Gå til innhold

Kan jenter skylde voldtekt på seg selv?


coyoteulf

Anbefalte innlegg

Det virker ærlig talt som at alt du har lært om feminisme kommer fra tenårige gutter i nettaviskommentarfelt. Prøv igjen etter at du har utdannet deg selv litt.

Det var det beste du klarte å hoste opp?

Var det vanskelig å skjønne hvor jeg ville?

Prøv igjen når du har lest ett par aviser... eller du kan spørre pent så kan jeg veilede deg gjennom hva jeg mener med det jeg skriver.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du diskuterer med en ekte 68 er. Begynte på Sv på Blindern i 1968. Du / dere sliter.

:rofl:

Som om det er noen æresbetegnelse...

 

Jeg anntar da at Andrea Dworkin var en av dine feministhelter?

Grøss og gru, 68ere. Ikke akkurat en æresbetegnelse, nei.

 

 

Å skryte av det blir som å skryte av at man var med i Hirden...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Å skryte av det blir som å skryte av at man var med i Hirden...

:no::hmm:

 

Snarere tvert imot. Den anerkjente norske psykiateren Ingjald Nissen

 

skrev i sin anerkjente bok "Psykopatenes diktatur" om nazismen som homoseksuelt fenomen.

 

68'ere var ikke kjent for å være homoseksuelle. Vi likte (liker) kvinner og kjempet for deres rettigheter. Vårt utgangspunkt var at det ikke skulle diskrimineres på kjønn eller rase.

 

Et typisk krav:

 

Lik lønn for likt arbeide uansett kjønn eller rase.

 

Det blir nok litt drøyt for mange.

 

Jeg kunne håpe på en unnskyldning fra deg tomkjetil om å sammenligne meg med en fra hirden, men det er du vel ikke mann for.

 

P.S. For at ingen kverulanter skal misforstå, skal det selvsagt heller ikke diskrimineres på grunn av seksuell legning. Og hva som kan forventes av en kvinne i forsvaret, bør det opplyses klart og tydelig om på forhånd. Vi må respektere at ikke alle kvinner og menn kaster klærne like lett som andre.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Neida, du gjorde det rimelig klart hvor du ville når halve posten var rene løgner om hva feminisme er.

Tydeligvis ikke... det eneste du klarer å hoste opp er ett godt argument for at anonymitet på internett bør forbys.

 

Jeg kom ikke med noen påstand om hva definisjonen på feminisme er.

 

Men for deg kun, så skal jeg hjelpe... og håper admin lar det stå, siden dette blir ett sidespor.

 

Ett kort lite søk på google så finner du bl.a. dette:

http://www.namdalsavisa.no/Magasin/oppogfram/rettfralevra/article4831015.ece

 

Silje Fagerhaug skriver det ganske bra i den artikkelen... Hva er egentlig feminisme... og hvem kan kalle seg feminister? Oppfatningen av feminisme er ødelagt av såkalte feminismer som f.eks. Ottar.

 

Samtidig så er det f.eks. i likestillingens navn ett krav om at det skal være minst 40% kvinner i styrer rundt i landet. Det er ikke en formildende omstendighet at de ikke har kandidater til posisjonene.

 

Kvinner rundt som jeg antar vil kalle seg feminister vil ikke høre snakk om at deres søstre rådes til å ta noe ansvar når de ferdes ut i en så belastet by som Oslo har vist seg å være.

 

Du er såpass freidig at du kaller meg en løgner, så da vil jeg gjerne vite hva jeg lyger om...

 

Tar jeg feil om noe så har jeg ingen motforestillinger mot å vedgå det så lenge feilen blir påpekt og det blir argumentert for hvorfor jeg tar feil.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

burde kvinner ha rett til å bær våpen?

Personlig mener jeg de burde hatt rett til å bære pepperspray. Det kan endog være mye mer effektivt enn våpen, da det kan være lettere å bomme med et våpen enn med pepperspray.

 

Og da gjerne med en spray som samtidig farget overfallsmannen selvlysende.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Antar det er noe lokalt over Oslo ved andre ord?

Kan du forklare?

 

Pirattaxi er pirattaxi...likt over hele verden.

Ihvertfall ikke like lett å identifisere som i Norge. I noen land har de et taxi skilt på taket som de legger bak i bagasjerommet når du har satt deg inn i taxien.

 

Det er en grunn til at det ofte er best å kapre en taxi i fart i noen land, ettersom ekte taxier har skilt der det står taxi med skilt som ikke faller av i fart.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg kom ikke med noen påstand om hva definisjonen på feminisme er.

