Gå til innhold

Ekstrem overklokking sansynligheter for å klare det?


LMH1

Anbefalte innlegg

Se på http://www.itavisen.no/882039/for-en-rekord.

 

Hvis jeg hadde kjøpt f.eks i7 2600k eller AMD FX-8150 og skulle overklokke begge delene til 8.6 Ghz ved bruk av flytende nitrogen og opp mot 2 volt.

 

Hvor stort sansynlighet i så fall, er det at man får belastet prosessoren i prime 95 i 48 timer uten bluescreen?

 

Er det like usansynlig som i vinne 1 miliard kr i lotto?

 

Nå er jeg klar over at overklokking kan varere basert av hovedkort og CPU samt kjølere, men bruker man samme hovedkort + cpu + kjølere ville det vært rart om det varierer så voldsomt.

 

Er det så forskjellig på alle prosessorene at kun 1 av 1 miliard prosessor er identiske?

Samme med hovedkort? Dette har jeg ikke forstått helt.

 

Det jeg syns også høres rart ut av hvis prosessoren klarer å holde i 5-10 år ved slike overklokkinger, hva da? Er det et mirakel? Finnes nok noen som holder i 2 dager. Alt ettersom?

 

Skulle også likt å se om det finnes harddisker f.eks 2x OCZ RevoDrive 3 X2 240GB SSD som klarer å belaste alle kjernene ved å pakke hele SSD disken til zip format på kortest mulig tid, da er nok prosessoren minimalt belastet i så fall. Spill er neppe vits å prøve en gang gir nok minimalt forskjell.

 

Er overklokking stønt AMD holder på, kun for å bevise folket at AMD er bedre, en intel på overklokking? Stock speed taper AMD på, effektforbruk også, men alikevell, må AMD bevise at intel ikke er konge på overklokking heller?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svært lite sannsynlig.

Årsaken er at du også må sørge for stabilitet på de andre systemkomponentene over denne tiden og at når du kjører på såpass høye spenninger så risikerer du ekstrem slitasje på komponentene. Kondens og ikke minst andre relevante problemer i forhold til overklokking vil nok bidra til å gjøre det hele langt vanskligere for deg.

 

Man har jo også kostnader inn i bildet og her vil det fort bli dyrt å holde dette gående lenge nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ekstrem klokking kan sammenlignes med ekstrem dragracing.

I samme klasse som de som fyller motorblokka med betong for at den skal holde ut de 400 meterene.

Motoren trenger da heller ikke å holde lengere enn det, du vil møte de EKSAKT samme problemene om du prøver å bruke en slik drag racing motor i en vanlig personbil, selv om festene er like og du får den inn så er det først deretter at utfordringene begynner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men er det mulig å overklokke pcen så mye at pcen blir ren bombe?

 

Altså hele maskinen sprenges fysisk på grunn av trykk (Varm luft mot kaldluft) f.eks ved at prosessoren er 100 grader mens nitrogen er -100 grader, så blir trykket så stort?

 

Er det slik at det finnes helt ekstreme hovedkort med seperat luftkjøler for hovedkort + ram?

 

Nå kan vel pcen begynne å brenne også.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men er det mulig å overklokke pcen så mye at pcen blir ren bombe?

 

Altså hele maskinen sprenges fysisk på grunn av trykk (Varm luft mot kaldluft) f.eks ved at prosessoren er 100 grader mens nitrogen er -100 grader, så blir trykket så stort?

 

 

Når du bruker Nitrogen eller annen for for ekstremkjøling så blir det feil å si at prosessoren er 100 grader. Fordi når du bruker Nitrogen f.eks så er prosessoren mange minusgrader.

Lenke til kommentar

Men er det mulig å overklokke pcen så mye at pcen blir ren bombe?

 

Altså hele maskinen sprenges fysisk på grunn av trykk (Varm luft mot kaldluft) f.eks ved at prosessoren er 100 grader mens nitrogen er -100 grader, så blir trykket så stort?

