Gå til innhold

Droppet Spotify – ble digital salgssuksess


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg betaler allerede for Spotify, og er ikke interessert i kjøpe musikk fra andre steder i tillegg.

Dette er litt av problemet med Spotify også idag egentlig. Betalende kunder og ikke betalende får samme sangene og lytte på men betalende kan lytte på sangene på andre måter. Om spotify deler litt så premium kunder kan få lyte til fler sanger som gir bedre betalt til artistene. Så kunne nok fler artister tenke seg og gi Spotify en mulighet og bare gi dette til premium kunder.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva i huleste? Coldplay blir av mange (inkludert meg selv) sett på som verdens største "unge" (som i at Metallica, U2 osv ikke taes med i beregningen) stadionrockeband/liveband. De håver inn milliarder i året på konserter, og kan fint leve i sus og dus for resten av livet uten å selge en eneste plate. Dette blir for dumt.

 

At de kan leve i sus og dus resten av livet er jeg enig i, men de håver neppe inn milliarder i året på konserter (netto). At de kan komme godt over milliarden i omsetning er nok sannsynlig, men det er også betydelig kostnader knyttet til arrangementene.

Lenke til kommentar

At de kan leve i sus og dus resten av livet er jeg enig i, men de håver neppe inn milliarder i året på konserter (netto). At de kan komme godt over milliarden i omsetning er nok sannsynlig, men det er også betydelig kostnader knyttet til arrangementene.

 

Ja, jeg satte det nok litt på spissen, mener så klart brutto. Antall nuller er uansett ikke budskapet i kommentaren min. :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg har vært redd for at dette skulle bli en trend. Det er en retning som ikke er lett å stoppe. De store velger å trekke album fra spotify og på kort sikt betaler kunder for de som dropper ut og ikke for de som fortsatt ligger på spotify. Dermed så utarmes utvalget i Spotify gradevis. Og vi går vekk fra en løsning folk faktisk betaler for. Det vil bli en økning i piratnedlastninger, inntektene til Coldplay og andre vil igjen synke.

Hva om det kunne vært et samtykke om at artistens nyeste album ikke legges ut før f.eks. 3 mnd etter det blir utgitt.

 

Og hva om vi spotifybrukere o.l. prøver å motstå fristelsen fra å kjøpe album fra store band som ikke legger ut album der. Heller kjøp fra artister som også har albummene sine hos disse tjenestene. Evt. laste ned ulovelig om det blir ulidelig.

Da går det kanskje ann å stoppe denne utviklingen.

Lenke til kommentar

 

Erm? Det der sier vel ikke så mye om hvor mye hver artist tjener men dog at utbetalingene til dem har økt.

 

Nei men den "gamle" argumentasjonen var at Spotify tjente så lite at de ikke kunne betale noe til artister. Ting peker i hvert fall i rett retning nå.

 

Og nei, det er ikke veldig mange i denen tråden som sier at Spotify ikke er lønnsomt for artister. Men det er absolutt mange nok av de som er av den oppfatningen, artister inkludert. Jeg forsøkte på ingen måte å rette en pekefinger til noen i denne tråden med utspillet mitt

Lenke til kommentar

 

Erm? Det der sier vel ikke så mye om hvor mye hver artist tjener men dog at utbetalingene til dem har økt.

 

Nei men den "gamle" argumentasjonen var at Spotify tjente så lite at de ikke kunne betale noe til artister. Ting peker i hvert fall i rett retning nå.

 

Og nei, det er ikke veldig mange i denen tråden som sier at Spotify ikke er lønnsomt for artister. Men det er absolutt mange nok av de som er av den oppfatningen, artister inkludert. Jeg forsøkte på ingen måte å rette en pekefinger til noen i denne tråden med utspillet mitt

Grunnen også til at spotify deler ut mer penger er vel også fler brukere?

 

Siden er jeg også klar over att Spotify kanjske er lønnsomt for artistene men muligens mer lønnsomt og ikke være med.

Lenke til kommentar

Ant1, AlKjeks, OJodd og alle dere andre: Jeg synetes det er bra at Coldplay ikke vil gi dette ut på Spotify. Jeg har sluttet å bruke spotify, sist jeg brukte det var EN GANG for en måned siden. Siste gang før det, er et halvt år siden.

 

Grunnen til at jeg sluttet som Spotify-bruker, er fordi spotify's forferdelige funksjon: Hør på en sang 5 ganger, så må du kjøpe den. Den er noe drit.

 

Coldplay mener at dette burde være ett sammenhengende verk, fordi dette er et konseptalbum. I Mylo Xyloto er det mange sanger som hører sammen, og Alkjeks: De to singlene: Den ene har ikke en "forspill-sang" og den andre har det. Hvorfor, vet ikke jeg, men det kan jo ha vært fordi colplay ønsket å gi ut en smakebit. Grunnen til at coldplay legger sangene sine ut på iTunes, er fordi her får de betalt for hver sang, og på spotify blir andelen mindre. Ant1: Jeg mener at Spotify er noe piss.