Det påstod jeg ikke heller. Det du gjorde var å tillegg alle feminister meninger som langt fra alle feminister har. Litt som om jeg skulle sagt at "ifølge ateister så er religiøse relativt lite oppegående."

 

Ett kort lite søk på google så finner du bl.a. dette:

http://www.namdalsavisa.no/Magasin/oppogfram/rettfralevra/article4831015.ece

 

Silje Fagerhaug skriver det ganske bra i den artikkelen... Hva er egentlig feminisme... og hvem kan kalle seg feminister? Oppfatningen av feminisme er ødelagt av såkalte feminismer som f.eks. Ottar.

Jeg er helt enig i at mange har et forskrudd syn på begrepet; det er ikke uten grunn at det nærmest regnes som et skjellsord på nettsamfunn som dette. Problemet kommer av at folk forbinder det med saker som ikke nødvendigvis har noe som helst med feminisme å gjøre, som kjønnskvotering, kjønnspoeng i skolen og at kvinner ikke er vernepliktige.

 

Samtidig så er det f.eks. i likestillingens navn ett krav om at det skal være minst 40% kvinner i styrer rundt i landet. Det er ikke en formildende omstendighet at de ikke har kandidater til posisjonene.

Ja, likestillingens navn, ikke feminismens.

 

Kvinner rundt som jeg antar vil kalle seg feminister vil ikke høre snakk om at deres søstre rådes til å ta noe ansvar når de ferdes ut i en så belastet by som Oslo har vist seg å være.

Nei, det de ikke vil høre snakk om er at folk legger skylden, eller deler av den, på kvinner som blir voldtatt, som så mange har gjort i denne tråden.

 

Du er såpass freidig at du kaller meg en løgner, så da vil jeg gjerne vite hva jeg lyger om...

Vel, alt du skrev om feminisme, i grunn.

 

"Feministene mener jo at hver frikjenning av en voldtektstiltale er ett overgrep"

Feil.

 

"En annen ting er at feministene gjerne definerer alt som går mot det første "nei" som en voldtekt"

Feil, med forbehold om at det ikke snakk om at noen blir presset til det.

 

"Kvinner og feminister er kvinner verst."

Feil og feil, tåpelig er det i alle fall.

 

"Ifølge kvinner/feminister så er kvinner relativt lite oppegående."

Ingen kommentar nødvendig.

 

"Ikke kan de gjøre seg fortjent til høyere stillinger og lønn... de skal kvoteres."

Feil. Det er feminister som er mot kvotering og "vanlige folk" som er for det, og vice versa.

 

"Ikke kan de forhandle om lønn... de skal ha det deres best betalte kollega har."

Her skjønner jeg ikke hva du snakker om engang. Det er vel ingen som mener at alle skal ha likt betalt, uavhengig av evne, ytelse, kvalifikasjoner og ansiennitet.

 

"Ikke skal kvinner jobbe med noe de ønsker jobbe med... de skal jobbe med det feministene synes er viktig."

Igjen, hvor har du hørt dette? Du kommer ikke til en finne en slik uttalelse noe sted i feministisk litteratur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Masse rubbish...

Uff... Når du begynner å lese litt aviser og få litt arbeidserfaring rundt om så kanskje vi kan ta opp tråden... Hva som står skrevet og hva som blir praktisert er ofte to forskjellige ting. Tror du trenger mer hjelp enn det jeg kan gi deg i en enkelt tråd.

 

Det eneste du gjør er å påstå at jeg har løyet om hva feminisme er når jeg henviser til folk som kaller seg feminister... og når jeg tar deg på det, så mener jeg du jeg tillegger ALLE feminister meninger som også er bare vås... og den artikkelen jeg henviste til så forteller Silje om problemet med "småfeminister" og aktive, nærmest militante feminister som ødelegger feminismens rykte... kvinner som i feminismens navn bruker likestilling til å gi kvinner særfortrinn i samfunnet. Likevel ser du ikke sammenhengen... eller du vil ikke se sammenhengen og synes det er festligere å kverulere på en måte som vil få hvilke foreldre som helst til å rødme av skam over avkommet.

 

Så jeg beklager... jeg har matet nok troll... spør dine foreldre dersom du synes dette er vanskelig.