 

Er det slik at det finnes helt ekstreme hovedkort med seperat luftkjøler for hovedkort + ram?

 

Nå kan vel pcen begynne å brenne også.

 

Nei... Det som kan skje er at du permanent sveiser fast CPUen i sokkelen.

Når det gjelder brann, vell det kan skje, en kondensator kan være feilprodusert og si popp, eventuellt andre årsaker, men det kan skje med de fleste.

En kondensator som sier popp kan være enten en katostrofal feil, eller ett lite hiss med guffe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjølepastaen kan vel i verste fall tørke helt ut, men det kommer vel litt an på hva som er brukt.

Noen eldre arctic silver kan tørke ut vet jeg, er vel sånn med annen pasta og, tviler dog på at det kan ta fyr.

 

Utifra spørsmålene du stiller så vil jeg ikke anbefale deg å overklokke på egen hånd, om noe se om du kan møte noen som virkelig kan det og som er villig til å lære deg litt. Finnes mange dyktige her på forumet , jeg har overklokket noe men er langtifra en ekspert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

er det EVGA hovedkort som bruker ofte til extrem overklokking?

 

Nå er vel det neppe det verste om cpu smelter i hovedkortet, men er nok verre med brann eller ustabilitet.

 

kan det samme skje med kjølepastaen? Smelter fast i prosessoren eller forsvinner?

SR-2 er eneste virkelig store EVGA-hovedkort for overklokking i dag, det er dual-socket. Gigabyte og ASUS har hver sin andel av hovedkort med verdensrekorder, både X58A-UD9 og Rampage III Extreme har satt verdensrekorder i 3DMark i sin tid.

 

Stabiliteten på slike frekvenser er også ikke-eksisterende. FX-8150 har kunnet kjøre spill (av typen som ikke krever voldsomt av prosessoren) på ca 7GHz, når man går for 8.5GHz er det egentlig bare å håpe på at windows vil starte og man rekker en CPU-Z validering før restart/BSOD/frys/svart skjerm.

 

Om du ønsker å overklokke vil jeg anbefale deg en billig kjøler som Hyper 212+, og se hvor langt du kommer med den, om du liker resultatene kan du bevege deg opp på større og bedre luftkjøling, vannkjøling eller for de mest ekstreme: fasekjøling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har jo overklokket litt, men det er bare å få litt bedre ytelse på pakking av zip filer og prøve evnet.

 

Men riktignok har jeg ikke kommet så langt mest fordi jeg har normale luftkjøler i budsjett klassen f.eks Cooler Master Hyper 212 Plus + Corsair A50. Hovedkortet er nok begrensingen i mitt tilfelle, eller for lave voltinstillinger, men jeg er jo litt forsiktig for det er kjedelig å ødlegge hovedkortet, så da går jeg for de laveste volt instillingene som er tilgjengelig/anbefalt bare for å være trygg på at hovedkortet holder i 2-3 år.

 

Så jeg kan ikke komme så veldig langt, men på i7 2600k hadde jeg nok kommet et stykke.

 

Men hvis vi sier, kun ytelse der prosessoren klarer 100% belasting i minst 2 dager med prime 95 64 bits.

 

Hva er det høyeste man har klart med f.eks core i7 2600k og FX-8150 (Eller tilsvarende) i den klassen? Bulldozer er jo ganske så ny, er jo ikke noe vits å kunne overklokke over 5 ghz hvis prosessoren ikke er stabil nok til å gå i windows 7 uten bluescreen.

 

Fint om hovedkort + ram og voltinstillinger blir nevnt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Om jeg husker riktig brukte han som har den nyeste klokke-rekorden på Bulldozer en volt på over 20, så 2 volt blir kansje litt lite ^_^

20 Volt???

 

Rekordene er satt på rundt 2.0V +-0.05V

Betyr det ikke at hovedkortet i så fall blir veldig varm?

 

Mens prosessoren blir veldig kald? På grunn av nitrogren.

