Gå til innhold

Jo mer det er av noe, jo mindre er det verdt - Kasting av mat!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skulle ikke forundre meg om dette skjer, overhodet ikke. Jeg har ikke hørt om noe konkret, men det bør finnes noe sted om det skjer. Skal snoke litt ;)

 

Men det jeg vet, er at det kastes vanvittige mengder mat! Spesielt i EU, der det kanskje mest forstyrrende er de kosmetiske kravene til råvarer.

Et sted mellom 20 og 40 prosent av all frukt og grønnsaker i Storbritannia kastes allerede før de når ut i butikkene, hovedsakelig på grunn av de stadig mer strenge kravene til kosmetisk standard.

I fiskeriene vrakes 2.3 millioner tonn av fiskefangsten fra Nord-Atlanteren og Nordsjøen. Det utgjør 40 til 60 prosent av all fisk som fanges i disse sjøområdene. Årsaken til at fangst kasseres kan være at det er feil størrelse, art, eller av hensyn til det europeiske kvotesystemet.

 

Der er mye å ta tak i, og mye mat kastes unødig på grunn av rigide og tildels ulogiske EU-regler. Kan det være at det er her det kommer fra, at "EU kaster mat"?

 

 

(Tall hentet fra Tristram Stuart og Framtiden i våre hender.)

Lenke til kommentar

Helt ærlig! De gjør vel alt for å tjene mer penger!! Og hvis det innebærer og destruere mat for å få prisene oppover så selvfølgelig gjør dem det!!

Ja man gjør allt for å tjene penger, så hva tjener man på å kaste mat?

Pris/etterspørsels kurven til matvarer har antagelig et punkt hvor proffitten kan maksimeres. Matvareselskapene har muligens satt opp et regnestykke, og kaster mat for å tilby den mengden mat som gir mest profitt.

 

Mekanismen her er kanskje at mengden mat som selges i et bestemt marked er ganske statisk gitt at det er nok mat. Å tilby mer mat da vil da ikke nødvendigvis øke etterspørsel, men kan senke pris. Det er antagelig vanskelig å transportere mat mellom markeder (særlig varer med kort holdbarhet) og å gi bort mat gratis betyr en potensiell kunde mindre.

Lenke til kommentar

Helt ærlig! De gjør vel alt for å tjene mer penger!! Og hvis det innebærer og destruere mat for å få prisene oppover så selvfølgelig gjør dem det!!

Ja man gjør allt for å tjene penger, så hva tjener man på å kaste mat?

Pris/etterspørsels kurven til matvarer har antagelig et punkt hvor proffitten kan maksimeres. Matvareselskapene har muligens satt opp et regnestykke, og kaster mat for å tilby den mengden mat som gir mest profitt.

 

Mekanismen her er kanskje at mengden mat som selges i et bestemt marked er ganske statisk gitt at det er nok mat. Å tilby mer mat da vil da ikke nødvendigvis øke etterspørsel, men kan senke pris. Det er antagelig vanskelig å transportere mat mellom markeder (særlig varer med kort holdbarhet) og å gi bort mat gratis betyr en potensiell kunde mindre.

For det første så er det her snakk om EU fra åpningsinnlegget, altså myndighetene og ikke matvareprodusentene. Myndighetene må jo da kjøpe maten fra produsentene også kaste den. Og dette kan jeg ikke se hvordan kan lønne seg for myndighetene.

 

For det andre så ser jeg ikke at det skal være noe stort problem å eksportere mat til at annet marked i et annet land hvis man har et overskudd av mat og ønsker en høyere pris og ikke oversvømming av markedet med tillhørende prisdumping. Holdbarheten på mat er vel for det meste ikke sååå veldig kort og en del ting kan fryses, ol.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Helt ærlig! De gjør vel alt for å tjene mer penger!! Og hvis det innebærer og destruere mat for å få prisene oppover så selvfølgelig gjør dem det!!

Ja man gjør allt for å tjene penger, så hva tjener man på å kaste mat?

Pris/etterspørsels kurven til matvarer har antagelig et punkt hvor proffitten kan maksimeres. Matvareselskapene har muligens satt opp et regnestykke, og kaster mat for å tilby den mengden mat som gir mest profitt.

 

Mekanismen her er kanskje at mengden mat som selges i et bestemt marked er ganske statisk gitt at det er nok mat. Å tilby mer mat da vil da ikke nødvendigvis øke etterspørsel, men kan senke pris. Det er antagelig vanskelig å transportere mat mellom markeder (særlig varer med kort holdbarhet) og å gi bort mat gratis betyr en potensiell kunde mindre.

For det første så er det her snakk om EU fra åpningsinnlegget, altså myndighetene og ikke matvareprodusentene. Myndighetene må jo da kjøpe maten fra produsentene også kaste den. Og dette kan jeg ikke se hvordan kan lønne seg for myndighetene.

 

For det andre så ser jeg ikke at det skal være noe stort problem å eksportere mat til at annet marked i et annet land hvis man har et overskudd av mat og ønsker en høyere pris og ikke oversvømming av markedet med tillhørende prisdumping. Holdbarheten på mat er vel for det meste ikke sååå veldig kort og en del ting kan fryses, ol.

Vel, tråstarter har ikke spesifisert scenarioet du beskriver, men i det scenarioet er jeg antagelig enig.

 

Til og fra EU er det store tollmurer, så det er neppe særlig spennende å eksportere derifra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...