Lenke til kommentar

Det eneste du gjør er å påstå at jeg har løyet om hva feminisme er når jeg henviser til folk som kaller seg feminister

Greit. Henvis meg til en fremtredende feminist som har uttalt at "kvinner [er] relativt lite oppegående", "[kvinner] kan [ikke] gjøre seg fortjent til høyere stillinger og lønn", "[kvinner] skal ha det deres best betalte kollega har" og "[kvinner] skal jobbe med det feministene synes er viktig". Og uavhengig om du kan det eller ikke (spoiler: du har ikke sjans), så kan du gi deg med personangrepene.

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar

Vel... det stein i glasshus gikk ikke inn heller?

 

"Rubbish" var forøvrig en forkortelse av innlegget ditt...

 

Vet du, jeg er veldig intressert i debatt, men jeg begikk den store feilen å bite på agnet ved å svare på den skitkastingen du presenterte og har fortsatt å presentere... For det beklager jeg veldig.

Å svare høflig og diplomatisk på lavmåls kommentarer og kverulering som du bedriver er dessverre svært vanskelig... selv det mest seriøse forsøk på å komme tilbake på riktige skinner vil virke nedlatende på deg... og jeg har virkelig prøvd på en høflig og grei måte å forklare, men du vil bare vri... så da blir det litt uten ende.

 

Dessverre så kan jeg ikke framskaffe noen dokumentasjon på det du ber om... eller dvs. jeg kunne sikkert ha laget en stor avhandling hvor jeg henviser til artikler der folk som gjerne kaller seg feminister klager til media fordi de ikke får den særbehandlingen de har krav på, men jeg ser ikke hvorfor jeg skal bruke tid på det. Jeg kunne lagt ut om episoder jeg kjenner til hos diverse arbeidsgivere, også via mine tidligere verv som tillitsvalgt. Alt dette kunne jeg gjort for å få fram hvorfor jeg la ved den lille fotnoten i innlegget dersom jeg mente det var bryet verd. Jeg kunne selvsagt ha definert disse feministene som militante feminister for å gjøre det opplagt at det er feministene som drar ting litt langt jeg siktet til, men da hadde du vel gått til angrep for at de jo hverken er uniformerte eller bevæpnede? Jeg mener det er opplagt hva jeg sikter til med den settingen jeg nevnte det i. En kan jo selvsagt stykke opp setningene i stedet for å se helheten i hva jeg melder og si at enkelte ting ikke stemmer med hva du leser på wikipedia, men da er det ikke jeg som ikke vil drive debatt, ei heller jeg som vil drive med skittkasting.

 

Siden den første møkka ble kastet så har du påstått at jeg er uten utdannelse, at det jeg vet stammer kun fra kommentarfelt på nettaviser og at jeg er en løgner (andre har du kalt kvinnehatere, så jeg slapp vel egnetlig billig). Du har påstått at jeg feildefinerer feminisme enda jeg aldri definerte noe feminisme. Så ber du om dokumentasjon på at fremtredende feminister (eller feministisk litteratur) støtter meg i min oppfatning om at alle feminister mener kvinner er svake, krever høyeste lønn uten å jobbe for det osv.... noe som er helt bak mål i forbindelse med det jeg skriver og at jeg ikke har den oppfatningen. Jeg har aldri engang påstått det er agendaen med feminisme. Det er kun du og deg som prøver vri på ting. Dersom du leser valgløftene fra diverse partier så er de jo helt fantastiske alle sammen også, men det er det de faktisk gjør i praksis som forteller hvem de er...

 

Det første innlegget jeg skrev som du hengte deg opp i så kan det sammenfattes med at jeg mener hver enkelt jente/kvinne kommer best ut av at de tar ansvar for egen sikkerhet all den tid at myndighetene ikke klarer det. Så vidt jeg har oppfattet både på debatter i radio, tv, aviser og til og med kommentarfelt at det er kvinner som står på krava om sine rettigheter til å gå trygt rundt hvor som helst i Oslo i hvilken som helst tilstand som også fnyser høyest av velmente råd for at damene skal komme seg trygt hjem. Det virker som det er å pålegge offeret skyld å be kvinner ta ansvar for egen sikkerhet visstnok. Hvem er det som står på krava for kvinners rettigheter? Misogynister?

 

For syns skyld så kan jeg legge til (bare så du ikke misforstår) at jeg ikke mener alle feminister står på krava om kvinners rettigheter, men noen feminister gjør dette... de øvrige har vel mer holdningen at kvinner skal ha like rettigheter som menn. Strengt tatt så skal det vel være like rettigheter og plikter mellom menn og kvinner, men det snakkes nå engang ikke så mye om ulempene menn har.

