Gå til innhold

Jobbe med filer på samba share


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I Windows kan man enkel åpne og endre på filer på et windowsnettverk, ved å gå til Start - Kjør, og skrive f. eks. \\192.168.1.2\mappenmin.

 

I Linux (OpenSUSE 11.4) kommer jeg fint inn på sharet, via Dolphin/Nautilus. Men når jeg åpner en fil, så blir den cachet lokalt først? F. eks. hvis jeg vil åpne smb://192.168.1.2/mappenmin/film.avi med mplayer, så blir filen kopiert til en tempmappe først... Ventetid 5 minutter..

 

Det samme skjer hvis jeg skal åpne bilder eller andre dokumenter.

 

Kan det ikke gjøres enklere? Åpnes direkte fra sambaserveren på en enkel måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for det Sokkalf, det visste jeg fra før.

 

Men det er tre problemer med det:

 

1. Kona må inn i konsollen hvis hun skal inn på sharet fra en annen maskin enn den hun vanligvis bruker

2. Mounten er tilgjengelig for alle brukere av maskinen?

3. Hvorfor må det være så "vanskelig" å mounte sambashare?

Lenke til kommentar

Legg det til i /etc/fstab. Er mange eldre innlegg som forklarer hvordan her på forumet.

 

Jeg vet hvordan jeg gjør det. Men det løser ikke problemstillingen.

Problemstillingen er at det er for tungvint.

Er konklusjonen at det ikke er mulig å gjøre det så enkelt som i Windows (evt Max OS)?

 

Hvorfor ikke bare sette opp autofs / nfs, autofs kan forresten også med fordel brukes mot cifs / samba.

 

Les innlegget mitt igjen.. Hvordan skal kona/søstera/faren min/moren min (som ikke har peiling på data) klare å bruke autofs/nfs?

Hun kan bruke Windows på nettverk. Hvorfor kan hun ikke bruke Linux på netterk?

Lenke til kommentar

Trur du heller er ute etter en diskusjon på hvorfor ikke "Linux kan gjøre som Windows"

 

Men for å gå litt mer on-topic.

Problemet ditt her er at ting faktisk må være på din maskin for å kunne spille det av. Filmer pleier som regel å bli mellomlagret istedenfor å overføre hele filen. Men bilder må nok uansett overføres i sin helhet før det kan vises av naturlige årsaker. Det samme gjelder de fleste typer dokumenter.

 

Du har nå fått noen løsninger, men det du tydligvis vil ha er windows, og ikke linux til familien din.

 

Hvis dette er en fast share så ser jeg ikke problemet med å legge den til i fstab el. Evt sette opp en annen type server software på host

Lenke til kommentar

Les innlegget mitt igjen.. Hvordan skal kona/søstera/faren min/moren min (som ikke har peiling på data) klare å bruke autofs/nfs?

Fordi autofs konfigureres én gang pr. maskin (med mindre du har hyppige endringer på shares/servere ;) ), etter det så mountes share automatisk når konfigurert katalog aksesseres, enten det er via filbrowser, terminal/konsoll, åpne-fil-dialog, etc. Den som skal bruke systemet med autofs trenger ikke vite annet enn i hvilke(n) lokale katalog(er) en finner data fra share(ne) :)

 

Og siden de ikke har peiling på data så må vel du uansett hjelpe med å installere på maskinen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prøv med VLC fra Dolphin :thumbup: (livet er for kort for crappy videospillere)

 

Tips: Når du har fått opp den delte mappen i Dolphin, så dra ikonet over på venstre side (under snarveiene til Home, Root, Network osv), så har du en snarvei dit til neste gang. Husk å sette VLC som foretrukket spiller i System Settings for alle videoer.

Endret av Del
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...