Gå til innhold

Hjelp til omelett i panne.


Anbefalte innlegg

Spiser som regel omelett med skinke til frokost, men når den er ferdig ramler den alltid sammen og blir flat som en pannekake.

Lurte på om noen har noen tips til hvordan den kan forbli ~ luftig som før jeg tar av lokket(da er den så stor at den av og til løfter lokket opp av pannen :p )

Lager den slik: -visp 5-6 egg, legg til skinke, visp mer.

-olje/smør i panna på lav temp

-hell i egg, sett på lokket og gjør noe annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å få den til å holde seg oppblåst er litt jobb, men hvis du skiller eggene, stivpisker eggehvitene og vender dem forsiktig inn i resten rett før steking vil omeletten holde seg noe bedre.

 

Et enda bedre resultat får du ved å lage en tykk hvit saus, piske inn eggeplommer og det du måtte ønske av smakstilsetninger og så vende innstivpiskede eggehviter. Dette blir det Eivind Hellstrøm kaller "en sufflert omelett", men det er kanskje for mye styr en hverdagsfrokost?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

-visp 5-6 egg, legg til skinke, visp mer.

-olje/smør i panna på lav temp

-hell i egg, sett på lokket og gjør noe annet.

 

 

Jeg har som regel ost i omeletten,og lager den i ei lita panne slik at den blir ganske høy da.

Bruker å steke alt av grønnsaker og kjøtt ferdig på forhånd,så heller jeg eggeblandingen over,har på lokk og slår ned varmen.

 

Aldri problemer med å få den luftig,hverken med eller uten ost.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde en gang og steke omelett med lokk og den ble slapp og dårlig kan man si...

Jeg har også prøvd uten lokk og da ble omeletten luftig og porøs.

 

-visp 5-6 egg, legg til skinke, visp mer.

-olje/smør i panna på lav temp

-hell i egg, sett på lokket og gjør noe annet.

 

 

Jeg har som regel ost i omeletten,og lager den i ei lita panne slik at den blir ganske høy da.

Bruker å steke alt av grønnsaker og kjøtt ferdig på forhånd,så heller jeg eggeblandingen over,har på lokk og slår ned varmen.

 

Aldri problemer med å få den luftig,hverken med eller uten ost.

Tar ikke den metoden veldig lang tid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Bruker dere lokk når dere lager omelett? det bruker aldri jeg. Aldri! Det blir ikke bra. Stek omeletten på lav/middels varme til den er gjennomstekt, uten lokk.

Lenke til kommentar

Til omelett å være er det lang tid. Fra eggene treffer pannen til omelett er på tallerken går det 45sek - 1 minutt hos meg.

 

 

Men så lager sjelden jeg slike enkle omeletter da,her blir omeletten laget med det jeg har av rester i fryseren og litt grønnsaker.

Bondeomelett og sånt med masse ingredienser liker jeg når det gjelder omelett.

 

Jeg lager heller eggerøre(10 sekunder steketid på høy varme) hvis jeg vil ha noe kjapt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

En "vanlig" omelettrøre gir vanlige omeletter - det vil si at lufta går relativt kjapt ut av den. Jeg ser på fremgangsmåten din at det mangler kaldt vann i røra!? Slik jeg har lært det så er vannet med på å blåse opp omeletten. Ellers ser jeg at det er en som foreslår å stivpiske eggehviter og tilsette. Har ikke prøvd den varianten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...