 

Det tragiske er at innlegget jeg skrev omhandlet det å ta ansvar mot det å ha ansvar og skyld... jeg kunne fjernet hele det om feminister og at de gjør kvinner en bjørnetjeneste ved å ta ting for langt uten at det har endret budskapet og spørmålet i innlegget... du kaster skit på en fotnote og ser bort ifra selve innleggets meningsytring og spørsmål.

 

Ditt eneste bidrag til debatten så langt er at du har gått på ett par innlegg og hentet ting ut av kontekst og bare fortalt at de tar feil... og at de er misogynister (du har tatt med ett nytt ord til denne tråden). Du har ikke tatt noen på argumenter ennå dersom vi ser bort ifra der du antyder at du har fasiten på hva som provoserer folk da. Noen blir faktisk provosert av lettkledde jenter, det er jo litt av problemet skal vi tro det vi leser og hører i media.

 

Så dersom du vil ta debatten, så gjør gjerne det. Mener du noen tar feil, så argumenter for det, men helst uten å kalle folk ting du ikke har grunnlag for å kalle de.

Noen ytterligere masing om feminisme blir ikke besvart. Du får finne ut av det på egen hånd utover dette.

Ja, jeg vet jeg har skrevet det før... men få nå tråden tilbake på sporet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sagt før kanskje (håper ihvertafall det):

 

Jenter har INGEN skyld i voldtekt, uansett! Nå snakker jeg kun om saker hvor voldtekt faktisk er skjedd, ikke om tvilstilfeller.

Nei for det er det jo ingen som har skrevet før... :roll:

 

Så Nå får vi ser hvor dobbeltmoralsk du er. Har du noen gang skrevet noe slikt i en tråd om menn som blir utsatt for vold? Hvis ikke, hvorfor ikke?

 

Ja, det har jeg, din fordomsfulle lille tissefant.

 

Dette handler som du forstår om mitt syn på enkeltmenneskets grunnleggende rettigheter. Vold er aldri offerets skyld. Dette gjelder blant annet også mobbing.

 

Har du skrevet på andre forum før eller? Hva da?

IDIOTISK "nå skal jeg sette deg fast" retorikk. Dust.

 

Jenter har ingen skyld, uansett.

Ja vel. Så siter deg selv da eller vis til inlegget....

 

Haha :)

 

Hvorfor det?

 

Nå får vi se hvor dobbeltmoralsk du er: Har du voldtatt noen før? Hvis ikke, hvorfor ikke? Og ikke minst, bevis at du ikke har gjort det.

 

Kvinner er uten skyld. Ferdig arbeid.

Lenke til kommentar
Greit. Henvis meg til en fremtredende feminist som har uttalt at "kvinner [er] relativt lite oppegående", "[kvinner] kan [ikke] gjøre seg fortjent til høyere stillinger og lønn", "[kvinner] skal ha det deres best betalte kollega har" og "[kvinner] skal jobbe med det feministene synes er viktig". Og uavhengig om du kan det eller ikke (spoiler: du har ikke sjans), så kan du gi deg med personangrepene.

 

Har du hørt om å lese mellom linjene?

 

De sier ikke at kvinner er lite oppegående - men likevel skal kvinner skal ha særkrav som er lavere enn for menn.

 

De sier ikke at kvinner ikke kan gjøre seg fortjent til toppstillinger på vanlig vis - men likevel skal de kvoteres inn.

 

De sier ikke av kvinner skal ha det deres beste kollega har - men de maser om "likelønn" i spaltekilometer etter spaltekilometer, der de sammenligner barnehagetanter med ingeniører.

 

De sier ikke at kvinner skal jobbe med det feminister synes er viktig - men likevel har de innført ørten forskjellige kvinneordninger for å få inn kvinner på de utdanninger de ønsker.

 

Les mellom linjene du.

Lenke til kommentar

Sagt før kanskje (håper ihvertafall det):

 

Jenter har INGEN skyld i voldtekt, uansett! Nå snakker jeg kun om saker hvor voldtekt faktisk er skjedd, ikke om tvilstilfeller.

Nei for det er det jo ingen som har skrevet før... :roll:

 

Så Nå får vi ser hvor dobbeltmoralsk du er. Har du noen gang skrevet noe slikt i en tråd om menn som blir utsatt for vold? Hvis ikke, hvorfor ikke?

 

Ja, det har jeg, din fordomsfulle lille tissefant.

 

Dette handler som du forstår om mitt syn på enkeltmenneskets grunnleggende rettigheter. Vold er aldri offerets skyld. Dette gjelder blant annet også mobbing.

 

Har du skrevet på andre forum før eller? Hva da?

