vips, både lese og skrive rettigheter ;) Sier selvsagt ikke at dette nødvendigvis er en bedre måte å gjøre det på, men det er fult mulig.

 

Men Linuxboxen mangler bchunk sier du? Åhh i win verdenen betyr det å google etter et egnet program også laste ned/installere. Slikt sender mange uerfarne windows brukere direkte inn i malware fellen om de bare plukker ukritisk blant alle de fantastiske grafiske verktøyene som kan konvertere filene for deg.

 

I linux verden løses det enkelt via terminal:

 

sudo apt-get install bchunk

 

Som også krever "googling" i forkant for å i det hele tatt vite hva man skal bruke som opsjon. Jeg skjønner ihvertfall ikke ut fra filnavnet hva bchunk gjør..

 

Forøvrig synes jeg både OSX og enkelte linux distroer har gjort mye riktig med sine "app stores" for nettopp at sluttbrukere ikke skal trenge å bruke så mye tid på å "google", og også unngå malwarefellen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981238947

MacBooken til Niklas har blitt bannlyst fra kontoret.

 

<a href="http://www.hardware.no/artikler/-_hjelp-_jeg_maa_bruke_linux-/103767" title="Hjelp, jeg må bruke Linux!">Hjelp, jeg må bruke Linux!</a>

 

UBUNTU

Har gått HELT vekk fra Windows og over til Ubuntu (Kjører versjon 10.04 og 11.04). Og angrer ikke et sekund.

Noen problemer har det vært, men Ubuntu har et glimrende forum (spesielt den engelske). Spørsmål som jeg har

hatt, har jeg notert ned (m/svar). Denne info'n kan jeg godt dele med deg, hvis du er interessert.

Lenke til kommentar

JJeg håper virkelig OpenSuse blir tatt med i vurderingen. Gjerne med kde som skrivebords miljø.

Med en utgivelses syklus på 8 mnd så slipper du og sitte med beta følelsen, samt de har en helt fantastisk hw støtte.

Med OneClick install trenger man ikke tenke på kofigurering av ekstra pakkebrønner for og legge til ekstra programvare da alt blir gjort for deg.

Allerede her har vel trådstarter merket ett av problemene og fordelene med linux, nemmelig antal distros. Det kan virke ganske uoversiktelig og overvelmende i starten.

Jeg ville nok som nevnt tidligere her i tråden ikke avskrevet terminalen helt, det er et veldig effektivt og kraftig verktøy.

Med fare for og gjenta et par allerede nevnte tips, sjekk ut et par live cd utgaver av noen av distroene du kunne tenke deg.

 

Lykke til !

Lenke til kommentar

I linux verden løses det enkelt via terminal:

 

sudo apt-get install bchunk

 

Som også krever "googling" i forkant for å i det hele tatt vite hva man skal bruke som opsjon. Jeg skjønner ihvertfall ikke ut fra filnavnet hva bchunk gjør..

 

Man trenger ikke å google.. APT har innebygd søk. Og som fordel er alle programmer der sjekket for virus og annet snusk, og testet for å passe sammen med all annen programvare som tilhører distroen's pakkebrønner.

 

 

user@server:~$ apt-cache search convert bin cue

bchunk - CD image format conversion from bin/cue to iso/cdr

cue2toc - converts CUE files to cdrdao's TOC format

mdf2iso - A simple utility to convert mdf to iso / cue / toc images

uif2iso - converts UIF files (used by MagicISO) to ISO or other formats

 

user@server:~$ apt-cache show bchunk

Package: bchunk

Priority: optional

Section: otherosfs

Installed-Size: 72

Maintainer: Debian QA Group <[email protected]>

Architecture: amd64

Version: 1.2.0-11

Depends: libc6 (>= 2.2.5)

Filename: pool/main/b/bchunk/bchunk_1.2.0-11_amd64.deb

Size: 14320

MD5sum: 8ffcdb3003594d7345ac543fbed3e999

SHA1: 5ffa5cd6705fdf3fb5c4931e386ebd6633114c3b

SHA256: 152c86b695256507c0e48e315b14c8c98648a3216c4c314aa0f02910f88c39e3

Description: CD image format conversion from bin/cue to iso/cdr

 

The bchunk package contains a UNIX/C rewrite of the BinChunker program.

BinChunker converts a CD image in a .bin/.cue format (sometimes .raw/.cue) into

a set of .iso and .cdr/.wav tracks. The .bin/.cue format is used by some

non-UNIX CD-writing software, but is not supported on most other CD-writing

programs.

 

Homepage: http://he.fi/bchunk/

Tag: hardware::storage, hardware::storage:cd, implemented-in::c, interface::commandline, role::program, scope::utility, use::converting, works-with::archive

 

 

Og den funksjonaliteten der er forsåvidt over 10 år gammel. Og, etter den er installert, så kan man skrive "man bchunk" for å få en slik manual for det programmet.

 

For å oppdatere alle programmer som er installert:

apt-get update

apt-get upgrade

 

# For å fjerne tidligere nedlastede install pakker som ikke trengs mer:

apt-get clean

 

# Kombinert med reboot, her er en kommando jeg bruker relativt ofte:

 

apt-get update && apt-get upgrade -y && apt-get clean && reboot

 

# Det den gjør:

# 1. Kjør apt-get update, og hvis den kommandoen er suksessful:

# 2. Kjør apt-get upgrade -y (-y sier at det alltid skal antas at bruker svarte ja på alle spørsmål som kommer opp), og hvis den er suksessful:

# 3. Slett cache av pakker, hvis den er suksessful:

# 4. Start maskinen på nytt (kjekt hvis det er en ny kernel, eller man vil være sikker på at alle programmer kjører nyeste versjon)

 

For å fjerne et program:

> apt-get remove <pakkenavn>

Man kan og legge inn --purge der for å fjerne alle konfigurasjonsfiler som tilhører programmet.

 

For å få liste over alle filer som tilhører en pakke:

 

 

user@server:~$ dpkg -L bchunk

/.

/usr

/usr/share

/usr/share/doc

/usr/share/doc/bchunk

/usr/share/doc/bchunk/changelog.gz

/usr/share/doc/bchunk/copyright

/usr/share/doc/bchunk/changelog.Debian.gz

/usr/share/doc/bchunk/README.gz

/usr/share/man

/usr/share/man/man1

/usr/share/man/man1/bchunk.1.gz

/usr/bin

/usr/bin/bchunk

 

 

Endret av Terrasque
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagens Del :)

Hehe, prøver å si noe smart innimellom.
Før i tida var det slik at når man installerte kubuntu-desktop begynte KWin å krangle med Metacity/Compiz, alle standardprogrammer ble KDE-programmer og ting ble generelt veldig ugreit.
Ikke lagt merke til, men nå digger jo jeg KDE-applikasjonene. Generelt synes jeg de har levd godt side ved side lenge. Til og med 10.10 har jeg kjørt dem side om side på mine maksiner. Siden 11.04 har KDE blitt så bra at jeg ikke får dratt meg bort fra det. Jeg har faktisk ikke prøvd verken Gnome3 eller Unity ennå.
Skulle helst sett at ingen av KDE-appsene dukket opp i Gnome/Unity, og vice versa..
Applikasjonene dukker jo opp i menyene pent kategorisert. Det eneste issuet jeg ser der er at Gnome endelig har kopiert KDE og laget en System Settings, slik at du får to identiske entries i menyen. Det skapte mye krangel, men løste seg ved at kun den ene skal vises i KDE og kun den andre vises i Gnome. Om de har fått lagt inn skillet ennå vet jeg ikke. (ref. http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=OTY5OQ )
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...