Gå til innhold

Test: Støt- og sprutsikre laptoper


Anbefalte innlegg

Men hvor ofte kjører man over laptoper og minne penner med stridsvogner?

 

Dette skjer daglig i hele Norge skjønner du, har du ikke hatt en tanks over PCen din enda? Da er du heldig :D

Akkurat samme sak som pianoene fra "Careless Air" som alltid finner en Morris Marina og at det er mange søsterselskap i forskjellige land...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"samtidig som det ble avfyrt en god blanding av rødfis og skarpt fra et maskingevær 3-4 meter over hodene til troppen."

Nei.

 

Har faktisk vært borti dette en gang da jeg var inne. Det ble skutt skarpe skudd med MG-3 fra en høyde et stykke over oss, regner med kulene gikk ca 10 m over hodene våre. MG-ene var skrudd fast til bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Survivor-pinnen må ha havnet mellom belteleddene eller noe?

Hvis ikke er jeg mektig imponert!

 

Uansett, en veldig artig artikkel.

 

Den ble nok faktisk truffet av beltene, den er litt for stor til å slippe unna i sprekkene - men den kan ha blitt truffet av de harde plastklumpene på beltet (som uansett er temmelig harde).

 

Hva er det med Dell-maskinen som gjør at den tålte å bli trampet på uten at skjermen ble skadet? Er det en støttende metallkonstruksjon rundt panelet som hindrer at det kan bøyes eller tåler panelet å bli bøyd?

 

Dell sier selv at de har noen spesielle materialer i konstruksjonen, men nøyaktig hva som gjorde at den tålte så mange tramp vil jeg tro er en god blanding av sterk konstruksjon og muligheten til å gi litt etter. Slik jeg har forstått det er det i all hovedsak forskjellige plastkompositter, ikke titan, i skallet.

"samtidig som det ble avfyrt en god blanding av rødfis og skarpt fra et maskingevær 3-4 meter over hodene til troppen."

Nei.

 

Har faktisk vært borti dette en gang da jeg var inne. Det ble skutt skarpe skudd med MG-3 fra en høyde et stykke over oss, regner med kulene gikk ca 10 m over hodene våre. MG-ene var skrudd fast til bakken.

 

Jepp, som dere kan se i de to videofilmene holdes MG-en av en treramme samtidig som den står på en trebeinet fot. Dette gjorde det umulig å skyte så lavt at det var en fare for soldatene. Hver tredje skudd var faktisk skarpt, og hadde rødt sporlys som er synlig på filmene. Når vi stod og filmet så vi i ny og ne at kulene traff steiner i andre enden av skytefeltet (sikkert 500-600 meter fra soldatene) og endret retning inn i skogen. Enkelte av de som "passet på oss" på Rena snakket om at det ble skutt 3-4 meter over hodene på soldatene, uten at vi vet med 100 % sikkerhet hvilken avstand det faktisk var. Formålet med hele greia var at soldatene skulle kjenne på kroppen hvordan det var når kuler fløy rundt dem, og det tvang nok flere av dem til å krabbe lavt i terrenget :-)

Endret av Nilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fin artikkel, dog hadde det vært fint om dere la ut videoen i mpeg eller på youtube.

 

Teite tv2 som på død og liv skal ha den ekkle DRM infiserte silverlight mannskiten som vi som bruker frie operativsystemer ikke kan se.

 

Jeg tror silverlight kommer til å bli den nye PITA'en nå som flash skal dø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fin artikkel, dog hadde det vært fint om dere la ut videoen i mpeg eller på youtube.

 

Teite tv2 som på død og liv skal ha den ekkle DRM infiserte silverlight mannskiten som vi som bruker frie operativsystemer ikke kan se.

 

Jeg tror silverlight kommer til å bli den nye PITA'en nå som flash skal dø.

 

Er ikke Silverlight mer åpent enn Flash? Uansett burde de vel brukt HTML5.

Lenke til kommentar

I min erfaring tåler de fleste laptoper litt søl, ikke en hel kopp med kaffe selvfølgelig, men absolutt litt sprut.Minnepenner er nesten umulig å drepe, det eneste som faktisk kan drepe disse er syre og nedsmelting vil jeg tro. Tom's Hardware testet en gang hvor mye mer en "rugged" minnepenn tålte, og det var overraskende lite som skilte dem:Selv en mikrobølgeovn klarte ikke å drepe dem.