IDIOTISK "nå skal jeg sette deg fast" retorikk. Dust.

 

Jenter har ingen skyld, uansett.

Ja vel. Så siter deg selv da eller vis til inlegget....

 

Haha :)

 

Hvorfor det?

 

Nå får vi se hvor dobbeltmoralsk du er: Har du voldtatt noen før? Hvis ikke, hvorfor ikke? Og ikke minst, bevis at du ikke har gjort det.

 

Kvinner er uten skyld. Ferdig arbeid.

Gratulerer, for dette konkluderte vi ikke med for 10 sider siden eller hva?

 

Men enkelte klarer jo ikke å se forskjellen mellom ansvar, og skyld.

 

Så, om jeg går inn på en fotballpub i oslo, og legger en skikkelig laus kabel (bæsj) oppi vålerengaflagget, og så får grisejuling, så er jeg også uten skyld.

 

Men det er jo fremdeles mitt eget ansvar at det gikk som det gikk. Saken er prinsipielt 100% lik en voldtektssak, men INGEN hadde reagert på det om noe hadde sakt at det var min egen skyld (evt ansvar).

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Sagt før kanskje (håper ihvertafall det):

 

Jenter har INGEN skyld i voldtekt, uansett! Nå snakker jeg kun om saker hvor voldtekt faktisk er skjedd, ikke om tvilstilfeller.

Nei for det er det jo ingen som har skrevet før... :roll:

 

Så Nå får vi ser hvor dobbeltmoralsk du er. Har du noen gang skrevet noe slikt i en tråd om menn som blir utsatt for vold? Hvis ikke, hvorfor ikke?

 

Ja, det har jeg, din fordomsfulle lille tissefant.

 

Dette handler som du forstår om mitt syn på enkeltmenneskets grunnleggende rettigheter. Vold er aldri offerets skyld. Dette gjelder blant annet også mobbing.

 

Har du skrevet på andre forum før eller? Hva da?

IDIOTISK "nå skal jeg sette deg fast" retorikk. Dust.

 

Jenter har ingen skyld, uansett.

Ja vel. Så siter deg selv da eller vis til inlegget....

 

Haha :)

 

Hvorfor det?

 

Nå får vi se hvor dobbeltmoralsk du er: Har du voldtatt noen før? Hvis ikke, hvorfor ikke? Og ikke minst, bevis at du ikke har gjort det.

 

Kvinner er uten skyld. Ferdig arbeid.

Gratulerer, for dette konkluderte vi ikke med for 10 sider siden eller hva?

 

Men enkelte klarer jo ikke å se forskjellen mellom ansvar, og skyld.

 

Så, om jeg går inn på en fotballpub i oslo, og legger en skikkelig laus kabel (bæsj) oppi vålerengaflagget, og så får grisejuling, så er jeg også uten skyld.

 

Men det er jo fremdeles mitt eget ansvar at det gikk som det gikk. Saken er prinsipielt 100% lik en voldtektssak, men INGEN hadde reagert på det om noe hadde sakt at det var min egen skyld (evt ansvar).

 

Hei!

 

Ser du diskuterer her inne på forumet. Det gjør jeg og ;) Tråden vi diskuterer i nå heter "Kan jenter skylde voldtekt på seg selv?" Tredje ordet "skylde" har jeg bitt meg merke i ,og diskuterer der etter. Svaret mitt på spørsmålet blir altså fra min side; "Nei, jenter kan ikke skylde voldtekt på seg selv. De er uten skyld i voldtektssaker."

 

Ikke bæsj på Vålerengaflagget er du snill...

Lenke til kommentar

Hei!

 

Ser du diskuterer her inne på forumet. Det gjør jeg og ;) Tråden vi diskuterer i nå heter "Kan jenter skylde voldtekt på seg selv?" Tredje ordet "skylde" har jeg bitt meg merke i ,og diskuterer der etter. Svaret mitt på spørsmålet blir altså fra min side; "Nei, jenter kan ikke skylde voldtekt på seg selv. De er uten skyld i voldtektssaker."

 

Ikke bæsj på Vålerengaflagget er du snill...

Skylde og skyld er to forskjellige ting.

 

"Å skylde på seg selv" betyr ikke "Det var min skyld"

 

Om en jente gikk på byen i Oslo, drikker seg mauring, og raver halvnaken rundt, dvs uten å ta de nødvendige forholdsreglene for hvordan byen i Oslo er per i dag, og så ender opp voldtatt så ja, da kan hun skylde på seg selv. Men det betyr fremdeles ikke at hun er den skyldige for voldtekten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...