Gå til innhold

Kan en tablet erstatte en laptop


Jod-R

Anbefalte innlegg

Jeg går 3. året på høgskolen i Narvik og skal begynne på bachelor oppgaven nå etter jul. Da den bærbare laptopen min er så tung og ikke har noe særlig til batteri tid blir det til at den blir liggende hjemme. Så jeg spekulerte på om en tablet kan erstatte en laptop. Jeg skjønner at en tablet ikke kan gjøre alt som en bærbar PC, som for eksempel kjøre spesielle programmer (OrCAD).

 

For mitt bruk ville det ha holdt om det hadde gått an å skrive "profesjonelt" på den, altså med et program som har alle de muligheter som MS Word har og er kompatibilitet med det eller et tilsvarende program, men aller helst Word.

Kan lese av alle de normale formatene med tekst, som .doc, .docx og .pdf for å nevne noen.

Har en fullverdig nettleser, kan få alt av innhold som er på nettet opp.

 

Har ikke sett så alt for mye på tablets, men med Asus Transformer (Prime) som kommer med en docking stasjon som inneholder tastatur, vil den kunne erstatte en laptop?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der trur jeg muligens at formatet 10" pad ikke kan erstatte en laptop.

 

Asusen bruker Polaris som er bra men selv liker jeg Office best.

 

Syns at når en må "jobbe" og at da må bruke fysiskt tastatur (som og kjøpes til asusen) at kan jeg like gjerne kjøpe en tynn laptop.

Tenker da bl.a på Acer Aspire TimelineX 3830T 13.3"HD LED med 9 timer på batteri og muligens selv satt in en SSD.

 

Padens funkjson er jo at den er liten, lett og tynn med bra levetid på batteri. Men at jobbe på er 10" vel litet syns jeg.

 

Men kjøp og prøv, du kan jo alltid selge den:-)

Lenke til kommentar

En tablet vil nok ikke kunne erstatte en pc/laptop helt, i hvert fall ikke ennå. Full nettleser får du og det finnes nok av apps som støtter office-filene, men absolutt alle funksjonene har de ikke. Til å skrive notater og liknende til skole skal den nok fungere bra, men jeg hadde ikke lagt pcen på hyllen for å si det sånn :p Mener det følger med en app som heter polaris office til Prime. Man har jo i tillegg google docs.

 

Skal faktisk skrive bachelor selv til våren og har sett meg ut nettopp Transformer Prime som et perfekt verktøy til å gå sammen med desktopen min.

Lenke til kommentar

En tablet vil nok ikke kunne erstatte en pc/laptop helt, i hvert fall ikke ennå. Full nettleser får du og det finnes nok av apps som støtter office-filene, men absolutt alle funksjonene har de ikke. Til å skrive notater og liknende til skole skal den nok fungere bra, men jeg hadde ikke lagt pcen på hyllen for å si det sånn :p Mener det følger med en app som heter polaris office til Prime. Man har jo i tillegg google docs.

 

Skal faktisk skrive bachelor selv til våren og har sett meg ut nettopp Transformer Prime som et perfekt verktøy til å gå sammen med desktopen min.

 

Det var det jeg også tenkte at tablet kunne brukes sammen med den stasjonære som er hjemme. Skrive referater, lab rapporter og andre litt seriøse tekster. Hadde jo vært kult å kunne skrive deler av bachelor på den, før man limte det inn i hovedfilen som er selvsagt er på den stasjonære.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte eee pad med tastatur først og fremst for underholdning, men også som en laptop-erstatning til universitet. Personlig syns jeg det var for klønete og smått, samtidig som det lagget fælt i ny og ne. Tastaturet er heller ikke noe å skryte av, et vanlig laptop tastatur er herlig i forhold, samt at touchpaden er så følsom at du må ha den avslått hele tiden for å ikke ødelegge hele teksten.

 

Var bare et eneste stort irritasjonsmoment for meg iallfall. Ville heller satset på en laptop.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg heller valgt en Ultrabook eller MacBook Air med 13,3'' skjerm. Vekt omtrent det dobbelte av et nettbrett, men skjerm, tastatur og ytelse i en helt annen klasse - dvs den kan faktisk brukes.

 

Om man vil ha et nettbrett til å skrive notater etc på er Lenovo ThinkPad Tablet et potensielt valg. Den har ikke docking som Asus Transformer, men et "omslag" med tastatur som virker delvis på samme måte. I tillegg har den "aktiv" penn som gir større muligheter for å tegne/skrive informasjon med hånd.

Lenke til kommentar

Til å skrive notater og liknende til skole skal den nok fungere bra, men jeg hadde ikke lagt pcen på hyllen for å si det sånn :p

Spørsmålet her er jo om det finnes noe alternativ til OneNote. (Jeg er i utgangspunktet en MS-hater, men) dette programmet er faktisk totalt overlegent alt annet jeg har vært borti til slikt bruk. Jeg har selv veldig lyst på en Transformer Prime, men jeg har ikke fått gjort research enda på om det er mulig å få dekket OneNote-behovet som i min verden er det aller viktigste på en maskin til dette bruket.

 

Vil gjøre deg OBS på at BankID ikke fungerer på nettbrettene, så om du bruker nettbank, så vil du ikke få tilgang til dette.

BankID krever java, som desverre er mangelvare på mobile plattformer enda.

Men hvis banken din har mobilapp til Android med bankID, så vil vel denne også fungere på en pad.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpt en Samsung Series 7 slate på Amazon.com. Dette er maskinen som Microsoft brukte på BUILD-konferansen for å demonstrere Windows 8 developer preview. Maskinen er relativt stivt priset - betalte i overkant av 10.000,- kr. Men til gjengjeld får man 128GB SSD og en i5-prosessor, fullverdig windows 7 og dermed muligheten til å kjære MSOffice. Samsung har lagt til noen få tilleggs-apps, samt justert litt på windows 7 for å tilpasse touch-screen - litt bredere scrollbars, litt større ikoner, litt større vindus-knapper (lukk, minimer, maksimer) mv. Jeg har stor tro på windows-tablets og hadde tidligere forsøkt meg på Fujitsus Stylistic Q550, men denne ble alt for treg. Samsung slaten kan jeg derimot varmt anbefale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...