 

FrihetensRegn: Jeg syntes også en stund at colplay ble verre og verre. men, Mylo Xyloto har mange bra sanger (syntes jeg), og er noe helt annet enn de sangene de hadde før.

 

 

Uheldigvis for meg, har Coveret med Mylo Xyloto-cden som jeg kjøpte, blitt mirakuløst ødelagt.... får kjøpe meg et nytt cover, og legge alt over på den! Coveret detter nærmest sammen hver gang jeg åpner det :p

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg sluttet som Spotify-bruker, er fordi spotify's forferdelige funksjon: Hør på en sang 5 ganger, så må du kjøpe den. Den er noe drit.

Så du mener at Spotify hadde gjort det bedre dersom hvem som helst kunne hørt ubegrensede mengder musikk? Da kan jeg love deg at mange flere plateselskaper hadde sluttet å publisere albumene sine på Spotify. De første to årene gikk svenskene bak streamingtjenesten så heftig i underskudd at den kjappeste løsningen hadde vært å selge hele konseptet. Men hva gjorde de? De satte en begrensning på antall låter man kan høre på, og flere og flere sanger ble kun tilgjengelig for Premium-brukere. Dette viser seg å være det smarteste de kunne gjort, fordi de fikk flere tusen aktive betalere på grunn av dette. Og derfor er Spotify vs. iTunes-kurven nevnt lengre oppe i tråden her, slik som den er. Spotify har gjort gigantsuksess.

 

I tillegg kan jeg nevne at jeg tør påstå samtlige i denne tråden som stiller spørsmål ved hvorfor Coldplay ikke legger albumet ut, er folk som allerede har Premium. Hvorfor i huleste skal man kjempe for å få et album ut som man ikke kan høre på mer enn fem ganger i måneden (eller hva begrensningen ligger på)?

 

Til slutt: Dersom du ser på kurven som ble lagt ut et par poster ovenfor, ser du at man faktisk tjener mer på Spotify enn på iTunes nå. Og hva mener du med "her får de betalt for hver sang, og på spotify blir andelen mindre"? De får penger hver gang noen kjøper en sang på iTunes, ja, men de får da også betalt når en sang blir lyttet på på Spotify. Hvis du mener at man får mer penger av én kjøpt sang enn av én lyttet sang på Spotify, er jo det en helt absurd sammenligning, da lyttertallet selvsagt er mye høyere enn kjøpsantallet, da samme person kan høre samme sang flere ganger. Ja, kurven viser statistikken til én artist, men jeg er 99% sikker på at den gjelder for langt flere.

Endret av TerjeP
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg sluttet som Spotify-bruker, er fordi spotify's forferdelige funksjon: Hør på en sang 5 ganger, så må du kjøpe den. Den er noe drit.

Så du mener at Spotify hadde gjort det bedre dersom hvem som helst kunne hørt ubegrensede mengder musikk? Da kan jeg love deg at mange flere plateselskaper hadde sluttet å publisere albumene sine på Spotify. De første to årene gikk svenskene bak streamingtjenesten så heftig i underskudd at den kjappeste løsningen hadde vært å selge hele konseptet. Men hva gjorde de? De satte en begrensning på antall låter man kan høre på, og flere og flere sanger ble kun tilgjengelig for Premium-brukere. Dette viser seg å være det smarteste de kunne gjort, fordi de fikk flere tusen aktive betalere på grunn av dette. Og derfor er Spotify vs. iTunes-kurven nevnt lengre oppe i tråden her, slik som den er. Spotify har gjort gigantsuksess.

 

I tillegg kan jeg nevne at jeg tør påstå samtlige i denne tråden som stiller spørsmål ved hvorfor Coldplay ikke legger albumet ut, er folk som allerede har Premium. Hvorfor i huleste skal man kjempe for å få et album ut som man ikke kan høre på mer enn fem ganger i måneden (eller hva begrensningen ligger på)?

 

Til slutt: Dersom du ser på kurven som ble lagt ut et par poster ovenfor, ser du at man faktisk tjener mer på Spotify enn på iTunes nå. Og hva mener du med "her får de betalt for hver sang, og på spotify blir andelen mindre"? De får penger hver gang noen kjøper en sang på iTunes, ja, men de får da også betalt når en sang blir lyttet på på Spotify. Hvis du mener at man får mer penger av én kjøpt sang enn av én lyttet sang på Spotify, er jo det en helt absurd sammenligning, da lyttertallet selvsagt er mye høyere enn kjøpsantallet, da samme person kan høre samme sang flere ganger. Ja, kurven viser statistikken til én artist, men jeg er 99% sikker på at den gjelder for langt flere.

 

Hadde spotify heller redusert antall timer i måneden, hadde det vært bedre. Her skal jeg kjøpe spotify, bare for å høre på to-tre sanger... :thumbdown: Jeg holder meg til Songr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...