Gå til innhold

Trenger nytt stativ til kameraet mitt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har Canon 50D og trenger et nytt stativ. Fant ett på nettet som for meg er totalt ukjent og lurer på om noen her inne har kunnskaper om dette:

 

Weifeng 6662A proffstativ med vater og kompass

 

En pris på kr 700 er vel iallefall ikke værst?

 

700 kr for eit "proff"-stativ inkl. vater, kompass og kulehovud seier at dette simpelt stativ som du bør styre unna. Det har også fire ledd i beina som gjer at den tynnaste delen er svært spinkel.

Det har vidare ei maks bæreevne på tre kilo som etter mi erfaring er altfor lite for eit DSLR med utstyr. Sjølv om utstyret i seg sjølv veg mindre enn tre kilo så seier det litt om styrken og stabiliteten til stativet.

Sjekk heller utvalget hos Fotovideo. Der finn du bl.a. Benro som leverer bra saker til gode prisar. Men du må nok rekne med ein del over 700kr om du skal få noko brukbart.

Endret av KnutW
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et lignende stativ (annet merke, men ser ellers kliss likt ut) på dealextreme.com i sommer: http://www.dealextreme.com/p/metal-8kg-load-camera-tripod-stand-1-6-meter-height-11419

 

Nå skal det først sies at jeg langt i fra er noen profesjonell fotograf, men dette stativet dekker i alle fall mine behov. Jeg føler stativet virker robust og står stødig (kanskje noe tynne ben nederst som påpekt her). Robust er dessverre ikke et ord jeg vil bruke om kulehodet på stativet. Det gikk i stykker relativt raskt, og har nå blitt erstattet av et noe bedre kulehode kjøpt hos fotovideo.

 

En venn av meg kjøpte dette stativet en stund før meg, og han har ikke opplevd noen problemer med det i det hele tatt. Mulig jeg bare var uheldig med min kopi av kulehodet, men sammenlignet med det jeg kjøpte på fotovideo, så virker det ganske spinkelt.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg selv stativ til min 5D mark II for ca. en uke siden på Japan Photo, og etter at jeg hadde "plukket" og kikket på stativene dem hadde så var jeg overbevist om hvilket som var dte beste kjøpet til den prisen jeg hadde satt. (Rundt 2.000,-)

 

Japan Photo i Fredrikstad hadde følgende merker:

Hama, Manfrotto og Induro.

 

Av disse tre sp var Induro det stativet som jeg først falt for. Men jeg tenkte "Dette er sikkert litt dyrere" siden det faktisk virket dyrere ved første øyekast, men sannheten var at det var ca. 500,- rimerligere enn stativene fra Manfrotto.

 

Stativene fra Manfrotto var MYE tyngre. Faktisk så mye tyngre at jeg med en gang tenkte "Ahh, dette gidder ikke jeg å bære rundt på"

 

Jeg opplevde også Induro Stativet minst like stødig som Manfrotto.

 

Hama stativene var litt billigere, men disse føltes faktisk også billigere, men sikkert bra nok til hobbyfotografen. (uten at jeg vet det)

 

Gikk til slutt for dette stativet:

http://www.japanphoto.no/product/stativer/kamera-stativer/induro-adventure-m-hode-akb2/

 

Men husk å gå får et litt kraftigere kulehode (eller hode generelt) hvis du skal ha på tunge objektiver som lange telelinser etc.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Det rimeligste anbefalte stativet her på forumet er Velbon sherpa 600R, skal du ha noe bedre må du ut med ca. 2000.-

Jeg kjøpte dette ifjor men svakheten med dette er at gummiføttene faller av. Jeg mistet det ene og dette lot seg ikke reparere. Fikk istedet refundert pengene og er derfor på jakt etter et nytt stativ.

Jeg var imidlertid veldig godt fornøyd med Velbon stativet og vurdere faktisk å kjøpe et nytt. Isåfall må gummiproppene på beina sikres ekstra før man tar det ibruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...