Gå til innhold

Spørsmål rundt nettverksspiller


amundsf

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg trenger å splitte en nettverkskabel til to kontakter.

Det er ikke mye datatrafikk, så tenkte at ikke trengte switch.

Dessuten er det på et lager. Det er ikke kaldtlager, men på vinterstid er det ikke mange plussgradene, og det kommer noen kalde "guffs". Bare en gjetning, men antar at en splitt tåler noe mer enn en switch?

 

Jeg tenker altså på noe slikt: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=116575

 

 

Spørsmål 1: Parvis?

Jeg mener å ha kjøpt en sånn for mange år siden (5-10 år) som jeg bare koblet på i den ene enden. Men ser at denne må benyttes parvis.

 

Husker jeg feil?

Eller finnes det noen der ute som ikke trengs å bli benyttet parvis?

 

 

 

Spørsmål 2: Switch på maks 100 mbit?

Fikk et tips i dag om at hvis skal bruke slike (altså parvis) så måtte ikke switchen som sitter i ene enden ha høyere hastighet enn 100 mbit. Dette fordi ved høyere hastighet så ble alle ledere benyttet.

 

Spørsmålet mitt er da: Stemmer dette? At ikke switchen maks må være 100 mbits?

Eller er det sånn at bare ikke får alt ut av hastigheten, men gjør ikke noe om switchen er raskere?

 

- Amund

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er slik at opp till 100 Mbps så brukes det bare 2 par. Kabel har 4 par, alle benyttes ved 1 Gbps.

 

Den splitteren virker da slik at den bruker 2 par for hver kontakt. Dermed er det påkrevet å ha en splitter i hver ende av kabelen (eller at det kobles tilsvarende på annen måte).

 

En 1 Gbps switch kan fint håndtere alle muligheter. Den tilpasser hastigheten til 100 Mbps.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...