Jeg har hørt om folk som kjører i7-920 på nesten 5GHz 24/7 med fasekjøling (steget etter vannkjøling med driftstemperaturer godt under 0°C), for å gjøre dette kreves mye vedlikehold for å forhindre kondens.

For 24/7 vannkjøling vil jeg tro man kan klare 5.2-5.3GHz 24/7 på en i7-2600k i dag. Da antar jeg at man kjøper inn 30-50 av 2600k, skrur av hyperthreading, og prøver deg frem til en som er villig til å klokke opp dit samtidig som spenning er 1.55V eller lavere.

 

Er det verdt det? Nei, ytelsesøkningen er veldig lav mot prisøkningen.

Er det morsomt å skryte av? Joda, vannkjølingen er ofte mer å skryte av enn >5GHz da.

Får du mye ekstra e-penis av dette? Tja, du viser i alle fall at du er stinn av gryn.

 

Med fasekjøling snakker man å bruke over 5000 kr på kjøling av kun CPU. Resten av systemet koster deg minst 8-9K. Med vannkjøling kan man oppnå virkelig gode resultater for rundt 2.5K, men du får nok ikke mer enn 20% maksklokker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva slags andre ulemper er det ved ekstrem overklokking?

 

F.eks ved bruk av fasekjøling?

 

Er det bare det at fasekjøling er veldig dyrt, og man må bruke nitrogen, som blir veldig dyrt og veldig farlig hvis man får det over seg samt lite miljøvennlig?

 

Eller er det også slik med ekstrem overklokking får man veldig variabelt kjerneklokkehastighet?

 

F.eks at totale klokkehastigheten blir 5.6 Ghz men hver av kjernene yter veldig forskjellig i prime 95?

 

Hvor mye må man overklokke i5 2400k for å klare å kjøre gjennom 1 primetest på 30 sekunder eller mindre per kjerne/tråd.

 

Eller klare f.eks 16000 i passmark score totalt

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vannkjøling - kan brukes 24/7, koster bare i innkjøp.

 

Fasekjøling - kan brukes 24/7, koster mer i innkjøp.

 

Tørris - kan IKKE brukes 24/7 - dyrt.

 

LN2 (flytende nitrogen) kan IKKE brukes 24/7 - enda dyrere.

 

Har selv kjørt med fasekjøling på cpu + 2 x gpu i 6mnd uten feil, så det er definitivt mulig! Dog, det bråker som rakkern og drar MYE strøm.

 

Med tørris og ln2 kan man også regulere tempen "som man vil", dette betyr at man da kan kjøre 24/7 - men i praksis ikke (så ikke kveruler - please)..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva slags andre ulemper er det ved ekstrem overklokking?

 

F.eks ved bruk av fasekjøling?

 

Er det bare det at fasekjøling er veldig dyrt, og man må bruke nitrogen, som blir veldig dyrt og veldig farlig hvis man får det over seg samt lite miljøvennlig?

 

Eller er det også slik med ekstrem overklokking får man veldig variabelt kjerneklokkehastighet?

 

F.eks at totale klokkehastigheten blir 5.6 Ghz men hver av kjernene yter veldig forskjellig i prime 95?

 

Hvor mye må man overklokke i5 2400k for å klare å kjøre gjennom 1 primetest på 30 sekunder eller mindre per kjerne/tråd.

 

Eller klare f.eks 16000 i passmark score totalt

Ekstrem overklokking dreper komponenter raskt som fy. Ubrukelig for 24/7-bruk, og koster mye.

 

Fasekjøling er egentlig bare en ekstra kraftig varmepumpe som tåler 24/7 bruk og litt modding for å få denne til å passe.

 

Variabel kjernehastighet kommer nok mye av at windows alltid spiser noe CPU selv, som gjør at at en eller to kjerner virker "raskere" eller "tregere" enn de andre i Prime95, i tillegg vil forskjellige temperaturer føre til marginale forskjeller (godt under 1%) i ytelse mellom kjernene.

 

Prime95 tester med forskjellige datastørrelser, så dette er umulig å si noe klart på.

16 000 i Passmark er umulig med en i5-2500k.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...