Gå til innhold

Revodrive: Ja eller nei?


FVH

Anbefalte innlegg

Håper på noen klargjørende innlegg her.

 

Jeg går og sikler på den siste utgaven av Revodrive, 3 x2.

Og da i 240Gb versjon. Synes det begynner å likne noe når man får disse for 4995,- på Netshop.

 

Men så leser jeg så mange motstridende påstander om disse diskene.

Det påstås at de nå endelig støtter TRIM, mens andre påstander igjen går på at Windows ikke støtter TRIM til det oppsettet disse Revodrive'ne bruker.

 

Så hva er status?

Kan man - OVER TID - forvente en problemfri boot-disk i en Revodrive3x2?

Er det noe å statse på, eller bør man vente enda en stund?

 

Takker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville nok i første omgang sjekket hovedkortet støtter Revodrive, 3 x2.

 

Er jo ikke sikkert om den gjør det.

 

Så jeg ville nok ventet til OCZ VERTEX 3 blir helt friskmeldt.

 

Foreløpig har jeg Crucial M4-CT128M4 og den er mere en bra nok til generiel windows bruk.

 

Så jeg syns Revodrive er litt bortkastet hvis du ikke planlegger å sette opp en server der du skal f.eks dele mye små filer i et større gigabit nettverk (10 punkter) eller mere så er de mulig du merker en forbedring sammenlignet med andre SSD basert på sata 600.

 

Men jeg ville ventet litt var jeg deg.

Lenke til kommentar

Takker for det.

 

Når det gjelder hovedkort, så hadde jeg jo tenkt å kjøpe nytt.

Jeg hadde tenkt å investere i en helt ny rigg - HK, CPU, RAM, GPU, PSU, the lot.

Det var derfor jeg tenkte på Revodrive. Det har nok lite for seg å prøve med det gamle oppsettet jeg har nå.

 

Man leser jo også at TRIM ikke støtter SSD satt opp i RAID-0, stemmer ikke det?

Lenke til kommentar

Ærlig talt, Revodrive er ikke noe med mindre man ønsker å bygge en server, og selv da er det bedre å kjøpe to separate SSDer og kjøre i RAID på hovedkortets RAID-kontroller.

 

Virkelig?

Jeg trodde at nettopp HK's RAID-kontroller var en av flaskehalsene ved SSD i RAID.

Ja, jeg har sett at det ikke er så liketil å installere Windows på Revo.

Dere mener altså at to vertex'er i RAID er veien å gå i stedet?

 

Takker.

Lenke til kommentar

Ærlig talt, Revodrive er ikke noe med mindre man ønsker å bygge en server, og selv da er det bedre å kjøpe to separate SSDer og kjøre i RAID på hovedkortets RAID-kontroller.

 

Virkelig?

Jeg trodde at nettopp HK's RAID-kontroller var en av flaskehalsene ved SSD i RAID.

Ja, jeg har sett at det ikke er så liketil å installere Windows på Revo.

Dere mener altså at to vertex'er i RAID er veien å gå i stedet?

 

Takker.

Kontrolleren på Revodrive er ikke noe bedre.

 

2x M4 128GB høres ut som den beste veien å gå for øyeblikket, Vertex 3 ville jeg ikke stolt på om du skal kjøre RAID0

Lenke til kommentar

TRIM støttes ikke i RevoDrive rett og slett fordi de venter på støtte fra Microsoft.

(VCA arkitekturen tillatter TRIM men W7 sender ikke TRIM til enheten, derfor er det ingen TRIM enda)

 

Den fungerer helt fint, det er ikke noe mer jobb med å installere den enn en hvilken som helst annen PCIe enhet, man bare kopierer driverene til en USB stick og velger den når man kommer til det valget under installasjonen.

 

Med den nye firmwaren er de SF2xxx baserte enhetene så godt som problemfrie, dvs man finner nok noen kompabilitetsproblemer der også akkurat som på Crucial m4.

 

Personlig foretrekker jeg å lage raid med 2stk SSD-er mest fordi det er fleksibelt i ettertid, man kan da enkelt putte den i en bærbar eller hva det måtte være, PCIe er og blir PCIe.

 

Hastighetsmessig er RevoDrive 3 x2 meget bra, dagens nyhet om at den kommer i MAXiops utgave gjør den enda mer interesant, jeg sitter selv med den originale RevoDrive 3 x2 240 og kunne selvsagt ønsket meg den siste :)

Min har holdt seg greit i hastighet men man merker selvsagt forskjell i benchmarks fra den er ny vs etter bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er det ikke TRIM-støtte i RAID-0.

 

Bruker forresten et par "steinalder" SSDer:

Intel X25-M SSD 160GB G2

og

OCZ RevoDrive PCI-E 4X SSD 120GB

 

Har brukt X25-M i ca 1.5 år - med TRIM.

Har brukt RevoDrive i et knapt år - uten TRIM.

 

I Benchmarks ligger X25-M ca. 15-20% lavere enn da den var ny, mens RevoDrive ligger 10-15% lavere. Så det ser strengt tatt ikke ut som om TRIM er veldig nødvendig...

(i praktisk bruk merker jeg ikke forskjell på noen av dem ...)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke vente på RevoDrive 3 Max IOPS?

 

De blir vel priset omtrent likt som de eldre modellene, jeg ville ventet hvis du vurderte dette.

 

Hardware.no

Resultatet er vesentlig forbedret ytelse, om vi skal tro spesifikasjonene. Mens forgjengeren RevoDrive 3 x2 kunne levere 1500 MB/s under lesing og 1250 MB/s under skriving, er det nå snakk om opp mot 1900 MB/s lesing og 1725 MB/s ved skriving.

 

Så da blir spørsmålet, er det mulig å belaste den ytelsen maksimalt for en privatperson?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er sikkert mulig at jeg overdramatiserer det med TRIM. Jeg ser liksom for meg at diskene er omtrent ubrukelige etter et halvår uten TRIM, men det er sikkert langt fra sannheten.

Garbage collect er en fin ting.

TRIM er nesten unødvendig på Sandforce-diskene i min erfaring, Garbage Collect fungerer så bra at alt annet er meningsløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...