 

Jeg har en OCZ ATV minnepenn, som er gummibellagt, og den har nå tatt kvelden etter kun å ha den i lommen på skole,

så vil ikke si det er umulig xD

Lenke til kommentar

Hver tredje skudd var faktisk skarpt, og hadde rødt sporlys som er synlig på filmene.

 

Sporlys != rødfis

 

Rødfis er løskrutt, det kommer altså ikke noe kule ut i det hele tatt - ergo det motsatte av skarpt. Sporlys er derimot en skarp ammunisjonstype hvor kula lyser slik at du kan følge den visuelt inn mot målet.

 

Når man skal skyte med rødfis i en mg3, så må man bytte ut den vanlige munningen på røret, og sette på en slags hette som nesten er helt tett. Dette fordi rødfis ikke gir nok rekyl til å lade om automatisk. Hvis du skyter med skarpt med "rødfis-hette" påmontert, så blir våpenet ødelagt. Å si at hver tredje kule var skarp, det er nok derfor helt feil; man kan ganske enkelt ikke blande skarpt og rødfis.

 

Bilde av mg3 vanlig

Bilde av "rødfis-hetten"

 

Riktig løsning er antakeligvis at det ble skutt med skarpt. Vanlig oppsett for båndammunisjon som brukes av mg3, er nemlig at hver femte kule er sporlys. Dette er for øvrig utrolig tøft i skumring, for da ser man kulebanen veldig godt. Husk også at mg3 har en skuddtakt som ligger tett på 20 skudd per sekund, hvilket betyr at de suser ut fire sporlys per sekund (selv om rekylen tilsier at man sjelden skyter så store salver).

 

Noe av de kuleste vi gjorde var å skyte stående med mg3, hvor man holdt våpenet i tofoten omtrent som Rambo. Forutsatt at du har nok kroppsmasse (les: vekt), og finner tyngdepunktet, så går det fint å skyte korte salver stående. Sporlyset gjør at du ser godt hvor kulene treffer, og på hundre meters avstand er det lett match å gjøre snømannen Kalle om til softis.

 

 

Enkelte av de som "passet på oss" på Rena snakket om at det ble skutt 3-4 meter over hodene på soldatene, uten at vi vet med 100 % sikkerhet hvilken avstand det faktisk var.

 

Har inntrykk av at overskyting er ganske vanlig øvelse/erfaring for stridende avdelinger. Selv har jeg vært med på overskyting med stridsvogn. Vi sto nede i skråningen på Setermoen skytefelt, og en av vognene lempet en HEAT et godt stykke opp i lia. En stridsvogngranat er for øvrig veldig synlig (sporlys³?), og man holder godt på hatten i de sekundene det varer.

 

Vi var også med på overskyting med både artilleri og jagerfly, men da satt vi inne i vognene under fremrykking, så det var ikke på langt nær like nervepirrende.

 

 

 

Og som gammel vognfører på stridsvogn Leopard, så får jeg samtidig påpeke at vognen i videoen er en CV90, hvilket ikke er en stridsvogn; det er en stormpanservogn. Dette blir selvfølgelig flisespikking, men det er akkurat like feil som å kalle en SSD for disk - og slike fliser har vi spikket mange av her inne.

 

--

222-4

Endret av Horge
Lenke til kommentar
Hva er det med Dell-maskinen som gjør at den tålte å bli trampet på uten at skjermen ble skadet? Er det en støttende metallkonstruksjon rundt panelet som hindrer at det kan bøyes eller tåler panelet å bli bøyd?
Det var maskina fra Panasonic som ikke tålte tramping.

 

Llandari: Ja, også? Vi snakker om at Dell-maskinen TÅLTE tramping!

Visjoner: Mulig det er en metallkonstruksjon, de skal jo tåle en del, men da må de jo bli litt tunge?

Lenke til kommentar

Corsair Survivor kunne vært fin til flaskepost, hvis man kan få den ned i tuten på en plastflaske. Apropos plastflaske - hvor mange flaskeposter kom frem i gamle dager, når flasker var av glass? Antagelig ble de fleste knust i fjæresteinene ... men NÅ er jo tiden inne til å få flere venner på FaceBook, eller kjæreste fra Brasil, ved å sende flaskepost! Heia plastflasker og Corsair! ;)

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...